Miten ihmiset voivat olla niin tyhmiä, että luulevat kaksosuuden periytyvän
isän puolelta?!
Meillä on ei-identtiset kaksospojat, ja olen käynyt useammankin tällaisen keskustelun:
Kysyjä: Onko sinun suvussasi kaksosia?
Minä: Ei ole.
Kysyjä: Onko miehesi suvussa?
Minä: Anopillani on kaksoset.
Kysyjä: No, sieltähän ne sitten periytyykin.
Siis minulla on taipumusta kahden munasolun irtoamiseen, koska anopillanikin on niin käynyt??
Kommentit (33)
koska kun miehesi siittiö hedelmöittää sinun munasolun voi miehesi perinnöllinen taipumus aiheuttaa solun jakautumisen ja näin identtiset kaksoset. Eli kyllä kaksostaipumus periytyä myös mieheltä.
Eli ei ne kysyjät ihan pöllyssä ole vaikka teidän ei-identtiset kaksoset ei johdu miehesi perimästä.
Voihan se jotenkin johtua miehen perimästä, että hedelmöittynyt alkio jakautuukin kahtia ja kehittyy identtiset kaksoset.
vapauttaa useamman kuin yhden siittiön siemensyöksyn aikana.
Mutta entäs se, että luullaan, että eri sukupuolta olevatkin voivat olla identtisiä? :D
vapauttaa useamman kuin yhden siittiön siemensyöksyn aikana.
Jos miehen perimästä ja siittiöstä olisi kiinni, että hedelmöittynyt munasolu jakautuisi, niin silloinhan tulisi identtiset kaksoset. Identtiset kaksoset taas eivät periydy, vaan ovat "luonnonoikku". Kahden munasolun irtoaminen samaan aikaan taas on periytyvä ominaisuus äidiltä tyttärelle, mutta ei äidiltä pojalle, koska eihän poika voi vaikuttaa siihen, että puolisolta irtoaisi kaksi munasolua yhtä aikaa. Mieheni on kaksonen ja áina kuulee päivittelyä, että "teillehän voi sitten tulla kaksoset". :D No, ei ole tullut...
Iltalehdessä kun oli viimeksi juttua Brangelinan kaksosista niin siitä sai sellaisen käsityksen että Brad myös epäili kaksosten periytyneen hänen puoleltaan :)
moista epäili. Kysyi onko suvussa kaksosia. Kun vastasin myöntävästi, sanoi, että on sitten "vaarana" teilläkin. Ajatella, että ihan koulutetuilla on tuollainen vääristynyt käsitys..
siinä mainittiin, että tyttö ja poika voivat olla identtisiä (tosin aika harvoin käy niin)...
koska kun miehesi siittiö hedelmöittää sinun munasolun voi miehesi perinnöllinen taipumus aiheuttaa solun jakautumisen ja näin identtiset kaksoset. Eli kyllä kaksostaipumus periytyä myös mieheltä.
Eli ei ne kysyjät ihan pöllyssä ole vaikka teidän ei-identtiset kaksoset ei johdu miehesi perimästä.
kun kaksi siittiötä hedelmöittää yhden munasolun.
Mitenköhän tuo edes olisi mahdollista? Aika mielenkiintoinen määrä kromosomeja tällaisella...
kun kaksi siittiötä hedelmöittää yhden munasolun.
Mitenköhän tuo edes olisi mahdollista? Aika mielenkiintoinen määrä kromosomeja tällaisella...
mutta ehkä myöhemmin jos poika saa itse tyttäriä.
Jos miehen perimästä ja siittiöstä olisi kiinni, että hedelmöittynyt munasolu jakautuisi, niin silloinhan tulisi identtiset kaksoset. Identtiset kaksoset taas eivät periydy, vaan ovat "luonnonoikku". Kahden munasolun irtoaminen samaan aikaan taas on periytyvä ominaisuus äidiltä tyttärelle, mutta ei äidiltä pojalle, koska eihän poika voi vaikuttaa siihen, että puolisolta irtoaisi kaksi munasolua yhtä aikaa. Mieheni on kaksonen ja áina kuulee päivittelyä, että "teillehän voi sitten tulla kaksoset". :D No, ei ole tullut...
Näin väitti aikoinaan tuttavani, joka on kaksonen ( nainen siis). Oli sitten katkera, kun sai myös itse epäidenttiset kaksoset, ja sai selville, että sen riski saada kaksoset oli itse asiassa 4 kertaa suurempi
jotka saavat tyttäriä
Mut tämähän on kuitenkin vain taipumus, eikä mikään tae että jos olet nainen ja sinulla on tämä geeni saat kaksoset.
ennen kuin suostuu tekemään noitten miesten kanssa "vielä yhden lapsen".
:O)
Lisäksi tämän veljellä on kaksoset oman vaimonsa kanssa.
Väittäisin, että identtisten kaksosten kaikkia syntysyitä ei vielä tunneta.
Minulla on kaksossisko ja edesmenneellä sedälläni on kaksostytöt. Meillä on vain päivän ikäero serkkkuihimme, joten olemme lähes "puolineloset". ;)
On tosiaan olemassa sukuja, joissa identtisiä esiintyy poikkeavan paljon ja usein juuri näyttäisi, että taipumus periytyisi miehen kautta.
Voi olla että taustatekijöitä on useita ja siksi vaikea löytää ilmiölle selitystä. Mahdollisesti kyseessä joskus luonnonoikku, joskus periytyvä taipumus.
Äidin ikä vaikuttaa myös. Vanhemmat äidit saa enemmän kaksosia kuin nuoremmat. Tähän selityksenä yksinkertaisesti se, että nuoremmalla elimistö "pyrkii eliminoimaan" ylimääräiset sikiöt, jotta sillä yhdellä olisi paremmat kasvuedellytykset. Kaksosuus siis tavallaan korreloi hedelmällisyyden laskun kanssa. (Nykytutkimuksen mukaanhan jopa puolet raskauksista saattaa alkaa kaksosraskauksina, mutta useimmiten toinen lopettaa kasvunsa hyvin varhaisessa vaiheessa.)
Tämä on yksi selitys perinnöllisyydelle, joillain tämä "poistomekanismi" toimii perinnöllisistä syistä heikommin , joten kaksosriski on normaalia suurempi.
kaikenlaistahan sitä ihmiset jutustelee, ei ne niin tarkkaan aina mieti.