Onko oikein, että mies ei osallistu kotitöihin, koska "ei ehdi"?
No ok, hänellä on vaativa työ, hoitaa muistisairaan isänsä asioita ja käyttää kaiken muun liikenevän vapaa-aikansa erilaisissa toimikunnissa ja vapaaehtoistyössä. Kyse ei siis ole laiskuudesta, mutta mielestäni voisi valita ajankäyttönsä toisin. Lapsiin liittyviä koulu-, ja harrastemenoja kyllä hoitaa mielellään, mutta varsinaisiin kotitöihin ei juuri osallistu. Minäkin olen töissä, mutta en harrasta mitäään sitovaa, joten minulla on iltaisin aikaa. Onko minulla oikeus vaatia muutosta?
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Lasten koulu- ja harrastusasiat menee kyllä "kotitöiden" pooliin, mutta noita toimikuntia voisi kyllä vähentää, ellei mies ole poliitikko.
Miksi poliitikko saisi enemmän anteeksi? Vapaaehtoistahan sekin on.
Tietääköhän ap edes oikeasti, missä mies iltojaan viettää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:n mieshän hoitaa juuri ne kuuluisat metatyöt, joista aina valitetaan, että jäävät naisten hoidettaviksi. Eli ne jäi tässä nyt huomiotta. Ole vain ihan tyytyväinen, ap, huonomminkin voisi olla.
Ai niin kuin suunnittelee aina tulevan viikon ruokalistan ja sen perusteella kauppalistan? Ilmeisesti mies selvittää lasten vaatteiden tilanteen kausittain, mitä täytyy laittaa kiertoon ja mitä hankkia.
No huh taas kuinka raskasta... *huoh*
Ja näistä sitten saadaan ne riidat aikaiseksi.
Väitinkö raskaaksi? Se on tylsää ja siitä ei pääse eroon kuin vasta sitten, kun lapset hoitavat omat vaatteensa. Itse inhosin eniten vaatteiden kanssa puljaamista. Nyt kun olen miehen kanssa kahdestaan, ei ruokiakaan tarvitse suunnitella. Se on joko puuroa, munakasta tai jotain, jonka kumpikin tekee itselleen.
Vierailija kirjoitti:
jos mies tekee kuitenkin kodin remppahommat,pihahommia + auton laitot,niin ei kotitöihin ihan 50/50 varmaan tarvitse osallistua?
Määrittele remppahommat ja pihahommat.
Millaisessa mörskässä pitää asua, jotta jokapäiväinen kodin hoitaminen ja arjen pyörittäminen menee yksi yhteen remppahommien kanssa? Kodin pikkurempat hoitaa myös nainen, ja jos on iso remppa kyseessä, sen hoitaa ammattilaisfirma. Onko pihahomma sama kuin ruohonleikkuu tai haravoiminen? Minä olen ostanut itse omilla rahoillani vetävän leikkurin, jolla ajan pihan joka toinen viikko kesäisin, myös ne pudonneet lehdet syksyisin. Lunta meillä ei kolata (tai yhtenä päivänä minä kolasin, kun tuli niin paljon kerralla). Ihan itse autoni pesen, siistin, huollatan ja tankkaan - mitä muuta laittoa se auto vaatii niin, etten minä naisena siihen kykene?
Aina näissä nostetaan nämä "Miesten Työt" esiin kertomatta sitä, että niitä "Naisten Kotitöitä" tehdään vuoden joka päivä mutta Miesten Töitä tehdään ehkä kerran vuodessa tai kymmenessä vuodessa.
Minun mieheni ei ehdi tekemään kotityötä, koska hän istuu perä homeessa tietokoneella katsomassa IS:n sivuja tai jotain metsurikanavaa. Ei ehdi myöskään kuljettaa lasta harrastuksiin. Hän ei huomaa ollenkaan, että hänellä on (vielä) tässä ympärillä koti ja perhe. Hänelle pitää saakeli sanoa joka kerta erikseen, että laita tiskit ja imuroi. Niin kuin olisi joku teiniriippa tässä. Olen etuovi.comin vakiokatselija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies elää mukavaa elämää ja sinä pinnistelet, kunnes saat lapset maailmalle. Sitten eroatte ja mies parkuu yllätyseroa. Näinhän se menee.
Nainen elää mukavaa elämää kun mies pinnistelee vaativissa töissä tienaamassa sen elintason.
Molemmat käyvät töissä ansaitakseen elintasonsa. Pöljä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jos mies tekee kuitenkin kodin remppahommat,pihahommia + auton laitot,niin ei kotitöihin ihan 50/50 varmaan tarvitse osallistua?
Mitkä auton laitot?
jos on näppärä käsistään ja ymmärtää autoista,niin tekee itse pienet laitot,vaihtaa renkaat,siivoaa/vahaa autot,vaihtaa sulakkeet,ostaa uudet lasinpyyhkijät,renkaat ynnä muut,ymmärtää,mikä autossa aina mättää,tietää mitä tehdä,minne viedä
Älä viitsi. Auton voi pesettää autopesulassa, renkaat voi vaihtaa rengashuollossa, jonne renkaat voi jättää säilöön. Autoon syttyy merkkivalo, jos jotain on vialla ja huoltokirjasta selviää, mikä on vikana ja mitä pitää tehdä.
kyllä mua helpottaa,jos mies hoitaa auton katsastukset ynnä muut autoon liittyvät,renkaan ostot jne. pitää se sinne pesuunkin viedä. Ja sitten jos mies tekee nurmikon leikkuut,korjaa repsottavan räystäskourun,nikkaroi kasvilavat,remppaa kotona,niin eihän mun niihin tarvitse sitten ryhtyä
lisäys: nää hommat on vähän niin,että se tekee kuka osaa ja kerkeää,onhan miehiä,jotka tykkää kokata ja nainen voi olla ihan kädetön siinä hommassa,niin mies kokkaa tai mieskin voi imuroida,mutta jotkut hommat luonnistuu naisilta paremmin. Mieluummin naisena annan jotkut perinteiset miesten hommat mielellään miehelle tehtäväksi ja itse hoidan vaikka lapsen vaatteiden hommaamisen,katson välipalat jääkaappiin,hoidan synttärit,leipomiset. Kaikkien on jotain tehtävä,eli kiva jos mies hoitaa auton/autojen katsastukset,öljynvaihtoo/huoltoon viemiset,kodin pienet ja suuret rempat,kun itseä ei vois vähempää kiinnostaa just ne.
Sellaisen neuvon antaisin. Kirjoita paperille niitä asioita, joita sinä koet nyt, mitkä asiat vaivaa niin, että mielestäsi asiaa pitää vakavasti pohtia. Ei sanaakaan moitetta, luetteloa tekemättömistä töistä, 'kun sinä et...' Mikäli se liitto on sellainen, mihin kannattaa satsata. Rakkautta/välittämistä, yhteisen tulevaisuuden toiveet.
Nyt on ilmeisesti aika tehdä jotain, kun tänne kirjoitit? Ja kirje luettavaksi niin, ettet ole paikalla. On paremmin aikaa ajatella kirjeesi sisältöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkaisin itsekin käyttää aikaani itseeni ja omiin harrastuksiini (myös kotona toteutettaviin) ja vähentäisin kotitöiden tekemistä samalla perusteella. En nyt ehtinyt tiskata, kun olin oman harrastuksen toimikunnan kokouksessa / vapaaehtoistoiminnassa / kävelyllä / kaupungilla / kirjastossa / maalaamassa / lukemassa / soittamassa jne. Jos ei ole edes lasta kärsimässä sotkuisesta kodista niin antaa mennä.
Kyllä minulla niitä kotitöitä on sinänsä aikaa tehdä, kun en erityisesti edes kaipaa mitään harrastuksia. Mutta silti ei tunnu ihan oikealta. Ap.
Puhu miehen kanssa. Vaihtakaa rooleja. Sano, että olet kyllästynyt kotitöihin. Nyt sinä hoidat välillä lasten harrastukset ja ne muut juoksevat asiat ja mies siivoaa kotona.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni on oikein ja sinulla ei ole oikeutta vaatia muutosta. Sinä pääset helpommalla.
Jos kuitenkin muutosta haluat kotitöiden tekemiseen, on sinun otettava sitten kontollesi enemmän lasten koulu- ja harrastusasioita. Jos miehen pitää keventää työntekoaan, niin tulojen putoamisen vuoksi sinun on tehtävä enemmän palkkatöitä. Muistisairaan appesi asioita miehen tulee saada hoitaa ilman syyllistämistä.
Kiitos asiallisesta vastauksesta. Ymmärrän mitä ajat takaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne toimikunnat ja vapaaehtoistyöt vievät enemmän aikaa kuin kotityöt. Jos on aikaa niille, on myös kotitöille.
Miten se aikamäärä lisääntyy sillä, että käyttää sitä aikaa jo muuhun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkaisin itsekin käyttää aikaani itseeni ja omiin harrastuksiini (myös kotona toteutettaviin) ja vähentäisin kotitöiden tekemistä samalla perusteella. En nyt ehtinyt tiskata, kun olin oman harrastuksen toimikunnan kokouksessa / vapaaehtoistoiminnassa / kävelyllä / kaupungilla / kirjastossa / maalaamassa / lukemassa / soittamassa jne. Jos ei ole edes lasta kärsimässä sotkuisesta kodista niin antaa mennä.
Kyllä minulla niitä kotitöitä on sinänsä aikaa tehdä, kun en erityisesti edes kaipaa mitään harrastuksia. Mutta silti ei tunnu ihan oikealta. Ap.
Puhu miehen kanssa. Vaihtakaa rooleja. Sano, että olet kyllästynyt kotitöihin. Nyt sinä hoidat välillä lasten harrastukset ja ne muut juoksevat asiat ja mies siivoaa kotona.
Mäkin kannatan tätä ajatusta. Vaihtakaa osia esim. pariksi kuukaudeksi ja katsokaa sitten miltä tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasten koulu- ja harrastusasiat menee kyllä "kotitöiden" pooliin, mutta noita toimikuntia voisi kyllä vähentää, ellei mies ole poliitikko.
Jos on valittu poliitikko puolisoksi, niin kyllä jo siinä vaiheessa on hyväksytty nämä muut menot. Turha valittaa jälkeen päin.
"Mies tekee pihatöitä, kodin remppahommia ja autojuttuja, niin ei tarvitse tehdä kotitöitä."
- Tätä tekosyytä olen kuullut käytettävän myös keskellä kaupunkia kerrostalossa asuvan, autottoman pariskunnan miehen taholta kun hän vetosi hoitavansa "miesten työt". Ne kodin remppahommatkin olivat tarkennusta kysyttäessä, että oli vaihtanut joskus lampun, kellosta patterit ainakin kerran ja kolme vuotta sitten asensi Windowsin ja Office-paketin uuteen tietokoneeseen (omaansa).
"Mies tuo rahaa taloon ja rahoittaa naisen elintason."
- Tämäkin tuntuu olevan joidenkin mielestä täysin validi argumentti siitäkin huolimatta, että molemmat käyvät töissä, tienaavat suunnilleen saman verran ja maksavat kaiken puoliksi. Eräs sankari vetosi tähän vaikka asui naisen kokonaan omistamassa asunnossa maksamatta edes puolikasta yhtiövastiketta ja pariskunnalla oli täysin erilliset rahat.
Lisäksi olen kuullut pokkana väitettävän, että mies ei tee kotitöitä koska "ei osaa", ja jopa, että "kun vaimo TYKKÄÄ hoitaa ne" (ei muuten ollut samassa pöydässä istuva vaimo samaa mieltä...)
Totuus on, että miehet luistavat kotitöistä koska ne ovat inhottavia ja heidän mielestään heidän aikanasa on aina tärkeämpää kuin naisen aika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on valittu poliitikko puolisoksi, niin kyllä jo siinä vaiheessa on hyväksytty nämä muut menot. Turha valittaa jälkeen päin.
No minä olen ainakin tavannut puolisoni jo teininä. Ei hän silloin ollut vielä mitään.
Vierailija kirjoitti:
No vaativa työ ja muistisairaan isän asioiden hoitaminen ok, mutta jos niiltä liikenevän vapaa-aikansa laukkaa jossain vapaaehtoisissa toimikunnissa sun muussa hömpässä, niistä voisi karsia. Yhteisestä kodista huolehtiminen kuuluu yhtä lailla puolisollekin etkä sinä ole hänen piikansa.
Olen miehenä täysin samaa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne toimikunnat ja vapaaehtoistyöt vievät enemmän aikaa kuin kotityöt. Jos on aikaa niille, on myös kotitöille.
Miten se aikamäärä lisääntyy sillä, että käyttää sitä aikaa jo muuhun?
Kotityöt ovat pakollisia, nuo miehen hömpötykset eivät. Eli jättää sitten hömpät pois.
Oikeampi kysymys on se että voitko pakottaa häntä osallistumaan kotitöihin. Kannattaa yrittää kertoa että koet tilanteen epäreiluna. Mutta reaktiosta ei taida olla takeita.
Mies on melko itsekäs joten mieti jatko tarkkaan.
Ot mut hankkikaa hyvät ihmiset hyvät robottiimurit, se jos mikä auttaa se.xielämää ja auttaa parisuhdetta voimaan hyvin, unohtaakaa kaalimato ja menkää Giganttiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaa pysyä politiikassa, niin lienee lähes pakollista liehua siellä ja täällä, mukana ja esillä.