Lapsen manipuloiva ystävä.
Onko jollain kokemusta alle teini-ikäisestä lapsesta, joka hyvin taitava manipuloimaan? Ollut sitä jo eskari-ikäisestä ja tilanne ei ole muuttunut parempaan, vaikka lapsi kuuluu monenlaisen avun piiriin. Mukaan on tullut viiltelyä, lääkityksensä esittelyä ja lisäksi yrittää diagnosoida muille lapsille mielialahäiriöitä.
Katsoo paljon tiktokkeja aiheeseen liittyen ja diagnosoinut itselleen lähes kaikki persoonallisuushäiriöt, hakee huomiota näyttelemällä esim. tic-oireita.
Tämän lisäksi sanoo muille lapsille olevansa taitava manipuloimaan, ja manipuloivansa minun lastani ja sanoo voivansa tehdä tälle mitä vaan.
Olen vuosien saatossa yrittänyt saada lastani pääsemään irti tästä kaverista, asiaa vaikeuttaa samalla luokalla olo. Lapsi on uskomattoman taitava manipuloimaan, kun lapseni yrittää irtautua hänestä ja hakeutua muiden seuraan.
Lapseni kärsii selvästi ja voi paremmin aina kun pääsee irtautumaan tästä tyypistä, (esim. kesälomat) mutta silti uskoo aina itse tehneensä jotain väärin ja palaa anteeksipyydellen takaisin ja aivan kuin vastaavassa ihmissuhteessa aikuisilla, ei näe enää totuutta.
Olen kieltänyt lasta olemasta tämän tyypin seurassa mutta pelkään, että tämä sama kuvio jatkaa toistoaan, kunnes lapsi on käynyt peruskoulun loppuun. Luen paljon lapselleni aiheeseen liittyvää kirjallisuutta ja teen kaikkeni, jotta hän ymmärtäisi oman parhaansa.
Kommentit (44)
Omalla lapsellani on samoja taipumuksia, joskaan hän ei itse koe manipuloivansa tai ainakaan myönnä sitä. Hän on myös keksinyt itselleen diagnooseja (ja kieltää psykiatrisella tunnistetut) kuten meille läheisillekin. Kuluttavaa ja vaikeaa, en tiedä mikä tähän auttaisi.
Olen pahoillani lapsesi puolesta, toivottavasti hän saa otettua etäisyyttä. Ja samalla olen pahoillani manipuloivan lapsen puolesta, joka jää lopulta yksin.
Millä luokalla? Jos jo kutosella, niin soitto koulutoimeen, ja pyyntö saada vaihtaa koulualuetta yläkouluun mennessä. Jos alemmilla luokilla, niin muutto toisen koulun alueelle.
Vierailija kirjoitti:
Omalla lapsellani on samoja taipumuksia, joskaan hän ei itse koe manipuloivansa tai ainakaan myönnä sitä. Hän on myös keksinyt itselleen diagnooseja (ja kieltää psykiatrisella tunnistetut) kuten meille läheisillekin. Kuluttavaa ja vaikeaa, en tiedä mikä tähän auttaisi.
Olen pahoillani lapsesi puolesta, toivottavasti hän saa otettua etäisyyttä. Ja samalla olen pahoillani manipuloivan lapsen puolesta, joka jää lopulta yksin.
Olen myös pahoillani tilanteestanne. Ja myös sen manipuloivan lapsen puolesta. Mutta tässä tapauksessa, on vaan liian monta kertaa todettu, että tämä minun ja lapseni empaattisuus ja hyväsydämisyys kääntyy vaan itseä vastaan. Ne lukemattomat ystävyyssuhteet, jotka lapselta jää kokematta ja se, että päivästä toiseen vellotaan negatiivisissa aihepiireissä, kun olisi myös mahdollisuus tehä samoja juttuja, mitä muut ikätoverit. Ei oo lopulta sen arvoista ja uskon, että jonkun on pakko myös olla sille manipuloivalle lapselle, se joka laittaa pisteen touhulle omalta osaltaan. Jos siihen ei pysty vanhemmat ja opettajat tai eri alojen asiantuntijat.
Vierailija kirjoitti:
Millä luokalla? Jos jo kutosella, niin soitto koulutoimeen, ja pyyntö saada vaihtaa koulualuetta yläkouluun mennessä. Jos alemmilla luokilla, niin muutto toisen koulun alueelle.
Koulun vaihto olisi ehdottomasti helppoa jos tämä koulu ei olisi ainut englanninkielinen oppilaitos alueella. Eli jos haluaisin lapselle ne mahdollisuudet, joiden eteen on tehty töitä niin pitäisi kokonaan muuttaa eri kaupunkiin. Ja siinä varmasti hajoaisi myös perhe.
Oletko ollut vanhempiin yhteyksissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulun vaihto olisi ehdottomasti helppoa jos tämä koulu ei olisi ainut englanninkielinen oppilaitos alueella. Eli jos haluaisin lapselle ne mahdollisuudet, joiden eteen on tehty töitä niin pitäisi kokonaan muuttaa eri kaupunkiin. Ja siinä varmasti hajoaisi myös perhe.
Oletteko siis ulkomaalais taustainen perhe? Vai onko tärkeintä, että lapsi oppii nopeasti hyvän englannin kielen? Jos jälkimmäinen, niin itselle oman lapsen itsetunto, kaverisuhteet ja mielenterveys olisi kaikkein tärkeintä. Kohtahan se heijastuu myös koulumenestykseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä on sitten puntaroitavaa että kumpi on tärkeämpi, oman lapsen elämä vai englanninkielinen koulu. Toivottavasti olet myöhemminkin vielä valintaasi tyytyväinen, ja lapsesi myös.
Eiköhän se lapsi nyt sen englannin opi muutenkin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä on sitten puntaroitavaa että kumpi on tärkeämpi, oman lapsen elämä vai englanninkielinen koulu. Toivottavasti olet myöhemminkin vielä valintaasi tyytyväinen, ja lapsesi myös.
Mistä päättelet ettei lapsi haluaisi olla tällä luokalla ja kyseisessä koulussa. Eli kyllä, todennäköisesti on ja tulee olemaan tyytyväinen.
Onko nykyään jo alakoulussa noin sekopäätä menoa.
Paljastui provoksi. Ihan kuin vanhemmille olisi englannin kieli tärkeämpi, kuin lapsen mielenterveys. Hohhoijaa.. tehty kovasti töitä. Prioriteetit kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se lapsi nyt sen englannin opi muutenkin
Englanninkielisessä koulussa koko opetus on englanniksi. Ei voi suoraan verrata perus englannin opetukseen.
En tiedä kuinka helppoa koulun vaihto muiden lapsille olisi. Mutta todella helpolta sen saa kuulostamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä päättelet ettei lapsi haluaisi olla tällä luokalla ja kyseisessä koulussa. Eli kyllä, todennäköisesti on ja tulee olemaan tyytyväinen.
Sain itse käsityksen, että lapsi on ahdistunut, kun tämä sekopää luikertelee seuraan ja manipuloi. Itse en todellakaan olisi tyytyväinen.
Mitä sitten, jos uudessa koulussa esiintyy esimerkiksi rankkaa kiusaamista? Eli tilanne käytännössä ei välttämättä parane koulun vaihdolla vaan voi mahdollisesti vaan pahentua. Luokan vaihto toki on jossain kohtaa mahdollinen vaihtoehto. Etsin kokemuksia manipuloivista lapsista, en vinkkejä koulun vaihtoon, kun kellään ei vastaavasta tilanteesta ole hajuakaan eikä ajattele siinä lapsen parasta myöskään.
Kummallista, että ensimmäisenä tulee mieleen, ettei se koulun vaihto ole jo käynyt vanhemman mielessä. Tuskin kukaan tänne kirjoittelisi huvikseen kun tyhmäkin osaa ajatella noin pitkälle.
Niin oletko ollut yhteyksissä sen sekopään vanhempiin? Et ap vielä vastannut.
Vierailija kirjoitti:
Kummallista, että ensimmäisenä tulee mieleen, ettei se koulun vaihto ole jo käynyt vanhemman mielessä. Tuskin kukaan tänne kirjoittelisi huvikseen kun tyhmäkin osaa ajatella noin pitkälle.
Ap sanoi, että eivät halua vaihtaa suomenkieliseen kouluun. Eli ei ole käynyt mielessä. Muut lähinnä puntaroivat, että mikä on lapsen mielenterveydelle paras ratkaisu.
Taas kerran oma lapsi enkeli, toisen lapsi paholainen.
Vierailija kirjoitti:
Niin oletko ollut yhteyksissä sen sekopään vanhempiin? Et ap vielä vastannut.
Vanhempaan oltu yhteydessä viimeksi tapahtuneen kiusaamisen yhteydessä. Vanhemmuus hieman hukassa omien ongelmien takia ja täysin tietämätön lapsensa touhuista. Vanhempi itse koulukiusattu ja vaikea keskustella jo valmiiksi rikki olevan ihmisen kanssa. Tilanne kääntyy vaan lopulta aina tämän lapsen eduksi, kun normaalilla ihmisellä nousee vain säälin tunteet.
Sen takia opettajilla myös vaikeuksia asian kanssa. Ei kaikkien vanhempien kanssa vain pysty kommunikoimaan todellisuudessa.
Up