HS: Espoon sosiaalityöntekijät uupuneet ja moni sairauslomalla
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009467884.html
Hesarin mukaan sosiaalityöntekijöillä on niin paljon työuupumuksesta johtuvia sairauslomia, että pahimmillaan vain pari heistä on ollut töissä. ja ja työt kasautuu niille, jotka on töissä. Yhdeksi syyksi uupumisiin mainitaan se, että työhuoneita ei enää ole vaan työ on ilmeisesti jonkunlaisessa avokonttorin tapaisessa, vaikka salassapitosääntöjen vuoksi työssä pitää koko ajan käsitellä asioita, joita muut henkilöt ei saa nähdä eikä kuulla. Joten työ on ilmeisesti muuttunut varsin vaikeaksi?
Vuosi tai kaksi sitten oli uutinen, että Espoon lastenpsykiatria tai joku vastaava on niin isossa henkilöstöpulassa, että sinne ei ole aikoihin voitu ottaa yhtään uutta lasta asiakkaaksi.
Mikä sote-alan töissä oikein mättää kun tämä on tällaista?
Kommentit (130)
Turhaa narinaa siitä, että tilojen käyttöä on vähän tehostettu. Enää ei saa piiloutua suljetun oven taakse.
Vierailija kirjoitti:
No se mättää että rahaa ei ole.
"Kulttuuriin" on kuitenkin rahaa paljon.
Vierailija kirjoitti:
Turhaa narinaa siitä, että tilojen käyttöä on vähän tehostettu. Enää ei saa piiloutua suljetun oven taakse.
Haluaisitko sinä, että sinun salassa pidettäviä asioita käsiteltäisiin niin että asiaan kuulumattomat saavat niistä kuulla?
Vierailija kirjoitti:
Voisin tulla sinne töihin mutta kun sosionomin koulutus ei kelpaa mihinkään...
Lastenkodeissa on huutava pula sosionomeista.
Vierailija kirjoitti:
Ylläri että muutama sossun asiakaskin tänne ilmestynyt haukkumaan työntekijöitä.
Kokeilkaapa itse edes yhden päivän ajan miten helppoa se on kun on satoja asiakkaita joiden asioista pitäisi pysyä perillä ja vielä tehdä jotain niille asioille.
Se että sossun asiakas valittaa sossun palveluista ei ole mikään meriitti, vaan peiliinkatsomisen paikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vantaalla n. 250 lasta jonottaa lastensuojelun palveluun, arviointi tarpeesta on tehty. Jono on, koska sossuja ei saada. Helsingissä on lastensuojelun tiimejä, joissa on vain 1 -2 työntekijää jäljellä.
Luulen, että jos lastenpsykiatria ei ota uusia lapsia asiakkaaksi, vaan nämä jäävät oman onnensa nojaan, niin moni heistä lopulta päätyy tuohon lastensuojelun jonoon. Jonottamaan sitä viimesijaista apua, kun mitään muuta ei ole sitä ennen annettu vaikka yrittivät saada. Ja sitten eivät saa edes sitä viimesijaista apua vaan ovat vain numero jonossa sielläkin.
Samaan aikaan mediassa kauhistellaan nuorisojengejä ja nuorisoväkivaltaa kadulla.
Olisikohan näillä asioilla kenties joku yhteys?Ei Helsingissäkään lastenpsykiatriaan pääse. Päivystyksen kautta voi yrittää, mutta seuraavana päivänä kotiutetaan vaikka olisi itsemurhaa juuri yrittänyt. Millään lähetteillä ei lasten ja nuorten psykiatriaan vaan pääse. Myös matalamman kynnyksen palveluihin kuten Nuorisoasemalla on yli 6kk jono.
Moni haluaa ja tarvitsee apua mutta kun sitä ei saa niin ottaa muutaman tabletin jotta pääsee päivystykseen. Valitettavasti sitä kautta ei enää osastolle pääse tai muuallekaan kun ei ole resursseja.
Käsittääkseni terveysasemilla on matala kynnys tehdä lähetteitä ja niitä tulee joka vuosi 20 prosenttia enemmä eli viidessä vuodessa asiakasmäärä on kaksinkertaistunut eikä henkilökuntaa ole tullut lisää.
Kummallista miten ennen pärjättiin kun henkilökuntaa, rahaa, välineitä yms. oli paljon vähemmän joskus muutama vuosikymmen sitten. Jotain uutta pitäisi keksiä jotta huonovointisuus saataisiin vähemmäksi yhteiskunnassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisitko sinä, että sinun salassa pidettäviä asioita käsiteltäisiin niin että asiaan kuulumattomat saavat niistä kuulla?
Ensinnäkin, kuka siellä on kuuntelemassa, jos kaikki on sossuja, jotka ovat muutenkin vaitiolovelvollisia. Toiseksi, nehän ovat pääosin saikulla. Kolmanneksi, yrityksissä käytetään sellaista innovaatiota kuin äänieristetty lasikoppi avokonttorissa, kun on jotain oikeasti tärkeää salattavaa.
Ihme juttu että kun avokonttoreista on paljon käytännön kokemusta ja tutkimuksia, niin silti niitä tehdään. Perustellaan asiaa sillä, että pääsee kommunikoimaan työkaverin kanssa paremmin ja informaatiota jaetaan paremmin. Tämä tarkoittaa mm. Sitä että kuka vaan voi tulla keskeyttämään työntekoasi, vaikka juuri sillä hetkellä et sitä toivoisi. Ja jatkuvat keskeytykset taas aiheuttavat stressiä, ahdistusta kesken jääneistä töistä ja siitä, että ei voi suunnitella päiväänsä tarkasti että tietyt asiat tulee tehdyksi.
Etänä onneksi pääsee tätä karkuun, mutta sama ilmiö näkyy sielläkin Teamsissa. Ainoa vaan, että kun on oikein tärkeä hetki menossa, niin Teamsiin voi sulkea.
Vierailija kirjoitti:
Kokoomus on Espoon suurin puolue.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin, kuka siellä on kuuntelemassa, jos kaikki on sossuja, jotka ovat muutenkin vaitiolovelvollisia. Toiseksi, nehän ovat pääosin saikulla. Kolmanneksi, yrityksissä käytetään sellaista innovaatiota kuin äänieristetty lasikoppi avokonttorissa, kun on jotain oikeasti tärkeää salattavaa.
Sinne sitten raahaamaan reppua, läppäriä sun muita työkamoja 5x päivässä ellei enemmän. Siirtymiseen menee aina myös aikaa. Mitä jos koppi on varattu? Ihan ihme pelleilyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisin tulla sinne töihin mutta kun sosionomin koulutus ei kelpaa mihinkään...
Lastenkodeissa on huutava pula sosionomeista.
Ei kiinnosta mennä sinne hakattavaksi ja en ole joskus aikoinaan päässyt kun hain. Sinne tunnutaan suosivan isokokoisia miehiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ihan ensinnäkin, luitko edes koko uutisartikkelia? Siinä sanotaan näin: Kyse on kuitenkin sadoille eri palvelujen ammattilaisille tarkoitetuista toimistotiloista, joissa ei ole nimettyjä paikkoja.
Ei kyse ole mistään yhdestä huoneesta, jossa on vain sossuja töissä. Ja itse asiassa miut sossut ei saisi hekään tietää toisten sossujen asiakkaiden salassapidettäviä asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri enkä ole samaa mieltä lainaamasi kirjoittajan kanssa mutta kun lukee tätä ketjua niin saa sellaisen kuvan että sosiaalityöntekijät menevät henkilökohtaisuuksiin. En usko että sosiaalityöntekijöitä edes kiinnostaa tuo pysyykö asiat salassa vai ei. Itse asiassa ties mihin vilunkitemppuihin käyttävät noita tietoja itse. Pitäisiköhän laittaa sosiaalityöntekijän nimi tänne joka mahdollisesti puhuu täällä minusta ja minun henkilökohtaisista asioista? En luota näihin tyyppeihin enää. Tästä lähtien jos joudun sossun asiakkaaksi, olen todella veemäinen.
Vierailija kirjoitti:
En ole sossu itse, mutta oletan työssä olevan koko ajan sellaista, että pitää soitella asiakkaille ja asiakkaiden asioista yhteistyötahoille ja muille verkostoille. Eikä avotilassa jossa on muita voi tietenkään yhtään tällaista puhelua hoitaa. En kyllä ymmärrä miksi työ silti pitää tehdä avotilassa.
Meillä on avokonttori ja joudun soittelemaan asiakaspuhelut parkkipaikalla omasta autosta käsin. T.sossu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinne sitten raahaamaan reppua, läppäriä sun muita työkamoja 5x päivässä ellei enemmän. Siirtymiseen menee aina myös aikaa. Mitä jos koppi on varattu? Ihan ihme pelleilyä.
Pieni liikunta keskellä päivää tekee vain hyvää, ei tarvitse saikuttaa niin paljon, ja painaahan se läppäri tosiaan monta kiloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri enkä ole samaa mieltä lainaamasi kirjoittajan kanssa mutta kun lukee tätä ketjua niin saa sellaisen kuvan että sosiaalityöntekijät menevät henkilökohtaisuuksiin. En usko että sosiaalityöntekijöitä edes kiinnostaa tuo pysyykö asiat salassa vai ei. Itse asiassa ties mihin vilunkitemppuihin käyttävät noita tietoja itse. Pitäisiköhän laittaa sosiaalityöntekijän nimi tänne joka mahdollisesti puhuu täällä minusta ja minun henkilökohtaisista asioista? En luota näihin tyyppeihin enää. Tästä lähtien jos joudun sossun asiakkaaksi, olen todella veemäinen.
Kyllähän me sossut aika henkilökohtaisia asioita käydään läpi. Keskustellaan siitä asiakkaan päihdeongelmasta, kotiväkivallasta, taloushuolista, terveydestä, vanhemmuudesta, suhteesta omaan puolisoon, lapsiin jne jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kulttuuriin" on kuitenkin rahaa paljon.
Niin, ei matalapalkkaisella ole varaa käyttää näitä kulttuuripalveluita, kun lippujen hinnat on niin pilvissä oopperaan, balettiin ja teattereihin. Joku Kiasman nykytaide taan aiheuttaa enemmän ahdistusta kuin hyvinvointia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ihan ensinnäkin, luitko edes koko uutisartikkelia? Siinä sanotaan näin: Kyse on kuitenkin sadoille eri palvelujen ammattilaisille tarkoitetuista toimistotiloista, joissa ei ole nimettyjä paikkoja.
Ei kyse ole mistään yhdestä huoneesta, jossa on vain sossuja töissä. Ja itse asiassa miut sossut ei saisi hekään tietää toisten sossujen asiakkaiden salassapidettäviä asioita.
Tämä selittääkin miksi heinäkuussa sossuilta ei saa ollenkaan palvelua, eivät vaan käsitellä muiden asioita ylipitkän loman aikana :D Nooh, kyllähän se vammainen aina kuukauden odottaa.
Onko noille avokonttoreille todellisuudessa mitään muuta perustetta kuin rahansäästö? No, ehkä ne toimivat jossakin luovassa ryhmätyössä.
Mites muuten johtajat itse, varmaan hekin työskentelevät vain näissä persoonattomissa ryhmätiloissa?
Tyypillistä katkeroituneen ihmisen puhetta. Puhut korruptiosta ja vähättelet sosiaalityöntekijöiden merkitystä.
Se, että sinä koet ettei heidän tapaamisestaan ollut sinulle apua, ei suinkaan tarkoita että he ovat jotenkin turhia.