Onko oikein, että mies ei osallistu kotitöihin, koska "ei ehdi"?
No ok, hänellä on vaativa työ, hoitaa muistisairaan isänsä asioita ja käyttää kaiken muun liikenevän vapaa-aikansa erilaisissa toimikunnissa ja vapaaehtoistyössä. Kyse ei siis ole laiskuudesta, mutta mielestäni voisi valita ajankäyttönsä toisin. Lapsiin liittyviä koulu-, ja harrastemenoja kyllä hoitaa mielellään, mutta varsinaisiin kotitöihin ei juuri osallistu. Minäkin olen töissä, mutta en harrasta mitäään sitovaa, joten minulla on iltaisin aikaa. Onko minulla oikeus vaatia muutosta?
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
No vaativa työ ja muistisairaan isän asioiden hoitaminen ok, mutta jos niiltä liikenevän vapaa-aikansa laukkaa jossain vapaaehtoisissa toimikunnissa sun muussa hömpässä, niistä voisi karsia. Yhteisestä kodista huolehtiminen kuuluu yhtä lailla puolisollekin etkä sinä ole hänen piikansa.
Eikö kukaan huomaa, että mies hoitaa myös lasten harrastusasioita? Ja että naisella on iltaisin aikaa. Kyllä tässä yhtälössä nainen pääsee vähemmällä ja jos jättäisi kotityötkin vielä tekemättä, niin ovea näyttäisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jos mies tekee kuitenkin kodin remppahommat,pihahommia + auton laitot,niin ei kotitöihin ihan 50/50 varmaan tarvitse osallistua?
Mitkä auton laitot?
jos on näppärä käsistään ja ymmärtää autoista,niin tekee itse pienet laitot,vaihtaa renkaat,siivoaa/vahaa autot,vaihtaa sulakkeet,ostaa uudet lasinpyyhkijät,renkaat ynnä muut,ymmärtää,mikä autossa aina mättää,tietää mitä tehdä,minne viedä
Vierailija kirjoitti:
Alkaisin itsekin käyttää aikaani itseeni ja omiin harrastuksiini (myös kotona toteutettaviin) ja vähentäisin kotitöiden tekemistä samalla perusteella. En nyt ehtinyt tiskata, kun olin oman harrastuksen toimikunnan kokouksessa / vapaaehtoistoiminnassa / kävelyllä / kaupungilla / kirjastossa / maalaamassa / lukemassa / soittamassa jne. Jos ei ole edes lasta kärsimässä sotkuisesta kodista niin antaa mennä.
Jätit kätevästi myös lasten harrastusten hoitamisen. Sekö ei ole yhteisistä asioista huolehtimista?
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies ryhtyi osallistumaan kotitöihin, kunhan minä ryhdyin kuljettamaan lapsia harrastuksiin. Nyt mies voi vapaasti valita, siivoaako aamulla ennen töihinlähtöä vai perjantaina illalla, mutta minä kuljetan lapsia koko viikonlopun edestakaisin ilman omaa aikaa. Nytkin mies on todennäköisesti kaikessa rauhassa lenkillä, minä odotan autossa esikoista treeneistä vietyäni äsken kuopuksen omaan harrastukseensa.
Mikset lenkkeile siinä odotusaikana?
Ei tietenkään ole oikein. Kysy kuka ne kotityöt sitten tekee. Siivooja? Millaisen amallin annatte lapsille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jos mies tekee kuitenkin kodin remppahommat,pihahommia + auton laitot,niin ei kotitöihin ihan 50/50 varmaan tarvitse osallistua?
Mitkä auton laitot?
jos on näppärä käsistään ja ymmärtää autoista,niin tekee itse pienet laitot,vaihtaa renkaat,siivoaa/vahaa autot,vaihtaa sulakkeet,ostaa uudet lasinpyyhkijät,renkaat ynnä muut,ymmärtää,mikä autossa aina mättää,tietää mitä tehdä,minne viedä
"Vahaa auton" :D Sama kuin luettelisi jonkun kulmakarvojen nyppimisen kotityöksi. Ketään muuta kuin kyseistä miestä ei kiinnosta onko auto vahattu.
Ap:n mieshän hoitaa juuri ne kuuluisat metatyöt, joista aina valitetaan, että jäävät naisten hoidettaviksi. Eli ne jäi tässä nyt huomiotta. Ole vain ihan tyytyväinen, ap, huonomminkin voisi olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä auton laitot?
Älä viitsi. Auton voi pesettää autopesulassa, renkaat voi vaihtaa rengashuollossa, jonne renkaat voi jättää säilöön. Autoon syttyy merkkivalo, jos jotain on vialla ja huoltokirjasta selviää, mikä on vikana ja mitä pitää tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä auton laitot?
"Vahaa auton" :D Sama kuin luettelisi jonkun kulmakarvojen nyppimisen kotityöksi. Ketään muuta kuin kyseistä miestä ei kiinnosta onko auto vahattu.
oon nainen ja mua kiinnostaa että auto on vahattu ja mieluummin kiiltää kunnolla
Lasten koulu- ja harrastusasiat menee kyllä "kotitöiden" pooliin, mutta noita toimikuntia voisi kyllä vähentää, ellei mies ole poliitikko.
Mies elää mukavaa elämää ja sinä pinnistelet, kunnes saat lapset maailmalle. Sitten eroatte ja mies parkuu yllätyseroa. Näinhän se menee.
Vierailija kirjoitti:
Ap:n mieshän hoitaa juuri ne kuuluisat metatyöt, joista aina valitetaan, että jäävät naisten hoidettaviksi. Eli ne jäi tässä nyt huomiotta. Ole vain ihan tyytyväinen, ap, huonomminkin voisi olla.
Ai niin kuin suunnittelee aina tulevan viikon ruokalistan ja sen perusteella kauppalistan? Ilmeisesti mies selvittää lasten vaatteiden tilanteen kausittain, mitä täytyy laittaa kiertoon ja mitä hankkia.
Mielestäni on oikein ja sinulla ei ole oikeutta vaatia muutosta. Sinä pääset helpommalla.
Jos kuitenkin muutosta haluat kotitöiden tekemiseen, on sinun otettava sitten kontollesi enemmän lasten koulu- ja harrastusasioita. Jos miehen pitää keventää työntekoaan, niin tulojen putoamisen vuoksi sinun on tehtävä enemmän palkkatöitä. Muistisairaan appesi asioita miehen tulee saada hoitaa ilman syyllistämistä.
Vierailija kirjoitti:
Alkaisin itsekin käyttää aikaani itseeni ja omiin harrastuksiini (myös kotona toteutettaviin) ja vähentäisin kotitöiden tekemistä samalla perusteella. En nyt ehtinyt tiskata, kun olin oman harrastuksen toimikunnan kokouksessa / vapaaehtoistoiminnassa / kävelyllä / kaupungilla / kirjastossa / maalaamassa / lukemassa / soittamassa jne. Jos ei ole edes lasta kärsimässä sotkuisesta kodista niin antaa mennä.
Kyllä minulla niitä kotitöitä on sinänsä aikaa tehdä, kun en erityisesti edes kaipaa mitään harrastuksia. Mutta silti ei tunnu ihan oikealta. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä auton laitot?
Älä viitsi. Auton voi pesettää autopesulassa, renkaat voi vaihtaa rengashuollossa, jonne renkaat voi jättää säilöön. Autoon syttyy merkkivalo, jos jotain on vialla ja huoltokirjasta selviää, mikä on vikana ja mitä pitää tehdä.
kyllä mua helpottaa,jos mies hoitaa auton katsastukset ynnä muut autoon liittyvät,renkaan ostot jne. pitää se sinne pesuunkin viedä. Ja sitten jos mies tekee nurmikon leikkuut,korjaa repsottavan räystäskourun,nikkaroi kasvilavat,remppaa kotona,niin eihän mun niihin tarvitse sitten ryhtyä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä auton laitot?
Jonkunhan nuokin pitää hoitaa ja aikaansa niihin käyttää.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Mies elää mukavaa elämää ja sinä pinnistelet, kunnes saat lapset maailmalle. Sitten eroatte ja mies parkuu yllätyseroa. Näinhän se menee.
Nainen elää mukavaa elämää kun mies pinnistelee vaativissa töissä tienaamassa sen elintason.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai niin kuin suunnittelee aina tulevan viikon ruokalistan ja sen perusteella kauppalistan? Ilmeisesti mies selvittää lasten vaatteiden tilanteen kausittain, mitä täytyy laittaa kiertoon ja mitä hankkia.
No huh taas kuinka raskasta... *huoh*
Ja näistä sitten saadaan ne riidat aikaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä auton laitot?
Jonkunhan nuokin pitää hoitaa ja aikaansa niihin käyttää.
-eri
Minä olen hoitanut omaan autooni liittyvät asiat eikä niistä saa kotityötä aikaiseksi. "Isoin" ongelma on ollut silloin, kun auto on pitänyt viedä huoltoon ja päästä sieltä töihin. No siinä mies kuskaa minut kuten minäkin hänet, kun hänen auto on huollossa. Noin ei käy edes joka vuosi.
Jos mies ei osallistu kotitöihin yhtään, niin ei se mistään kiireestä johdu vaan pitää niitä sisimmässään naisten töinä.