Tienaan 70 000e vuodessa, paljonko minulle kuuluu palkastani sinun mielestäsi?
Ihan mielenkiinnosta kysyn: palkkatuloni asiantuntijatyöstä on melko tasan 70 000 euroa vuodessa. Paljonko tästä tulisi teidän mielestänne jäädä minulle omaan käyttöön, eli mikä olisi reilu veroprosentti tai summa? Perustelut tietysti tervetulleita. Kertokaa myös mitä puoluetta aiotte äänestää.
Kommentit (98)
Niin paljon että oot yhtä köyhä kuin tuilla elävä pitkäaikaistyötön jota ei työt nappaa t. Vasemmisto
Onko tämä "asiantuntijatyö" julkisella sektorilla?
Tällöin kaikki tulosi tulevat lähtökohtaisestikin verovaroista. Et oikeasti ole mikään veronmaksaja.
Sanoisin et 50k ois reilu mutta tienaan vähän yli 100k ite ja puolet jää matkalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksiköhän joku taas alapeukutti asiallista vastausta? Itsekin maksan yli 40% veroja eikä se edes häiritse.
T. Kokoomuslainen
Yli 60 000 tuloilla ei lisätyön tekeminen enää kannata. Marginaalivero kaikesta lisätulosta on yli 50 %.
Onko järkeä kouluttaa yliopistoissa isolla rahalla Suomeen korkeasti koulutettuja asiantuntijoita jos heidän ei kannata tehdä minimiä enempää töitä.
Pakko nyt kysyä, että kuinka lisätyö ei kannata jos siitä saa "vain" puolet käteen?
Jos lisätöistä maksetaan vaikkapa 30 euroa per tunti karkeasti (käytin nyt tuota 60 000 euroa, jakajana 163) niin kyllähän se on silti +15 euroa per tunti lisää. Isommalla palkalla selvästi enemmän.
Ohis
Minusta tämä veroprosenttikäppyrä on vääristynyt.
Minä sanoisin 60-80 tuhatta euroa tienaavia vielä sinne keskiluokkaan kuuluviksi. Joku sanoo että rikkaitahan ne on, mutta käytännössä noilla tuloilla suurinnosa menee ihan tavalliseen elämiseen, lainoihin ja laskuihin jne. Toki säästöön saa jos vähän sinnittelee, muttei noilla palkoilla kukaan oikeasti rikastu.
Ja siinä minusta se vika onkin. Suomi on pohjolon köyhimpiä maita, muissa maissa "keskiluokka" voi hyvin ja vaurastuu. Meillä se verotetaan samalle tasolle vähemmän tienaavan kanssa, kiitos väärin asetetun progressiivisen verotuksen.
Minusta alle sadan tonnin palkoista saisi mennä maks 35% yhteensä veroja ja muita maksuja, eli käteen pitäisi jäädä vähintään 65%
Sitten vaikka 100 - 150 donaa nousevasti 35 => 40% ja 150-200 40-45% , 200-250 45-50% 250 - 300 50-55 300-350 55-60 ja se 60 olisi siten tuolla tasolla se maksimi.
AP:lle riittäisi 15000 netto vuodessa, kukaan ihminen ei tarvitse sen enempää elämiseen. Loppuosa tulisi jakaa työttömille ja eläkeläisille jotka kituuttavat alle köyhyysrajan.
Palkasta pidätetään myös muita maksuja (eläke, vakuutus jne.) kuin verot. Toivoisin, että 70 000 euron vuosipalkasta jäisi käteen kuussa noin 4000 euroa. En vielä tiedä, mitä puoluetta äänestän. En ainakaan kokoomusta, enkä perussuomalaisia.
Sanoisin, että tuosta voisi jäädä semmonen 49000-52500 käteen vuodessa. Eli veroprosentti 25-30 olisi mun mielestä kohtuullinen.
Vihreitä ja Vasemmistoa olen aina äänestänyt.
Nyt ensimmäistä kertaa ikinä harkitsen vakavasti äänestämättä jättämistä koko vaaleissa.
N32
Nyt on pakko siis kommentoida että kun käteen jää noin 4000 euroa niin tällä pärjää erittäin hyvin. On varaa maksella asuntolainaa noin 2000 euroa, autoon käyttää 400 euroa, jne. Etenkin kun on parisuhteessa, joissa toinenkin tienaa saman verran suunnilleen. Meillä tämä tarkoittaa sitä, että asuntolaina oli otettaessa 650 000 ja sillä saa aika kelpo asunnon jne.
Ei tässä tunnu, että palkasta jäisi käteen vähän tai että ei ole varaa asioihin.
3,20 ekee riittää sulle, kun roikut vava palstalla, miehes elättää sut kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
AP:lle riittäisi 15000 netto vuodessa, kukaan ihminen ei tarvitse sen enempää elämiseen. Loppuosa tulisi jakaa työttömille ja eläkeläisille jotka kituuttavat alle köyhyysrajan.
No sepä vasta kannustaisi kouluttautumaan ja tekemään vastuullista työtä.
Sinun palkkasi on se, mitä nettona jää. Muu osa palkastasi ei ole sinun omaisuuttasi, vaan kuuluu valtiolle. Ihan yhtä lailla ihminen ei omista vellallisesta asunnostakaan osuutena kuin sen verran, mitä on siitä nettona sillä hetkellä maksanut.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on pakko siis kommentoida että kun käteen jää noin 4000 euroa niin tällä pärjää erittäin hyvin. On varaa maksella asuntolainaa noin 2000 euroa, autoon käyttää 400 euroa, jne. Etenkin kun on parisuhteessa, joissa toinenkin tienaa saman verran suunnilleen. Meillä tämä tarkoittaa sitä, että asuntolaina oli otettaessa 650 000 ja sillä saa aika kelpo asunnon jne.
Ei tässä tunnu, että palkasta jäisi käteen vähän tai että ei ole varaa asioihin.
Toki, mutta silloin myös tienaa enemmän kuin 70000 vuodessa.
Jos tohon kuulu palkanmaksajan kulut niin sulla ei oo niin suuri palkka ku luulet, joten tosta ei oikein nyt sit pitäisi jäädä kun korkeintaan 46000 euroa vuositasolla käteen, on erilaisia vähennyksiä jota voit tehä, joten voi päästää vaikka 55000 kin, mutta sen jälkeen onkin jo verovilppin makua.
Mikäli poistaa nää kulut, niin paljoakin jää kläteen:
+ Työeläkemaksu 12285,00
+ Sairausvakuutusmaksu 1071,00
+ Työttömyysvakuutusmaksu 364,00
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin 40 000 euroa. Se on huima rahamäärä verrattuna monen muun tuloihin. Tuskin kuitenkaan olet mitään uutta ja mullistavaa syöpähoitoa keksinyt tai sitä, miten antimateriaa hyödynnetään tähtien väliseen matkustamiseen.
Itse kehitän uutta mullistavaa syöpähoitoa, mutta kuukaudessa käteen jää 1800e
Uskon. Yliopistoympäristöä tuntevana tiedän kuitenkin myös, että idea ei ole sinun omasi, etkä pystyisi tekemään työtäsi yksin, vaan olet pieni tutkimusryhmän korvattavissa oleva osanen. Mikä ei ole mitenkään vähättelevää: ei näitä ylipäänsä tehdä yhden ihmisen työllä ja ajatuksilla.
Mutta ne, joilla on enemmän omaa panosta ja ideaa ovat kyllä jonkun verran paremmin palkattuja.
Outoa, miten vähän veroja ihmiset haluaisivat maksaa. Mulla on vuosiansiot noin 130 000 ja on ihan ok, että tästä menee se mitä menee. En edes tiedä, millä prosentilla maksan veroja, mutta aika paljon varmasti. Rahaa riittää itselläni kaikkeen mihin haluan, kun taas valtion verotulot eivät riitä kaikkeen, mihin haluaisin niiden riittävän. Tällä perusteella en haluaisi, että verotusta kevennettäisiin suurituloisilta.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin jään työttömäksi sitten. Työttömäthän tulevat olemaan hyvätuloisempia kuin työssäkäyvät!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin 40 000 euroa. Se on huima rahamäärä verrattuna monen muun tuloihin. Tuskin kuitenkaan olet mitään uutta ja mullistavaa syöpähoitoa keksinyt tai sitä, miten antimateriaa hyödynnetään tähtien väliseen matkustamiseen.
Itse kehitän uutta mullistavaa syöpähoitoa, mutta kuukaudessa käteen jää 1800e
ookkohan sä se Elokapina dude, jolle annettiin porttikielto Ruotsiin? (A.Brandt)
Omat tuloni ovat samaa luokkaa. Minulle jää vuodessa käteen noin 47 000 euroa. Olen oikein tyytyväinen.