Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä johtuu se, että toisille matematiikka on tosi helppoa ja toisille taas todella vaikeaa?

Vierailija
17.03.2023 |

Onko osittain myös kiinnostuksesta kiinni? Anteeksi jos kyselen tyhmiä, minulle matematiikka on aina ollut helppoa ja minun on vaikea ymmärtää miten joku ihminen ei vaan ymmärrä sitä.

Kommentit (106)

Vierailija
1/106 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Motivaatio merkkaa aivan hitosti.

Vierailija
2/106 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostus, äly, motivaatio

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/106 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ainakin niin päin, että koska matematiikka on minulle vaikeaa, se ei kiinnosta minua. Osaan kyllä tavalliset prosenttilaskut ja sen mitä arkielämässä tarvitaan, mutta mitään sen vaativampaa en koskaan kiinnostunut opettelemaan, olen vaan kuitannut asian sillä, että en osaa, en ymmärrä. 

Vierailija
4/106 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä on moneen junaan.

Vierailija
5/106 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisten älykkyydessä on isoja eroja. Miten se voi edes olla ihmettelyn aihe?

Vierailija
6/106 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivoista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/106 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hedelmöityshetkestä.

Vierailija
8/106 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että motivaatio ratkaisee kyllä aika paljon näissä tapauksissa kun normaaliälyiseltä vaikuttava ihminen on aivan pas ka matematiikassa. Esim. mulla oli lukiossa kaveri joka oli aivan surkea, siis ihan... kirjoitinkin jo eilen sattumalta palstalla tästä miten joku voi lyhyestä matematiikasta saada 1/3 kursseista nelosen ja muista 5. Ja noita muitakin kursseja joitain joutui korottamalla korottamaan 4:stä 5.. Käymällä tunneilla ja yrittämällä tehdä läksyt. En oikein tajua miten joku vain ei saa muodostettua ensimmäistäkään ajatusta näistä laskuista. Maijalla on 8 omenaa ja hän syö niistä 25%, montako jää jäljelle? Niin ei, ei kiinnosta...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/106 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Motivaatiolla on iso osa, motivoitunut ihminen opiskelee matikat koulussa ja saa hyvän perustan mille rakentaa. Jos skippaa osan, tulee hutera rakenne. Toisaalta tietysti on myös eroja matemaattisessa hahmotuskyvyssä, toisille matikka vain on helpompaa. Sama juttu suunnistustaidossa, joku tietää ikään kuin automaattisesti sijaintinsa ja osaa lähteä oikeaan suuntaan, toinen eksyy jo käännyttyään yhdestä risteyksestä.

Vierailija
10/106 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis hedelmöitymishetkestä. Vähän tyhmä termi anyway...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/106 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Motivaatio merkkaa aivan hitosti.

Jos matematiikkaa, tai mitä tahansa oppii helposti, motivaatio tulee siitä itsestään.

Toisaalta jos oppiminen takeltelee, motivaatio auttaa vain tiettyyn rajaan asti. Jonkin verran tietysti kyllä.

Vierailija
12/106 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen että motivaatio ratkaisee kyllä aika paljon näissä tapauksissa kun normaaliälyiseltä vaikuttava ihminen on aivan pas ka matematiikassa. Esim. mulla oli lukiossa kaveri joka oli aivan surkea, siis ihan... kirjoitinkin jo eilen sattumalta palstalla tästä miten joku voi lyhyestä matematiikasta saada 1/3 kursseista nelosen ja muista 5. Ja noita muitakin kursseja joitain joutui korottamalla korottamaan 4:stä 5.. Käymällä tunneilla ja yrittämällä tehdä läksyt. En oikein tajua miten joku vain ei saa muodostettua ensimmäistäkään ajatusta näistä laskuista. Maijalla on 8 omenaa ja hän syö niistä 25%, montako jää jäljelle? Niin ei, ei kiinnosta...

Voi olla myös liian helppoa niin ei motivoi. Yks tuttu veti yläasteen kutosta ja seiskaa, lukion pitkästä ysiä ja kymppiä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/106 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisista yli puolet ovat keskivertoa tyhmempiä. Johtuisikohan siitä.

Vierailija
14/106 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi toisilla on hyvä kielipää ja toisilla ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/106 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunne-elämän voi kanssa merkitä. Jos on huonoja kokemuksia matematiikasta niin se tunnelukko estää rationaalisen ajattelun, sydän alkaa hakkaamaan eikä ajatus kulje ollenkaan. On voitu esim pilkata epäonnistumisista jne

Vierailija
16/106 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos rajataankin aihe, ja puhutaan vain perusopetusohjelmaan kuuluvasta matematiikasta, ratkaisevaa voikin olla kova työnteko matematiikassa menestymisen vuoksi. Se taas voi johtua esim. riittämättömyyden tunteesta ja siitä, henkilö katsoo matematiikassa pärjäämisen hienosti kompensoivan hänen puutteitaan (-> ahkeruus, kunnianhimo ja/tai kilpailuhalu).

Vierailija
17/106 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän kaikki vaan osaa kieliäkään. ollaan erilaisia.

Vierailija
18/106 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisten älykkyydessä on isoja eroja. Miten se voi edes olla ihmettelyn aihe?

Ilmeisesti ajattelet, että jos on tarpeeksi älykäs, oppii helposti matematiikkaa.

Tietysti matematiikan oppimiseen älyä tarvitaan, mutta niin tarvitaan kaikkeen oppimiseen – miksi silloin ihminen, joka on aivan huippu matematiikassa, saattaa olla aivan surkea englannissa, vaikka kuinka yrittää? Näitä tällaisia nimittäin on ihan jonkun verran.

t. Englanninopettaja

Vierailija
19/106 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Motivaatiolla on iso osa, motivoitunut ihminen opiskelee matikat koulussa ja saa hyvän perustan mille rakentaa. Jos skippaa osan, tulee hutera rakenne. Toisaalta tietysti on myös eroja matemaattisessa hahmotuskyvyssä, toisille matikka vain on helpompaa. Sama juttu suunnistustaidossa, joku tietää ikään kuin automaattisesti sijaintinsa ja osaa lähteä oikeaan suuntaan, toinen eksyy jo käännyttyään yhdestä risteyksestä.

Peruskoulumatematiikat opettelee motivoitunut ihminen alle vuodessa.

Vierailija
20/106 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen että motivaatio ratkaisee kyllä aika paljon näissä tapauksissa kun normaaliälyiseltä vaikuttava ihminen on aivan pas ka matematiikassa. Esim. mulla oli lukiossa kaveri joka oli aivan surkea, siis ihan... kirjoitinkin jo eilen sattumalta palstalla tästä miten joku voi lyhyestä matematiikasta saada 1/3 kursseista nelosen ja muista 5. Ja noita muitakin kursseja joitain joutui korottamalla korottamaan 4:stä 5.. Käymällä tunneilla ja yrittämällä tehdä läksyt. En oikein tajua miten joku vain ei saa muodostettua ensimmäistäkään ajatusta näistä laskuista. Maijalla on 8 omenaa ja hän syö niistä 25%, montako jää jäljelle? Niin ei, ei kiinnosta...

Sepä se, kun lukion lyhyt matematiikka on todellla helppoa.