Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten suhtaudutte nuortenne poissaoloihin koulusta (lukiosta)?

Vierailija
21.03.2023 |

Milloin on vatsavaivaa, yliväsymystä ja itse aiheutettuja pulmia. On koulukiusaustausta, sosiaalisten tilanteiden pelkoa, ahdistusta, masentuneisuutta. Saa apua, mutta hyöty ei näy kouluun asti.

Onko kenenkään muun lukiolaisella lähes jatkuvia poissaoloja? Miten jaksatte ne ja miten suhtaudutte?

Itselläni on vaikeuksia jaksaa enkä tiedä aina miten suhtautuisin. Itse aiheutetuista pulmista (esim.valvominen) turhaudun/suutun, mutta kouluun pakottaminen ei auta. Ei ole lasua kuvioissa eikä enää olekaan kuin pari viikkoa 18-vuotispäivään.

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En enää ole ottanut kantaa, meillä myös muutama viikko 18-vuotispäiviin. Mielestäni tunneilla pitäisi käydä, mutta nuori saa käymättäkin hyviä arvosanoja, eikä jaksa mennä. Hänellä on muita suurempia ongelmia, joihin keskitymme, koulusta saa nyt itse kantaa vastuun haluamallaan tavalla. 

Vierailija
2/50 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsella on kaksi autoimmuunisairautta ja tänä vuonna on myös imuroinut ihan kaikki mahdolliset flunssat yms koulusta. Kärsi kivuliaista kuukautisista, jotka sai oksentamaan. Kruununa sai vielä sitten pahan allergisen reaktion rokotuksesta ja joutui kahden viikon sairauslomalle.

Tämä lukuvuosi on ollut ihan hirvittävä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun aikanani (2000-luvun alussa), lukiosta heitettiin kurssilta ulos, jos on enemmän kuin 4h pois.

Vierailija
4/50 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun aikanani (2000-luvun alussa), lukiosta heitettiin kurssilta ulos, jos on enemmän kuin 4h pois.

3 kertaa saa olla pois.

Vierailija
5/50 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahistaa tommonen, omallani migreeni ja kun joutuu oleen pois tulee stressiä ja sehän tunnetusti laukaisee migreenin.., mut minkäs teet? Kertaa sitten kursseja jos on pakko ei siinä muu auta.

Vierailija
6/50 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsella on kaksi autoimmuunisairautta ja tänä vuonna on myös imuroinut ihan kaikki mahdolliset flunssat yms koulusta. Kärsi kivuliaista kuukautisista, jotka sai oksentamaan. Kruununa sai vielä sitten pahan allergisen reaktion rokotuksesta ja joutui kahden viikon sairauslomalle.

Mitäpä jos veisit lapsesi lääkäriin? Kuukautiskipujen takia ei kenenkään tartte nykyaikana olla pois koulusta. Siihen on useita hoitomuotoja. Eli lääkäriin, mars.

Vierailija
7/50 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahistaa tommonen, omallani migreeni ja kun joutuu oleen pois tulee stressiä ja sehän tunnetusti laukaisee migreenin.., mut minkäs teet? Kertaa sitten kursseja jos on pakko ei siinä muu auta.

Migreeniin on olemassa estolääkitys.

Vierailija
8/50 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako lukiosta olla nykyisin paljon pois? Meillä pistettiin kursseilta ulos jos on enemmän kuin kolme tuntia per kurssi, abi -01, aika armotonta.

Vierailija
9/50 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se lukio käyminen taisi olla taputeltu.

Vierailija
10/50 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä sama kokemus (olin kipeänä sitten siellä, oppimistulos 0). Hyvä ettei näin ole, ihan sama miten ne asiat oppii kunhan oppii.

Aloittajalle sanoisin, että nuoren olisi hyvä olla mielestäni oman jaksamisen mukaan siellä, mutta hieman patistamista tarvitaan jotta siedättyy muiden seuraan eikä erakoidu. Koulukiusaukseen pitäisi puuttua siten, että kiusaajat potkittaisiin koulusta pois mutta se ei tule ikinä tässä maassa tapahtumaan.

Vierailija
11/50 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäpä jos veisit lapsesi lääkäriin? Kuukautiskipujen takia ei kenenkään tartte nykyaikana olla pois koulusta. Siihen on useita hoitomuotoja. Eli lääkäriin, mars.

Hänellä on molempiin autoimmuunisairauksiin hoitava yksityinen lääkäri, ollut jo vuosia. Kuukautiskivuista on hoitokontakti myös, ja koska ne kaikki muut keinot eivät tepsineet, sai nyt uuden lääkityksen joululomalla. Siksi siinä on imperfekti, jos et huomannut.

Vierailija
12/50 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ootko joku idiootti, kai me nyt se tiedetään, se ei toimi mitenkään 100% tehokkaasti. Annosta ei voi määrättömiin nostaa tai alkaa tulla liian pahoja haittavaikutuksia, ei ne mitään pastilleja ole. Ja alle 18v ei saa niitä uusia tehokkaampia estolääkkeitä kun ei ole vielä tutkittu tarpeeksi. Luuletko ettei tätä asiaa ole meillä mietitty, haettu tietoa ja apua ja parhaimman mukaan tasapainoa lääkitysten kanssa? Migreeni ei todellakaan kaikilla ole mikään satunnainen päänsärky.

Vierailija
13/50 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä annoin aikanani nuoren itsensä päättää. Joskus jäi kotiin vaan siksi että oli väsynyt koko yön pelaamisesta... En ikinä pakottanut kouluun. Hyvin on pärjännyt, ennätysajassa valmistui diplomi-insinööriksi.

Vierailija
14/50 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ootko joku idiootti, kai me nyt se tiedetään, se ei toimi mitenkään 100% tehokkaasti. Annosta ei voi määrättömiin nostaa tai alkaa tulla liian pahoja haittavaikutuksia, ei ne mitään pastilleja ole. Ja alle 18v ei saa niitä uusia tehokkaampia estolääkkeitä kun ei ole vielä tutkittu tarpeeksi. Luuletko ettei tätä asiaa ole meillä mietitty, haettu tietoa ja apua ja parhaimman mukaan tasapainoa lääkitysten kanssa? Migreeni ei todellakaan kaikilla ole mikään satunnainen päänsärky.

Lohdutukseksi voin sanoa että sekä minulla, tyttärelläni että ystävälläni koko migreeni hävisi murrosiän myötä! Nykyään äärimmäisen harvoin laukeaa enää.

Vierailija
15/50 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En enää mitenkään jaksa. Aika alkaa ottaa vastuuta itse itsestään ( täyttää 1,5kk päästä 18v) ei voi olla 

tienraivaaja . On tehtävä omat virheet ja otettava niistä vastuu.

Vierailija
16/50 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tosi paljon kaikille vastanneille ja tsemppiä kaikille myös.

Näiden lukiosta saa olla 5krt.pois ja lapsi kyllä seuraa niitä. Vielä ei ole tippunut kurssilta, mutta monesti ollut k-vaara ja tullut nyt vissiin kaksi nelosta. Neljä koetta rästissä, kun ei pysty aina mennä koetilanteisiin. Ehkä minun itseni pitää kirjoittaa tästä enemmän päiväkirjaani, jotta jaksan olla tsemppaava ja myönteinen. Patistan kouluun kyllä aina.

Vaikka lapsella oikeita ongelmia onkin, turhauttaa, että sitten on vielä myös ihan lyhytnäköisyyttä eli mielestäni riskeeraa sitten vielä itse lukiopäiviään. Se kai taas kuuluu siihen normaaliin teini-ikään. Huokaus.

Vierailija
17/50 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En enää mitenkään jaksa. Aika alkaa ottaa vastuuta itse itsestään ( täyttää 1,5kk päästä 18v) ei voi olla 

tienraivaaja . On tehtävä omat virheet ja otettava niistä vastuu.

Tämä sama minulle aina välillä iskee, tänäänkin, siksikin kyselin. Ei jaksaisi enää yhtään, mutta omalla lapsella tuo koulukiusaustausta ja siitä posttraumaattiset oireet, joten siksi aion vielä yrittää jaksaa. Mutta hiljalleen vähennän, koska tosiaan kohta 18.

-ap

Vierailija
18/50 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako vastata, vaikka ammattikoulussa nuori onkin?? Vastaan kuiteskin 😉! Meidän Perholaisella ei oo yhtään poissaoloa. Yläasteella oli tosi pahan koulukiusaamisen kohde, mutta silloinkin meni kouluun aina. Oon ylpeä, ettei antanut sitä iloa kiusaajilleen, että olis jäänyt kotiin. Nyt amiksessa motivaatio pysynyt tosi korkealla, ihanaa 🙏.

Ap:n tapauksessa vaan yrittäisin selvittää syytä poissaoloihin, sitä oikeaa syytä. Mutta jos aamuheräämiset on liian haastavia, niin onhan iltalukiokin mahdollinen 🙄

Vierailija
19/50 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako vastata, vaikka ammattikoulussa nuori onkin?? Vastaan kuiteskin 😉! Meidän Perholaisella ei oo yhtään poissaoloa. Yläasteella oli tosi pahan koulukiusaamisen kohde, mutta silloinkin meni kouluun aina. Oon ylpeä, ettei antanut sitä iloa kiusaajilleen, että olis jäänyt kotiin. Nyt amiksessa motivaatio pysynyt tosi korkealla, ihanaa 🙏.

Ap:n tapauksessa vaan yrittäisin selvittää syytä poissaoloihin, sitä oikeaa syytä. Mutta jos aamuheräämiset on liian haastavia, niin onhan iltalukiokin mahdollinen 🙄

Tosi hienoa, että teiän nuorella ei ole poissaoloja! Ja totta kai saa vastata, olisi pitänyt laittaa amiskin otsikkoon tietenkin, sori.

Veikkaan, että mun nuorella eniten taustalla se kiusaamisesta kuulemma yleensä seuraava sos.tilanteiden pelko ja kuormittavuus ja tietenkin ne muut posttraumaattiset oireet. Niin on psykaltakin sanottu.

- ap

Vierailija
20/50 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kuusi