Tilillä rahaa reilu 5€ ja ensi viikolle tarvitsisi bensaa 40 eurolla
Seuraava aikuiskoulutustuki tulee vasta ensi kuun alussa. Mahtavaa.
Opiskelen siis AMK:ssa ja matkaa kouluun on melkein 80km. Pakko kulkea omalla autolla kun ei julkisilla pääse. Muuttaminen opiskelupaikkakunnalle ei ollut vaihtoehto koska meillä on täällä talo ja mun työpaikkakin on täällä. Nyt toki olen opintovapaalla.
Ensi viikolla mulla olisi kaksi koulupäivää ja n.20 eurolla pääsen juuri ja juuri käymään opiskelupaikkakunnalla. Nyt ei vain ole itsellä rahaa tankata. En viitsisi taas mieheltä kysyä rahaa bensaan kun miehellä välillä tiukkaa rahan kanssa ja on jo viime viikolla mulle antanut rahaa bensaan. Vaikea kuitenkin yhtäkkiä saada nopeasti rahaa lisää. Autoa piti korjata niin siihen meni rahaa. Jos ei olisi tarvinnut korjata, niin eihän tässä hätää olisikaan.
Facebookin kirppiksellä mulla on yhdet kaupat kesken ja niistä tulisi rahaa 15€, mutta nyt ostaja ei olekaan vastannut viesteihin. Klarnalta on tulossa n.20€ kun oli mennyt tilauksen maksu yhteen paikkaan kahteen kertaan, mutta tuon rahan palautumisessa voi mennä kaksikin viikkoa. Pulloja keräämällä ei täällä tuppukylässä rahoille pääse kun harvemmin missään näkyy tölkkejä ja pulloja. Sukkia neulon parasta aikaa ja toivon, että ne joku ostaisi Facen käsityökirppiksellä.
Huoh. Vielä pitäisi vajaa kaksi vuotta jaksaa opiskella niin helpottaa.
Kommentit (57)
Kysy vaan siltä mieheltä. Makselet sitten takaisin kun olet valmistunut, se on hänenkin etu että pääset kouluun, valmistumaan ja tienesteille.
Vierailija kirjoitti:
Luottotiedot kunnossa? Ota lainaa.
En mä mitään kulutusluottoja tms. ala nostamaan opiskelijana ja tuskin edes saisi.
Vierailija kirjoitti:
Kysy vaan siltä mieheltä. Makselet sitten takaisin kun olet valmistunut, se on hänenkin etu että pääset kouluun, valmistumaan ja tienesteille.
No pakko onkin kysyä jos en rahaa mistään muualta saa. Se vain, että mies tarvitsee itsekin rahaa dieseliin kun käy töissä ja hänellä menee paljon enemmän siihen rahaa kuin mulla bensaan. Käy siis kauempana töissä viitenä päivänä viikossa.
Kesän ajaksi helpottaa kun opintovapaa loppuu ja menen töihin.
Vihreillä on ehdotus sinulle: mene raideliikenteellä tai osta sähköauto. Eikö olekin helppoa olla Vihreä, kun voi näin yksinkertaisen ehdotuksen antaa. Ei tarvitse lukea puolustelujasi siitä, että ei vain pääse eikä ole varaa. Ehkä sinun kannattaisi muuttaa keskustaan asumaan, siellä on helppo liikkua ratikalla. Keskustalla tarkoitan tietenkin Helsingin keskustaa. Kaikki muu on landea, jota ei pidä tukea. Koska landella on luontoa, jota Vihreä rakastaa niin paljon, että haluaa kaikki ihmiset pois luonnon läheltä keskelle asfaltti-, betoni- ja rautaviidakkoa. Siellä on ihanaa sitten moralisoida muita.
Ymmärrän tuskasi mutta toisesta näkökulmasta. Olen se jolta kinutaan lainaa koko ajan. Olen aika helposti suostunut koska tiedän että kaveri on nälissään muuten. Harmittaahan se silti olla toisten pankkina.
Opiskelijana saat valtion takaamaa opintolainaa. Opettele hallitsemaan rahan käyttösi. Taidat joka kuukausi olla tietyn aikaan rahaton? Jos on mies on kumma joutuu pyytää mieheltä lainaa? Luusisi kaksi ihmistä elää yhteis talous ja pitä huolen molemmat autosta ei pensa lopu rahan tähden?
Opintolaina? Sitä ne muutkin opiskelijat nostaa, jos ei rahat riitä. Tuo on mun mielestä ensisijainen juttu ja vasta toinen vaihtoehto on lainata muilta. Opintolainaa aletaan maksamaan takaisin vasta valmistumisen jälkeen. Mulla oli 4 tonnia opintolainaa mutta sain lyhennyksen sovittua 50 euroon kuussa.
Tämän vuoksi en voi opiskella, olen mies eikä ole ketään jolta saisin lisää rahaa jos ne loppuvat, kuten todennäköisesti opiskelijana kävisi tukien heikkouden takia. Jos tekisi töitä opiskelun ohessa, jos niitä ensiksikin löytäisi, ne vähätkin tuet peritään takaisin ja sillä osa-aikatyön palkalla ei kuitenkaan tulisi toimeen. Näinollen opiskelu on mulle mahdotonta.
Opintolaina on ihan ok vaihtoehto, kannattaa vaan katsoa mitä korkoa tarjoavat. Mutta näin työssäkäyvänä on onneksi varaa maksaa sitä pois.
Pikavippi/pikalaina/mikä niiden nimi nyt nykyisin sitten onkaan
Voin lainata...mutta mites takaisinmaksu? Olisiko jokin osamaksusopimus 10v. ok...
Vierailija kirjoitti:
Opintolaina? Sitä ne muutkin opiskelijat nostaa, jos ei rahat riitä. Tuo on mun mielestä ensisijainen juttu ja vasta toinen vaihtoehto on lainata muilta. Opintolainaa aletaan maksamaan takaisin vasta valmistumisen jälkeen. Mulla oli 4 tonnia opintolainaa mutta sain lyhennyksen sovittua 50 euroon kuussa.
Tämä. Mulla oli 2 tonnia opintolainaa ja ensin sitä meni uhh no en nyt muista kuinka paljon sitä alunperin aina piti maksaa takaisin, mutta sain sovittua että maksan aina vain 50 euroa kuussa.
Muutaman kympin kohtaa kyllä omalta miehellä pyytää?Tai vanhemmilta.Maksat heti sitten takaisin.Ensi kuussa vähän sitten tarkempi rahojen kanssa.Ei tosiaan mitään vippejä.
Vierailija kirjoitti:
Muutaman kympin kohtaa kyllä omalta miehellä pyytää?Tai vanhemmilta.Maksat heti sitten takaisin.Ensi kuussa vähän sitten tarkempi rahojen kanssa.Ei tosiaan mitään vippejä.
Kohtaa=kehtaa
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijana saat valtion takaamaa opintolainaa. Opettele hallitsemaan rahan käyttösi. Taidat joka kuukausi olla tietyn aikaan rahaton? Jos on mies on kumma joutuu pyytää mieheltä lainaa? Luusisi kaksi ihmistä elää yhteis talous ja pitä huolen molemmat autosta ei pensa lopu rahan tähden?
On todella ärsyttävää kun tehdään oletuksia ihmisistä. Ei, en ole aina rahaton. Nyt olen kuitenkin opintovapaalla ja se on selkeästi pienempi kuin palkka. Lisäksi piti autoa korjata, että pääsen kulkemaan koulussa. Missään en kirjoittanut, että mun pitää pyytää rahaa mieheltä lainaksi. Meidän S-bonukset menee miehen nimissä olevalle tilille ja siellä on onneksi 25€ niin ostan niillä bensaa autoon.
Opintolainaa nostin alkuvuodesta, mutta se on käytetty kun meni paljon rahaa bensaan kun kävin harjoittelussa toisella paikkakunnalla. Mistään en saa matkakorvauksia eikä kaikkia harjoitteluita pysty suorittamaan omalla paikkakunnalla. Lisäksi rahaa meni ihan elämiseen ja talouden pitämiseen pystyssä koska miehen rahat oli katkolla työtapaturman ja vakuutusyhtiön kanssa takkuamisen vuoksi. Vieläkin natisee talous koska tilanne oli oikeasti todella hankala ja vakuutusyhtiö oli yks prkele.
Vierailija kirjoitti:
Lintsaa koulusta niin säästät
En voi kun on osa tunneista pakollisia. Ne on pakko korvata jossakin kohtaa ja menee todella vaikeaksi saada ne korvattua. Yhdelle päivälle on bensat huolehdittu, mutta vielä pitäisi toiselle päivälle jostakin keksiä.
Jos olet toisen asteen koulussa, saat kyllä matkakorvauksia. Myös oman auton käytöstä saa, jos ei voi julkisilla käydä. Itse saisin bussikortista alennuksen, mutta ei siitä juuri hyötyä olisi ja kuljenkin omalla autolla. Opiskelen omaehtoisena työkkärin tuella amiksessa. Tai saan vielä ansiosidonnaista, eli edes opintolainaa en saisi. Nyt vielä pärjää hyvin, mutta ei nuo liiton päivät riitä loppuun asti, vaan tipahdan sitten kelan rahoille viimeisenä vuonna.
Luottotiedot kunnossa? Ota lainaa.