Kevät hoitaa mielenterveyden kuntoon
Kommentit (35)
Silloin kun sairastin vakavaa masennusta. Oli kohtalaisen sama asia millainen oli sää ja vuodenaika.
Vierailija kirjoitti:
itsemurhat lisääntyy
keväällä ne tehdään
Löysät pois.
Oon jo monena aamuna herännyt nokka vuotaen ja aivastellen, joko joku alkaa kukkimaan? Tuntuu kuin ois karvapallo ja kurkussa ja pää kipeä. Kohta alkaa astmaoireet ja pitää nukkua pystyasennossa, ettei tukehdu.
Luojan kiitos pimeämpi päivä, se auringonpaiste ahdistaa.
Ja ulkonakin niin ihana liikkua, kun saa vuorotellen varoa paskaisia lätäköitä ja vuorotellen jäätä. Metsien pururadat täynnä koiranpaskojaa, eikä siellä vellissä kyllä pysty muutamaan kuukauteen lenkkeilemään.
On se vaan ihanaaaaa!
Aika heikoilla mennään täälläkin. Keväällä vasta tää masennus alkaakin.
Kuka tosissaan tykkää tosta harmaasta loskakelistä?
Koiranpaskojen lisäksi lumen alta sulaa nykyään hitosti maskijätettä.
Hyvä ihmiset!
Eikös kevät nimenomaan pahenna mt-ongelmia kun valo lisääntyy? Näin olen ymmärtänyt.
Ei todellakaan hoida.
Miehellä on epävakaa ja keväisin on pahimmat kaudet, olisitpa kokemassa. Itsellä myös olo vaan pahenee, mt-ongelmiini lisäksi olen pahasti allerginen kutakuinkin kaikelle. Talvella sentään vaan iho kuivuu. Oispa ainainen syksy.
Ei tainnut tää sun yritys mennä putkeen :D
On paha olla. Kyllä tää varmasti vielä tästä. Hengitysharjoituksia olen kotona tehnyt, kun tuntuu, että mieli ja keho ovat jatkuvassa hälytystilassa.
Mikä tässä nyt sit mielenterveyttä hoitaa?
Oon ollut vakavasti masentunut ja ahdistunut teinistä asti, varsinkin paniikkikohtaukset on suoraan verrannollisia valon määrän lisääntymiseen.
Kesää varten on onneksi jo viilennyslaite ja pimennysverhot, kirmatkoon muut tuolla auringossa.
Piti ihan googlata tämä väite "kevät ja mielenterveys" ja ensimmäinen linkki oli tämä: https://www.terve.fi/artikkelit/kevat-saa-monet-tappamaan-itsensa
Oisko sulla parempaa väitteesi tueksi?
Oon tässä 35 vuotta odotellut, eikä tuo ainakaan mun kohdalla ole mitään hoitanut 😂
Onko kellään keinoja tuohon ahdistuksen taltuttamiseksi? Hengitysharjoitukset auttavat tilapäisesti, mutta muitakin keinoja olisin valmis kokeilemaan.
Melkonen soppa tämä. Uni ei tuu, sit ku tuleekin, niin sitä ollaan jo viiden jälkeen hereillä. Hirveä väsymys ja sydämentykytys päällä. Ei voimia mihinkään.
Ap puhuu asiaa. Pahin vuodenaika on tietysti loka-marraskuu. Pimeä, märkä ja ankea
Vierailija kirjoitti:
Melkonen soppa tämä. Uni ei tuu, sit ku tuleekin, niin sitä ollaan jo viiden jälkeen hereillä. Hirveä väsymys ja sydämentykytys päällä. Ei voimia mihinkään.
Kyllä keväällä kautta aikain nuoria ruumiita tulee. Monet lääkkeetkin ovat olleet loppu jo puoli vuotta. Mistähän tässä oikein on kysymys. Ja hyvinvointivaltiota hoetaan silmänlumeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Eikös kevät nimenomaan pahenna mt-ongelmia kun valo lisääntyy? Näin olen ymmärtänyt.
Mulla ei ole koskaan ollut masennusjaksoa keväällä/kesällä, ainoastaan syksyllä ja talvella kun kylmää ja pimeää.
monilla alkaa keväällä mt ongelmat uudelleen