Onko oikein, että mies ei osallistu kotitöihin, koska "ei ehdi"?
No ok, hänellä on vaativa työ, hoitaa muistisairaan isänsä asioita ja käyttää kaiken muun liikenevän vapaa-aikansa erilaisissa toimikunnissa ja vapaaehtoistyössä. Kyse ei siis ole laiskuudesta, mutta mielestäni voisi valita ajankäyttönsä toisin. Lapsiin liittyviä koulu-, ja harrastemenoja kyllä hoitaa mielellään, mutta varsinaisiin kotitöihin ei juuri osallistu. Minäkin olen töissä, mutta en harrasta mitäään sitovaa, joten minulla on iltaisin aikaa. Onko minulla oikeus vaatia muutosta?
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jos mies tekee kuitenkin kodin remppahommat,pihahommia + auton laitot,niin ei kotitöihin ihan 50/50 varmaan tarvitse osallistua?
Mitkä auton laitot?
Renkaiden vaihdot, renkaiden ilmanpaineen tarkistus joka pitäisi tehdä kerran viikossa, tankkaus, auton pesu, öljyt ja muut nesteet pitää myös tarkistaa ja lisätä jne. Ja kun auton huoltaa ajoissa niin ei tule niitä remontteja, vai oletko niitä joiden mielestä autolla vain ajetaan ?
Käsi ylös kaikki, jotka tarkastavat renkaiden ilmanpaineet kerran viikossa.
Tankkaus? Meillä kyllä molemmat tankkaavat omat autonsa, samoin pesevät.
Öljyt ja muut nesteet tarkastetaan, kun ollaan lähdössä pitemmälle autoreissulle. Puoliso tarkastaa ne, minä siivoan auton.
Renkaat vaihtaa liike. Samoin huollot ja korjaukset.
eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arjen pyörittäminen - tuo hauska termi jolla naiset pyrkivät mystifioimaan perusarjen joksikin aivan valtavia fyysisiä ponnisteluja vaativaksi urakaksi, vaikka se tarkottaisi käytännössä kerrostaloasunnossa asumista yhden lapsen kanssa.
Joo ja miesten mielestä se on aivan älyttömän helppoa ja vaivatonta kunhan heidän ei tarvitse niitä tehdä.
Esim miesten mielestä naiset makaavat kotona jos hoitavat vauvaa ja kotitöitä. Jos nainen haluaisi illalla käydä jossain ilman lapsia niin herkästi sanotaan että miehen pitää saada levätä rankan työpäivän jälkeen ei saa laittaa vahtimaan lapsia/tekemään kotitöitä. Kuitenkin naisen tekemänä lapsista vastuussa oleminen 23/24 on vaan loisimista ja lepoa? Miehelle tunti samaa liian rankkaa? Outoa
Luultavasti se mies on ilmaissut kantansa jo ensimmäisen lapsen jälkeen, joten ei kannattaisi tehdä niitä enempää, jos asenne on tuo.
Perheitä on tietenkin erilaisia, mutta kyllä ainakin meidän kahden aktiivisesti harrastavan lapsen perheessä niiden lasten harrastusrumban pyörittäminen on se aikaavievin osuus perheen päivittäisessä arjessa. Meillä kaikki treenit on niin kaukana, että ainakaan talviaikaan pyörä ei ole vaihtoehto ja osa on niin kaukana/myöhään, että kesäaikaankaan pyörä ei ole kovin toimiva, jos lapset halutaan ajoissa iltapuuhiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ot mut hankkikaa hyvät ihmiset hyvät robottiimurit, se jos mikä auttaa se.xielämää ja auttaa parisuhdetta voimaan hyvin, unohtaakaa kaalimato ja menkää Giganttiin.
Kuka urpo on sitä mieltä että kotityöt = imurointi?
Arjen pyörittämiseen kuuluu tosi paljon näkymätöntä hommaa. Tätä ei moni aikuinen mies ole oppinut, mikä on surkuhupaisaa. Suoraan äidin hoteista uuden naisen talouteen.
No ap:n tapauksessahan mies nimenomaan hoitaa näitä metatöitä omaishoitajuuden lisäksi ja ap kaipaa apua nimenomaan niihin konkreettisiin kotitöihin.
Mies voisi hakea Kelasta isänsä hoitoa varten omaishoidon tukea itselleen , tällä palkkaisi kotiinsa siivoojan ja ostaisi ruuat kotiinkuljetuksella . Ap voi istua lehteä lukien jalat pinkalla tai roikkua mammapalstalla .
Mulla ei ole ikinä ollut autoa, ja perheen yksi auto on miehen nimissä, hän kun sitä on tarvinnut työmatkoihinsa. Niinpä mies on hoitanut kaikki autoon liittyvät jutut, tankannut olen, jos olen autolla ajellut.
Nyt muuton jälkeen työmatkamme vaihtuivat, minä tarvitsen autoa ja mies pääsee pyörällä. Vastuita ei (vielä) ainakaan ole uudelleen jaettu, vaan mies hoiti uusien renkaiden oston, on vaihtanut etuvaloja (sen kyllä kertaalleen opasti jo), lisäillyt pesunesteitä. Toisaalta vähän tasa-arvoisena kaivertaa, että pitäisikö opetella enemmän, toisaalta mulla on kyllä ihan omat vastuualueeni, mies ei esim ole saanut hankittua Wilma-tunnuksia, joten pikkukoululaisen asiat on täysin mun hallussa, paikkailen miehen vaatteita, kilpailutan sähköt ja rempat.
Peruskotityöt menee hyvin puoliksi, joten ehkä toistaiseksi tyydyn siihen, että mies hoitaa auton metatyöt.
Renkaiden vaihdot, renkaiden ilmanpaineen tarkistus joka pitäisi tehdä kerran viikossa, tankkaus, auton pesu, öljyt ja muut nesteet pitää myös tarkistaa ja lisätä jne. Ja kun auton huoltaa ajoissa niin ei tule niitä remontteja, vai oletko niitä joiden mielestä autolla vain ajetaan ?