Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaisen ja ruotsalaisen kulttuurin eroja

Vierailija
18.03.2023 |

Olen niitä itse viime aikoina tutkaillut Ruotsista käsin. Mielenkiintoisen samanlaiset maat, mutta kun vähän pintaa raaputtaa niin erot ovat yllättävän suuria.

Jaan tähän ketjuun pian myös omia havaintojani.

Kommentit (291)

Vierailija
81/291 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinisilmäisen hyväuskoisia, haluavat tehdä hyvää, mutta ovat ampuneet itseään jalkaan jo monet kerran, muistutan vain Anna Lindhistä.

Vierailija
82/291 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauska keskustelu, olen asunut itse Ruotsissa suurimman osaa aikuisikääni. :)

Se on totta että lapsille puhutaan usein mukavampaan sävyyn. Suomessa ei ole mikään harvinaisuus että vanhempi huutaa lapselle naama punaisella julkisella paikalla ja tuntuu että jokaisella turistikohdelomalla siellä altaalla on se yksi perhe jossa äiti passiivisesti lukee kirjaa on kuin ei huomaisikaan ja isä vaahtoaa lapsille pää punaisena. Mukava muistutus myös omaan suomalaiseen lapsuuteeni jossa vallitsi samanaikainen dynamiikka.

Yksi suuri ero on seuraava enkä ole koskaan törmännyt Ruotsissa vastaavaan: Suomessa köyhäilyä, ostelemattomuutta ja mahdollisimman vaatimatonta elämäntapaa pidetään hyveenä ja vastaavasti prameammat hankinnat tai vaikka ruuat lautasella on tuomittavaa hienostelua. Tälläkin palstalla näkee todella usein miten ei ne lapset tarvitse mitään puhelimia tai hienoja leluja joululahjaksi, kirja vaan käteen! Minä se syön vaan kaalia ja oman puun omenoita ja kaurapuuroa vuodenajasta toiseen! Jäätelökioski on varastamista, Xtran 30snt tuutti on vähintään yhtä hyvää!

Tuo viimeinen esimerkki etenkin tiivistää suomalaisen piheyden ja vaatimattomuuden joka on minusta lähinnä ankeaa vaikka olenkin mielestäni sekä ekologisesti että taloudellisesti vastuullinen kuluttaja. Oman isäni mielestä muuten aurinkolomalle ei ole mitään järkeä lähteä kun aurinko paistaa Suomessakin.

Mistä päästäänkin siihen että Ruotsissa pienet arjen ilot ja estetiikka on korkeammassa arvossa. Kestitään muita kotona brunssin tai illallisen merkeissä, pidetään Melodifestivalen-katsomoita kaikilla herkuilla, käydään lomalla, urheilumatseissa ja konserteissa. Tietysti oman talouden sallimissa rajoissa, mutta esimerkiksi omat vanhempani eivät periaatesyistä halua käyttää rahaa mihinkään maksullisiin kokemuksiin tai hieman kalliimpaan pihviin ja noita mainittuja asioita pitävät hienosteluna ja rahan tuhlaamisena mikä on aika surullista. Ei ihmekään ettei oikein mikään yritystoiminta meinaa Suomessa menestyä kun ensisijaisen kuluttajaryhmän asenne on liian usein se että teen itse ja säästän tai olen ilman ja turhat hömpät pois!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/291 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruotsi ei juhli itsenäisyyspäivää. Koska se on aina ollut olemassa... Du gamla, du fria...

Suomalaisetkaan eivät juhli itsenäisyyspäivää. Sytytetään jos viitsitään pari kynttilää ja katselaan kättelyä telkkarista. Ei se mitään juhlimista ole.

Täällä Ruotsissa vietämme 100 % . Kun oli firma tarjosin vieraita ja eräs soitti harmonikkaa ja otimme maljat Suomen kunniaksi. Joka vuosi. Ja sinivalkoiset kynttiät ikkunoilla. Nykyään niitä on vaikea saada ...

Vierailija
84/291 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsissa osa ajattelee Suomea ja Ruotsia ikää kuin yhtenä maana, joka on historiallisista syistä sattunut jakaantumaan. Suomalaiset tuntevat Ruotsin kanssa yhteenkuuluvuutta ja pitävät heitä hyvinä naapureina, mutta ajattelemme että olemme kaksi täysin eri maata.

Vierailija
85/291 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta todella keskeinen ero on se, että Ruotsi on monarkia ja Suomi ei. Tuntuu ihan mahdottomalta kuvitella, että Suomen perustuslaissa säädettäisiin jollekin henkilölle erilainen asema vain sillä perusteella, että tämä on syntynyt tiettyyn sukuun. Suomi on siis perustavalla tavalla tasa-arvoisempi maa kuin esim. Ruotsi.

Vierailija
86/291 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wallanderin perusteella polttavat tupakkaa huomattavasti huolettomammin kuin Suomessa, en sitten tiedä korreloiko miten hyvin tosielämän kanssa siellä.

Vierailija
87/291 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruotsi ei juhli itsenäisyyspäivää. Koska se on aina ollut olemassa... Du gamla, du fria...

Kyllä Ruotsissa juhlitaan "Nationaldagen" kuudes kesäkuuta. Joka vuosi. Jos se on arkipäivä ihmiset saavat vapaapäivän töistä. Jos se osuu viikonlopulle, työnantaja korvaa päivän.

Vierailija
88/291 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun menin eka päivää maanantaina töihin kotiavustajaksi, kokoontumispaikassa oli aamukahvit meneillään, pöytä notkui kakkua ja piirakkaa. Ja Prince paloi.

Sairaalassa töissä ollessa oli tapana että kerättiin kolehti ja perjantaina henkilökunta mässäsi sokerisilla leivonnaisilla.

Eli makeammat herkut heillä kun Suomessa tuohon aikaan, jossa vedettiin vaan viinereitä työpaikan kahveilla. Heillä aina tårta!

Nämä oli v. 79-80.

Vierailija
89/291 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Wallanderin perusteella polttavat tupakkaa huomattavasti huolettomammin kuin Suomessa, en sitten tiedä korreloiko miten hyvin tosielämän kanssa siellä.

Ruotsissa tupakointia pidetään moukkaisempana kuin Suomessa. Nuuska on tyylikäs tapa saada nikotiinia suoniin. Suomessa nuuskaa pidetään moukkamaisempana erityisesti naisella ja erityisesti juhlissa tupakointi on tavallisempaa ja hyväksyttävämpää.

Vierailija
90/291 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

86: Kyllä Suomeenkin kunkkua puuhattiin about 100 vuotta sitten. Hyvin kävi, kun se homma meni mönkään.

Vierailija
91/291 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsissa on suuremmat luokkaerot

Vierailija
92/291 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hauska keskustelu, olen asunut itse Ruotsissa suurimman osaa aikuisikääni. :)

Se on totta että lapsille puhutaan usein mukavampaan sävyyn. Suomessa ei ole mikään harvinaisuus että vanhempi huutaa lapselle naama punaisella julkisella paikalla ja tuntuu että jokaisella turistikohdelomalla siellä altaalla on se yksi perhe jossa äiti passiivisesti lukee kirjaa on kuin ei huomaisikaan ja isä vaahtoaa lapsille pää punaisena. Mukava muistutus myös omaan suomalaiseen lapsuuteeni jossa vallitsi samanaikainen dynamiikka.

Yksi suuri ero on seuraava enkä ole koskaan törmännyt Ruotsissa vastaavaan: Suomessa köyhäilyä, ostelemattomuutta ja mahdollisimman vaatimatonta elämäntapaa pidetään hyveenä ja vastaavasti prameammat hankinnat tai vaikka ruuat lautasella on tuomittavaa hienostelua. Tälläkin palstalla näkee todella usein miten ei ne lapset tarvitse mitään puhelimia tai hienoja leluja joululahjaksi, kirja vaan käteen! Minä se syön vaan kaalia ja oman puun omenoita ja kaurapuuroa vuodenajasta toiseen! Jäätelökioski on varastamista, Xtran 30snt tuutti on vähintään yhtä hyvää!

Tuo viimeinen esimerkki etenkin tiivistää suomalaisen piheyden ja vaatimattomuuden joka on minusta lähinnä ankeaa vaikka olenkin mielestäni sekä ekologisesti että taloudellisesti vastuullinen kuluttaja. Oman isäni mielestä muuten aurinkolomalle ei ole mitään järkeä lähteä kun aurinko paistaa Suomessakin.

Mistä päästäänkin siihen että Ruotsissa pienet arjen ilot ja estetiikka on korkeammassa arvossa. Kestitään muita kotona brunssin tai illallisen merkeissä, pidetään Melodifestivalen-katsomoita kaikilla herkuilla, käydään lomalla, urheilumatseissa ja konserteissa. Tietysti oman talouden sallimissa rajoissa, mutta esimerkiksi omat vanhempani eivät periaatesyistä halua käyttää rahaa mihinkään maksullisiin kokemuksiin tai hieman kalliimpaan pihviin ja noita mainittuja asioita pitävät hienosteluna ja rahan tuhlaamisena mikä on aika surullista. Ei ihmekään ettei oikein mikään yritystoiminta meinaa Suomessa menestyä kun ensisijaisen kuluttajaryhmän asenne on liian usein se että teen itse ja säästän tai olen ilman ja turhat hömpät pois!

Olen töissä hoitoalalla. Eräskin perhe ,jossa ei säästetä ruoassa, vaan haetaan taksilla muutaman sadan kruunun päivälliset kotiin hampurilaisbaarista ja ostetaan kotiin hillittömästi karkkia, sipsejä ja limukkaa sekä viinejä. Nyt tuli hätä.Piti rakentaa pieni pihavaja.Tarvikkeet makaa tontilla mutta rahaa laittamiseen ei ole. Suostuin lainaamaan  pienen summan. 

Että näin voi olla jos törsää liikaa.Itse oen oppinut että pahan päivän varalle pitää aina olla rahaa. 

Eli mitä halua sanoa tällä on se että suomalainen hoitaa talouden siten että on aina pikkuisen säästöjä  jos hätä tulee. 

Vierailija
93/291 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsalaiset ovat kovempia pullahiiriä kuin me. Laskiaispullat ovat parempia siellä kuin täällä. Muistaakseni ne on kyllä alun perin siellä "kekattukin", eipä silti.

Vierailija
94/291 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsissa on harvinaisempaa saada illalliskutsu jonkun kotiin, mutta illallinen onkin sitten tyylikkäämpi ja isompi asia.

Vierailija
95/291 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hampurilaisketju Max Ruotsista pesee keskeisen suomalaisvastineensa Hesburgerin 100-0.

Vierailija
96/291 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset ovat luonnonläheisempiä, ruotsalaiset kaupunkilaisempia. Ei koske pohjoista.

Vierailija
97/291 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsalaisilla mimmeillä on paremmat tissit kuin suomalaisilla

Vierailija
98/291 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan kun menin eka päivää maanantaina töihin kotiavustajaksi, kokoontumispaikassa oli aamukahvit meneillään, pöytä notkui kakkua ja piirakkaa. Ja Prince paloi.

Sairaalassa töissä ollessa oli tapana että kerättiin kolehti ja perjantaina henkilökunta mässäsi sokerisilla leivonnaisilla.

Eli makeammat herkut heillä kun Suomessa tuohon aikaan, jossa vedettiin vaan viinereitä työpaikan kahveilla. Heillä aina tårta!

Nämä oli v. 79-80.

Itse puhelinkeskuksessa töissä Suomessa aikanaan ja sanon että kyllä Suomen viinerit on tuhat kertaa paremmat kuin svenssonin makeat prinsessa kakut. 

Vierailija
99/291 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsalaiset ovat hoikkia ja panostavat ulkonäköönsä. Suomalaiset ovat lihavia tanttoja, kulkevat Prisma vaatteissa, rumat silmälasit naamalla, sellainen harmaahiiri look.

Vierailija
100/291 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukholmassa ei näy venäläisyydestä mitään merkkejä, Helsinki on toista maata tältä osin. Meissä on siis enemmän inhaa itää, ei siitä pääse yli eikä ympäri.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kuusi