Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletteko lukeneet viime viikon Talouselaman artikkelin " Kun mikaan ei riita" ; juttu tyonantajien vaatimuksista ja tyontekijoiden pahoinvoinnista

Vierailija
25.11.2006 |

Koko juttu löytyy täältä: www. talouselama. fi/doc. te?f_id=1065550

Vaaditaanko työpaikallasi venymistä yli oman jaksamisen? Noudatetaanko ylityökorvauksia ja työaikasopimuksia? Onko työtä vaan liikaa ja " jonkun on pakko se tehdä" ? Vai valitetaanko nykyään tyhjästä ja vain heikot yksilöt sairastuvat burn out:iin?

Kommentit (45)

Vierailija
41/45 |
26.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tuntemani lapsiperheet (asumme Helsingissä) käyttävät jotain keinoja työpäivien lyhentämiseksi.

Moni tekee osan töistä etätyönä. Usein yksi vanhempi vie hoitoon ja toinen hakee, jotta lasten hoitopäivä olisi lyhyt. Osalla on isovanhemmat tiivisti mukana auttamassa. Muutama tekee lyhennettyä työviikkoa niin että vuoroin lyhennettyä tekee nainen, vuoroin mies.

En oikeastaan tunnista oman kaveripiirini lapsiperheitä ollenkaan tilastoista, joissa kerrotaan, että pienten lasten isät tekevät eniten ylitöitä Suomessa. Tämän palstan jutuissa taas tämä näkyy useinkin.

Viime aikoina on ollut paljon kohua siitä, että akateemisesti koulutetut eivät saa enää yhtä hyvää palkkaetua koulutuksestaan kuin aikaisemmin. Vähemmällä koulutuksella saattaa päästä jopa paremmille palkoille. Nyt mietin, että voiko ollakin niin, että korkeakoulutetuilla on silti muita etuja, esim, juuri paremmat mahdollisuudet erilaisiin joustoihin oman elämän hyväksi - etätyömahdollisuus, joustavammat työajat, ehkä parempi neuvotteluvara ylitöiden korvaamisesta lomapäivinä?

Pätkätyöt ovat kyllä ikävää todellisuutta.

Vierailija
42/45 |
28.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

On huomattavasti tehokkaampaa työskennellä aamulla 7-9 kuin illalla 16-20.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/45 |
27.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtäkkiä muiden elämät ovat niin kiireisiä etteivät hekään ehdi, vaikka luulin aina ennen, etten minä ehdi. Todellisuudessa siis kukaan ei ehdi nähdä ystäviä?

Vierailija
44/45 |
27.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vähän vierastan tätä vastakkainasettelua " lasten ehdoilla tai työnantajan ehdoilla" .

Itse olen hyvässä asemassa ja kiivaassa uraputkessa. On totta että työantaja imisi mehut, jos antaisi imeä.

Oma sääntökirjani selviytymiselle:

Lapset pois päiväkodista " säälliseen aikaan" , viimeistään n. kl 16. /ohje nro 1

Tämä tarkoittaa työpäivän aloitusta viimeistään klo 7. /ohje nro 2

Teen töitä " aivan homona" sen ajan kun työskentelen. / ohje nro 3

Hyödynnän kaikki tekniikan suomat etätyöskentelymahdollisuudet, usein jään kotiin töihin. (On muuten tehokasta!). /ohje nro 4

Avaan pc:n joskus lasten mentyä nukkumaan / ohje nro 5

Ja hyväksyn sen, että tämä jos ei riitä, potkikoot pois. / ohje nro 6

Ei ole vielä potkittu.

ps. Väitän, että 8-9 tuntia " tehokasta peliaikaa" on aikalailla maksimi työpäivän pituus, sen jälkeinen aika on jokseenkin tehotonta, tuskaista ja V-maista.

On huomattavasti tehokkaampaa työskennellä aamulla 7-9 kuin illalla 16-20.

Vierailija
45/45 |
27.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen jäänyt äitiyslomalle hektisestä työstä. viimeisen parin viikon aikana olen huomannut että kaikki ystäväni pikku hiljaa kaikkoavat ympäriltäni, yhteydenpito vähenee.. nyt kun mulla olisi aikaa tavata kahvilassa ja käydä harrastuksissa, täytyy minun buukata aika kalenteriin mikäli haluan kaverin mukaan!

eli jos itse sitä hyppääkin oravanpyörästä ulos, jää kyllä aika yksikseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme seitsemän