Miten saada viikon tai parin sairausloma ilman burnout-syytä? Pakko saada
Tilanne on se, että olen aivan lopen uupunut työstäni, on rytmihäiriöitä, nukkumisvaikeuksia ja hermot ei kestä mitään. Ahdistaa ja mikään ei kiinnosta. Töissä on ihan järjetön stressi ja siellä olen puhunut liiallisesta työkuormasta ilman, että sitä on mitenkään noteerattu. Koska olen äiti ja mulla on pieni lapsi, en todellakaan halua työterveydessä paljastaa, että olen uupunut tai ahdistunut sillä en halua riskeerata lainkaan, että lapsesta tehtäisiin lasu, se vain pahentaisi oloani. Jotain muuta on pakko keksiä. Millä verukkeella voisi saada sairauslomaa? Olen melkein valmis jopa kaatumaan vaikka käteni päälle, että saisin jonkun revähdyksen ja siihen saikkua. Mitä tässä voi tehdä?
Kommentit (68)
Otat ihan tavallista palkatonta lomaa.
Hä, ei meistä tai mun lapsesta oo ikinä mitään lasua tehty, vaikka mulla on masennuskausia (lapsena koettu väkivalta ja laiminlyönnit on tehneet musta semmosen, että noita kausia tulee) ja olen käynyt jopa terapiassa ja mulla on ollut lääkkeet. Mun työkaveri oli just kuukauden työuupumuksen takia saikulla, sillä on kaksi alle kouluikäistä lasta ja ei kyllä mitään lasuhommia ollut silläkään. Missä ihmeen paranoiassa sä elät?
Palkatonta ei varmasti myönnetä nyt, kun on ihan hirveästi töitä ja deadlinet kaatuu päälle. Mistä sen koronankin saisi?
Ei tuommoisesta lasua tehdä. Olen itse ollut kolme viikkoa saikulla samoista syistä. Mene sinne työterveyteen.
Aika vakavia sairauden oireita on nuo - jos ne on totta.
No höh, en elä missään paranoiassa, vaan noin on kyllä käynyt. Googletin myös, niin esim. täältä löytyy ketjuja aiheesta, miten työstressin vuoksi on tehty lapsista lasu. Voit vaikka itsekin googlettaa.
Mulla on niin hirveä olo työn takia, että etsin jotain ratkaisua mutta en halua riskeerata perhettäni. Oon ihan neuvoton, kun töissäkään ei kuunnella.
Miten työterveydessä edes tiedetään perhetilanteesi? Ei se kuulu heille millään tavalla eivätkä varmasti tee lasua ellet itse ota lapsen tilannetta ja huoltasi(?) siitä siellä puheeksi.
Reippaasti nyt vain aikaa sinne työterveyteen. Tosin varaudu siihen että et saa itse määrittää saikun pituutta.
Ei kukaan lääkäri mitään lasua tee vaan koska äiti on töiden vuoksi väsynyt. Eri asia ehkä olisi, jos annat ymmärtää lapsen olevan syy väsymykselle. Lääkärin puheille vaan, totuuden kanssa. Parhaan hoitosuunnitelman itselleen saa olemalla täysin rehellinen.
Menet vaan työterveyteen ja kerrot niin kuin asia on. Ei tarvitse tuosta lasusta murehtia, päinvastoin, sinä tarvitset nyt hengähdystauon myös lapsesi vuoksi.
Varaa ihmeessä aika niin pian kuin pystyt, tarvitset kyllä ehdottomasti sen sairasloman työuupumukseen. Ehkä se sitten herättää siellä töissäkin huomaamaan mitä yritit heille kertoa.
Vierailija kirjoitti:
No höh, en elä missään paranoiassa, vaan noin on kyllä käynyt. Googletin myös, niin esim. täältä löytyy ketjuja aiheesta, miten työstressin vuoksi on tehty lapsista lasu. Voit vaikka itsekin googlettaa.
Mulla on niin hirveä olo työn takia, että etsin jotain ratkaisua mutta en halua riskeerata perhettäni. Oon ihan neuvoton, kun töissäkään ei kuunnella.
No mitäpä se lasu haittaa? Mä en tunne yhtäkään ns. kunnon ihmistä jolta ois lapset viety.
Vierailija kirjoitti:
Aika vakavia sairauden oireita on nuo - jos ne on totta.
Arvaa vaan, kuinka toivoisin itse etteivät olisi totta.
Olen varmaan myös luonteeltani vääränlainen tähän työhön, sillä olen ylisuorittaja ja tunnollinen ja sen vuoksi kannan varmaan liian suurta taakkaa onnistumisesta. Olisiko sitten jotain keinoa kestää tuosta kaoottista työt ja stressiä ja kykyä segmentoida työt ja työajatukset vain työaikaan? Mä en jotenkin pysty siihen, ajatukset seuraa vapaalle ja öisin saatan herätä puolipaniikissa siihen, että ai niin, se ja tää ja tuo pitää hoitaa heti aamulla. Sitten en enää nukukaan.
Älä missään nimessä yritä vahingoittaa itseäsi sairasloman takia, koskaan ei tiedä miten paha vamma siitä lopulta syntyykään, voi tulla vielä loppuelämän säryt palkaksi tai jotain muuta ikävää. Mene vain ihan rehellisesti työterveyteen pyytämään sairaslomaa.
No se rytmihäiriö? Päänsärky ja selkä?
Miten sen työuupumussaikun jälkeen kehtaa mennä töihin? Kaikki tietäisivät, etten kestänyt painetta ja koko iso projekti jäisi muiden, sitä tuntemattomien hoidettavaksi. Se tuntuu ajatuksena jotenkin heikkouden merkkinä koko uupumus vaikka ei oikeasti ole. Tiedän oman tilanteeni ja näin ei todellakaan voi jatkua. En vaan tajua, miksen saa uutta työtä.
Uskoisin, että joka toinen suomalainen kokee noin ja on käynyt lääkärissä. Tiedän, että voi hävettää, mut muista että oma terveys on työtäkin tärkeämpää. Tsempit ja halit! :)
Vierailija kirjoitti:
Miten sen työuupumussaikun jälkeen kehtaa mennä töihin? Kaikki tietäisivät, etten kestänyt painetta ja koko iso projekti jäisi muiden, sitä tuntemattomien hoidettavaksi. Se tuntuu ajatuksena jotenkin heikkouden merkkinä koko uupumus vaikka ei oikeasti ole. Tiedän oman tilanteeni ja näin ei todellakaan voi jatkua. En vaan tajua, miksen saa uutta työtä.
Olen ollut itse työpaikassa missä oli muutama työntekijä uupumuslomalla kesken vaativan, ison projektin. Pakkohan se on olla kun on ihan loppu. Ei siitä kukaan ajatellut mitään muuta kuin että onpa paska firma kun ajaa työntekijät tuolla tavalla ihan piippuun.
Ja vielä se, että meillä kyllä kerrotaan avoimesti, jos joku on saikulla ja miksi. Se on väärin mutta näin pomo toimii eli kyllä kävisi selväksi, miksi olen poissa ja viimeistään sitten kun palaan takaisin.
Miten opin elämään tuon stressin kanssa? En voi olla maailman ainoa ihminen, joka on paineistetussa työssä ja joka haluaisi nauttia elämästä ja vapaa-ajasta.
Mahatauti ensi alkuun ja sen päälle selkäkipua.
Eniten pelkään, että saan jonkun sairauden tästä stressistä. Aivoinfarktin tai jotain. Tuntuu, että hiuksia lähtee ihan hirveästi ja päätä särkee monena päivänä viikossa. Aivot ovat sumussa univelan vuoksi.
Haluaisin vaan olla pienen lapseni kanssa ja nauttia elämästä. Miten tästä tulikin näin hirveää.
Korona