Mies reputti ajokokeen viidesti Helsingissä - Sitten hän varasi kokeen syrjäseudulta
https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000009459259.html
"Ajokokeeseen seitsemättä kertaa valmistautuva Dmitri Trubnikov..."
"Helsinkiläinen Dmitri Trubnikov, 18, on yrittänyt ja epäonnistunut ajokokeessa jo kuusi kertaa. Kerta kerran jälkeen hän on varannut itselleen lisää lisätunteja ja uuden ajokokeen."
Pitäisikö olla jokin jäähyaika, vaikka 3 reputetun inssin jälkeen, ennen kuin saa yrittää inssiä sen jälkeen uudelleen? Vaikka puoli vuotta tai vuosi.
No, niin tai näin, kyllä tuohon nykysäännöilläkin rahaa uppoaa. Jokainen ajokoe kun maksaa, ihan saman verran, oli kyseessä sitten eka tai kymmenes yritys. Plus ne lisätunnit maksavat nekin. Joten on tuo lompakolle ainakin käynyt jos ei muuten.
Kommentit (75)
vhoi jhumalauta nyth kirjoitti:
Vanhemmat maksaa.
Tuollaiset vanhemmat joilla on varaa maksaa seitsemänkin kertaa ajokoulu, voisi verottaa niin kovaa, että saisi maksettua seitsemälle köyhälle nuorelle ajokoulu.
Köyhillä nuorilla olisi parempi motivaatio saada yhdellä kertaa se kortti.
Kyllä eräillä on varaa maksella ajokoulusta. Ei minun aikana ollut noin.
Se oli kerta laaki.
Voi vu mikä urpo, jos sinusta tässä se maksaminen on se ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikanani kun läpäisin ajokokeen n. 10 000 asukkaan kunnassa, niin en olisi edes tohtinut ajaa missään Suomen isoista kaupungeista. Meillä oli kaksi kaupunkiajotuntia 60 000 asukkaan kaupungissa ja niistäkin olin toisen kerran sairaana.
Aikanaan kun sain kortin, niin seuraavalla viikolla ajoin Barcelonassa. Ei siinä mitään kummallista ollut.
Huomaan että Hesarin omahyväisin vakiokommentoija Janne Mäkinen on ilmestynyt palstalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikanani kun läpäisin ajokokeen n. 10 000 asukkaan kunnassa, niin en olisi edes tohtinut ajaa missään Suomen isoista kaupungeista. Meillä oli kaksi kaupunkiajotuntia 60 000 asukkaan kaupungissa ja niistäkin olin toisen kerran sairaana.
Ei Helsinki oo Suomen vaikein kaupunki ajaa. Ajapa vaikka Hämeenlinnassa, missä on hirveesti ykssuuntaisia katuja, ja kukaan ei väistä. Kaupunkia halkoo moottoritie ja järvet, mikä vaikeuttaa liikkumista vielä lisää.
Hämeenlinnassa ei ole yhtään sen vaikeampi ajaa kuin Helsingissäkään. Toki yksisuuntaisia on liikaa, mutta se ei tee ajamisesta sen vaikeampaa, korkeintaan lisää matka-aikaa.
Kirjastonmäen liikennevalojen mäkilähtö oli vähän kakka, kunnes hankin automaattivaihteisen auton. Toki osaan ja osasin mäkilähdön manuaalivaihteisella, mutta ekoilla kerroilla se aina yllätti.
Vierailija kirjoitti:
gta:n vapaa ajelu kiinnostaa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pikkaisen eri asia ajella Pasilassa ja selviytyä liikenteessä kuin ajella Pasilassa päästen inssistä läpi :'D
Jutun kaveri on liikkunut siellä jo useita vuosia mutta Truban fokus on ollut Twitterissä ja Hommalla eikä liikennetilanteissa.
Ette taida tietää millainen erikoismies on kyseessä?
En oikein tiedä onko tämä tyyppi ihan helvetin yksinkertainen vai onko sillä joku hahmotushäiriö... 🤔
Ei välttämättä kumpaakaan. Häntä ei välttämättä kiinnosta autoilu tietyssä mielessä kuin vain vapaasti ajeleminen. Liikennesäännöt vaatii opiskelua ja muistia. Vaikea muistaa ja kiinnostua jos ei kiinnosta aihe.
Vähän sama kuin pitäisi tenttiä joku kurssi läpi ja ei kiinnosta opiskella aihetta.
Sitten vaan tenttii sitä koska vanhemmat vaatii ja koko oppilaitoskin vaatii.
Ei vaan kiinnosta opiskella, mutta ympäristö vaatii.
No miksi käydä tenttamaassa jos ei kiinnosta opiskelu?
Mitä järkeä tenttia yli kymmentä kertaa?
Ei pitäisi olla laillista. Ei korttia tuollaisille.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse saanut ajokokeen neljännellä kerralla läpi kuolleessa pikkukaupungissa. Inssi ei viimeisellä kerralla uskaltanut ajattaa edes keskustaan, etten pääsisi törttöilemään, ja tuntui silti joutuvan katsomaan vähän läpi sormien.
Muutaman kerran ajoin kortin saatuani, ei minusta ole rattiin eikä minulle olisi pitänyt vielä korttia antaa. Hiton kallis henkilöllisyystodistus. Tästä 15 vuotta aikaa.
V. . . u mikä tampio. Huomaa, ettei kotonasi sinulta ole vaadittu yhtään mitään, jos ei liikenteessä ajo onnistu! Se on maailman helpointa!
Vierailija kirjoitti:
Ajoin ajokorttini Järvenpäässä ja kakkosvaiheen Vantaalla. Sen jälkeen pari vuotta väliä, mutta olen ehtinyt ajaa Helsingin ruuhkissa, Tukholmassa, Oslossa, Norjan serpentiineillä yms. Ja ekalla läpi N39
Joo no montako onnettomuutta olet aiheuttanut?
Ja Helsingissä mitään ruuhkia ole.
Vierailija kirjoitti:
Tuo artikkelin ulkkari toimii täysin vastuuttomasti. Itse ajoin naisena kortin Hesassa ykkösellä läpi inssistä 1990, eikä ollut edes kovin vaikeaa. Ei tuollaiselle urpolle pitäisi edes myöntää korttia. Kuten ei näköjään myöskään suurimmalle osalle tämän ketjun ns ymmärtäjiä. Olette umpisurkeita kuskeja auton ratissa näemmä.
Juuri näin. Mä olen käynyt kuorma-autolla, prätkällä ja yhdistelmällä ja kaikki kerrasta läpi.
Ymmärtäjille ja tunareille on fillarit ja julkinen liikenne.
Vierailija kirjoitti:
Mun poika joutui kanssa tekemään niin. 6 kertaa reputti pk-seudulla. Ajokoe meni virheettä läpi pikkukaupungissa!
Mitä järkeä tuossakin oli, jos hän kuitenkin asuu siellä pk-seudulla?
On nyt sitten liikenteelle vaaraksi kun ei osaa ajaa siellä 🤦
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuota tapahtuu ihan suomalaisillekin. Kiitos bernerin ja hänen ajamansa ajokorttiuudistuksen. Berner kävi sotkemassa kaiken ja häipyi, ettei tarvi jälkiä siivota.
Ei autoa ajaessa tarvitse kuin noudattaa tieliikennesääntöjä. Ei se ole vaikeaa.
Sä et selviäisi edes minuuttia Pasilassa ettet rikkoisi liikennesääntöjä.
Ja taas alkaa jankjank. Aja hitaammin, että ehdit huomata liikennemerkit.
Kerrotteko vielä miten Pasilan liikennejärjestelyt ja siellä kohdattavat liikennetilanteet eroavat Tieliikennelaissa ja -asetuksessa määrätyistä liikennejärjestelyistä - ja joita ei siis voi noudattaa?
LOL ei niitä katuja, kaistoja, liikennevaloja yms. yms. kunkin kaupungin liikennejärjestelyjä tieliikennelaissa määrätä!
Loimaalla on paljon tasa-arvoisia risteyksiä. Pitää muistaa varoa oikealta tulevat. Ei se välttämättä helppo paikka ajaa ole. Hämeenlinnassa on taas hirveästi yksisuuntaisia katuja.
Vierailija kirjoitti:
Loimaalla on paljon tasa-arvoisia risteyksiä. Pitää muistaa varoa oikealta tulevat. Ei se välttämättä helppo paikka ajaa ole. Hämeenlinnassa on taas hirveästi yksisuuntaisia katuja.
Tasa-arvoiset on kyllä suolesta meijän tie on tasa-arvoinen kun käännytään isommalla tielle ja aika monta autoa olisin rutannut jos en olisisi luopunut etuajoikeudestani.
Vierailija kirjoitti:
Ajoin korttini Seinäjoella, ja opettajani sanoi että tuntisi itsensä epävarmaksi jos pitäisi ajaa Helsingissä.
Eikö liikennesäännöt ole ihan saman siellä Seinäjoella kuin Helsingissä.
Inssiajossa ei saa ajaa jalkakäytävällä, eikä ajaa väärällä kaistalla, Stop-merkki ei anna etuajo-oikeutta, ei saa ajaa ylinopeutta jne.
Ja luulen, myös Seinäjoella tai muutaman satasen asukkaan Tuupovaaran Öllölässä tulisi inssiajossa hylkäämispäätös, siinä missä Helsingissä, jos ajelee jaljakäytävällä tai ryhmittyy toisten kaistalle.
Tai jos Seinäjoella laskevat läpi, silloin puhutaan rikoksesta, eikä autokoulu ole ajantasalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajoin korttini Seinäjoella, ja opettajani sanoi että tuntisi itsensä epävarmaksi jos pitäisi ajaa Helsingissä.
Eikö liikennesäännöt ole ihan saman siellä Seinäjoella kuin Helsingissä.
Inssiajossa ei saa ajaa jalkakäytävällä, eikä ajaa väärällä kaistalla, Stop-merkki ei anna etuajo-oikeutta, ei saa ajaa ylinopeutta jne.Ja luulen, myös Seinäjoella tai muutaman satasen asukkaan Tuupovaaran Öllölässä tulisi inssiajossa hylkäämispäätös, siinä missä Helsingissä, jos ajelee jaljakäytävällä tai ryhmittyy toisten kaistalle.
Tai jos Seinäjoella laskevat läpi, silloin puhutaan rikoksesta, eikä autokoulu ole ajantasalla.
Vaikka ovatkin niin ymmärrän hyvin, että Helsingissä ajaminen hirvittää, jos on ajanut kortin jossain muualla. Liikenteessä säännöt eivät ole se vaikein asia, vaan muun liikenteen seuraaminen kun on ruuhka-aika ja siinä toimiminen ja oikean kaistan valinta. Sitä ei pysty Seinäjoella harjoittelemaan.
Veikkaanpa kyllä että iso osa maaseudun ajokortillisista aikuisista ei pääsisi Helsingin inssiä läpi
Tuo artikkelin ulkkari toimii täysin vastuuttomasti. Itse ajoin naisena kortin Hesassa ykkösellä läpi inssistä 1990, eikä ollut edes kovin vaikeaa. Ei tuollaiselle urpolle pitäisi edes myöntää korttia. Kuten ei näköjään myöskään suurimmalle osalle tämän ketjun ns ymmärtäjiä. Olette umpisurkeita kuskeja auton ratissa näemmä.