Riikka Purra puhuu asiaa. Kulttuuri on luksusta, jonka saa lakkauttaa
Kaikki kulttuuri ja ympäristöön liiittyvä pois vaan .
Ei tällaista sorkemista suomi tarvutse.
Hyvä riikka purra me kannatemme sinua ja sinun ajatuksiasi ja me äänesterään nyt perussuomalaisetb suurimmaksi puolueeksi.
Kommentit (1263)
Suurin osa tuetusta kulttuurista on suunnattu Helsingin suuntaan. Siksi sen kulttuurituen voisi lakkauttaa. Ehkä maakunnallinen kulttuurimalli, soten kylkeen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun minulla on taloudellisesti tiukkaa, en käy konserteissa, leffoissa, näyttelyissä tai teatterissa. Siksi kun ei ole rahaa.
Suomen valtiolla ei myöskään ole nyt lihavat ajat, joten kulttuuri nyt vaan kivuudestaan huolimatta on sellainen meno, josta voi tinkiä. Eikö ole loogista? Vai velaksi pitää sirkushuveja kansalle järjestää?
Radion sinfoniaorkesterin konsertti, halvin lippu 10,50 e. Menet konkurssiin?
Kuules nyt. Tuo 10,50 voi olla jonkun ihmisen ruokaraha viikoksi.
Monella ei ole tuotakaan summaa elämiseen.
Älä tule tänne pätemään asioilla joista et tiedä yhtään mitään.
Herää pahvi.
Vierailija kirjoitti:
Ap vääristelee Purran sanoja. Purra ei ole lopettamassa kulttuuria, mutta kaikilla ei tarvitse olla siihen varaa, koska se on luksusta eikä kuulu perustarpeisiin.
Helsingin juhlaviikoilla lauma tummia naisia hyppii Kevätuhrin tahtiin. Tarvitseeko vastaavaa kulttuuria tukea?
Köyhät pysykööt lestissään ja luokkayhteiskunta takaisin.
- Persut
Ketju jonka otsikossa vääristellään tahallisesti, joutaisi poistoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa kumma jos ei voi edes keskustella säästömistä oopperasta, baletusta, teatterista, orkestereista jne. Ei monissa maissa tueta verorahoilla noita.
Paitsi kaikissa sivistysvaltioissa? Jenkeistäkin tulee taideopiskelijat Eurooppaan kun siellä on pelkkää elitististä, kapitalistista hapatusta.
Mutta toki valtionosuusjärjestelmää voisi uudistaa huomioimaan paremmin vapaan kentän toimijoita, se monipuolistaisi kenttää. Esim. kansallisoopperan ohjelmistot on aika tylsiä vaikkakin laadukkaita (itse muusikkona sanon tämän), pelaavat varman päälle. Uusia, räväkämpiä, rohkeita toimijoita voisi tukea enemmän.
Aika vähän näkyy Suomessa noita amerikkalaisia taideopiskelijoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap vääristelee Purran sanoja. Purra ei ole lopettamassa kulttuuria, mutta kaikilla ei tarvitse olla siihen varaa, koska se on luksusta eikä kuulu perustarpeisiin.
Helsingin juhlaviikoilla lauma tummia naisia hyppii Kevätuhrin tahtiin. Tarvitseeko vastaavaa kulttuuria tukea?
Köyhät pysykööt lestissään ja luokkayhteiskunta takaisin.
- Persut
Ime persettä.
- Demarit
Ylen saama rahoitus on aivan valtava ja kasvaa vain joka vuosi.
Meidän verorahoilla Yle näyttä Samu Haberia paljettipuvussa, hameessa ja lappuhaalareissa laulamassa sienistä parhaaseen katseluaikaan, on Sinkut paljaana ja P*llupäiväkirjat. Ei Ylen pidä näyttää tällaista soopaa. Ylen tarjonta pitäisi keskittyä uutisiin ja ajankohtaisohjelmiin sekä tiettyihin urheiluohjelmiin, kuten hiihdon, jalkapallon ja yleisurheilun arvokisoihin. Hömppä minimiin, niin johan säästyy rahaa. Viihteen esittäminen on mainoskanavien hommaa.
Tämä on sitä kulttuurista leikkaamista, mitä Purra varmasti tarkoittaa.
Kulttuuri=elämä. Mutta korkeakulttuuri ja yliopistot maksakoot itsensä, kuten vapaassa maailmassa. Kommunisti Chomskykin teki uransa pääasiassa yksityisessä yliopistossa. Ja huippu-urheilulta rahoitus myös pois. Lätkänpelaajia lukuunottamatta eivät edes työllisty Suomeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kulttuuria voi olla, mutta omalla kustannuksella. Valtion tehtävä ei ole tukea mitään muusikoita, taidemaalareita, kirjailijoita, oopperataloja, konserttisaleja, teattereita. Tehköön kannattavaa liiketoimintaa, jos ei onnistu, ei pidä tekemän kulttuuria. Sitten täytyy mennä muihin töihin. Niinhän täällä muutkin tekevät. Verovaroin ei tule maksella mitään taitelijoiden apurahoja ja palkkoja, sehän on kommunismia. Pistäköön yrityksen pystyyn, jos haluaa tehdä harrastuksesta työtä ja taiteilla.
Rahat tarvitaan nyt kansalaisten peruspalveluihin, ei mihinkään hömppään.
Virkakoneisto tulee myös siivota, Suomessa on liikaa SUOJATYÖPAIKKOJA, menköön oikeisiin töihin yksityiselle sektorille, missä tämä talous tehdään, millä pyöritetään tätä valtiota.
Sinä tai lapsesi ei vissiin katso elokuvia ja lastenohjelmia, lue kirjoja, kuuntele musiikkia jne lainkaan? Ne on kaikki kulttuurialalla työskentelevien, keskimäärin aika huonolla korvauksella tehtyä työtä. Vai ajatteletko että toisten pitäis ilmaiseksi/surkeella sua viihdyttää? Minä olen tehnyt kulttuurityötä 25v, kasvattanut niillä tuloilla myös lapseni ja voin kertoa että rankkaa on ollut, koska tosiaan vallalla on ajatus ettei taiteesta tarvitse maksaa, eikä taiteilijalla tarvii olla ihmisoikeuksia. Mut onnee sulle ja elämällesi ilman sivistystä ja taidetta. Varmaan antoisa ympäristö lasteskin kasvaa.
Sinä olet tehnyt kulttuurityötä, koska sinulla on ollut siihen mahdollisuus. Kyllä minäkin tekisin vaikkapa sohvassamakuutyötä, jos on jonkinlainen varmuus, että valtio siitä kohtalaisesti maksaa.
Tuossa kommentissasi jotenkin heijastuu juuri se väärä lähtökohta, että minä haluan tehdä sitä työtä mitä haluan, ja valtion on syytä siitä maksaa, tietysti. En jotenkin jaksa uskoa, ettei sinusta muuhunkin kuin kulttuurityöhön olisi.
Vähän samaa ajattelin. Ei voi ensin ajatella, että minäpä haluankin olla kirjailija, muusikko tms. ja sitten oletetaan, että valtio maksaa, koska minä olen näin päättänyt. Valitettavasti kulttuuriala nyt vaan on sellainen, että jos kirjoitat hyvän myyvän kirjan, saat sillä (pienen) elannon ja jos et, niin sitä elantoa ei tule. Olen itse harrastajakirjoittaja ja tavoitteena saada joskus julkaistua, mutta ymmärrän ihan täysin, että ei valtiolla ole mitään velvollisuutta elättää minua. Toki tämä on outo ala siinäkin, että ensin pitää tehdä työ ja sitten vasta selviää, tuleeko sitä palkkaa vai ei. Ja mitä noihin lainauskorvauksiin tulee, onhan Kaarina Davis kyynisesti sanonut, että jos lukija on lainannut hänen kirjansa kirjastosta ja lähettää ihailukirjeen, hänen ei kannata kirjeitse vastata, koska postimerkki on kalliimpi kuin siitä kirjasta saatu lainakorvaus. Äänikirjojen yleistyminen on entisestään kaventanut tätä kirjailijan toimeentuloa.
Mutta niin se nyt vain kumminkin on, että työstä pitää olla oikeasti hyötyä tai iloa jollekin muullekin kuin tekijälle itselleen, jos siitä palkkaa haluaa. Toki kulttuurialan ihmiset voisivat itse panostaa siihen, että tarjoaisivat ihmisille jotain sellaista, mistä nämä ovat valmiita maksamaan. Ei kaiken viihteellisenkään tarvitse ihan aivotonta olla, kyllä siinäkin voi olla kunnianhimoa ja ihmiset voisivat tästä maksaakin. Mutta kun aika harva ihminen haluaa mitään erittäin korkealentoisia kulttuurielämyksiä niin miten kellään on oikeus päättää, että hänen pitää kuitenkin siitä verorahoissa maksaa?
Kirjoja kirjoittamalla ei elä tässä maassa yksikään kirjailija, ei edes ne suosituimmat. Muuten kirjojen hintojen pitäisi olla tähtitieteelliset. Jos halutaan että suomeksi ylipäätään julkaistaan on kirjallisuutta pakko tukea. Ja sitä ei tee kukaan muu kuin me.
Taisit nyt unohtaa mainita, että hyvät kirjathan käännetään muille kielille ja täten niitä kirjoja myydään sitten myös ulkomaillekin.
Yksikään oikeasti hyvä kirja saati kirjailija ei ole pelkästään kotimaan myynnin ja tukiaisten varassa.
Lisäksi aika harva kirjailija tekee kirjoitustyötä niin pitkää päivää kuin ns. tavallinen työntekijä. Yleensä ei kannata, koska tekstin taso laskee. Moni kirjailija tekeekin lisäksi jotain muuta työtä. En väheksy ammatin vaatimuksia, kukin saa yrittää ken tahtoo, mutta olisihan se nyt aika jännä, että esim. viiden tunnin työpanoksella edes olettaa saavansa hyvän palkan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kulttuuria tulisi valtion tukea ENEMMÄN, mutta tarkemmin. Muistisairaalle ehkä viimeinen elämäniloa tuottava asia on nuoruuden musiikki. Masentuneelle ainoa toimiva hoitomuoto saattaa olla tanssi. Pääsy laadukkaiden elokuvien, kirjojen pariin muuttaa koko elämän. Joku superlahjakas nuori ei pääse koskaan käyttämään kaunista lahjaansa, koska on liian köyhä musiikkiharrastukseen... Moni arvokas, upea kansanperinteemme saattaa kadota ilman tukea sillä nykyään yhteiskunta on erilainen – aiemmin luontevasti eteenpäin kulkeneet perinteet ovat markkinataloudessa jäämässä jalkoihin.
Lisäksi, jos haluaa miettiä ihan vain kylmästi rahaa ja taloutta, mitä Suomella on? Suomella on metsää ja kiinnostavaa kulttuuria. Kulttuurista ei ole varaa kitsastella, siihen tulisi laittaa lisää panoksia.
Miten sitä nuoruuden musiikkia pitäisi tukea? Annetaan rahat L. Kinnusen perikunnalle? Miten voi olla liian köyhä musiikkiharrastukseen?
Esimerkiksi järjestetään vanhainkotiin laadukasta elävää musiikkia ja yhteislaulua. Olen ollut vapaaehtoisena tällaisessa työssä mukana, mutta on niin merkittävä työ että ei tulisi olla vapaaehtoisten varassa.
Luoja mua tuollaiselta aikanaan vanhainkodissa varjelkoon. Radiot ja telkut on keksitty.
Tähdellisempää olisi että pääsisin vanhuksena ulos ja suihkuun edes kerran viikossa tai ylipäätään saisi sitten sen paikan, kun sitä alkaa tarvita.
Vanhusten kanssa aikaa viettäneenä, ei se pelkkä mekaaninen fyysisen puolen hoito tuo onnea. Elämänilo menee, jos päivissä ei ole sisältöä. Muistisairaalle ei ole telkkarista iloa, eikä välttämättä radiostakaan jos laulut eivät ole tuttuja. Kulttuuri on olennainen osa hyvinvointia, ei luksus. Emme ole kasveja.
Aika pitkälle vapaaehtoisvoimin noita vahusten piristyssessioita hoidetaan.
Varmaan on vapaaehtoisia niin kauan kuin on ammattilaisia/ammattilaisten opettamia harrastajia tekemässä vapaaehtoistyötä. Jos poistat ammattilaiset tästä yhtälöstä poistat myös osaamisen ja sitä kautta myös ne vapaaehtoiset. Kaikki taide vaatii mielettömästi harjoittelua ja paneutumista.
Isänmaallisena itseään pitävät perussuomalaiset ovat leikkaamassa suomalaisesta kulttuurista. Naurussa on taas pitelemistä.
Vierailija kirjoitti:
No hyvä. Näin ajattelet eivät sitten ole vailla musiikiaesityksiä eikä muutakaan kulttuuria missään muodossa, sovitaanko näin?
T. Ammattimuusikko
Mainiosti sopii👍Suomessa niin surkeaa musiikkia/laulajia.
Vierailija kirjoitti:
Isänmaallisena itseään pitävät perussuomalaiset ovat leikkaamassa suomalaisesta kulttuurista. Naurussa on taas pitelemistä.
Aika paljon siellä olisi kulttuurileikkauslistalla myös asioita, jotka ovat aika kaukana suomalaisesta kulttuurista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kulttuuria voi olla, mutta omalla kustannuksella. Valtion tehtävä ei ole tukea mitään muusikoita, taidemaalareita, kirjailijoita, oopperataloja, konserttisaleja, teattereita. Tehköön kannattavaa liiketoimintaa, jos ei onnistu, ei pidä tekemän kulttuuria. Sitten täytyy mennä muihin töihin. Niinhän täällä muutkin tekevät. Verovaroin ei tule maksella mitään taitelijoiden apurahoja ja palkkoja, sehän on kommunismia. Pistäköön yrityksen pystyyn, jos haluaa tehdä harrastuksesta työtä ja taiteilla.
Rahat tarvitaan nyt kansalaisten peruspalveluihin, ei mihinkään hömppään.
Virkakoneisto tulee myös siivota, Suomessa on liikaa SUOJATYÖPAIKKOJA, menköön oikeisiin töihin yksityiselle sektorille, missä tämä talous tehdään, millä pyöritetään tätä valtiota.
Sinä tai lapsesi ei vissiin katso elokuvia ja lastenohjelmia, lue kirjoja, kuuntele musiikkia jne lainkaan? Ne on kaikki kulttuurialalla työskentelevien, keskimäärin aika huonolla korvauksella tehtyä työtä. Vai ajatteletko että toisten pitäis ilmaiseksi/surkeella sua viihdyttää? Minä olen tehnyt kulttuurityötä 25v, kasvattanut niillä tuloilla myös lapseni ja voin kertoa että rankkaa on ollut, koska tosiaan vallalla on ajatus ettei taiteesta tarvitse maksaa, eikä taiteilijalla tarvii olla ihmisoikeuksia. Mut onnee sulle ja elämällesi ilman sivistystä ja taidetta. Varmaan antoisa ympäristö lasteskin kasvaa.
Sinä olet tehnyt kulttuurityötä, koska sinulla on ollut siihen mahdollisuus. Kyllä minäkin tekisin vaikkapa sohvassamakuutyötä, jos on jonkinlainen varmuus, että valtio siitä kohtalaisesti maksaa.
Tuossa kommentissasi jotenkin heijastuu juuri se väärä lähtökohta, että minä haluan tehdä sitä työtä mitä haluan, ja valtion on syytä siitä maksaa, tietysti. En jotenkin jaksa uskoa, ettei sinusta muuhunkin kuin kulttuurityöhön olisi.
Vähän samaa ajattelin. Ei voi ensin ajatella, että minäpä haluankin olla kirjailija, muusikko tms. ja sitten oletetaan, että valtio maksaa, koska minä olen näin päättänyt. Valitettavasti kulttuuriala nyt vaan on sellainen, että jos kirjoitat hyvän myyvän kirjan, saat sillä (pienen) elannon ja jos et, niin sitä elantoa ei tule. Olen itse harrastajakirjoittaja ja tavoitteena saada joskus julkaistua, mutta ymmärrän ihan täysin, että ei valtiolla ole mitään velvollisuutta elättää minua. Toki tämä on outo ala siinäkin, että ensin pitää tehdä työ ja sitten vasta selviää, tuleeko sitä palkkaa vai ei. Ja mitä noihin lainauskorvauksiin tulee, onhan Kaarina Davis kyynisesti sanonut, että jos lukija on lainannut hänen kirjansa kirjastosta ja lähettää ihailukirjeen, hänen ei kannata kirjeitse vastata, koska postimerkki on kalliimpi kuin siitä kirjasta saatu lainakorvaus. Äänikirjojen yleistyminen on entisestään kaventanut tätä kirjailijan toimeentuloa.
Mutta niin se nyt vain kumminkin on, että työstä pitää olla oikeasti hyötyä tai iloa jollekin muullekin kuin tekijälle itselleen, jos siitä palkkaa haluaa. Toki kulttuurialan ihmiset voisivat itse panostaa siihen, että tarjoaisivat ihmisille jotain sellaista, mistä nämä ovat valmiita maksamaan. Ei kaiken viihteellisenkään tarvitse ihan aivotonta olla, kyllä siinäkin voi olla kunnianhimoa ja ihmiset voisivat tästä maksaakin. Mutta kun aika harva ihminen haluaa mitään erittäin korkealentoisia kulttuurielämyksiä niin miten kellään on oikeus päättää, että hänen pitää kuitenkin siitä verorahoissa maksaa?
Kirjoja kirjoittamalla ei elä tässä maassa yksikään kirjailija, ei edes ne suosituimmat. Muuten kirjojen hintojen pitäisi olla tähtitieteelliset. Jos halutaan että suomeksi ylipäätään julkaistaan on kirjallisuutta pakko tukea. Ja sitä ei tee kukaan muu kuin me.
Taisit nyt unohtaa mainita, että hyvät kirjathan käännetään muille kielille ja täten niitä kirjoja myydään sitten myös ulkomaillekin.
Yksikään oikeasti hyvä kirja saati kirjailija ei ole pelkästään kotimaan myynnin ja tukiaisten varassa.
Lisäksi aika harva kirjailija tekee kirjoitustyötä niin pitkää päivää kuin ns. tavallinen työntekijä. Yleensä ei kannata, koska tekstin taso laskee. Moni kirjailija tekeekin lisäksi jotain muuta työtä. En väheksy ammatin vaatimuksia, kukin saa yrittää ken tahtoo, mutta olisihan se nyt aika jännä, että esim. viiden tunnin työpanoksella edes olettaa saavansa hyvän palkan.
Kun saisi edes huonon palkan jolla tulis jotenkin toimeen :D totta kai monet taiteilijat tekee ainakin välillä jotain muuta kuin sitä omaa ydintyötä. Toisaalta taas välillä saatetaan tehdä ympäripyöreitä päiviä vaikka jossain festarilla ym. taidetyötä ei oikein kannata verrata muuhun työhön, paitsi muuhun luovaan tietotyöhön. Pääasia on se mitä saa aikaan ei se paljonko tunteja siihen käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa tuetusta kulttuurista on suunnattu Helsingin suuntaan. Siksi sen kulttuurituen voisi lakkauttaa. Ehkä maakunnallinen kulttuurimalli, soten kylkeen?
Etkö ole kuullut kirjastoista? Täällä puhutaan paljon oopperasta, mutta kirjastothan ne vasta toimivatkin täysin verorahoilla.
Vierailija kirjoitti:
Perussuomalaiset ovat ottaneet mallia 1930-luvun saksalaisista aateveljistään, jotka polttivat kirjoja. Ilmeisesti sen takia, kun eivät osanneet lukea.
Vierailija kirjoitti:
Perussuomalaisten ohjelmasta käy ilmi, että kulttuuria he kyllä arvostavat, mutta pitäisi ohjata oikein eikä feministikulttuuriin, kakkateoksiin, monikulttuurisuuteen jne.
Olen kyllä samaa mieltä perussuomalaisten kanssa siitä, että kyllä kirjallisuus, musiikki jne on arvostettavia, mutta se että laitetaan yhteiskunnan varoja siihen, että tuetaan vaikka jotain transkulttuuria ja tuodaan joku seta peruskouluihin. Se on väärin. Ja tuota jälkimmäistä siis noi persut ei halua tukea.
Persut haluaa siis sensuuria.
Diktaattorien sensuroi "oikeaa taidetta", muu kielletty. Sananvapaus pois.
Miksi se Purra ei sitten sanonut näin. Hän sanoi, ettei kulttuuria tueta.
Monta asiaa hän on jättänyt sanomatta, mm sen että he leikkaavat ihan kaikilta. Persujen kannattajat uskovat, ettei leikkaus koske heitä. Ihan ilmasta se säästö tulee. Ja nyt sentään kulttuuri on kerrottu lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perussuomalaiset ovat ottaneet mallia 1930-luvun saksalaisista aateveljistään, jotka polttivat kirjoja. Ilmeisesti sen takia, kun eivät osanneet lukea.
Ei vaan sensuurin vuoksi. Vain Purran hyväksymät kirjat saa jäädä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika paljon siellä olisi kulttuurileikkauslistalla myös asioita, jotka ovat aika kaukana suomalaisesta kulttuurista.
Epäilemättä perussuomalaiset haluaisivat ainoastaan saksalaista torvimusiikkia ja sitä joku kahjo johtamaan.
Tässä on valitettavasti nyt vaan pakko säästää jostain. Minä haluan mieluummin suomea puhuvan, koulutetun hoitajan, jolla on aikaa tehdä työnsä hyvin kuin jonkin lauluyhtyeen. Jos me aletaan maksaa näille muusikoille palkkaa, menot vain nousevat nykyisestään. Jos me vain mietitään mikä olisi kiva, ei me saataisi ikinä säästettyä yhtään mistään. En minäkään musiikkia väheksy.