Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

20 tippaa laxoberonia yöksi, miten käy?

Petipotilaana nyt
21.03.2023 |

Oon nyt ollu kolme päivää sairaalassa kinttu paketissa ja solisluu poikki. Särkylääkkeet kai saanu vatsan kovaks, ei auttanu päivällä luumukiisselit. Menee suht. kova lääkitys yöks, melatoniinia, mirtazapinia ja diapamia panacodien päälle. Yökkö tuli äsken ja sano että oon saanu iltalääkkeissä maksimiannoksen laksatiivia että nyt on sit ihan pakko laittaa vaippa varuiks. Ei kuulema oo mitään hätää jos vatsa toimii, "hyvä vaan"... Mitenkähän tässä nyt käy? Ja onks tää ny ihan normitouhua? Pelottaa huominen aamuherätys :(

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä sairaalassa potilaalle syötetään laksatiivia tms kertomatta potilaalle aikomuksesta? Joitko ap jotain tietämättä mitä otit? Vai iltapalassako tuo ylläri oli?

Vierailija
22/45 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä sairaalassa potilaalle syötetään laksatiivia tms kertomatta potilaalle aikomuksesta? Joitko ap jotain tietämättä mitä otit? Vai iltapalassako tuo ylläri oli?

Samaa mietin, että oliko tipat ujutettu ruokaan tai juomaan, vai eikö ap muka ihmettelisi ylimääräistä lääkekuppia, jossa on tilkka nestettä pohjalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi ottaa aamulla tyhjään vatsaan.  Annostus melko iso.

Vierailija
24/45 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ööh?!? Aloituksessa lukee: "Särkylääkkeet kai saanu vatsan kovaks, ei auttanu päivällä luumukiisselit." Ei sitä siis salaa tuotu, vaan potilas valittanut ummetusta ja saanut lääkkeen.

Vierailija
25/45 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ööh?!? Aloituksessa lukee: "Särkylääkkeet kai saanu vatsan kovaks, ei auttanu päivällä luumukiisselit." Ei sitä siis salaa tuotu, vaan potilas valittanut ummetusta ja saanut lääkkeen.

Siinä lukee myös, että yöhoitaja kertoo potilaan saaneen lääkkeen iltalääkkeidensä joukossa. Iltalääkkeet antaa iltavuoron hoitaja.

Vierailija
26/45 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitajat menee helpoimman kautta. Ja jos iltavuoro lääkitsee, niin aamuvuoro siivoaa. Ei tartte ite auttaa vessaan. Aamussa toki enemmän hoitajiakin. Lisäks aloittaja kuulostaa työläältä vessatettavalta. Toki voi olla niin kova kiirekin, että on hoidettava mahdollisimman pienellä ajankäytöllä. Hoitajapula on paikoitellen paha.

Helpoimman? Perusteletko vähän?

Iltavuoron hoitaja olis tietty voinu antaa laksatiivin heti, mutta olis silloin saattanut joutua itse pesupuuhiin. Kun antoi sen vuoronsa lopussa, niin pesut jäi muille.

Vierailija
27/45 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se silti mee nii että yökkö kertoo jälkikäteen eikä normijärkinen ota automaattisesti mitä eteen lykätään. Ei myöskään ruokaan laiteta kertomatta . Olen itsekin saanut potilaana laksatiiveja sekä lääkkeitä, kaiken kerrottuna mitä ja miksi eikä niin että en tiennyt.

Vierailija
28/45 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä lukee myös, että yöhoitaja kertoo potilaan saaneen lääkkeen iltalääkkeidensä joukossa. Iltalääkkeet antaa iltavuoron hoitaja.

Iltahoitaja antanu laksatiivin, yökkö kertonu annostuksen rajuuden ja laittanu vaipan? Niin mä ton ymmärsin. (Jos iltahoitaja olis vaikka ensin yrittänyt laittaa vaipan ja kertonut että potilas tulee saamaan maksimiannoksen jne, niin potilas olis vastikin saattanu ryhtyä "neuvottelemaa" annoksen määrästä tai muustakin).

Vierailija
29/45 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea. 3 päivän ummetus ja siihen päälle 20 tipan mälli ulostuslääkettä. Saattaa olla että olet herätessäsi selkää myöten paskassa. Siinä ei ihan vaipan vaihto riitä, koko peti menee uusiks ja sut roudaa joku suihkuun. Olisko se vessattaminen kuitenkin sitten se helpompi vaihtoehto noin niinku myös hoitajan näkökulmasta.

Vierailija
30/45 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuotiin ilman että potilas tiesi mitä ottaa. Vasta yökkö kertoi. Potilaan valittaminen ei ole lupa syöttää mitään kertomatta KUN annetaan ja mitä annetaan.

Itse olin taannoin pariviikkoa potilaana ja joka ainoa lääke tahi muu kerrottiin tuotaessa. Oli kyseessä rutiinilääkkeet, lääkärin muutos tai itseni alunperin kertoma oire johon vastattiin. Ei myöskään muille huoneessa mitään annettu kertomatta. Aina oli rutiiniselitys mitä kipossa tuotiin.

Vierailija
31/45 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iltahoitaja antanu laksatiivin, yökkö kertonu annostuksen rajuuden ja laittanu vaipan? Niin mä ton ymmärsin. (Jos iltahoitaja olis vaikka ensin yrittänyt laittaa vaipan ja kertonut että potilas tulee saamaan maksimiannoksen jne, niin potilas olis vastikin saattanu ryhtyä "neuvottelemaa" annoksen määrästä tai muustakin).

Laki velvoittaa hoitamaan potilasta yhteisymmärryksessä hänen kanssaan. . Kaikenlainen hoitajien suhmurointi, peittely ja salailu on asiatonta ja epäammatillista. 

Potilaan tiedonsaantioikeus, Potilaan itsemääräämisoikeus

https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19920785#L2P5

Vierailija
32/45 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se iltahoitaja siis sano mulle että "tossa on sun laksatiivi" ja kerto määränkin tipoissa. Asia erikseen, että mä nyt en tosiaan tienny montako tippaa on paljon tai vähän. Eli tiesin kyllä mitä otin, mutten alkuun sitä että oli noin tuju annos, kun vain tipoista puhuttiin.

Vierailija
33/45 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja täytyy kai vielä lisätä, että mä olin pyytänyt antamaan riittävän annoksen kun se luumujuttu oli ollut yhtä tyhjän kanssa ja oli jo tukala olo. Et ei mulla nyt silleen oo valittamista. Ja sain onneks sen verran vahvat mömmöt, että sain nukuttua. Olin valehtelematta kohtuukovassa tokkurassa ja parempi niin kuin etten olis saanu nukuttua. Eikä se hento yökkö olis saanu mua vessaan autettua millään.

Vierailija
34/45 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen todella monta kertaa ottanut Laxoberonia maksimiannokset.

Vatsaa väänsi ja vessan oli hyvä olla lähellä. Varsinaista kipua ei ole koskaan ollut. Edes pieniä vahinkoja ei ole tapahtunut. Joka ikinen kerta olen vessaan ehtinyt. Tavara voi liikkua nopeasti, joten esimerkiksi kanttiiniin ei kannattaisi lähteä. 

Ihmettelen vaippaa. Minulla ei ole ollut vaikeuksia hallita tilannetta. Jos kyseessä on normaalisti liikuntakykyinen ihminen, pidän vaippaa yliliioitteluna. En itse suostuisi siihen.

Vierailija
35/45 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vahvat kipulääkkeet lamaavat kivun lisäksi myös suolen toimintaa ja ummetus on ongelma. Suolen toiminta on todella tärkeää, suolen normaali toiminta tarvitsee myös ihmisen normaalia liikettä ja kun se jää pois niin asialle pitää yleensä tehdä jotain.

Vierailija
36/45 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vatsaa väänsi ja vessan oli hyvä olla lähellä. Varsinaista kipua ei ole koskaan ollut. Edes pieniä vahinkoja ei ole tapahtunut. Joka ikinen kerta olen vessaan ehtinyt. Tavara voi liikkua nopeasti, joten esimerkiksi kanttiiniin ei kannattaisi lähteä. 

Ihmettelen vaippaa. Minulla ei ole ollut vaikeuksia hallita tilannetta. Jos kyseessä on normaalisti liikuntakykyinen ihminen, pidän vaippaa yliliioitteluna. En itse suostuisi siihen.

Luitko aloituksen? Jalka kipsissä ja solisluu poikki. Eli ei välttis pääse omin avuin edes pyörätuoliin. Kanttiinista päässee kanttiinin vessaan ja takaisin luultavasti 10-100x ennenkuin hoitaja ehtii paikalle, se voi kestää helpostikin vartin tai puol tuntia.

Vierailija
37/45 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan sattuman peliä, ehtiikö joku vessaan vai ei (varsinkin aloittajan annostuksella saati että on jalka paketissa) sillä kuten itse sanoit, tavara voi liikkua nopeasti. Mieheni joutui joskus aloittajan tavoin ottamaan Laxoberonia kipulääkkeiden aiheuttamaan ummetukseen illalla, ja heräsi yöllä siihen kun tavaraa tulee jo. Onneksi sai suurimmat vessanpönttöön :D

Ap:lle tsemppiä! Tuollaiset vessajutut ovat kärsijälleen aina ikäviä mutta hoitajat todellakin ovat nähneet ja tehneet kaikenlaista, sinun "häpeällinen" tilanteesi on heidän arkeasi.

Vierailija
38/45 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, kuten täällä todettin, niin eipä ollut mun vika, vaan hoitajat päättivät miten hoitavat. Alusastiaakin on kokeiltu, mutta sen päällä on tosi hankala istua kaatamatta sitä ja se sattuukin. Ja näin jälkikäteen mä luulen että ne hoiti oikein. Jos ne olis lähteny auttamaan mua päivällä pyörätuoliin kun vatsa rupeaa toimimaan, niin se mainoksen niskakakkavaroitus olis varmaan ollu paikallaan. Ei siinä olis ehtiny vessaan kuitenkaan ja pyörätuoli olis ollu kurassa. Ja mä olisin varmaan kieltäytyny vaipasta päivällä. Näissä sairaalasängyissä on kuitenkin poikkilakanat joitten alla muovi, joten ei nyt onneks mikään ihan mahdoton siivous ollu. Vaikka silloin olis kyllä tehny mieli vajota maan alle ;)

Vierailija
39/45 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hoitaja on hento 50+ kg ja potilas jalaton 100 kg, niin en kyllä yhtään ihmettele on hoidettu sänkyyn. Lähde nyt vessattamaan tuossa tilanteessa ja sit on äkkiä eritesotkussa pyörätuoli ja lattia koko matkalta, pahimmassa tapauksessa hoitaja rikkoo selkänsä ja saa jonkun välilevyn pullistuman tai muuta vastaavaa.

Vierailija
40/45 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tässä mitään uutta oo. Hoitajat antaa potilaille hurjat määrät laksatiiveja ja kauhistelee sit päälle sitä tuotoksen määrää. No tietysti sitä sit tuleekin paljon, kun osin vielä sulamatonkin ruoka tulee läpi. Yks tuttu hoitaja kerran sano, että alkuun autettavat potilaat ei halua käyttää vaippaa/inkosuojia, mutta suostuu kyllä yleensä sit ku on alusastian anestesiatokkurassa kerran kaataneet (tai antibioottiripulissa käyny vahinko tms). Nykyään vaan ei riitä henkilökuntaa joka mummoa vessaan koko ajan viemään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kahdeksan