Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rintamaito ei suojaa allergioilta!

25.11.2006 |

Michiganissa, USA:ssa allergioiden kehittymistä seurattiin 405 satunnaisesti valitulla lapsella syntymästä 6-7-vuotiaaksi saakka (Ann Allergy Asthma Immunol 2006;97:78-83). Rintaruokinnan pituudella ei ollut vaikutusta allergioiden määrään. Sen sijaan rintaruokituille lapsille kehittyi tutkimusaikana 50% enemmän allergioita kuin pelkästään korviketta saaneille. Allergioita oli enemmän lapsilla, joiden äiti oli atoopikko, joilla ei ollut lemmikkejä kotona ja perheen nuoremmille lapsille. Kirjoittajat pitävät todennäköisenä, että korvikeruokinta pikemminkin suojaa allergioilta kuin lisää niitä.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
25.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nimittäin satavarma, että imetyksellä on omalla kohdallani vaikutus allergioiden puhkeamiseen. Olen imettänyt kaksi lasta ja heillä on puhjennut erittäin vaikea ruoka-aineallergia ja atopia kolmen kuukauden ikäisenä. Rintamaito on varmasti kiistatta parasta ravintoa lapselle, minkä takia neuvola ja lääkärit eivät koskaan edes ehdottaneet, että lopettaisin imettämisen vaikka maito teki lapsista sairaita vaan tein päätöksen itse ja hakeuduin erikoislääkärille. Allergiathan ovat yleisesti pidetty pikku juttuna ja en väheksy muita sairauksia yhtään, mutta kun lapsen ihosta on puolet ekseeman peitossa ja adrenaliinikynä kulkee mukana ja et ole nukkunut silmäystäkään lapsen kahtena ensimmäisenä elinvuonna, niin huumori loppuu siihen.

Voiko tosissaan olla, että äidinmaito altistaa allergioille? Suhtaudun ehkä naiivisti tähän, mutta itsesyyllisyys on niin valtava.

Kertokaa kokemuksistanne, olisi mukava kuulla mielipiteitä. Varsinkin kun nyt odotan kolmatta ja vannotin, etten enää imetä kuin sen pakollisen alkumaidon, mikä antaa lapselle suojan(vai miten se nyt menikään).

Vierailija
2/6 |
25.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseinen tutkimus on julkaistu hyvässä ja arvostetussa alan julkaisussa (impact factor 1.987), joka kertonee sen laadusta jotain.

Tässä linkki kyseisen julkaisun kotisivulle: http://oberon.annallergy.org/vl=19393272/cl=12/nw=1/rpsv/home.htm

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
25.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkää on ollut tutkimuksia, joiden mukaan rintamaito ei suojaa allergioilta. Perintötekijät kai vaikuttavat aika paljon. Minä olen kahden allergisen vanhemman lapsi, imetetty, ei allergioita. Itselläni on kaksi poikaa, ekaa imetin 4kk, ei allergioita, toista reilu vuoden, ei allergioita. Mies ei ole allerginen millekkään, eikä meillä ole eläimiä.

Vierailija
4/6 |
25.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on vanha juttu, ettei rintaruokinta suojaa allergioilta, mutta ymmärsin kyseisestä julkaisusta, että rintaruokinta voi altistaa allergioille.

Onko semmoisia julkaisuja enemmänkin, jos löytyy niin ne voisi pistää eteenpäin meidän neuvolan tädille, myös nämä rintamaito ei suojaa allergioita olisi hyvä pistää nenän eteen. Tässäkin asiassa laajakatseisuus ei olisi pahasta.

Mielenkiintoista, kiitos linkistä.

Vierailija
5/6 |
26.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein jaksa uskoa tuohon tulokseen. Ensimmakin jenkeissa (jossa itse pysyvasti asun) rintaruokinta on paljon harvinaisempaa kuin Suomessa. Oletan, etta monet aidit jotka paattyvat rintaruokintaan ovat perheista joissa allergiariski on suurempi. Ts. se etta tassa ryhmassa on enemman allergioita ei kenties johdu rintaruokinnasta vaan perimasta. Tietenkaan rintaruokinta ei ole ainoa tekija van esim imettavan aidin oma ravinto, perheen lemmikit ym vaikuttavat asiaan. Impact factori joka on alle 2 on lisaksi varsin kehno. Itse on kaytanossa koskaan julkaise nain huonossa lehdessa

Vierailija
6/6 |
26.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

... että ihan suomalaiset tutkimuksetkin on alustavasti (nykyään ovat varmaan valmistuneet jo) osoittanut, että joillain äideillä rintamaidossa on joku tietty koostumus joka aiheuttaa maitoallergian. Mulla itsellä otettiin rintamaidosta näyte, kun kuulutaan floratutkimukseen. En tiedä otetaanko siihen enää uusia, kun mekin ollaan oltu siinä mukana jo 5v. Tuloksista en tiedä mitään, mutta epäilen että itsellä ainakin on se koostumus. Lääkäri tosin sanoi myös, että silti rintamaidon edut voittaa sen haitat.

Enkä siis tulevankaan vauvan kohdalla aio luopua imetyksestä tästä syystä, mutta en aio sitä pitkittääkään minkään allergioiden takia. Tokan imetyksen lopetin, kun dieetti kävi omille voimille ja näytti siltä, että lapsi yhä oireilee jollekin rintamaidossa. (7kk) Yli vuoden imetystä en näe tarpeellisena allergisille lapsille, en kyllä muillekaan. (Korostan: TARPEELLISENA.)