Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tienaan 70 000e vuodessa, paljonko minulle kuuluu palkastani sinun mielestäsi?

Vierailija
17.03.2023 |

Ihan mielenkiinnosta kysyn: palkkatuloni asiantuntijatyöstä on melko tasan 70 000 euroa vuodessa. Paljonko tästä tulisi teidän mielestänne jäädä minulle omaan käyttöön, eli mikä olisi reilu veroprosentti tai summa? Perustelut tietysti tervetulleita. Kertokaa myös mitä puoluetta aiotte äänestää.

Kommentit (98)

Vierailija
61/98 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksiköhän joku taas alapeukutti asiallista vastausta? Itsekin maksan yli 40% veroja eikä se edes häiritse. 

T. Kokoomuslainen

Sehän on hienoa.

MInulle riittäisi 15 % tasavero.

Vapaaehtoista veroa voisi sinun kaltaisesi innokkaat veronmaksajat maksaa aina halutessaan vaikka 100 % saakka.

Ymmärrän että sinulle riittäisi, siinä tapauksessa varmaan kohdallasi luovutaan ilmaisesta koulutuksesta, terveydenhuollosta ja monista muista eduista, alkaen kelaan liittyvät edut. 

Pohjoismaalainen hyvinvointiyhteiskunta ei voi rakentua 15% tasaveron päälle, ellei toki harkita nykyisten porsaanreikien paikkaamista ja kaikki maksavat tuon kaikista tuloista. 

Höpö Höpö!

Otahan päivän tavoitteeksi sivistää itseäsi ja selvittää itsellesi valtion tulot ja menot. Sinulla on siinä suuri aukko tietämyksessä. Se on hyvää valmistautumista sinulle vaaleja varten. SItten menet hakemaan itsellesi palkkatöitä ja lopetat veronmaksajien rahoilla  lorvimisen.

Valtion 80 mrd budjetista 20 mrd katetaan ansiotuloveroilla. Jos vaikka verot puolitetaan 10 mrdiin ja kasvatetaan kotimaista kysyntää ja talouskasvua pienenee valtion budjetti 70 mrd euroon. 

Suomen valtion yli 80 mrd budjetti on ylisuuri maan kokoon nähden. Ruotsin valtion budjetti on reilut 100 mrd. Eli Suomen valtion menot on melkein yhtä suuret kuin Ruotsin valtiolla. Kuitenkin Suomessa on 5,5 milj asukasta ja Ruotsissa 10,5 milj asukasta. Eli Suomi on puolet pienempi mutta tuhlaa melkein yhtä paljon kuin Ruotsi. Suomen valtio on ylipöhöttynyt.

Oikea valtion budjetin koko Suomen kokoiselle maalle olisi 50-60 mrd ei 80 mrd.

Tuosta 80 miljardista on lainaa 10 miljardia. Kerrotko vielä siis että jos verot puolitetaan ja lainaa ei oteta lisää niin mitä kaikkea leikataan jotta rahat riittävät hyvin?

Marinin kaudella lisävelka on 50 mrd. Siis velka kasvaa 12,5 mrd vuodessa. 

Jossain on ylimääräistä jos Suomessa valtion budjetti on 80 mrd ja Ruotsissa 100 mrd ja Suomessa puolet vähemmän ihmisiä.

Voisi ottaa Ruotsin valtion budjetin ja verrata jokaista alaluokkaa Suomen valtion budjettiin ja katsoa missä kohtaa Suomi tuhlaa. Jos sinulla on aikaa voit itse tehdä vertailun.

Vierailija
62/98 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt on pakko siis kommentoida että kun käteen jää noin 4000 euroa niin tällä pärjää erittäin hyvin. On varaa maksella asuntolainaa noin 2000 euroa, autoon käyttää 400 euroa, jne. Etenkin kun on parisuhteessa, joissa toinenkin tienaa saman verran suunnilleen. Meillä tämä tarkoittaa sitä, että asuntolaina oli otettaessa 650 000 ja sillä saa aika kelpo asunnon jne. 

Ei tässä tunnu, että palkasta jäisi käteen vähän tai että ei ole varaa asioihin. 

Toki, mutta silloin myös tienaa enemmän kuin 70000 vuodessa.

Olette oikeassa, mutta vaikka tästä nyt laskisi hieman tuloja alaspäin, niin että käteen jäisi se 3500€/kk mikä lienee suunnilleen käteen jäävä osuus 70k palkasta? Niin kyllä silläkin pärjäsi hyvin. Eli ei se verotus näissä tuloluokissa poista ostovoimaa. Sitä yritin vain sanoa.

MInulla on juuri noin 70 000 € vuodessa eli 3500 €/kk käteen. Se on suurin piirtein maksimi mitä normaali korkeakoulutettu työntekijä Suomessa voi kuvitella ansaitsevansa. Jos olet keskijohtoa saat ehkä 10 000 € päälle. Se riittää juuri jonkinlaiseen elintasoon mutta ei siitä jää ylimääräistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/98 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tienaan alle puolet tuosta ja veroprosentti on 16,5. Eli noilla tuloilla veroprosentti pitäisi olla vähintäänkin 33.

Vierailija
64/98 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

58 000 - 60 000. Olet varmasti rahasi ansainnut.

Vierailija
65/98 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tienaan alle puolet tuosta ja veroprosentti on 16,5. Eli noilla tuloilla veroprosentti pitäisi olla vähintäänkin 33.

Noin se menee. Ja lisätuloista menee 51 % veroja, joten tuon minimityön lisäksi ei kannata tehdä yhtään ylimääräistä vaan ottaa kaikki lomarahat, bonukset, ym lomana ja pysytellä poissa työpaikalta niin paljon kuin vaan voi. Do the maximum minimum :)

Vierailija
66/98 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on maailman työkielteisyyden huipentuma.

Työttömien ei kannata ottaa työtä vastaan, eikä työssä olevien kannata tehdä töitä.

Vierailija
67/98 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtökohtaisesti kaikki ansaittu tulo on verottajan tuloa ensin, sitten vasta verottaja päättää mitä kullekin jää omasta palkasta ja menetetystä vapaa-ajasta.Näin toimitaan myös pohjois koreassa.

Vierailija
68/98 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tienaan itse hieman enemmän ja mielestäni 20% olisi kohtuullinen ja hyväksyttävä.

Vierailija
69/98 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni 70t vuodessa voisi maksaa jotain 25% veroja. Oikeastihan sitä ei haluaisi itsekään maksaa lainkaan veroja, mutta jostainhan niitä verotuloja valtion on saatava. En käsitä miten Viron 16% tasavero voi toimia pitkällä aikavälillä..

Äänestän yksilöitä, en puolutetta.. äänestänyt melkein kaikkia paitsi kumpaakaan äärilaitaa

Vierailija
70/98 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

40 000 euroa. Äänestän Vasemmistoliittoa.

Vierailija
71/98 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asut Helsingissä, veroprosentisi on nyt 26%, ilman vähennyksiä, mutta hyvätuloisena voit hyödyntää monia etuja ja tukia, jota yhteiskunta tarjoaa, kun löytyy riittävästi ostovoimaa.

Esim. oman siivoojan palkka, kotital.vähennyksenä, vapaaeht.eläkevakuutusmaksut, verovapaat osingot ja optiot, valtion tuet ja avustukset kiinteistöihin esim energia-avustukset, yksityiset terv.hoito palvelut ja menet jonojen ohi, avustukset liikuntaan ja kulttuuriin esim. oopperalippuun, maksat 300€ ja valtio tonnin, voit harrastaa balettia tai tanssia, maksat vähemmän, kun yhteiskunta ja Veikkaus tukee näitä vuosittain, samoin voit verovapaasti siirtää omaisuutta jälkipolville jne.

Ja jos hyödynnät monet edut, mitä yhteiskunta tarjoaa, kun sinulla on riittävästi ostovoimaa, vero% on alle 20% eli maksat vähemmän veroa tai käytät edut esim. käyt konserteissa, harrastat jääkiekkoa jne

Vierailija
72/98 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksiköhän joku taas alapeukutti asiallista vastausta? Itsekin maksan yli 40% veroja eikä se edes häiritse. 

T. Kokoomuslainen

Sehän on hienoa.

Vapaaehtoista veroa voisi sinun kaltaisesi innokkaat veronmaksajat maksaa aina halutessaan vaikka 100 % saakka.

Ymmärrän että sinulle riittäisi, siinä tapauksessa varmaan kohdallasi luovutaan ilmaisesta koulutuksesta, terveydenhuollosta ja monista muista eduista, alkaen kelaan liittyvät edut. 

Pohjoismaalainen hyvinvointiyhteiskunta ei voi rakentua 15% tasaveron päälle, ellei toki harkita nykyisten porsaanreikien paikkaamista ja kaikki maksavat tuon kaikista tuloista. 

Kelasta pitäisikin päästä eroon, ihan hirveä rahareikä byrokraatti! Tilalle kansalaispalkka, jolla työtön saa peruspäivärahan + vuokran maksettua. Ja loppuu samalla se ihmisten luukulla juokseminen ym. sälä. ihan järkky kallista ja järjetön systeemi koko Kela.

Vierailija
73/98 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minusta sinulle voisi jäädä vaikka 20 tonnia ja annat loput minulle.

Vierailija
74/98 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmnä minua kiinnostaa kuka tarttee tuollaista määrää rahaa vuodessa. Minä kun pärjään lenkkeilyllä, terveellisellä ruoalla ja tietokoneella. Niiden vuotuiset kustannukset on ehkä 5 tonnin luokkaa.

Vierailija
75/98 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt on pakko siis kommentoida että kun käteen jää noin 4000 euroa niin tällä pärjää erittäin hyvin. On varaa maksella asuntolainaa noin 2000 euroa, autoon käyttää 400 euroa, jne. Etenkin kun on parisuhteessa, joissa toinenkin tienaa saman verran suunnilleen. Meillä tämä tarkoittaa sitä, että asuntolaina oli otettaessa 650 000 ja sillä saa aika kelpo asunnon jne. 

Ei tässä tunnu, että palkasta jäisi käteen vähän tai että ei ole varaa asioihin. 

Sinun kaltaisia yli 80 000 € ansaitsevia on Suomessa vain ylin kymmenys palkansaajista. He pystyvät elämään länsimaista elämää. Toki kollegasi muissa korkeiden palkkojen EU maissa ansaitsisivat 150 000 € vuodessa ja maksaisivat vähemmän veroa ja saisivat paremmat palvelut.

Mulla jää ainakin tuosta palkasta joka kuukausi käteen rahaa ja omistan jo ihan liikaa kaikkea. Mitä tekisin enää tuolla lisärahalla?

Vierailija
76/98 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Kokoomuslainen

Sehän on hienoa.

Olen eri, mutta kyllä. Sitä mieltä olen, että jokainen voi maksaa pääosin itse käyttämistään palveluista. Kyllä 15% verotuskin ihan hyvän yhteisen kassan sitäpaitsi takaa, jos vaan kohdennetaan oikein. Kaiken ei todellakaan tarvitse olla ilmaista (=verovaroin maksettua)

Vierailija
77/98 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni 70t vuodessa voisi maksaa jotain 25% veroja. Oikeastihan sitä ei haluaisi itsekään maksaa lainkaan veroja, mutta jostainhan niitä verotuloja valtion on saatava. En käsitä miten Viron 16% tasavero voi toimia pitkällä aikavälillä..

Äänestän yksilöitä, en puolutetta.. äänestänyt melkein kaikkia paitsi kumpaakaan äärilaitaa

Yksilön äänestäminen on aika turhaa. Se yksilö joutuu kuitenkin myötäilemään puolueensa linjaa. Toisaalta yksikään puolue ei ole selkeästi ylitse muiden, joten ihan sama. Päin p:tä mennään joka tapauksessa. Jokainen on lopultakin oman onnensa seppä, ja ihan itseä ja omaa perhettä ajatellen kannattaa tehdä omia ratkaisuja välittämättä poliittisesta tilanteesta. Yksilön elämään kuitenkin pystyy lopulta se yksilö itse parhaiten vaikuttamaan. Yhteiskunnan varaan ei kannata laskea.

Vierailija
78/98 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on myös 70 000 / vuosi (5500/kk + bonarit, lomaraha), ja ottaa kyllä verotus aivoon.

20 vuoden uran vaati tähän summaan pääseminen, nykyinfluensserithan vetää 10x tämän verran tissikuvista. Silti tuntuu että koko ajan halutaan vain rankaista oman työuran rakentamisesta. 

Ajattelin jaksaa tätä vielä 5v että on talo, auto ja mökki velattomia, sen jälkeen downshiftaan ulos tästä verohelvetistä.

Vierailija
79/98 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin, että sinulle pitäisi jäädä käteen n. 40 000 eur.     

Vierailija
80/98 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

jr-1965 kirjoitti:

Sanoisin, että sinulle pitäisi jäädä käteen n. 40 000 eur.     

Vertailin lähinnä omiin tuloihini...  54 000  stä jää 34 000   vuodessa 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yksi