Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Anoppi kommentoi 14-vuotiaan vartaloa ikävään sävyyn

Vierailija
20.03.2023 |

Ja nyt kiukuttelee, kun suutuimme ja lähdimme tämän jälkeen kotiin hänen syntymäpäiviltään.

Tytöllä on juuri alkanut kuukautiset. Ovat kivuliaat ja inhottavat eikä tyttö olisi alunperin halunnut eilen lähteä mumminsa syntymäpäiville. Olin asian kanssa ihan ok, mutta tyttö muutti viimetipassa mielensä ja tulikin mukaan. Juhlissa tyttö oli ottamassa lisää kakkua, kun mumminsa tuli ja räppäsi sormille saatesanoilla: sulla tuo vatsa pömpöttää niin paljon, että parempi jättää kakut syömättä. Siinä kohtaa totesin, että minun lapselle ei puhuta noin ja poistuimme juhlista.

Vasta kotimatkalla tyttö kertoi, että oli ilmoittanut pahoittelen mummilleen, että ei tule ja kertonut syyn. Mummi oli syyllistänyt tytön tulemaan sanomalla, että ei kenenkään kuukautiset voi olla niin kipeät, että ei voisi tulla juhlimaan. Olisin jättänyt tytön kotiin, jos olisin tiennyt tästä.

Koko eilisen illan ja tämän aamun anoppi on lähettänyt syyllistäviä viestejä, kuinka minä tein asiasta isomman numeron kuin se oli ja kuinka se oli ihan vaan vitsiä. Tytölle on lähettänyt minua haukkuvia viestejä. Tyttö esti lopulta illalla mumminsa, kun ei enää jaksanut. Itse en ole reagoinut noihin viesteihin ensimmäisen perustellun vastauksen jälkeen mitenkään, mutta nyt mietin, että miten tästä eteenpäin. Odotanko vaan, että tajuaa lopettaa viestien sylkemisen?

Kommentit (97)

Vierailija
1/97 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Aikuinen ihminen ei puhu nuorelle vitsinä yhtään mitään loukkaavaa, ei ainakaan mun lapselle, pyydä anteeksi"

Vierailija
2/97 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittaisin mummon estoon pariksi viikoksi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/97 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittämättömän huonoa käytöstä anopilta! Surullista on se, että tyttö muistaa tuon  sanomisen todella kauan.

Vierailija
4/97 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyväähän mummo moukkamaisesti tarkoittaa, jos tytär on pulska. Pitkä tulee elämä naisenalulla, jos seuraavat 30 vuotta aikoo käyttää menkkoja syyksi kaikkeen. Muutin 15 v kotoa pois, 14 ei enää ole niin lapsi edes. Olen sinä edes se aikuinen. Sen vielä lisäten, kehorauha jokaiselle. Toisen kilot eivät ole toisen ongelma. 

Vierailija
5/97 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Aikuinen ihminen ei puhu nuorelle vitsinä yhtään mitään loukkaavaa, ei ainakaan mun lapselle, pyydä anteeksi"

Suurin piirtein noin vastasin sen ainoan kerran, kun vastasin. Ei mennyt jakeluun. Ap

Vierailija
6/97 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein usko että 14 v alkaa avautua mummolle jostain menkoistaan, jos just vasta alkaneet.

Heikkoja kohtia tässä provossa.

Vierailija
7/97 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyväähän mummo moukkamaisesti tarkoittaa, jos tytär on pulska. Pitkä tulee elämä naisenalulla, jos seuraavat 30 vuotta aikoo käyttää menkkoja syyksi kaikkeen. Muutin 15 v kotoa pois, 14 ei enää ole niin lapsi edes. Olen sinä edes se aikuinen. Sen vielä lisäten, kehorauha jokaiselle. Toisen kilot eivät ole toisen ongelma. 

Vaikka se ei aiheeseen liity, niin kyseessä on 6x viikko treenaava kilpaurheilijatyttö, jolla ei tosiaan ole mitään pömppöä kuin ehkä se kuukautisten aiheuttama turvotus.

Toisekseen kuukautiset voivat olla osalla ihan helvetilliset. Niin ne ovat myös itsellä ja joskus pitää olla sairaslomalla töistäkin niiden vuoksi. Kiitä onneasi, jos sinulla on helpommat.

Ap

Vierailija
8/97 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli anorekia, isoäitini taivasteli (ihastellen) kuin hoikka olen juuri 14-vuotiaana. Jättää vääristymiä. Mutta tyttö aidosti lääkärille nyt heti, muuten joko aitona syynä (vielä nopeammin lääkärille) tai tekosyynä kuukautiskrampit koko elämän vaihdevuosiin saakka. Selvitettävä ajoissa. 

Vierailija
9/97 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttävää. Tuohon ei pelkkä "sori" riitä.

Edes 30 vuotta sitten ei ollut ok kommentoida lasten vartaloita ikävään sävyyn.

Nykyään pitäisi ymmärtää, että niitä vartaloita ei kommentoida OLLENKAAN. Eikä kenenkään muunkaan vartaloita ainakaan lasten kuullen.

Mummulle ei myöskään kuulu lasten kuukautiset pätkän vertaa, jos ei kykene olemaan empaattinen tuki, eli siitä asiasta kukaan ei ole hänelle perusteluja velkaa.

Minusta asiasta ei kannata edes yrittää keskustella ennen kuin muija oma-alotteisesti älyää mokanneensa.

Onpa ikävää, että tytär joutui tuohon tilanteeseen kun yritti olla kiva mummolleen.

Vierailija
10/97 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oikein usko että 14 v alkaa avautua mummolle jostain menkoistaan, jos just vasta alkaneet.

Heikkoja kohtia tässä provossa.

Meillä on tällaisista asioista puhuttu aina avoimesti.

Ap

Vierailija
11/97 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin piirtein noin vastasin sen ainoan kerran, kun vastasin. Ei mennyt jakeluun. Ap

Antaa sitte tyttö mummon olla, ei käy, ei soita, ole tytön puolella ja sano ettei moista käytöstä suvaita!

Vierailija
12/97 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta erittäin hienoa että nykyään kaikkien lasten ei tarvitse vain kärsiä hiljaa. Minun lapsuudessa kuukausista ei mainittu koskaan sanallakaan. Siteet joutui tekemään wc-paperista ja kärsimään helvetilliset krampit ilman särkylääkkeitä. Minulla meni harrastuksen valintakoekin kerran penkin alle kun en pystynyt edes tarkentamaan silmiä kivuissa, mutta en voinut selittää asiaa mitenkään kellekään.

Vierailija
13/97 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Antaa sitte tyttö mummon olla, ei käy, ei soita, ole tytön puolella ja sano ettei moista käytöstä suvaita!

Tämä on varmaan ainoa vaihtoehto.

Eniten harmittaa se, ettei tuollaisen kommentin vahinkoa saa tekemättömäksi, vaikka asian selvittäisikin. Toivon, ettei tyttö saanut nyt tästä päähänsä, että on lihava tai tarvitsee rajoittaa syömistä. Tuon ikäiset on niin herkkiä, että hirvittää pitkäaikaiset seuraukset kommentista.

Ap

Vierailija
14/97 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet hyvä vanhempi ap. Oma äitini vaan seurasi passiivisena vieressä, kun mummoni haukkui minua läskiksi.

Vierailija
15/97 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikea kohtaaminen voisi auttaa.

Etäisän näkökulma: meistä tuli lasten kanssa paljon läheisemmät, kun alettiin tavata vartavasten silloin kun huvittaa. Nähdään lyhyemmin mutta tiheämmin. Jutellaan paljon enemmän asioista. Ennen ne tuli luokseni ja linnoittautui huoneisiinsa, nyt käydään syömässä, kahviloissa jne. ja kohdataan oikeasti. Äitinsä pisti hanttiin myös ja yritti jopa lastensuojeluilmoitusta tehdä.

Vierailija
16/97 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikea kohtaaminen kirjoitti:

Etäisän näkökulma: meistä tuli lasten kanssa paljon läheisemmät, kun alettiin tavata vartavasten silloin kun huvittaa. Nähdään lyhyemmin mutta tiheämmin. Jutellaan paljon enemmän asioista. Ennen ne tuli luokseni ja linnoittautui huoneisiinsa, nyt käydään syömässä, kahviloissa jne. ja kohdataan oikeasti. Äitinsä pisti hanttiin myös ja yritti jopa lastensuojeluilmoitusta tehdä.

Miten tämä liittyy ketjun aiheeseen?

Vierailija
17/97 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikea kohtaaminen kirjoitti:

Tämä kirjoittaa saman litanian kaikkiin perhettä koskeviin ketjuihin, liittyipä aiheeseen tai ei.

Vierailija
18/97 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan tuon helvetin. Anoppini puki sanansa muka-kehuihin. "Oi kun sulla on vahvat käsivarret, eikä mitkään ohuet niinkuin monilla näkee", "kunnon takapuoli se olla pitää" ym hirveetä. Olis ollut vaan hiljaa! Kyllä tytär noista huomasi, mitä oikeasti "yritettiin vihjailla".

Haimme anopin taannoin autolla, jota emme olleet ehtineet pestä, oli ihan ravassa. No eikö anoppi sanonut, että oi onpa siisti auto. Eikä sarkasmia, vaan tyypillistä anopin tyyliä kierteisesti ilmaista mielipiteensä milloin mistäkin.

Vierailija
19/97 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Räppäsi sormille"... uskoo ken tahtoo. Ilman tota detaljia olisi ollut 4/5.

Vierailija
20/97 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laittaisin mummon estoon pariksi viikoksi

Vain pariksi viikoksi? Ei se siitä opi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kaksi