Tienaan 70 000e vuodessa, paljonko minulle kuuluu palkastani sinun mielestäsi?
Ihan mielenkiinnosta kysyn: palkkatuloni asiantuntijatyöstä on melko tasan 70 000 euroa vuodessa. Paljonko tästä tulisi teidän mielestänne jäädä minulle omaan käyttöön, eli mikä olisi reilu veroprosentti tai summa? Perustelut tietysti tervetulleita. Kertokaa myös mitä puoluetta aiotte äänestää.
Kommentit (98)
Vierailija kirjoitti:
Jos asut Helsingissä, veroprosentisi on nyt 26%, ilman vähennyksiä, mutta hyvätuloisena voit hyödyntää monia etuja ja tukia, jota yhteiskunta tarjoaa, kun löytyy riittävästi ostovoimaa.
Esim. oman siivoojan palkka, kotital.vähennyksenä, vapaaeht.eläkevakuutusmaksut, verovapaat osingot ja optiot, valtion tuet ja avustukset kiinteistöihin esim energia-avustukset, yksityiset terv.hoito palvelut ja menet jonojen ohi, avustukset liikuntaan ja kulttuuriin esim. oopperalippuun, maksat 300€ ja valtio tonnin, voit harrastaa balettia tai tanssia, maksat vähemmän, kun yhteiskunta ja Veikkaus tukee näitä vuosittain, samoin voit verovapaasti siirtää omaisuutta jälkipolville jne.
Ja jos hyödynnät monet edut, mitä yhteiskunta tarjoaa, kun sinulla on riittävästi ostovoimaa, vero% on alle 20% eli maksat vähemmän veroa tai käytät edut esim. käyt konserteissa, harrastat jääkiekkoa jne
Kuinka kujalla pitää olla, että kuvittelee noilla palkoilla olla varaa omaan siivoojaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin 40 000 euroa. Se on huima rahamäärä verrattuna monen muun tuloihin. Tuskin kuitenkaan olet mitään uutta ja mullistavaa syöpähoitoa keksinyt tai sitä, miten antimateriaa hyödynnetään tähtien väliseen matkustamiseen.
Itse kehitän uutta mullistavaa syöpähoitoa, mutta kuukaudessa käteen jää 1800e
Cyanidi kapseli olisi paras syöpähoito.
Vierailija kirjoitti:
Se minkä verottaja määrää eli n.38 % veroja.
Se on just noin. En ymmärrä miten se voisi olla jotain muuta!
50 000 jos jää käteen, niin taikasi jo riittävän helpon elämän, kun ei törsää liikaa ns turhuuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos asut Helsingissä, veroprosentisi on nyt 26%, ilman vähennyksiä, mutta hyvätuloisena voit hyödyntää monia etuja ja tukia, jota yhteiskunta tarjoaa, kun löytyy riittävästi ostovoimaa.
Esim. oman siivoojan palkka, kotital.vähennyksenä, vapaaeht.eläkevakuutusmaksut, verovapaat osingot ja optiot, valtion tuet ja avustukset kiinteistöihin esim energia-avustukset, yksityiset terv.hoito palvelut ja menet jonojen ohi, avustukset liikuntaan ja kulttuuriin esim. oopperalippuun, maksat 300€ ja valtio tonnin, voit harrastaa balettia tai tanssia, maksat vähemmän, kun yhteiskunta ja Veikkaus tukee näitä vuosittain, samoin voit verovapaasti siirtää omaisuutta jälkipolville jne.
Ja jos hyödynnät monet edut, mitä yhteiskunta tarjoaa, kun sinulla on riittävästi ostovoimaa, vero% on alle 20% eli maksat vähemmän veroa tai käytät edut esim. käyt konserteissa, harrastat jääkiekkoa jneKuinka kujalla pitää olla, että kuvittelee noilla palkoilla olla varaa omaan siivoojaan?
Kyllä minulla on varaa noilla tuloilla (5900 €/kk) käyttää siivoojaa. Ei tietenkään kokopäiväistä, mutta ei meidän talossa riittäisi töitäkään kokopäiväiselle siivoojalle, joten siivooja käy meillä kahden viikon välein. Kotitalousvähennyksen jälkeen se maksaa vähemmän kuin se, että polttaisi puoli askia tupakkaa päivässä. Monella selvästi pienituloisemmallakin näyttää olevan varaa tupakointiin.
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin, että tuosta voisi jäädä semmonen 49000-52500 käteen vuodessa. Eli veroprosentti 25-30 olisi mun mielestä kohtuullinen.
Vihreitä ja Vasemmistoa olen aina äänestänyt.
Nyt ensimmäistä kertaa ikinä harkitsen vakavasti äänestämättä jättämistä koko vaaleissa.N32
Miksi ihmeessä jättäisit äänestämättä?
Eli vähemmän kuin minä, mutta voisit silti antaa koko palkkasi minulle. Käyttäisin palkkasi paremmin.
Minun netostani kuuluu 10% kirkolle (ei luopio-ev.lut), näin se meillä uskovaisilla menee. Sen lisäksi hyväntekeväisyyteen mitä liikenee.
Työttömällä jää käteen 600 euroa kuukaudessa
Vierailija kirjoitti:
Vain pääomatuloja tulisi verottaa eli 100%.
Mitä helvettiä? Miksi? Oletko ottanut huomioon ettei yhtiö välttämättä edes tuota mitään? Helvetin kommunisti
Vierailija kirjoitti:
Työttömällä jää käteen 600 euroa kuukaudessa
siinäkin on 700e liikaa. pitäisi olla joku työnvälttelyvero tukien sijaan. kannustaisi olemaan hyödyllisempi
Minua ei sinun palkkasi kiinnosta. Vien sieluja ja tapan enkeleitä. Rahasi voit heittää kaupungin kaduille ahne aika. Niillä ei ole mitään arvoa, kun tulen hakemaan sinut.
Verotus ei todellakaan kannusta ponnistelemaan työelämässä, ainakaan niin, että se näkyisi palkassa.
Miksei voisi olla tasavero johonkin tiettyyn tulotasoon asti, ja siitä se sitten kevenisi? Se on vääränlainen kannustin, että mitä enemmän huhkit, sitä suuremman osuuden valtio vie tuloistasi.
Samanlainen vääränsuuntainen kannustin on lapsilisä, joka nousee jokaisen lapsen myötä. Mikä järki siinä on? Tuo kannustaa vain vääränlaisia ihmisiä lisääntymään holtittomasti. Fiksut laskee joka tapauksessa, kuinka moneen on varaa. Ennemmin se isompi lapsilisä kahdesta ensimmäisestä ja kahdesta seuraavasta pienempi. Viidennestä lapsesta eteenpäin saisi olla sitten jo kokonaan omakustanteisesti.
Kyllä 70000 eurosta vähintään 40000 euroa pitäisi itselle jäädä. Äänestän kokoomusta tai persuja vähän tilanteen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tämä veroprosenttikäppyrä on vääristynyt.
Minä sanoisin 60-80 tuhatta euroa tienaavia vielä sinne keskiluokkaan kuuluviksi. Joku sanoo että rikkaitahan ne on, mutta käytännössä noilla tuloilla suurinnosa menee ihan tavalliseen elämiseen, lainoihin ja laskuihin jne. Toki säästöön saa jos vähän sinnittelee, muttei noilla palkoilla kukaan oikeasti rikastu.
Ja siinä minusta se vika onkin. Suomi on pohjolon köyhimpiä maita, muissa maissa "keskiluokka" voi hyvin ja vaurastuu. Meillä se verotetaan samalle tasolle vähemmän tienaavan kanssa, kiitos väärin asetetun progressiivisen verotuksen.
Minusta alle sadan tonnin palkoista saisi mennä maks 35% yhteensä veroja ja muita maksuja, eli käteen pitäisi jäädä vähintään 65%
Sitten vaikka 100 - 150 donaa nousevasti 35 => 40% ja 150-200 40-45% , 200-250 45-50% 250 - 300 50-55 300-350 55-60 ja se 60 olisi siten tuolla tasolla se maksimi.
Ota nyt huomioon, että sen veroprosentin lisäksi menee 10% vielä eläkemaksuihin ja muuhun.
Verotus. Teoriassa palkka on kokonaan sinun, miksi siitä pitäisi muille mitään antaa, teethän sinä sen työnkin!
Mutta meidän hyvinvointivaltio toimii niin että julkisia palveluja on tarjolla myös niille joilla ei olisi itse varaa maksaa omasta pussista. Jotenkin näihin palveluihin siis pitäisi saada maksaja.
Voimme verottaa tai kerätä maksuja erilaisista asioista.
Jakaisin itse nämä keräyskohteet yksilöihin ja yhteisöihin.
Kommunismi haluaa kerätä paljon maksuja yksilöiltä, koska ideologiaan ei kuulu yksityisomistaminen!
Eli ei tarvitse ihmetellä miksi vasemmisto haluaa korottaa yksityishenkilöiden verotusta!
Voisimme ihan yhtähyvin myös verottaa yhteisöjä, mutta nehän on sijoittamisessakin monesti verovapaita ainakin nyt suomessa, kuten rahastot, tai yleishyödylliset yhteisöt.
Voi mikä unelma olisi tuo 16% tasaveromalli! Puolisoni tienaa melkein kymppitonnin kuussa ja jos siitä saisi käteen yli 8000 niin itse voisin jäädä pois hoitajan töistä kokonaan.