Miten saada viikon tai parin sairausloma ilman burnout-syytä? Pakko saada
Tilanne on se, että olen aivan lopen uupunut työstäni, on rytmihäiriöitä, nukkumisvaikeuksia ja hermot ei kestä mitään. Ahdistaa ja mikään ei kiinnosta. Töissä on ihan järjetön stressi ja siellä olen puhunut liiallisesta työkuormasta ilman, että sitä on mitenkään noteerattu. Koska olen äiti ja mulla on pieni lapsi, en todellakaan halua työterveydessä paljastaa, että olen uupunut tai ahdistunut sillä en halua riskeerata lainkaan, että lapsesta tehtäisiin lasu, se vain pahentaisi oloani. Jotain muuta on pakko keksiä. Millä verukkeella voisi saada sairauslomaa? Olen melkein valmis jopa kaatumaan vaikka käteni päälle, että saisin jonkun revähdyksen ja siihen saikkua. Mitä tässä voi tehdä?
Kommentit (68)
Lisäksi pyörittelen mielessäni koko ajan menneitä valintojani. Jätin todella hyvän työn tämän vuoksi (rekryssä puhuttiin aivan erilaisesta työstä kuin missä nyt oikeasti olen), kouluttauduin ihan väärin, olisi pitänyt olla lapsen kanssa kotona vielä vuosi ymsyms. Tulevaisuus näyttää synkältä, kun työ pilaa ihan kaiken.
Vierailija kirjoitti:
No höh, en elä missään paranoiassa, vaan noin on kyllä käynyt. Googletin myös, niin esim. täältä löytyy ketjuja aiheesta, miten työstressin vuoksi on tehty lapsista lasu. Voit vaikka itsekin googlettaa.
Mulla on niin hirveä olo työn takia, että etsin jotain ratkaisua mutta en halua riskeerata perhettäni. Oon ihan neuvoton, kun töissäkään ei kuunnella.
Pyydä työterveyslääkäriltä työkykyneuvottelua. Itse sain sen myötä järkeä työkuormaan. Ei kukaan työnantaja halua työntekijän jäävän työkyvyttömyyseläkkeelle, se on heille kallista.
Teen ihan vaan toimistotyötä ja istun koneella, saako selästä siihen sairauslomaa? Mulla on myös polvi oikeasti ihan hajalla mutta se ei taida auttaa.
Mä olin kuukauden sairauslomalla kun ahdisti mennä töihin. Olin henkilökohtaisena avustajana ja siellä alkoi olla tilanne aika mahdoton. Sai joka päivä pelätä, että mitähän paskaa tulee niskaan avustettavalta tai hänen läheisiltään. Teki niin tai näin, niin se ei kelvannut. Oli kokopäiväinen työ. Lääkärille itkin, että en vain pysty enää menemään töihin. Sain ensin kaksi viikkoa sairaslomaa ja sitten sain lisää toinen kaksi viikkoa. Sitten lääkäri kirjoitti työkkäriä varten lausunnon, että ei suosittele palaamaan työhön. En saanut karenssia, mutta ehdin työllistyä jo muualle ennen kuin ehdin saada työttömyyspäivärahaa.
Ei tullut lasua, yksi alaikäinen lapsi oli tuolloin.
Vierailija kirjoitti:
Älä missään nimessä yritä vahingoittaa itseäsi sairasloman takia, koskaan ei tiedä miten paha vamma siitä lopulta syntyykään, voi tulla vielä loppuelämän säryt palkaksi tai jotain muuta ikävää. Mene vain ihan rehellisesti työterveyteen pyytämään sairaslomaa.
Tuollainen touhu olisikin jo lasun paikka. Minusta tai siis lapsestani ei ole tehty lasua edes kun jouduin mt-osastolle, mieheni hoiti lapsen eikä minulla tai kellään ollut syytä olla huolissaan. Avun hakeminen ongelmiin osoittaa vastuullisuutta ja että olet hyvä vanhempi kun osaat huolehtia omasta hyvinvoinnistasi.
Eiköhän se, arvoisa Ap, tullut jo selväksi, että saat kyllä sairaslomaa, ja voit melkeinpä kaikista oireistasi valita jonkin sellaisen vähemmän diskriminoivan, noin niin kuin työnantajan kannalta ajatellen, joten ei tässä tarvitse enää vauva-palstalaisia vakuutella.
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi pyörittelen mielessäni koko ajan menneitä valintojani. Jätin todella hyvän työn tämän vuoksi (rekryssä puhuttiin aivan erilaisesta työstä kuin missä nyt oikeasti olen), kouluttauduin ihan väärin, olisi pitänyt olla lapsen kanssa kotona vielä vuosi ymsyms. Tulevaisuus näyttää synkältä, kun työ pilaa ihan kaiken.
Hae sairaslomaanrehellisillä syillä, muuten ei tule muutosta jos työntekijät vaan teeskentelee että kaikki on ok. Ala kuitenkin katsella itsellesi uutta työtä, et ole tähän sidottu ikuisesti.
Vierailija kirjoitti:
Eniten pelkään, että saan jonkun sairauden tästä stressistä. Aivoinfarktin tai jotain. Tuntuu, että hiuksia lähtee ihan hirveästi ja päätä särkee monena päivänä viikossa. Aivot ovat sumussa univelan vuoksi.
Haluaisin vaan olla pienen lapseni kanssa ja nauttia elämästä. Miten tästä tulikin näin hirveää.
Kuinka montaa kertaa lisää täällä pitää vielä toistaa sitä että varaa se lääkäriaika? Olosi ei kyllä varmasti helpotu niin kauan kun et ota sitä luuria käteen.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se, arvoisa Ap, tullut jo selväksi, että saat kyllä sairaslomaa, ja voit melkeinpä kaikista oireistasi valita jonkin sellaisen vähemmän diskriminoivan, noin niin kuin työnantajan kannalta ajatellen, joten ei tässä tarvitse enää vauva-palstalaisia vakuutella.
Ehkä vois lopettaa ihmisten diskriminoinnin diagnoosien perusteella, tee sinä parannus omalta osaltasi.
Luuletko tosiaan, että viikon-parin sairasloma auttaa tilanteeseen? Sen jälkeen kaikki on hyvin? Eiköhän sinun pitäisi etsiä uutta työpaikkaa. Pääsisitkö vielä sinne vanhaan takaisin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eniten pelkään, että saan jonkun sairauden tästä stressistä. Aivoinfarktin tai jotain. Tuntuu, että hiuksia lähtee ihan hirveästi ja päätä särkee monena päivänä viikossa. Aivot ovat sumussa univelan vuoksi.
Haluaisin vaan olla pienen lapseni kanssa ja nauttia elämästä. Miten tästä tulikin näin hirveää.
Kuinka montaa kertaa lisää täällä pitää vielä toistaa sitä että varaa se lääkäriaika? Olosi ei kyllä varmasti helpotu niin kauan kun et ota sitä luuria käteen.
Ap haluaa vaan lypsää. Pikku hiljaa sieltä näemmä tippuu uusia oireita ja vaivoja mitä hällä on, kunnes kaikki tajuaa että tää on vedätystä.
Vierailija kirjoitti:
Teen ihan vaan toimistotyötä ja istun koneella, saako selästä siihen sairauslomaa? Mulla on myös polvi oikeasti ihan hajalla mutta se ei taida auttaa.
Jumalauta, miten raivostuttava URPO! Sinulla olisi se oikeakin syy mennä sinne lääkäriin! Ei helvetti, jos tämä koko aloitus on vain jonkun 12-vuotiaan Veetin "hauska" läppäaloitus. Vai ovatko ihmiset todellisuudessakin näin tavattoman hölmöjä?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä vois lopettaa ihmisten diskriminoinnin diagnoosien perusteella, tee sinä parannus omalta osaltasi.
No itehän se Ap tossa itkee, että ei kehtaa hakee saikkee väsymyjksen vuoksi, kun pomo sen kaikille kailottaa. En MINÄ sen pomo ole!
Vierailija kirjoitti:
Siis haluaisit keksityllä syyllä sairaslomaa vai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No höh, en elä missään paranoiassa, vaan noin on kyllä käynyt. Googletin myös, niin esim. täältä löytyy ketjuja aiheesta, miten työstressin vuoksi on tehty lapsista lasu. Voit vaikka itsekin googlettaa.
Mulla on niin hirveä olo työn takia, että etsin jotain ratkaisua mutta en halua riskeerata perhettäni. Oon ihan neuvoton, kun töissäkään ei kuunnella.
Pyydä työterveyslääkäriltä työkykyneuvottelua. Itse sain sen myötä järkeä työkuormaan. Ei kukaan työnantaja halua työntekijän jäävän työkyvyttömyyseläkkeelle, se on heille kallista.
Tyky-neuvottelut saa yleensä vasta sen jälkeen, kun saikkuja on ollut paljon. Siis vaikkapa vuoden aikana joka kuukaudelle viikko jne. Työkaveri joutui sairastamaan pari vuotta, ennen kuin neuvottelu heltisi vaikka oli toivonut sitä jo toista vuotta, pumppu reistaili.
Ymmärrän tuon lasu-pelon. Lasu tuo lisää stressikuormaa. Minun lapsestani hoitaja teki lasun. En ole minäkään uskaltanut lääkäriin sen jälkeen.
Minkä ikäinen sun lapsi on? Jos on alle kolme, sinulla on oikeus jäädä hoitovapaalle. Tai osittaiselle hoitovapaalle - sitä saa pitää kunnes lapsi lopettaa 2. luokan.
Jos olet ihan uupunut, kaksi viikkoa ei auta yhtään mitään. Voitko ottaa etukäteen jo tienattua vuosilomaa?
Menet sinne lääkäriin ja kerrot oikean syyn. Pääset keskustelemaan ja saat sairaslomaa ja työterveys myös tekee suosituksia esim. työkuorman vähentämiseksi ja jos työnantaja ei sitä tee, saat lisää sairaslomaa. Toinen vaihtoehto on myös opintovapaa. Otat muutaman kuukauden palkatonta. Mutta oikeasti se mitä sun täytyy tehdä on vaihtaa työpaikkaa. Lapset ja sun oma jaksaminen on paljon tärkempää kuin yksikään työ.
Nyt sinne työterveyteen ja mars!