Lastensuojelun pelko, kun puhelin soi
Kun mieheni puhelin soi, ensimmäinen ajatukseni on, soitetaanko lastensuojelusta, että joku on ilmoittanut minun olevan vääränlainen tai tekevän jotain väärin. Tai jos omaan puhelimeen tulee puhelu tuntemattomasta numerosta, ajatus on silloinkin sama. Olen joskus ollut kiusattu, joten kiusaamisen tai poikkeavuuden ilmaisemisen pelot, tai vääränlaisen vallankäytön pelot, kai jatkuvat tällä tavalla. Aina jostain ponnahtaa esiin ajatus, että joku tekee lastensuojeluilmoituksen ihan mistä tahansa asiasta liittyen minuun.
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tuo sama. En ole oikein uskaltanut kiintyä lapsiini, kun olen varautunut siihen että joku tantta keksii tulla takavarikoimaan lapset. Pelkään että olen jonkun mielestä ollut joskus vääränlainen ja itse en ole sitä tajunnut/huomannut.
Ei mielenterveyden diagnooseja.
Kyllä saisit jonkun diagnoosin jos menisit lääkäriin. Ei ole tuollainen normaalia. Surullista sun lasten kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene hoidattamaan korvien välisi kuntoon. Äläkä hanki lisää lapsia ennen kuin olet kunnossa. Tai sitten olet typerä trolli.
Noh? En siis saisi pelätä?
Ei ole normaali tuollainen pelko jos asiat on perheessä on kunnossa. Eli ei taida olla asiat kunnossa, ainakaan sulla itsellä.
Lastenkasvatuksesta on tuhat erilaista mielipidettä. Hyvin usein lasten vanhempien mielipide siitä, että ovatko asiat kunnossa poikkeaa lastensuojelun mielipiteestä. Vanhempien on myös usein vaikea tietää ennakkoon, että mitkä kaikki asiat ovat lastensuojelun mielestä ei-toivottuja, mikäli vanhemmat eivät esimerkiksi lue kasvatussuosituksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene hoidattamaan korvien välisi kuntoon. Äläkä hanki lisää lapsia ennen kuin olet kunnossa. Tai sitten olet typerä trolli.
Ei ole normaali tuollainen pelko jos asiat on perheessä on kunnossa. Eli ei taida olla asiat kunnossa, ainakaan sulla itsellä.
Lastenkasvatuksesta on tuhat erilaista mielipidettä. Hyvin usein lasten vanhempien mielipide siitä, että ovatko asiat kunnossa poikkeaa lastensuojelun mielipiteestä. Vanhempien on myös usein vaikea tietää ennakkoon, että mitkä kaikki asiat ovat lastensuojelun mielestä ei-toivottuja, mikäli vanhemmat eivät esimerkiksi lue kasvatussuosituksia.
Miten tuo sun vastaus liittyi millään tavalla siihen, että kirjoitin ap:n pelon olevan epänormaalia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo sun vastaus liittyi millään tavalla siihen, että kirjoitin ap:n pelon olevan epänormaalia?
"jos asiat on perheessä kunnossa"
Mä pelkäsin nuorempana ihan samaa. Olin 19 kun sain esikoisemme ja mies oli viikot töissä toisella paikkakunnalla. Olin aika yksinäinen tuolloin ja kerkesin miettimään kaikenlaista vähän liikaakin. Kun lapsi aloitti päivähoidon, olin ihan ylipelokas että jostain syystä kohta tulee lastensuojelu ja vie tytön.
Se johti sitten siihen että muutuin aivan supermamaksi ja katsoin että lapsella on kaikki aina vimpan päälle ja hampaat on harjattu moneen kertaan jne.
Nyt kun olen jo yli 30 v ja lapsiakin meillä jo useampi niun kaikki on vähän mullin mallin. Joskus saattaa olla reikä haalarissa tai tukka harjaamatta kun kuopuksen vien hoitoon, aamulla usein turhan kiire. Eipä ole lasuja tehty. Jos tekevät tuollaisista asioista niin tehkööt. Evvk
Normaalisti ne lähettää kirjeen, ei soita.
Vierailija kirjoitti:
Normaalisti ne lähettää kirjeen, ei soita.
Riippuu ehkä kunnasta. Soitto on normaali tapa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin varmaankin olen pelkohäiriöinen.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sellaista sinä olet tehnyt, että on aihetta pelätä lastensuojelua? Ja eikö kummallakaan teistä ole ketään kavereita tai edes tuttuja, jotka soittavat
Sinä olet ihan oikeasti todella huonossa kunnossa, jos puhelinsoittoa pelkäät, ja vielä lastensuojelusta. Useimmat meistä pelkäävät enemmän soittoa vaikka poliisilta tai sairaalasta, jos jollekin läheiselle olisi sattunut jotain ikävää.
"Jos puhelin soi olen varma siitä, se tulee poliisiasemalta " laulaa Liisa Akimoff.
Hieman ristiriitainen tuo argumentti. Olen huonossa kunnossa, koska pelkään puhelinsoittoa, mutta kuitenkin useimmat pelkäävät puhelinsoittoa. Miksi on jotenkin normaalimpaa pelätä poliisin soittoa kuin lastensuojelun soittoa? Pohjimmiltaan kyse on samasta asiasta. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tuo sama. En ole oikein uskaltanut kiintyä lapsiini, kun olen varautunut siihen että joku tantta keksii tulla takavarikoimaan lapset. Pelkään että olen jonkun mielestä ollut joskus vääränlainen ja itse en ole sitä tajunnut/huomannut.
Tämä on kyllä huolestuttavaa, onko lapsilla toinen vanhempi johon on terve kiintymyssuhde?
Kiintymyssuhdeteoria on periaatteessa kumottu, ts. voi kiintyä eri tavoin mutta silti oikein.
Mutta tosiaan, Lasu-pelleily aiheuttaa äideissä ja isissä sen, että varautuu pahimpaan ja ei kunnolla kiinny.
Olemme akateemisia ihmisiä ja meillä ei ole mielenterveyden diagnooseja.
Ei kannata tehdä lapsia, jos ei usko edes kiintyvänsä heihin.
Hanki oikeasti parempaa luettavaa, kuin tämä palsta.
Meillä on paljon ongelmaisia lapsia, joille tarvittaisiin kipeästi lastensuojelua. Tuskin ehtivät ihan randomisti hyökkäilemään aiheettomasti kenenkään lasten kimppuun.
Uskoin kiintyväni ennen kuin hankin lapset. Sitten sain tietää Suomen lastensuojelu-Stasista.
Näitä on kamala lukea. Mulla olisi varmaan samanlaisia tuntemuksia jos asuisin siellä.
T. ulkosuomalainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä saisit jonkun diagnoosin jos menisit lääkäriin. Ei ole tuollainen normaalia. Surullista sun lasten kannalta.
Olen lapsistaan huolehtiva vanhempi. Kannan vastuuta. Siksi tuntuu tältä.
Ahdistus voi aiheuttaa että pelkää kaikkea ja odottaa aina sitä pahinta mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole edellinen, mutta pari pointtia. Ainahan kaikki saavat lääkärikäynnistä diagnoosin, on se sitten edes oikea tai ei. Mielenterveysongelmat ovat väestötasolla todella pop, siitä huolimatta että kansakuntamme on nimellisesti onnellinen. On ollut juttua siitäkin, miten ADHD-diagnooseja on annettu ns. turhaan. Kaikilla diagnosoiduilla ei todellisuudessa ADHD:tä ole. Sama saattaa koskea hyvinkin kaikenlaista masennus- ja pelko-ongelmaa.
Mitä ihmettä sillä diagnoosilla tekee, ellei se ole fyysisen puolen hoidettava sairaus tai vamma? Muilla kuin fyysisen puolen diagnooseilla saattaa evätä itseltään esim. henkivakuutuksen, tulevaisuuden fyysisten sairauksien hoidot, horjuttaa asemaansa uskottavana vanhempana jne. Jos ei halua hukuttaa aivojaan kokeellisiin lääkkeisiin vakavienkin sivuvaikutusten uhalla tai hukuttaa aikaa ja rahaa kokeelliseen terapialeikkiin, ei mielenterveyden diagnooseista ole yksilölle mitään hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sellaista sinä olet tehnyt, että on aihetta pelätä lastensuojelua? Ja eikö kummallakaan teistä ole ketään kavereita tai edes tuttuja, jotka soittavat
Sinä olet ihan oikeasti todella huonossa kunnossa, jos puhelinsoittoa pelkäät, ja vielä lastensuojelusta. Useimmat meistä pelkäävät enemmän soittoa vaikka poliisilta tai sairaalasta, jos jollekin läheiselle olisi sattunut jotain ikävää.
"Jos puhelin soi olen varma siitä, se tulee poliisiasemalta " laulaa Liisa Akimoff.
Hieman ristiriitainen tuo argumentti. Olen huonossa kunnossa, koska pelkään puhelinsoittoa, mutta kuitenkin useimmat pelkäävät puhelinsoittoa. Miksi on jotenkin normaalimpaa pelätä poliisin soittoa kuin lastensuojelun soittoa? Pohjimmiltaan kyse on samasta asiasta. Ap
Mistä sinulle on tullut se käsitys, että useimmat pelkäävät puhelinsoittoja? Oletteko te tosiaan niin nuoria, että vanhanaikaisia puhelinsoittoja ei enää tule kuin viranomaisilta?
Tavallisille perheellisillekin tulee suuremmalla todennäköisyydellä puhelu poliisilta kuin lastensuojeluviranomaiselta. Ainakin minulle on tullut, vaikka en tosiaan ole itse rötöstellyt. Normaali terve ihminen ei puhelinsoittoja pelkää. Ehkä se olisi normaalia silloin, jos on liikenteessä vasta kortin saanut nuori tai huonokuntoinen vanhus.
Täytyy olla todella huono itsetunto, jos tavallisella käytöksellä pelkää viranomaisia, vaikka tietää, että ei ole antanut mihinkään aihetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä lastensuojelu puuttuisi lapsistaan huolehtivan ja vastuuta kantavan vanhemman asioihin? Mikä logiikka tässä nyt oikein on?
Jos joku pahantahtoinen ihminen aiheettoman ilmiannon tekisi, lastensuojeluviranomainen olisi kovasti helpottunut, kun pääsisi tarkastuskäynnistä niin vähällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten siinä voi olla jotain epäselvää? Pahoinpitely ja heitteillejättö ovat tavallisesta elämästä poikkeavaa, eikä yöpaidan puuttuminen tai hiusten kampaamatta jättämisen sellaista ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä lastensuojelu puuttuisi lapsistaan huolehtivan ja vastuuta kantavan vanhemman asioihin? Mikä logiikka tässä nyt oikein on?
Jos joku pahantahtoinen ihminen aiheettoman ilmiannon tekisi, lastensuojeluviranomainen olisi kovasti helpottunut, kun pääsisi tarkastuskäynnistä niin vähällä.
Miksi ihmisiä kiusataan koulussa? Siksi että maailmassa on paljon myös pahoja ja ilkeitä ihmisiä. Jonnekin kiusaajatkin päätyvät töihin, ja jossain kiusaajat harjoittavat kiusaamistaan esim. aiheettomilla ilmiannoilla.