Suomalaisen ja ruotsalaisen kulttuurin eroja
Olen niitä itse viime aikoina tutkaillut Ruotsista käsin. Mielenkiintoisen samanlaiset maat, mutta kun vähän pintaa raaputtaa niin erot ovat yllättävän suuria.
Jaan tähän ketjuun pian myös omia havaintojani.
Kommentit (291)
Ruotsissa näkee miehillä enemmän Marimekon jokapoikaa
Vierailija kirjoitti:
Ruotsalaiset ovat hyvin kilttejä
Kateellisia ja piukku v-maisiä jos vaan näytät että olet itse kiltti. Hyväksikäyttäjiä.
Itse asun parhaalla paikkaa osakkeessa Tukholmassa.Kuinka sinulla on ollut vara ostaa se ,kuulen usein.
Itsellä ei tulisi mieleenkään kysyä noin suoraan toisten taloudesta.
Vierailija kirjoitti:
Mikä se on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruotsalaiset ovat hyvin kilttejä
Kateellisia ja piukku v-maisiä jos vaan näytät että olet itse kiltti. Hyväksikäyttäjiä.
Itse asun parhaalla paikkaa osakkeessa Tukholmassa.Kuinka sinulla on ollut vara ostaa se ,kuulen usein.
Itsellä ei tulisi mieleenkään kysyä noin suoraan toisten taloudesta.
Tukholma ei ole Ruotsissakaan tunnettu ystävällisyydestä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä se on?
Kauluspaita jossa on pystyraidat
Vierailija kirjoitti:
Ruotsissa työpaikoilla asioista päätetään loputtomissa kokouksissa, nk. gubbdagis. Projektiryhmät ovat monihenkisiä. Suomessa ongelmat ratkaistaan nopeasti pienellä porukalla.
Itse yliväsynyt noihin projektitöihin. Aina oli pari jotka riitelivät johtajuudesta ja me muut olimme hiljaa. Sillä maa meneekin huonosti nykyään.Luin että Ruotsin talous menee heikoimmin koko Eu ssa.
Suomessa on yleisempää omistaa asunto jo nuorena, ruotsalaiset harrastavat enemmän rahastoja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä se on?
Se "vasemmistopaita".
Suomessa eri alueilla ja heimoilla on vahvemmat identiteetit
Vierailija kirjoitti:
Ruotsalaisnaiset eivät ole niin karvaisia kuin suomalaiset.
Ruotsissa en ole koskaan persjalkaisia nähnyt, Suomessa heitä näkee paljon.
Suomi on pohjoisempi, asutus on levinnyt tasaisemmin pohjoiseen ja Helsinkikin on pohjoisempana kuin vaikka Tukholma. Se tuo oman mausteensa
Vierailija kirjoitti:
Synnytyksen jälkeen Ruotsissa tuodaan vanhemmille juhlakahvit (sama tapa on Suomessakin). Ruotsissa kahvitarvikkeiden joukossa on ruotsinlippu. En osaa kuvitellakaan, että Suomessa olisi tarjottimella suomenlippua. Täällä arkaillaan omaa kulttuuria ja pyydellään anteeksi, ettei kenellekään erilaiselle tulisi paha mieli.
Mielestäni tuo Ruotsin tapa on hieno - onhan uusi kansalainen syntynyt.
Itse kuningatar toivottaa afrikkalaiset tänne tervetulleiksi seremonioissa joka kevät.
Ei meitä suomalaisa näin kohdeltu koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruotsalaisnaiset eivät ole niin karvaisia kuin suomalaiset.
Ruotsissa en ole koskaan persjalkaisia nähnyt, Suomessa heitä näkee paljon.
Katsohan vähän tarkemmin, kun seuraavan kerran käyt Ruotsissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä se on?
Se "vasemmistopaita".
Myös opettajien mielipaita yhteen aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En osaa kuvitellakaan, että Suomessa olisi tarjottimella suomenlippua. Täällä arkaillaan omaa kulttuuria ja pyydellään anteeksi, ettei kenellekään erilaiselle tulisi paha mieli.
Mielestäni tuo Ruotsin tapa on hieno - onhan uusi kansalainen syntynyt.
Ei Suomessa yleensäkään ole tapana käyttää edes pientä Suomen lippua eri yhteyksissä. Se ei ole siis oman kulttuurin häpeämistä. Ei meillä arkailla omaa kulttuuria.
Tiedän, että muissa pohjoismaissa lippuja heilutellaan ja käytetään tosi ahkerastikin.
Ruotsinlippua käytetään vain urheilutapahtumissa.
Marimekko on muutenkin Ruotsissa "hienompi" juttu, Suomessa se on peruskauraa
Vierailija kirjoitti:
Ruotsi ei juhli itsenäisyyspäivää. Koska se on aina ollut olemassa... Du gamla, du fria...
Suomalaisetkaan eivät juhli itsenäisyyspäivää. Sytytetään jos viitsitään pari kynttilää ja katselaan kättelyä telkkarista. Ei se mitään juhlimista ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä se on?
Se "vasemmistopaita".
Myös opettajien mielipaita yhteen aikaan.
Nehän on vasemmistolaisia laidasta lukien ja ne jotka eivät ole saavat potkut.
Ruotsalaisten kanelipullat ovat parempia kuin korvapuustit Suomessa. Itse tehtynä siis.
Ruotsi on kulttuurisesti yhtenäisempi maa. Meillä on itä ja länsi-Suomen välillä aika iso ero.
Ruotsalaisten hyvä pukeutuminen on ahdistavaa, kun itse en niin välitä olla arjessa tip top.