Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jalankulkijoiden kiittämättömyys suojateillä.

Vierailija
23.03.2023 |

Kertoo siitä ettei omisteta käytöstapoja. Kun olette kylässä ja tarjoilun jälkeen varmaan nousette pöydästä sanomatta sanoakaan...

Kommentit (95)

Vierailija
61/95 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

minkä ihmeen takia pitäisi moikata siitä hyvästä että käyttää oikeuttaan kävellä suojatien yli?!! autoilijan kuuluu väistää suojatien ylittävää eikä siitä tarvitse kiittää

Miksi pitää hypätä suojatielle katsomatta mitä tapahtuu liikenteessä? Anna yksikin hyvä syy.

Onko joku sanottu, että pitäisi? Ei siis todellakaan pidä. tässä poliisin ohje:

"Jalankulkija

Jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille, on annettava esteetön kulku. 

Poliisi muistuttaa: Tarkkaile liikennettä ja ole valppaana. Ota katsekontakti lähestyvän ajoneuvon kuljettajaan, jotta molempien aikeet olisivat tiedossa. Älä astu suojatielle, ellei kuljettaja hidasta nopeutta ja havaitse sinua. Vanhemmat: Ohjeistakaa lapsia ottamaan katsekontakti lähestyvän ajoneuvon kuljettajaan ja tarkkailemaan liikennettä. "

Eli jalankulkijan on selkeästi näytettävä ajoneuvon kuljettajalle olevansa menossa suojatielle.

BINGO!! Eli jalankulkijan on selkeästi NÄYTETTÄVÄ ajoneuvon kuljettajalle olevansa menossa suojatielle. Huom, näytettävä.

Kyllä, ja se riittää että olet vaikkapa kymmenen metrin päässä suojatiestä ja kävelet sitä kohti. Ruotsissa tämä toimii vielä pidemmän matkan päästä koska siellä menettää kortin heti pitkäksi aikaa jos ei pysähdy ja päästä jalankulkijaa suojatien ylitse. Sille ei autoilija tietenkään voi mitään jos joku kävelee jalkakäytävällä ja tuosta vaan tekee 90 asteen käännöksen suojatielle ilman mitään ennakkovaroitusta. Näitäkin näkee kun on itse ratin takana.

Vierailija
62/95 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

minkä ihmeen takia pitäisi moikata siitä hyvästä että käyttää oikeuttaan kävellä suojatien yli?!! autoilijan kuuluu väistää suojatien ylittävää eikä siitä tarvitse kiittää

Olen autoilija ja olen jalankulkija, tunnen liikennesäännöt hyvin, tiedän myös sen ettei jalankulkija niin vain saa hypätä edes suojatielle, tieliikennelaki 16 pykälä.

No ei suojatielle hypätä, vaan sille astutaan ihan normaalisti sen enempiä säntäilemättä tai hidastelematta. Autoilija väistää TIETENKIN!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/95 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, vaan autoilijan on oltava valmiina antamaan suojatielle aikovalle tai sillä olevalle jalankulkijalle esteetön kulku.

Poliisi varoittaa, koska suomikuskit luulevat olevansa etuoikeutettuja.

Sitten varmaan kerrot, mistä tiedän jalankulkijan aikovan siihen suojatielle? Esim. siinä tilanteessa, että suojatie on keskellä korttelia ja siinä kävelee jalkakäytävälla joku, joka voi joko jatkaa suoraan, tai kääntyä siihen suojatielle? Silloin on tietysti selvä asia, jos vaikka kiertoliittymässä jalankulkijalla ei ole muuta reittiä kuin ylitys, mutta entä jos siinä on siis useampia mahdollisuuksia?

No jos et tiedä, niin sitten hidastat sen verran, että pystyt pysäyttämään ennen suojatietä, jos joku sen päättää ylittää. Sinun ei kyllä pitäisi ajaa ollenkaan. Olet vaaraksi itsellesi ja muille.

Eli sinulla ei siis ollut sitä järkevää vastausta, ihan kuten arvelinkin. Voit toki osoittaa minun olleen väärässä kertomalla sen tavan, jolla sinä tiedät etukäteen mitä joku jalankulkija tekee, mutta en pidätä hengitystä sitä odottaessani.

Et siis ymmärrä ennakoivan ajon käsitettä. Monessa kolarissa olet jo ollut😂

Vierailija
64/95 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää hypätä suojatielle katsomatta mitä tapahtuu liikenteessä? Anna yksikin hyvä syy.

Onko joku sanottu, että pitäisi? Ei siis todellakaan pidä. tässä poliisin ohje:

"Jalankulkija

Jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille, on annettava esteetön kulku. 

Poliisi muistuttaa: Tarkkaile liikennettä ja ole valppaana. Ota katsekontakti lähestyvän ajoneuvon kuljettajaan, jotta molempien aikeet olisivat tiedossa. Älä astu suojatielle, ellei kuljettaja hidasta nopeutta ja havaitse sinua. Vanhemmat: Ohjeistakaa lapsia ottamaan katsekontakti lähestyvän ajoneuvon kuljettajaan ja tarkkailemaan liikennettä. "

Eli jalankulkijan on selkeästi näytettävä ajoneuvon kuljettajalle olevansa menossa suojatielle.

BINGO!! Eli jalankulkijan on selkeästi NÄYTETTÄVÄ ajoneuvon kuljettajalle olevansa menossa suojatielle. Huom, näytettävä.

Kyllä, ja se riittää että olet vaikkapa kymmenen metrin päässä suojatiestä ja kävelet sitä kohti. Ruotsissa tämä toimii vielä pidemmän matkan päästä koska siellä menettää kortin heti pitkäksi aikaa jos ei pysähdy ja päästä jalankulkijaa suojatien ylitse. Sille ei autoilija tietenkään voi mitään jos joku kävelee jalkakäytävällä ja tuosta vaan tekee 90 asteen käännöksen suojatielle ilman mitään ennakkovaroitusta. Näitäkin näkee kun on itse ratin takana.

Itse ainakin osaan autoillessani olla valppaana jos jalkakäytävällä kävelevä jalankulkija lähestyy suojatietä samaan aikaan kuin minä autollani.

Vierailija
65/95 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse mennä kuin Tallinnaan ja liikennekulttuuri jalankulkijan näkökulmasta on aivan erilainen. Ei puhettakaan mistään giljotiinitilanteista tai odottamisesta. Autot pysähtyy heti.

Vierailija
66/95 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinua pitäisi kiittää siitä, että noudatat liikennesääntöjä?

Minä olen myös hämmästellyt sitä miksi jotkut jalankulkijat kiittävät minua siitä etten ajanut heidän ylitseen suojatiellä.

No, onhan se tietty kiva olla elossa mutta kiittämimen on paikallaan lähinnä jos hortoilee tien yli mielivaltaisesta paikasta ja jää henkiin. Tätä en kyllä takaa.

Vierailija
67/95 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinua pitäisi kiittää siitä, että noudatat liikennesääntöjä?

Minä olen myös hämmästellyt sitä miksi jotkut jalankulkijat kiittävät minua siitä etten ajanut heidän ylitseen suojatiellä.

No, onhan se tietty kiva olla elossa mutta kiittämimen on paikallaan lähinnä jos hortoilee tien yli mielivaltaisesta paikasta ja jää henkiin. Tätä en kyllä takaa.

Minä kiitän sen vuoksi, kun se tien antaminen on oikeasti meillä päin harvinaista.

Vierailija
68/95 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä, jos aina alettaisiin kiitellä?

Kiitos, kun pysähdyit punaisiin liikennevaloihin!

Kiitos, kun pysähdyit Stop-merkille! K

iitos, kun pyöräilit oikeassa laidassa!

Kiitos, kun olit varovainen ennen kuin astuit suojatielle!

Kiitos, kun näytit suuntamerkkiä ennen kääntymistä!

Ei muuta kuin nostamaan kättä joka kohdassa, kun toinen noudattaa liikennesääntöjä.

Vierailija
69/95 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikennesäännöt sanovat että kävelijä saa kävellä keskelle tietä kesken ruuhkan.

No eivät todellakaan sano.

Tietenkin sanovat: autoilijan kuuluu pysähtyä ja väistää.

Vierailija
70/95 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jalankulkijalla on oikeus kävellä suojatielle, mutta viisas silti katsoo ja seuraa muuta liikennettä. Vuosia sitten Kuopion Puistokadulla meinasin astahtaa suojatielle, mutta onneksi pysähdyin, sillä alamäkeen tuli auto varmaan 80km/h, jos olisin pitänyt oikeuksistani kiinni, olisin nyt vainaa.

Itse asiassa tieliikennelain mukaan jalankulkijankin on noudatettava varovaisuutta astuessaan suojatielle.

Eli alle ei saa suin päin hypätä.

Mutta toisaalta autoilijan on varauduttava antamaan jalankulkijalle tietä suojatiellä. Siis myös tilanteessa, jossa jalankulkija vasta aikoo astua sille.

Vierailija
71/95 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hittoa sä täällä oikein räksytät ku mikäki kapinen rakki ?

Jalankulkija on oman osuutensa suorittanut sillä, että lähestyessään suojatietä, katsoo, ettei tule autoja ja asianmukaisesti ylittää suojatien.

Mitään velvollisuutta "kiitellä" tai moikkailla pysähtynyttä autoilijaa ei ole.

Jos autoilija on niin saamarin sokea tai muuten vaan tyhmä, ettei näe suojatietä parhaillaan ylittämässä olevaa jalankulkijaa tai suojatiellä ylitysvuoroaan odottamassa olevaa jalankulkijaa, ei ko. autoilija sovellu lainkaan minkään ajoneuvon kuljettajaksi.

Vierailija
72/95 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli sinua pitäisi kiittää siitä, että noudatat liikennesäätöjä tai siitä, että pysähdyit etkä ajanut päälleni. No sittenhän sinä voit kiittää minua joka päivä siitä, kun en tuonut paskaa postilaatikkoosi.

Vierailija
73/95 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jalankulkijalla on oikeus kävellä suojatielle, mutta viisas silti katsoo ja seuraa muuta liikennettä. Vuosia sitten Kuopion Puistokadulla meinasin astahtaa suojatielle, mutta onneksi pysähdyin, sillä alamäkeen tuli auto varmaan 80km/h, jos olisin pitänyt oikeuksistani kiinni, olisin nyt vainaa.

Itse asiassa tieliikennelain mukaan jalankulkijankin on noudatettava varovaisuutta astuessaan suojatielle.

Eli alle ei saa suin päin hypätä.

Mutta toisaalta autoilijan on varauduttava antamaan jalankulkijalle tietä suojatiellä. Siis myös tilanteessa, jossa jalankulkija vasta aikoo astua sille.

Auto ei pysähdy sekunnissa ainakaan liukkaalla. Autoilija on toki syyllinen, mutta murtumat jne ei välttämättä parane ikinä kunnolla. Itse mielummin odotan ennenkuin menen suojatielle.

Vierailija
74/95 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsyttää, jos oon odottamassa suojatien yli menoa ja auto pysähtyy siihen. Menen mieluummin sitten yli kun kukaan ei ole autossa vahtaamassa kun kävelen siitä. Jotenkin kiusallista, kun joutuu kävelemään siitä odottavan auton ohi. T. sos.tilanteiden pelkoinen

Vierailija
75/95 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisi kai sitä kävellenkin vastaantulevaa kiittää esimerkiksi siitä, että hän ei puukota tai ammu minua kuoliaaksi. Ihan samalla tavalla kuin aloittaja haluaa itseään kiitettävän siitä, ettei tapa ihmisiä autollaan.

Vierailija
76/95 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikennesäännöt koskevat kaikkia huolimatta siitä mitä muut tekevät tai eivät tee.

Se ettei jalankulkija vaikkapa niiaa sinulle siitä hyvästä että noudatar liikennesääntöjä on ihan täysin ok eikä tee jalankulkijasta huono tapaista tai kiittämätöntä.

Et saa hänen päälleen ajaa sen vuoksi että juoksee tien yli vaikka sinä saisit mennä ensin.

Vierailija
77/95 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, vaan autoilijan on oltava valmiina antamaan suojatielle aikovalle tai sillä olevalle jalankulkijalle esteetön kulku.

Sitten varmaan kerrot, mistä tiedän jalankulkijan aikovan siihen suojatielle? Esim. siinä tilanteessa, että suojatie on keskellä korttelia ja siinä kävelee jalkakäytävälla joku, joka voi joko jatkaa suoraan, tai kääntyä siihen suojatielle? Silloin on tietysti selvä asia, jos vaikka kiertoliittymässä jalankulkijalla ei ole muuta reittiä kuin ylitys, mutta entä jos siinä on siis useampia mahdollisuuksia?

No jos et tiedä, niin sitten hidastat sen verran, että pystyt pysäyttämään ennen suojatietä, jos joku sen päättää ylittää. Sinun ei kyllä pitäisi ajaa ollenkaan. Olet vaaraksi itsellesi ja muille.

Eli sinulla ei siis ollut sitä järkevää vastausta, ihan kuten arvelinkin. Voit toki osoittaa minun olleen väärässä kertomalla sen tavan, jolla sinä tiedät etukäteen mitä joku jalankulkija tekee, mutta en pidätä hengitystä sitä odottaessani.

En yhdessäkään. Kortti 80-luvulta asti. Mutta kerro nyt vihdoin, miten siis sinä ennakoit jalankulkijan tekemiset tilanteessa, jossa hän voi joko kävellä suoraan tai kääntyä suojatielle. Kerro, äläkä yritä esittä fiksua kun et osaa.

Vierailija
78/95 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höh, pitäisikö pysähtyä suojatielle, koputtaa auton ikkunaa, ja kiittää kuskia siitä että päästää minut tien yli?

Vierailija
79/95 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En yhdessäkään. Kortti 80-luvulta asti. Mutta kerro nyt vihdoin, miten siis sinä ennakoit jalankulkijan tekemiset tilanteessa, jossa hän voi joko kävellä suoraan tai kääntyä suojatielle. Kerro, äläkä yritä esittä fiksua kun et osaa.

Hidastamalla ajonopeutta tilanteeseen sopivaksi. Niin kuin sinulle on jo monta kertaa sanottu.

-Eri

Vierailija
80/95 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autoilija ajelee kotiin ja kertoo vaimolleen: kyll maar niin pal ihailevia katseita tul naisilta suojateitten varsilta. Mut minä poika ajelin vaan, enkä pysähtyny. Oonhan tämmönen uskollinen miesten mies oi rakas. Onks ruokaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kolme