Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsen manipuloiva ystävä.

124
21.03.2023 |

Onko jollain kokemusta alle teini-ikäisestä lapsesta, joka hyvin taitava manipuloimaan? Ollut sitä jo eskari-ikäisestä ja tilanne ei ole muuttunut parempaan, vaikka lapsi kuuluu monenlaisen avun piiriin. Mukaan on tullut viiltelyä, lääkityksensä esittelyä ja lisäksi yrittää diagnosoida muille lapsille mielialahäiriöitä.
Katsoo paljon tiktokkeja aiheeseen liittyen ja diagnosoinut itselleen lähes kaikki persoonallisuushäiriöt, hakee huomiota näyttelemällä esim. tic-oireita.
Tämän lisäksi sanoo muille lapsille olevansa taitava manipuloimaan, ja manipuloivansa minun lastani ja sanoo voivansa tehdä tälle mitä vaan.
Olen vuosien saatossa yrittänyt saada lastani pääsemään irti tästä kaverista, asiaa vaikeuttaa samalla luokalla olo. Lapsi on uskomattoman taitava manipuloimaan, kun lapseni yrittää irtautua hänestä ja hakeutua muiden seuraan.
Lapseni kärsii selvästi ja voi paremmin aina kun pääsee irtautumaan tästä tyypistä, (esim. kesälomat) mutta silti uskoo aina itse tehneensä jotain väärin ja palaa anteeksipyydellen takaisin ja aivan kuin vastaavassa ihmissuhteessa aikuisilla, ei näe enää totuutta.
Olen kieltänyt lasta olemasta tämän tyypin seurassa mutta pelkään, että tämä sama kuvio jatkaa toistoaan, kunnes lapsi on käynyt peruskoulun loppuun. Luen paljon lapselleni aiheeseen liittyvää kirjallisuutta ja teen kaikkeni, jotta hän ymmärtäisi oman parhaansa.

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummallista, että ensimmäisenä tulee mieleen, ettei se koulun vaihto ole jo käynyt vanhemman mielessä. Tuskin kukaan tänne kirjoittelisi huvikseen kun tyhmäkin osaa ajatella noin pitkälle.

Ap sanoi, että eivät halua vaihtaa suomenkieliseen kouluun. Eli ei ole käynyt mielessä. Muut lähinnä puntaroivat, että mikä on lapsen mielenterveydelle paras ratkaisu.

Tuosta päättelet ettei ole käynyt mielessä. Vaikka saat perustelut eli asiaa selkeästi pohdittu.

Vierailija
22/44 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin oletko ollut yhteyksissä sen sekopään vanhempiin? Et ap vielä vastannut.

Vanhempaan oltu yhteydessä viimeksi tapahtuneen kiusaamisen yhteydessä. Vanhemmuus hieman hukassa omien ongelmien takia ja täysin tietämätön lapsensa touhuista. Vanhempi itse koulukiusattu ja vaikea keskustella jo valmiiksi rikki olevan ihmisen kanssa. Tilanne kääntyy vaan lopulta aina tämän lapsen eduksi, kun normaalilla ihmisellä nousee vain säälin tunteet.

Sen takia opettajilla myös vaikeuksia asian kanssa. Ei kaikkien vanhempien kanssa vain pysty kommunikoimaan todellisuudessa.

Mistä tiedät, että on itse kiusattu? Yleensä kiusatut ihmiset painottavat omille lapsilleen, että kiusaaminen ei todellakaan ole ok. Kiusaajat puolestaan ovat sitä mieltä, että oma lapsi on enkeli.

Sanot suoraan, että jos meno ei lopu niin teet mukulasta lasun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhempaan oltu yhteydessä viimeksi tapahtuneen kiusaamisen yhteydessä. Vanhemmuus hieman hukassa omien ongelmien takia ja täysin tietämätön lapsensa touhuista. Vanhempi itse koulukiusattu ja vaikea keskustella jo valmiiksi rikki olevan ihmisen kanssa. Tilanne kääntyy vaan lopulta aina tämän lapsen eduksi, kun normaalilla ihmisellä nousee vain säälin tunteet.

Sen takia opettajilla myös vaikeuksia asian kanssa. Ei kaikkien vanhempien kanssa vain pysty kommunikoimaan todellisuudessa.

Mistä tiedät, että on itse kiusattu? Yleensä kiusatut ihmiset painottavat omille lapsilleen, että kiusaaminen ei todellakaan ole ok. Kiusaajat puolestaan ovat sitä mieltä, että oma lapsi on enkeli.

Vanhempi itse kertoi, todennäköisesti lapsi manipuloi kotonakin. Nähty hänet huutamassa ja kiroilemassa isovanhemmilleen. Huutanut myös eskari-ikäisenä minun naamani edessä, joka oli eka hälytysmerkki itselleni.

Mukulasta tehty monia lasuja. On lastensuojelun ja avun piirissä.

Vierailija
24/44 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin pelkoni on se, että lapsi joko satuttaa itseään tai muita.

Yritän auttaa omaa lastani taktiikalla, joka toisi mahdollisimman paljon hyötyä kaikille tilanteessa, helpottaisi opettajaa koulussa, soisi oman lapseni jatkaa tutussa ympäristössä. Ajatuksena opettaa lapselleni ns. Grey rock-metodi ja vahvistaa hänen itsetuntoaan, että pystyy lähtemään tästä suhteesta.

Vierailija
25/44 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten oma lapsesi reagoi kun hänelle näistä asioista? Hänelläkin vaikuttaisi olevan jonkinlaista itsetunto ongelmaa, kun nuin alistuu ja alentuu pyytelemään anteeksi. Näkisin ettei muuta vaihtoehtoa ole, kuin että te vanhemmat otatte nyt jämäkämmän otteen ja kiellätte tämän kaverin.

Vierailija
26/44 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasuhan on aiheellinen, jos kuvioissa on jopa viiltelyä.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija
27/44 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasuhan on aiheellinen, jos kuvioissa on jopa viiltelyä.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viiltelystä myös erikseen tehty lasu. Imeisesti jatkanut sitä muiden kuin minun lapseni nähden, jotta ei jäisi uudestaan kiinni. En tiedä esittääkö vain viiltelevänsä vai viilteleekö oikeasti, mutta kaikki tiedot olen vienyt eteenpäin, mutta edelleen ilmeisesti lastensuojelun mielestä lapsen sopiva paikka on koulussa eikä esimerkiksi sairaalakoulussa.

Vierailija
28/44 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten oma lapsesi reagoi kun hänelle näistä asioista? Hänelläkin vaikuttaisi olevan jonkinlaista itsetunto ongelmaa, kun nuin alistuu ja alentuu pyytelemään anteeksi. Näkisin ettei muuta vaihtoehtoa ole, kuin että te vanhemmat otatte nyt jämäkämmän otteen ja kiellätte tämän kaverin.

Hän reagoi juuri kuten tämmöisissä vastaavissa aikuisissa ihmissuhteissa olevat reagoivat, eli välillä avautuu ja haluaa tilanteen päättyvän, voi huomattavan paljon paremmin ja sitten kun tämä lapsi saa taas otteen, oma lapseni yrittää nähdä hänet taas positiivisessa valossa, haluaa antaa mahdollisuuden. Kirjoitan ylös lapselleni asioita ja muistutan häntä kaikesta. Mutta pelkään taas seuraavaa retkahdusta. Opettaja seuraa tilannetta nyt ja raportoi minulle myös. Lapseni on ollut aktiivinen muiden kavereiden kanssa ja pidän ovet koko ajan avoimena, että meille saa tulla kylään, niin paljon kun haluaa.

Vierailija
29/44 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tosiaan kaveri on nyt totaalisesti ja lopullisesti kiellossa, kukaan meistä aikuisista, lapseni isovanhemmat mukaan lukien ei salli enää tätä ja kannustamme jatkuvasti lasta, että pitää päänsä.

Vierailija
30/44 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tosiaan kaveri on nyt totaalisesti ja lopullisesti kiellossa, kukaan meistä aikuisista, lapseni isovanhemmat mukaan lukien ei salli enää tätä ja kannustamme jatkuvasti lasta, että pitää päänsä.

Tapoja, joilla lapsi saa otteen, on monia. Saattaa alkaa levittää valheita lapsestani, käännyttää muita häntä vastaan, saanut esimerkiksi kerran vanhemman lapsen mukaan kiusaamaan ja lähettämään herjaavia ääniviestejä. Tämä sekopää ollut estoilla, mutta keksii koulussa myös keinoja, miten saada lapseni koukkuun. Viimeksi sanoilla "tiedän että haukut minua, et pääse nyt pälkähästä" vaikka itse olisi juuri haukkunut lastani ja sanonut mitä inhottavampia asioita, tilanne kääntyy niin, että lapseni ilmeisesti pelkää häntä ja pyytää anteeksi omaa käytöstään ja yrittää sopia.

Tämä tapahtuu muiden edessä myös niin että lapseni ikäänkuin nolataan, kun hän on tekemässä ja miettimässä ihan muita asioita kuin tätä sekopäätä.

Vierailija
31/44 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutto voi auttaa

Vierailija
32/44 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tapoja, joilla lapsi saa otteen, on monia. Saattaa alkaa levittää valheita lapsestani, käännyttää muita häntä vastaan, saanut esimerkiksi kerran vanhemman lapsen mukaan kiusaamaan ja lähettämään herjaavia ääniviestejä. Tämä sekopää ollut estoilla, mutta keksii koulussa myös keinoja, miten saada lapseni koukkuun. Viimeksi sanoilla "tiedän että haukut minua, et pääse nyt pälkähästä" vaikka itse olisi juuri haukkunut lastani ja sanonut mitä inhottavampia asioita, tilanne kääntyy niin, että lapseni ilmeisesti pelkää häntä ja pyytää anteeksi omaa käytöstään ja yrittää sopia.

Tämä tapahtuu muiden edessä myös niin että lapseni ikäänkuin nolataan, kun hän on tekemässä ja miettimässä ihan muita asioita kuin tätä sekopäätä.

Okei, kuulostaa hurjalta tilanteelta. Onko tämä manipuloiva nuori lapsesi puhelimessa estolistalla? Jos ei, niin ladatkaa puhelimeen sellainen sovellus, että pystytte itse kontrolloimaan lapsen puhelinta.

Vertaat lastasi aikuiseen, joka uskoo toisen aikuisen manipuloinnit. Aikuiseenhan ei toinen aikuinen voi vaikuttaa kuin yrittää puhua järkeä. Lapsesi taas on sinun/teidän huollettavanne, joten lähtisin sinuna miettimään miten voin rajoittaa tai vaikuttaa huollettavaan, jotta hän ei toimi omaa etuaan vastaan. Esim. Perheneuvolan psykologi, koululla kuraattori tulee ensimmäisenä mieleen.

Tässä nyt muutamia neuvoja. Itse varmasti löydät teidän perheelle sopivampia tapoja. Huolestuttavaa on, että lapsesi on niin vietävissä. Valitettavasti vaikka hän pääsisi eroon tästä tyypistä, niin seuraava hyväksikäyttäjä voi hypätä yllättävän nopeaa kuvioihin, kun lapsi ei osaa itse vetää rajoja. Siksi lähtisin ammattilaisten kanssa selvittämään asiaa.

Vierailija
33/44 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutto voi auttaa

Totta. Lähteminen on aina ratkaisu. Mutta näitä ihmisiä tulee myös jatkossakin olemaan ja se ongelma ei poistu sillä, että itse luovutetaan ja lähdetään karkuun. Saattaa myös olla, että oon ollut se ainoa aikuinen, ketä on yrittänyt saada ongelmalapselle apua kun muut sulkee vaan silmät.

Mut miten opettais sille manipuloivalle lapselle, ettei hänellä oo valtaa päättää muiden elämästä?

Vierailija
34/44 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun tehtäväsi on nyt saada lapsesi ymmärtämään, ettei hänellä ole minkäänlaisia velvollisuuksia tuota "kaveria" kohtaan. Ja ettei hän ole syyllistynyt mihinkään väärään, vaikka tuo kaveri pahoittaisi mielensä siitä, ettei lapsesi ole hänen kanssaan.

Toki se, jos lapsesi ei ole tuon manipuloivan tyypin kaveri, voi aiheuttaa sen, että manipuloiva tyyppi manipuloi koko luokan häntä vastaan. Mutta siitäkin voi selvitä.

Apua kannattaa kysyä myös koulukuraattorilta.

Ei ole helppoja juttuja nämä.

Vierailija
35/44 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei, kuulostaa hurjalta tilanteelta. Onko tämä manipuloiva nuori lapsesi puhelimessa estolistalla? Jos ei, niin ladatkaa puhelimeen sellainen sovellus, että pystytte itse kontrolloimaan lapsen puhelinta.

Vertaat lastasi aikuiseen, joka uskoo toisen aikuisen manipuloinnit. Aikuiseenhan ei toinen aikuinen voi vaikuttaa kuin yrittää puhua järkeä. Lapsesi taas on sinun/teidän huollettavanne, joten lähtisin sinuna miettimään miten voin rajoittaa tai vaikuttaa huollettavaan, jotta hän ei toimi omaa etuaan vastaan. Esim. Perheneuvolan psykologi, koululla kuraattori tulee ensimmäisenä mieleen.

Tässä nyt muutamia neuvoja. Itse varmasti löydät teidän perheelle sopivampia tapoja. Huolestuttavaa on, että lapsesi on niin vietävissä. Valitettavasti vaikka hän pääsisi eroon tästä tyypistä, niin seuraava hyväksikäyttäjä voi hypätä yllättävän nopeaa kuvioihin, kun lapsi ei osaa itse vetää rajoja. Siksi lähtisin ammattilaisten kanssa selvittämään asiaa.

Kiitos erittäin hyvistä neuvoista. Käytännössä apua on todella vaikea saada, kaikkea edellämainittua on yritetty. Mun lapsi sanoo kuraattorilla, että kaikki on ok ja aika vaikeasti avautuu siellä, kävivät jopa yhdessä kuraattorilla toisen lapsen kanssa, kun ongelmat kuitattiin pitkään edellisen opettajan taholta vaan lasten riitelyksi.

Eniten lapseni pystyy ilmaisemaan ja sanoittamaan tunteitaan minulle, kun ollaan ihan vaikka opettajan edessä, lapsi sulkeutuu ja on vaan aina tosi reipas, kertoo pelkäävänsä itkemistä, tunnistan tämän ominaisuuden itsessäni. Kun itkee helposti, se vaikeuttaa asioista kertomista ja puhumista varsinkin tuon ikäisenä. Itse nykyään aikuisena, en enää häpeä itkemistä missään tilanteessa, mutta vaikeaa saada tuon ikäiselle se tehtyä selväksi, että siinä ei ole mitään hävettävää.

Vierailija
36/44 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinun tehtäväsi on nyt saada lapsesi ymmärtämään, ettei hänellä ole minkäänlaisia velvollisuuksia tuota "kaveria" kohtaan. Ja ettei hän ole syyllistynyt mihinkään väärään, vaikka tuo kaveri pahoittaisi mielensä siitä, ettei lapsesi ole hänen kanssaan.

Toki se, jos lapsesi ei ole tuon manipuloivan tyypin kaveri, voi aiheuttaa sen, että manipuloiva tyyppi manipuloi koko luokan häntä vastaan. Mutta siitäkin voi selvitä.

Apua kannattaa kysyä myös koulukuraattorilta.

Ei ole helppoja juttuja nämä.

Siis näin juuri. Olen ottanut myös yhteyttä tytön muihin läheisiin aikuisiin ja pyytänyt heiltä apua, ajatuksena että joku toinen osaisi selittää asiat suoremmin, jos itse selitän liian vaikeasti. Ja koen, että tästäkin on aina hetkellisesti apua.

Vierailija
37/44 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnon irtiotto vaan, välit kerralla poikki. Luultavasti manipuloija syytää kaikkea kakkaa sen jälkeen, mutta riippuen iästä, niistä voi nostaa vaikka herjausyytteen sitten. Toivottavasti ainakin koulutiet erottavat jossain vaiheessa.

Vierailija
38/44 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen keskustelu. Olin itse lapsena juuri tuollainen "vietävissä oleva". Tätä piirrettä selittää toisaalta vahva sovinnollisuus persoonallisuudenpiirteenä, toisaalta huono itsetunto ja perheen rikkinäisyys. 

Minulla oli samantyyppisiä kavereita, mitä tässä kuvailtiin. Pahin heistä oli eräs manipuloiva sukulaislapsi, joka houkutteli minua mm. rikolliseen toimintaan. Hän sai aina hirveitä raivareita, jos en totellut häntä ja minä heittopussina sitten tottelin.

On hienoa, että vanhempi pyrkii tässä aktiivisesti ratkaisemaan ongelmaa. Olisin toivonut tällaista suojelua myös omilta vanhemmilta, mutta he eivät kyenneet sitä antamaan. Vasta aikuisiällä sain irrottauduttua tästä sosiopaattisukulaisuussuhteesta. Se on aina vaikeampaa, mitä pidempi yhteinen historia on. 

Olisiko mahdollista saada lapsi avun sellaisen avun piiriin, jossa opetettaisiin hänelle assertiivisuutta (tervettä omien rajojen puolustamista ilman aggressiivisuutta)? Tarvittaessahan näitä tekniikoita voisi itse myös opiskella netistä ja tehdä harjoituksia lapsen kanssa.

On totta, että vaikka tästä kaverista päästäisiin eroon, on lapsi haavoittuvainen tällaisille ihmissuhteille jatkossakin. Siksi olisi erittäin tärkeää, että hän oppisi vetämään ja pitämään rajoja. 

Vierailija
39/44 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommentista. Uskon, että meidän kohdalla vaikuttaa eniten juuri tuo sovinnollisuus persoonallisuudenpiirteenä. Uskon sen olevan jollakin tapaa periytyvää. Lapsella paljon parempi itseluottamus, kuin minulla on ollut hänen iässään, mutta sama kiltteys, josta olen koko aikuisikäni pyrkinyt eroon ja päässytkin pitkälti, häntä vaivaa. Ja juuri omien kokemusteni vuoksi, haluan opettaa häntä ajoissa toimimaan ihmissuhteissa paremmin ja lähtemään ja vetämään rajansa, jottei hänen tarvitsisi kokea samaa, mitä itse olen kokenut.

Ja kiitos tästä vinkistä, aion todellakin ottaa selvää tästä tekniikasta, jos siitä olisi apua.

Vierailija
40/44 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutto voi auttaa

Totta. Lähteminen on aina ratkaisu. Mutta näitä ihmisiä tulee myös jatkossakin olemaan ja se ongelma ei poistu sillä, että itse luovutetaan ja lähdetään karkuun. Saattaa myös olla, että oon ollut se ainoa aikuinen, ketä on yrittänyt saada ongelmalapselle apua kun muut sulkee vaan silmät.

Mut miten opettais sille manipuloivalle lapselle, ettei hänellä oo valtaa päättää muiden elämästä?

Ei oo sun huolesi kuka ja miten häntä opetetaan. Keskity vaan oman lapsesi hyvinvointiin ja pidä hänet erossa tästä vaarallisesta lapsesta.