HS: Jättitutkimus: Liikunta auttaa todella paljon masennukseen!
https://www.hs.fi/tiede/art-2000009453319.html Olen aina sanonut tätä.... Liikunta ja oikea ruokavalio ylipäätään on kaikki kaikessa.
Kommentit (501)
Juurikin näin, liikunnalla on todella iso merkitys masennuksen hoidossa
Liikunta on paras lääke ja ruokavalio
Allekirjoitan 100%. Olin noin 6 vuotta sitten vihainen ja ylipainoinen incelimies. Aloitin hitaasti ruokavalion korjaamisella, liikunnalla, painonnostolla ja unella. Juominen ja tupakointi jäi. Nykyään olen iloinen ja pirteä isä, jolla on 2 lasta ja ihana vaimo.
Ruokavalio, liikunta ja uni. Siitä se kaikki lähtee. Joka ei usko ei uskalla edes kokeilla.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen suolisto tuottaa 90% mielihyvähormoneista. Suoliston bakteerit kärsii mm. lääkkeistä, myös päänsärkyyn käytetyistä ihan tavallisista pillereistä. Antibiootit ei myöskään ole suolistolle hyväksi.
Bifidobakteerit käyttöön, niin 2-3kk kuluessa alkaa mieliala olla normaali. Ja liikkuminen kannattaa aina, vaikka ainakaan itse en siitä mitään endorfiinihuumaa saa.
Tämän takia alkoholsiteilal on aina mieli maassa kun niiden keho n täynnä myrkkyä. Se lamaannuttaa kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Allekirjoitan 100%. Olin noin 6 vuotta sitten vihainen ja ylipainoinen incelimies. Aloitin hitaasti ruokavalion korjaamisella, liikunnalla, painonnostolla ja unella. Juominen ja tupakointi jäi. Nykyään olen iloinen ja pirteä isä, jolla on 2 lasta ja ihana vaimo.
Ruokavalio, liikunta ja uni. Siitä se kaikki lähtee. Joka ei usko ei uskalla edes kokeilla.
Mulla sama paitsi että mulla ei oo lapsia vielä. Join myös paljon alkoholia ennen. Olin ihan rapakunnossa.
Sitte alotin pikkuhiljaa, jätin tupakan ja päihteet ja korjasin oman ruokavalion ja aloin liikkumaan. Autto kummasti.
Sinkkumiehenä menisin crossfittiin ja treenaisin hulluna. Sieltä on melkein mahdoton pysyä sinkkuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten olen sanonut masennus johtuu lähes täysin omista valinnoista. Toiset osaa elää masentumatta, toiset eivät vaikka rautalangasta vääntäisi.
Minun masennukseni johtuu toisen valinnoista. Nainen valitsi jättää minut, enkä voinut sille mitään.
Jätetyksi tuleminen aiheuttaa tietysti surua, raivoa, epätoivoa, mutta jos se aiheuttaa (pitkäkestoista) masennusta, on takana jotain muutakin. Ja sitä sinun pitäisi työstää. Et voi sysätä vastuuta sun hyvinvoinnista ex-kumppanin harteille. Sinä itse voit valita miten jatkat eteenpäin. Jos tuntuu liian vaikealta, yritä löytää keskusteluapua, jotta löydät taas jotakin, jota kohti edetä.
Harrastan liikuntaa joka päivä, syön terveellisesti enkä käytä päihteitä. Silti masennuin. Liikunnan määrää en voi oikein enää lisätä kun kroppa ei kestä. Terveelliset elintavat varmasti auttavat, mutta eivät nekään kaikkea korjaa.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä lieviin oireisiin mutta vakavassa muodossa eivät potilaat voi kuvitella vastenmielisempää asiaa. Pelkkä sängystä nousu jo työn takana saati että pitäisi jonnekin lähteä.
Eräs tuttu oli tuossa jamassa ja jo päältä näki että ei tulisi mitään. Ehdotettiin kyllä.
Liikunta kyllä ehkäisee tehokkaasti sairastumista.
Masennukseen pitää suhtautua kuin kieroon ystävään. Se antaa neuvoja jotka on muka välittäviä, mutta oikeasti ne vievät sinut pohjalle. Masennus haluaa että ihminen pysyy masentuneena joten se antaa huonoja neuvoja ja puhuu ihmisen pois kaikesta mikä voisi auttaa toipumaan masennuksesta. Joten kun masennus puhuu ihmisessä se sanoo hae suklaata, jää sohvalle katsomaan netflixiä, älä yritä hakea minnekään opiskelemaan, kaikki vihaa sinua, olet epäonnistunut joten sinun on syytäkin eristäytyä kotiin. Aina kun masennus neuvoo jotain. Tee päinvastoin. Lopulta se menettää tehonsa. Moni ei vain tätä ymmärrä ja mennään sen taakse että mikään tekeminen ei auta ja tekosyy löytyy aina, se on se masennus kun antaa näitä tekosyitä pitääkseen otteessaan.
Harmi vaan ettei voi liikkua ilman että toinen sairaus ottaa takapakkia ja sit ei liikuta edes pakollisia menoja. Aina hoetaan liike on lääke ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Harrastan liikuntaa joka päivä, syön terveellisesti enkä käytä päihteitä. Silti masennuin. Liikunnan määrää en voi oikein enää lisätä kun kroppa ei kestä. Terveelliset elintavat varmasti auttavat, mutta eivät nekään kaikkea korjaa.
Mutta joku juurisyyhän sille masennukselle on. Joko psykologinen, kemiallinen tai geneettinen. SInun pitää yrittää selvittää se. Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä lieviin oireisiin mutta vakavassa muodossa eivät potilaat voi kuvitella vastenmielisempää asiaa. Pelkkä sängystä nousu jo työn takana saati että pitäisi jonnekin lähteä.
Eräs tuttu oli tuossa jamassa ja jo päältä näki että ei tulisi mitään. Ehdotettiin kyllä.
Liikunta kyllä ehkäisee tehokkaasti sairastumista.Masennukseen pitää suhtautua kuin kieroon ystävään. Se antaa neuvoja jotka on muka välittäviä, mutta oikeasti ne vievät sinut pohjalle. Masennus haluaa että ihminen pysyy masentuneena joten se antaa huonoja neuvoja ja puhuu ihmisen pois kaikesta mikä voisi auttaa toipumaan masennuksesta. Joten kun masennus puhuu ihmisessä se sanoo hae suklaata, jää sohvalle katsomaan netflixiä, älä yritä hakea minnekään opiskelemaan, kaikki vihaa sinua, olet epäonnistunut joten sinun on syytäkin eristäytyä kotiin. Aina kun masennus neuvoo jotain. Tee päinvastoin. Lopulta se menettää tehonsa. Moni ei vain tätä ymmärrä ja mennään sen taakse että mikään tekeminen ei auta ja tekosyy löytyy aina, se on se masennus kun antaa näitä tekosyitä pitääkseen otteessaan.
Jep. Pahinta mitä voi tehdä on alkaa juomaan jos masentaa. Koska sitten se vasta masentaa kun aivoissa välittäjäaineet on finaalissa.
Tuli käytyä viimeisenä hellepäivänä uimassa rannalla viellä kerran, heti tuli parempi viilinki :)
Vierailija kirjoitti:
Se on aina parempi kuin se että elää kuin sika säkissä
Tänään uimassa käyty tuli ihanan pirteä olo!
Näin on näreet, liikunta parantaa vaivan kuin vaivan
Olen täysin samaa mieltä, se auttaa paremmin kuin yksikään pilsu
No jokos mamman palstan tietäjät on kertoneet mikä on sen lajin merkitys? Mitä lajeja kannattaa tämän tutkimuksen mukaan masentuneen harrastaa ja miksi??
juu nii o se parantaa masennuksen
Nuo mielihyvähormonit eivät läpäise veri-aivoestettä, joten eivät pääse suolistosta aivoihin.