Työkaveri ehdotti kimppa kyytiä ja alkoi vaatia maksua siitä.
Työkaveri ehdotti, että kuljemme kimpassa töihin ja hän koukkaa minut aina hakemaan tulee hieman lisä matkaa.
Olin, että okei. No ei ole välttämätöntä, pääsen kyllä julkisilla ja kausilippu on maksettu.
No sitten hän sanoi, että ottaisi kyllä vähän bensamaksua minulta.
Minusta tuo oli todella tökeröä. Menin sanattomaksi ja sanoin, että ei kiitos pääsen vieläkin julkisilla ja kortti on maksettu.
Onko minulla väärä ajattelutapa vai mitä, mutta minusta tuosta huokui vain oma hyötyminen!?
En todellakaan yrittänyt edes ehdottaa mitään tuollaista ja olisikin ok maksaa siitä jos niin pyytäisin, mutta hän kutsuu minut maksulliseen kyytiin.
Se on vähän outoa.
Kommentit (49)
Ainakin joskus oli kovasti lehdissä juttua, että yksityiset henkilöt eivät saa veloittaa säännöllisistä kyydeistään. Siinä mentiin taksin ammatin harjoittamisen puolelle. En tiedä, saako nykyään tehdä ihan mitä huvittaa milloin huvittaa.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin joskus oli kovasti lehdissä juttua, että yksityiset henkilöt eivät saa veloittaa säännöllisistä kyydeistään. Siinä mentiin taksin ammatin harjoittamisen puolelle. En tiedä, saako nykyään tehdä ihan mitä huvittaa milloin huvittaa.
Kimppakyydissä edut ovat selkeät. Pääset nopeasti perille, taksia edullisemmin.
Mä aikoinaan tein tota, että menin ravintolan ulkopuolelle ja tarjosin kyytejä. Jos taksi maksoi 100 markkaa, pyysin 50. Aina säännöllisesti joku pissis sanoi samaa. Vastasin soita poliisit.
Tyytyväisiä oli monet. Opin kerrasta, ekana rahat, sitten kyyti
Vierailija kirjoitti:
Jos kyyditettävä ostaa bensaa, niin vaikea sitä tienaamiseksi on mieltää.
Tai sitten mennään välillä tämän autolla ja hän hakee toisen kotiovelta.
Mulla oli joskus tämmöinen kyytiläinen.
Ilmaiseksi kulki, ovella sai ootella, piti viedä lapsensa hoitoon, ja eukko työpaikalleen ennen omaa työtäni.
Ja sama iltapäivällä.
Heidän autonsa ei ollut kunnossa tai mitä lie koskaan.
Äkkiä aloin minäkin kehitellä omia menojani selityksenä miksen enää ota kyytiin.
Käytin aikaa jumankauta toista tuntia päivässä pelkästään tämän kimppakyydin vuoksi ja ajelin ympäriinsä.
Ukkonsa vissiin istui perseellään kotona eikä voinut niitä lapsia viedä hoitoon edes.
Toki kimppakyydissä on selkeät edut. Totesin vaan, mistä meitä kansalaisia valistettiin joskus ajat sitten. Sanktiot taisi olla melkoiset, jos jäi kiinni. Ihan normi suomalainen taksikuski silloin käräytti eikä pissis ;D Kyse oli heidän palkkatulostaan.
Nyt kyytejä varmaan voi ihan huoletta tarjota. En kuitenkaan suosittele menemään täysin tuntemattoman kyytiin vaikka veis ilmatteeksi. Viekö aina pyydettyyn osoitteeseen? Katoaahan naisia nykyäänkin tuntemattomien kyyteihin etenkin humalassa.
Tossa yllä puhutaan kapakasta kotiin tuovista kyydeistä.
Ennen taksi uudistusta tolpalla, etenkin kovilla pakkasilla, kyseltiin, onko samaan suuntaan menijöitä. Taksit tulivat täyteen ja kuski laski jokaiselle matkan hinnan, joka oli pieni osa normaalista.
Vierailija kirjoitti:
Lukiko kukaan että ap ei ollut menossa edes sen auton kyytiin vaan kyseinen ihminen yritti saada sitä maksulliseen kyytiin vaikka sanoi että en tule on kausi kortti julkisiin.
Minä kyllä luin, että hänelle tarjottiin kimppakyytiä, ap vastasi, että ok. Vaikka oli kyllä kausikortti maksettuna.
Olisi siis kyyti kelvannut kyllä, mutta ei enää sitten, kun olisi joutunut siitä jotain pikkuisen maksamaan. Kyyti olisi kelvannut, koska siinä olisi päässyt ovelta ovelle, mikä taas bussilla ei olisi onnistunut.
En minä sellaista lukenut, että tämä kyydintarjoaja olisi jotenkin väksisin yrittänyt saada kyytiläistä itselleen.
Onhan ihan järkevää, että jos käy töissä samalta suunnalta, niin voisivat kulkea yhteiskyydillä. Sehän tulisi kaikille halvemmaksi, koska vähemmän ne jaetut polttoainekulut maksaa kuin bussimaksu. Eli kummankin etu.
Nämä kimppakyydit on vaan muuten niin sitovia, että en haluaisi itse sellaista kuin poikkeustapauksessa. Jonkun aikaa tein sellaista, kun kuljetin työkaveria kyydissäni. Siinä vain kävi niin, että en olisi sitten saanut käydä matkalla itse kaupassa tai missään, koska kyydittävä hoputti minua, että hänen päiväkodissa oleva lapsi pitää hakea, se odottaa. Ja tietysti sitten vielä viedä sekä äiti että lapsi kotiinsa, muutaman kilometrin päähän. Sitten ei kyllä ollut mitään kiirettä, piti odotella siinä päiväkodin pihassa kun hoitajien kanssa setvittiin asioita ja viivyteltiin vaikka kuinka kauan.
Ja aamulla minun piti siis lähteä sen verran aikaisemmin, että ehdin hakea heidät kotoa, viedä se lapsi sinne päiväkotiin samalla.
Se kävi liian hankalaksi minulle. Olin kuin joku hovikuski, jonka piti totella kuljetettavien määräyksiä. Sovittiin, että en enää kuskaa heitä, isä hoitakoon homman, järjestäköön työnsä niin, että vie heidät ja hakee pois. Ja niin tehtiin. Kyllä se työkaveri itsekin asian lopulta ymmärsi, kun niin monet kerrat sanoin, että olisi omiakin asioita tässä hoidettava tässä kotimatkan aikana.
Ja juu, mitään ei minulle maksettu, en tyhmänä älynnyt edes kysyä.
Just tuo, että jos joku on tulossa kyytiin, niin on tultava ajoissa!!!! Ärsyttää ihan sikana odotella toista, kun siinä on vaarassa sitten itsekin myöhästyä. Yhdessä kokouksessa käytiin lähellä asuvan tutun kanssa mun autolla aina, kun ei muuta kulkupeliä hänellä ollut, niin AINA myöhästyttiin hänen takiaan. Ihme kupeksija, ei koskaan ollut siinä oikeaan aikaan odottamassa kun menin häntä hakemaan. Joskus piti mennä ihan sisältä hakemaan, niin siellä hän vielä jotain tekemätöntä toimitteli, ei mitään kiirettä. Kun kyytihän oli varma.
Onhan se vähän kohtuutonta, jos ap on maksanut kausilipun, niin sitten pitäisi päälle alkaa maksamaan vielä puolet työkaverin polttoainekustannuksista. Kukaan järkevä tuota ei tekisi. Tilanne toinen, jos ei sitä kausilippua ei olisi.
Mitenkäs työmatkavähennykset? Ei taida verottaja paljon kuittia vaatia, mutta jos pitkä työmatka ja alkaa olla isot kustannukset niistä bensoista, niin tuokin kannattaa huomioida!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kyyditettävä ostaa bensaa, niin vaikea sitä tienaamiseksi on mieltää.
Tai sitten mennään välillä tämän autolla ja hän hakee toisen kotiovelta.Mulla oli joskus tämmöinen kyytiläinen.
Ilmaiseksi kulki, ovella sai ootella, piti viedä lapsensa hoitoon, ja eukko työpaikalleen ennen omaa työtäni.
Ja sama iltapäivällä.
Heidän autonsa ei ollut kunnossa tai mitä lie koskaan.
Äkkiä aloin minäkin kehitellä omia menojani selityksenä miksen enää ota kyytiin.Käytin aikaa jumankauta toista tuntia päivässä pelkästään tämän kimppakyydin vuoksi ja ajelin ympäriinsä.
Ukkonsa vissiin istui perseellään kotona eikä voinut niitä lapsia viedä hoitoon edes.
Mullakin oli työkaveri, joka pyysi hakea pihalta. Ehdotin tule tien varteen
Etkö nyt voisi hakea jne jne.
Vastasin en voi, jos haluat kyytiin, olet klo xx siinä paikassa.
Paluussa oli ottanut näytön töistä ja ruokatunnilla oli käynyt ruokakaupassa. Naureskeli nyt kyllä saat viedä mut kotiin asti.
Arvaa mitä oli pihalla ???
Auto. Kysyin kenen toi on.
Kuulemma mies ei viitsi hakea häntä.
Tästä on jo useampi vuosi. Mutta ei vieläkään kysy, kun niin vihainen olin.
Jos ei aiota maksaa mitään, otetaan se, mitä saadaan, eikä todellakaan aleta ehdottelemaan mitään hae ja vie
Meillä kävi ihan sama.
Bonuksena 4.s kyytiläinen puhelimessa voidaanko viedä hänen mies myös. Kerroin täällä 3 ihmistä odottaa sua. Oletko tulossa vai et.
Kuulemma vartti menee vielä.
Kerroin en odota sua 15 min, mun pitää olla 30 min päästä työpaikalka.
Aivan naurettavaa !
Kun tultiin töihin, syöksyin palaveriin, jossa oli ulkolaisia vieraita , ajoissa.
Palaverin aikana tää 4.s oli tullut, miehensä kyydillä.
Ruokatunnilla sanoin näille kahdelle mä otan teidät hyvää hyvyyttäni kyytiin.
Jos haluatte mun kyytiin, se tarkoittaa olette ajoissa tai ette tule lainkaan.
Seuraavana päivänä kumpikin oli bussipysäkillä ja samoin tänään.
Mä NIIN odotan tää junalakko päättyy, vaikka kaikki sympatiat ovatkin lakkoilijalle.
Tälle neljännelle sanoin mä en todellakaan kierrä sun vuoksi yhtään. Et tarvitse kyytiä ja et arvosta kollegoita, kun kuvittelet me odotamme sinua.