Kaipaan 2000-luvun alkua, jolloin elämä oli mukavaa
Joo, olin tuolloin nuori ja moni nostalgisoi nuoruuttaan. Mutta ihan syystä:
+ Oli nousukausi, ostovoima oli parempi, ruoka ei maksanut kaupassa miljoonia ja arkisiin asioihin oli varaa.
+ Tekniikka oli sopivan kehittynyttä: oli kännykät ja tietokoneissa netti, mutta elämä ei pyörinyt noiden ympärillä
+ Ihmiset näkivät toisiaan vielä kasvotusten, yhteyttä pidettiin eri tavalla kuin nykyään
+Tapahtumia järjestettiin kohtuullisella hinnalla, konsertit, festarit ja muut eivät maksaneet satasia
+ Somen tuomia paineita ei ollut, "tavallisuus" riitti ja itseä verrattiin korkeintaan naapurin Tiinaan eikä johonkin leikeltyyn ja käsiteltyyn somevaikuttajaan
+ Elämässä tavoitteet olivat "arkisempia", ennen haaveiltiin vaikka fysioterapeutin tai opettajan ammatista, nykyisin haaveillaan of-urasta tai työstä somessa. Ennen riitti kiva omakotitalo Järvenpäässä, nyt pitäisi olla keskustakämppä Helsingissä jne.
+ Yhteiskunta pyöri paremmin, terveydenhuoltoon pääsi ja monet asiat olivat paljon paremmin kuin nyt
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Nykyään tulee "tähtiä" ovista ja ikkunoista. Ennen tähdeksi synnyttiin, ei tultu. Nyky"tähdet" tunnetaan OnlyFansista, TikTokista ja Youtubesta. Mitään virkaa heillä ei ole kuin pintapuolinen elämä. Ainoat 2000-luvun "tähtiä" olivat kolmosen chat-juontajat, mutta niiden juontamat chatitkin olivat hyvää seurattavaa verrattuna keskittymiskykyä tuhoavaan ja aivoja syövyttävään someen. Nykyään nuoretkaan eivät halua vaikkapa palvelualalle tai vaikkapa sairaanhoitajiksi, vaan halutaan olla jotain somejulkkiksia ja tubettajia.
Tähden statuksen saa kyllä nykyään aivan liian helposti. Palvelualan työt ovat hanurista. Toivottavasti tekoäly vie ne.
Sama. Oli muuten hienoa aikaa tuo 2000-luvun alku. Nykyään maailmantilanne on monilla tavoin huolestuttavampi ja tulevaisuus varmasti ahdistaa monia. On sotaa Euroopassa, kireät välit itänaapuriin, monia muita kriisipesäkkeitä maailmassa ja niissä katastrofin aineksia, on korona ja sen tuomat talousvaikutukset, julkisen sektorin säästöt, älypuhelinahdistus, AI-epävarmuudet, ilmastonmuutos ja luontokato. Uutisia ei tekisi mieli katsoa enää lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla sama juttu, ap.
Varmasti kyse on osittain siitä, että kaipaan noita aikoja, koska olin nuori. Mutta elämäni ei ollut mitenkään erityisen upeaa tuolloin, en elänyt mitään iloista hauskaa nuoruutta. Toki se oli parempaa kuin nyt ja kaikki läheiseni olivat vielä elossa. Tuo on itselleni ehkä tärkein osa sitä nostalgiaa. Elämäni oli vaatimatonta ja tylsää, mutta en ollut vielä menettänyt mitään minulle rakasta.
Onhan silti nykyään Y2K-nostalgia muotia sellaisillakin, jotka olivat vauvoja tai ei edes syntyneet vielä tuolloin. Olihan siinä ajassa juuri ennen somea jotain spesiaalia. Vapautta jota ei enää ole.
Itse huomaan tulevani nostalgiseksi asioista jotka eivät tuolloin elämääni edes kuuluneet, esim. musiikista jota en kuunnellut, TV-ohjelmista jota en seurann
Se ei muuten ole sama asia. Kirjat olisi parasta lukea paperisina.
Silloin mentiin yökerhoon ja se oli kiinnostavaa koska sai pillua. Nuoremmat ei ikinä usko mutta niin se vaan meni. Naiset oli paljon kiinnostuneempia miehistä.
Minä väitän että sijoittamisen hehkutus ja yleistyminen on pilannut kaiken ja tehnyt firmoista entistä härskimpiä voiton pumppaajia minkä takia hinnat nousee aivan älyttömästi vuosi vuodelta.
Elämäni parasta aikaa, jota kaiholla muistan. Koskaan ei tuo aika palaa, kyynel.
Oman elämän sisältöä on aika helppo kontrolloida ja jos joku reality-sarjan julkkis häiritsee, niin ei ole pakko seurata sellaista uutisointia. Itsellä jäänyt juuri nykymaailman menon takia kaikki lööppilehdet ja -sivustot täysin seuraamatta, en seuraa enää televisiota ollenkaan enkä muutenkaan ole kovin tietoinen viihdemaailman nykytilanteesta. Uutisia tulee seurattua valikoiden, mutta niidenkin seuraamista olen vähentänyt klikkiuutisoinnin ja jatkuvien Putin- ja Trump-juttujen takia. Koen olevani maailman menosta kärryillä, vaikken joka päivä luekaan mitä Trump on tällä kertaa möläyttänyt.
Toki nykymaailmassa on muutakin eri tavalla kuin 2000-luvun alussa, mutta oma elämäni on mennyt hyvään suuntaan. 2000-luvun alussa olin opiskelemassa ammattikorkeakoulussa, ja olen saanut valmistumisen jälkeen olla työelämässä ja tavallaan kai minulla on ollut myös onnea. Ei elämäni ole lähelläkään täydellistä, mutta olen tyytyväinen.
Vierailija kirjoitti:
1980-luvulla oli helppoa
moni sanoi silloin varmaankin että kyllä 1970 -luvulla oli vaan helppoa....
Vierailija kirjoitti:
Oman elämän sisältöä on aika helppo kontrolloida ja jos joku reality-sarjan julkkis häiritsee, niin ei ole pakko seurata sellaista uutisointia. Itsellä jäänyt juuri nykymaailman menon takia kaikki lööppilehdet ja -sivustot täysin seuraamatta, en seuraa enää televisiota ollenkaan enkä muutenkaan ole kovin tietoinen viihdemaailman nykytilanteesta. Uutisia tulee seurattua valikoiden, mutta niidenkin seuraamista olen vähentänyt klikkiuutisoinnin ja jatkuvien Putin- ja Trump-juttujen takia. Koen olevani maailman menosta kärryillä, vaikken joka päivä luekaan mitä Trump on tällä kertaa möläyttänyt.
Toki nykymaailmassa on muutakin eri tavalla kuin 2000-luvun alussa, mutta oma elämäni on mennyt hyvään suuntaan. 2000-luvun alussa olin opiskelemassa ammattikorkeakoulussa, ja olen saanut valmistumisen jälkeen olla työelämässä ja tavallaan kai minulla on ollut myös onnea. Ei elämäni ole lähelläkään täydellistä, mutta olen tyytyväinen.
Jos olisit opiskellut amkissa nyt 2020-luvulla ja tuskastelisit työpaikan saamisen kanssa, voisi mielipiteesi olla toinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki nykymaailmassa on muutakin eri tavalla kuin 2000-luvun alussa, mutta oma elämäni on mennyt hyvään suuntaan. 2000-luvun alussa olin opiskelemassa ammattikorkeakoulussa, ja olen saanut valmistumisen jälkeen olla työelämässä ja tavallaan kai minulla on ollut myös onnea. Ei elämäni ole lähellä
Varmaankin, mutta nyt oli puhe 2000-luvun alusta.
🥹