Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tavalliset kirkkoon kuuluvat: käytättekö ristiä kaulassa? Miksoäi/miksi ette?

Vierailija
23.03.2023 |

Minä olen tavis kirkkoon kuuluva. En siis superosallistuja. En käy säännöllisesti missään.

Olen alkanut miettiä, että alkaisinko käyttää rippiristiäni, jonka sain hyvin kauan sitten.

Jotenkin on sellainen olo, että kun muutkin uskontokunnat ja muut suuntaukset haluavat erottua, niin miksen minäkin ilmaisisi kannatustani.

Mitä mieltä olette?

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis: miksi / miksi ette?

Vierailija
2/43 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet käyttää rippiristiä koska tykkäävät siitä koruna. Eivät koe että sillä olisi mitään tekemistä uskon/kirkon kanssa.

Minullakin on useita risti-koruja joita käytän toisinaan enkä ole ikinä kuulunut kirkkoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aikeissa alkaa käyttää, kunhan löydän sen.

Vierailija
4/43 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mus innosti sari essayan risti eilen haastattelussa.

Vierailija
5/43 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käytän joka päivä ja yö. Edesmennyt äitini osti viimeisinä vuosinaan sen minulle. Olen tukevasti ja lujasti uskossa.

Joskus se herättää huomiota ja ihmiset ristin huomattuaan katsovat silmiini, hymyilen ystävällisesti ja saan heidätkin hymyilemään. Ilahduttaa siis minua ja muitakin. Miksi häpeisin tunnustaa julkisesti uskoani? Juuri niin tekevät muutkin uskontokunnat. Erään uskonnon edustajat kavahtavat ja perääntyvät huomatessaan ristini. Niin suuri on Jeesuksen voima ristissäkin.

Vierailija
6/43 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä koska rippiristini on iso Kalevala-koru joka ylettää melkein vyötärölle saakka mutta jos olisi pieni, pelkistetty niin voisin käyttääkin. Tai esim. charm-koruna Thomas Sabo tai mitä niitä on kun kerätään "osia".

Vierailija
7/43 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Risti on kuoleman symboli. En käytä kristittynä sitä koskaan. Ristin sanoma on eri asia, kuin laittaa roomalaisten kidustussymboli kaulaan.

Vierailija
8/43 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Risti on roomalaisten kuoleman symboli. Ristin sanoma on eri asia.

Vierailija
9/43 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En omista sellaista ja jos omistaisin, niin en varmasti käyttäisi. Ei ole tullut edes mieleen käyttää mitään ristejä kaulassa.

Vierailija
10/43 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskonto sopii mainiosti kaikille vajaaälyisille luusereille, jotka eivät kykene ajattelemaan loogisesti ja rationaalisesti.

Jeesus oli sekopäinen kansankiihottaja, joka nakutettiin ristille rauhoittumaan. Vuosi siellä kuiviin, otettiin alas, haudattiin, mätäni ja maatui paskaksi. Ei koskaan "noussut ylös" hahahahahahaa! :-)

Kyseinen kansankiihottaja kuvitteli harhoissaan "tulevansa takaisin" siten, että hänen aikalaisensa vielä olisivat silloin elossa. Kuolemasta on nyt noin 2000 vuotta aikaa, hah hah!

Islam on kyllä vielä typerämpää kuin kristinusko, juu.

Jesaja 45:5-7

"5. Minä olen Herra, eikä toista ole, minun lisäkseni ei ole yhtään Jumalaa. Vyötän sinut, vaikka et minua tunne, 6. jotta tiedettäisiin auringon noususta sen laskuun asti, että minun lisäkseni ei ole yhtään: minä olen Herra, eikä toista ole, 7. minä, joka teen valkeuden ja luon PIMEYDEN, joka tuotan onnen ja luon ONNETTOMUUDEN; minä, Herra, teen kaiken tämän."

Vierailija
11/43 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi käyttää ristiä töissä, mutta vapaa-ajalla käytän. Olen uskova ja sain ristin rakkaalta kummiltani rippilahjaksi.

Vierailija
12/43 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskovana ilahdun aina kun näen ristikorun jonkun kaulassa. Pidän sitä merkkinä uskosta, vaikka jotkut käyttävätkin sitä muuten vaan.

Vierailija
13/43 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä, koska minulla ei ole rippiristiä.

Sellainen iso hopeinen krusifiksi on, ja sitä käytän joskus. Sellainen katolinen, vaikka ihan luterilainen olen.

Vierailija
14/43 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En käytä, koska minulla ei ole rippiristiä.

Sellainen iso hopeinen krusifiksi on, ja sitä käytän joskus. Sellainen katolinen, vaikka ihan luterilainen olen.

Jatkan: niin, miksi käytän krusifiksia. Koska se on hieno.

Vierailija
15/43 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jollain olo liian iso kalevalakoru.

Voithan ostaa itsellesi pienen ristin. Milla on 3. Yhden osti kummitäti ja toisen osti vanhempani (nuo oli rippilahjoja) kolmannen osti silloinen poikaystäväni.

Vierailija
16/43 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytin muutaman vuoden ja kuvittelin tykkääväni korujen kantamisesta, mutta erehdyin.

Vierailija
17/43 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta se on nätti koru. Kaunis risti.

Lisäksi se ilmentää sitä, että uskon kristinuskon Jumalaan, vaikka en olekaan missään seurakunnan toiminnassa mukana. Tosin virtuaalikirkkoa yritän muistaa katsoa.

Vierailija
18/43 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kala autossa. Hiukan kaduttaa, kun pelkään, että törppöilen liikenteessä.

Vierailija
19/43 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä, mutta jos koet että haluat ristiä käyttää niin siitä vaan.

Vierailija
20/43 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole yhtään ristikourua, mutta en kokisi minkäänlaiseksi ongelmaksi sellaista käyttää. Eipä se risti sen kummempi koru ole kuin mikään muukaan. Ei mene niin, että ristikoru kaulassa=olet himouskovainen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä neljä