Muita, joita masentaa kevät ja kirkas auringonpaiste?
Vuosi vuodelta tämä tulee pahemmaksi; kaikki hehkuttaa somessa, että ihanaa, talvi riittäisi jo. Kevätmasennus. Kaikki näyttää kirkkaassa auringonpaisteessa pahalta.
Muut on reippaita ja minä laitan puhelimen äänettömälle ja kaikki verhot ikkunoiden eteen. Kauppaan on vaikea lähteä. Suunnittelen, että milloin siellä olisi hiljaisin aika enkä tapaisi ketään tuttuja, jotka tulevat lätisemään jonninjoutavia.
Kommentit (43)
Tämä vuodenaika on todella raskasta, valon määrä täysin lamaannuttavaa. Sitten vielä yleinen hehkutus kuinka ihanan valoisaa, tekisi mieli vaan pysyä kotona verhot kiinni. Loppukeväästä helpottaa.
Joo, joka kevät tulee ainakin pieni kevätmasennus. Osaan jo odottaa sitä.
Kaiken lisäksi mun taloudessa asuu keväthullu, joka sekoaa valon määrästä ja soittaa kesäbiisejä jo maaliskuussa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä vuodenaika on todella raskasta, valon määrä täysin lamaannuttavaa. Sitten vielä yleinen hehkutus kuinka ihanan valoisaa, tekisi mieli vaan pysyä kotona verhot kiinni. Loppukeväästä helpottaa.
Minua ei edes silloin. Olen tosiaan syntynyt oikeaan maahan siksi, että täällä on yleensä pitkä syksy ja talvi. Kesä on melko lyhyt.
Jos minulle olisi suurin onni viettää muutama viikko vuodessa jossain etelän auringossa niin ei se olisi elämää.
Pimeyden ja valon ero on aika häiritsevä keväällä. Kun pitkään oli kaamosta. Kylmyys pahin, joku viima ja räntä.
Vierailija kirjoitti:
Joo, joka kevät tulee ainakin pieni kevätmasennus. Osaan jo odottaa sitä.
Kaiken lisäksi mun taloudessa asuu keväthullu, joka sekoaa valon määrästä ja soittaa kesäbiisejä jo maaliskuussa.
Onneksi itse saan asua yksin. Laitan tosiaan puhelimenkin äänettömälle eikä siitä tarvitse kenenkään huolestua - vastaan kun vastaan. Tänään tosiaan oli pakollinen meno ja angstasin sitä monta päivää. Hyvä mieli tuli silti, kun sain autettua jotakuta.
-ap
Eikös se yksi Suomen kansalliskirjailijoistakin kirjoittanut, että huhtikuu on kuukausista julmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mulla on tässä ihan pirusti murheita ja ihan järkyllä tasolla oleva unettomuus niin aivan kauhealta tuntuu :D Hymiö koska on vaan niin hullun surkuhupaisaa taas. Ja kyllä tästä kuulkaa selvitään, koitetaan ottaa semmoinen asenne. Että ihan piruuttani sinnittelen. Monelle tää on hyvin vaikeaa aikaa, voimia kaikille joita tuo prkeleellinen valoisuus ahdistaa.
Tiesitkö että pimennysverhot on keksitty?
Olen samaa mieltä. En kärsi unettomuudesta enkä liiasta valoisuudesta yöaikana, sillä minulla on makuuhuoneen ikkunassa sälekahtimet ja niiden ohella päiväsaikaan sivuilla olevat pitkät tummansiniset verhot. Ainoa valonlähde yöllä on kelloradiossa punaisina numeroina näkyvä aika. Ilman kelloradiota ei välttämättä tietäisi milloin on aamu ja aika nousta ylös sängystä.
Muuten nautin lisääntyneestä valoisuudesta ja on aivan eri asia lähteä liikkeelle jalan tai polkupyörällä kun ei sada räntää eikä ole koko harmaa pilvinen sää.
Vuosi vuodelta pahempaa.Vaatekoot pienenee,minä sitä vastoin isonen.
Mulla masennus oireet aina pahenee keväällä. Kesällä hieman helpottaa ja syksy on parasta aikaa, kun saa juosta raikkaan viileissä metsissä marjojen ja sienten perässä.
Tosiaan pelottaa kevät ja tunnen jo kuinka masennus nostaa taas päätään. Ja se on ihan helvettiä kun kukat kukkii ja linnut laulaa samalla kun itsellä on sellainen olo, että miks mä oon täällä.
Vierailija kirjoitti:
Eikös se yksi Suomen kansalliskirjailijoistakin kirjoittanut, että huhtikuu on kuukausista julmin.
Ei suomalainen, vaan englantilainen T.S. Eliot.
https://www.goodreads.com/quotes/23834-april-is-the-cruelest-month-bree…
“April is the cruelest month, breeding
lilacs out of the dead land, mixing
memory and desire, stirring
dull roots with spring rain.”
Joo, mutta ei ihan vielä. Tää on vielä ok, mutta tossa n 1,5 kuukauden päästä, kun silmut tulevat puihin, niin silloin rupeaa hatuttamaan kunnolla. Huhtikuu on muutenkin kovaa, kun niitä prkl kelloja pitää edelleen siirtää. Toipuminen kellojen siirrosta kestää tuonne toukokuun puoleen väliin asti. Touko-kesäkuun vaihteessa olo rupee helpottaan. Kesä on ok, mikäli on viileää. Syksy on vaan paras vuodenaika, ei siitä pääse mihinkään. Toki leuto marras- ja joulukuukin ovat kivoja.
Ei ole kunnolla pystynyt syömään muutamaan päivään. Koko ajan olo, että oksennus tulossa. Sen lisäksi vielä hirvittävät himot päällä, vaikka suuren osan vuodesta olen lähes impotentti. Tätä se kevät ja valoisuuden lisääntyminen teettää.
M51
Vierailija kirjoitti:
Eikö se ollut T .S. Eliot?
- ap
Vierailija kirjoitti:
Pimeyden ja valon ero on aika häiritsevä keväällä. Kun pitkään oli kaamosta. Kylmyys pahin, joku viima ja räntä.
Tätä ei vaan moni minäminä-itse -ihminen tajua.
On vaan ihanaa, kun käydään frendejen kanssa brekulla ja siinä välissä pikkusen tekemässä treenejä.
Työ ette ees käsitä, miten surkeaa tämä elämä on minulla nyt: Anteeksi, että edes kerroin.
Uskoisin, että meitä on monta toivotonta - toivoisin, että ei.
Radiosta tuli just Yön "Viimeiseen auringonlaskuun" 😂 Aissaatana, tosta hieman juntista valitusvirrestä saattaakin tulla mun kevään voimabiisi. Menenkin kuuntelemaan, ei ole Yötä tullut pahemmin kuunneltua. Nähtävästi sillekin on paikkansa
Oon aina vihannut kevättä ja sen harmautta,puut tyhjinä lumesta ja lehdistä.
Kun puuhun tulee lehti ja nurmi alkaa vihertää niin helpottaa ja tietää että elokuun hämyisät yöt odottaa nurkan takana.
Tuttua.
Syötkö D-vitamiinilisää? Millaisella annoksella? (Kesällä kerryttämäsi D-vitamiinivarastot olet jo käyttänyt, mutta et saa auringosta vielä riittävästi sitä lisää.)
Toinen vaihtoehto on, että valoisat aamut heikentävät aamuyön unenlaatua. Ja kun nukun huonosti, olen tietenkin väsynyt. Kevään edetessä totut nukkumaan valoisassa, ja väsymys väistyy.
Itselläni kevätväsymykseen on auttanut melatoniinilisä. Sen kanssa pitää muistaa, että se ensimmäinen tunne, että meinaa nukahtaa, on se melatoniinilisän vaikutus. Jos päästät sen menemään ohi, ei vaikutus tule enää takaisin. Kun sen melatoniinilisän ottaa muutamana iltana peräkkäin, aina samaan aikaan, ja "tottelee" sitä nukahtamisen tunnetta, alkaa väsymys helpottamaan.
Jos kyse on oikeasta masennuksesta, ei melatoniini- tai D-vitamiinilisästä ole apua. Toki D-vitamiinilisästä on muita hyötyjä oikeaa masennusta sairastavillakin.
Vierailija kirjoitti:
Tuttua.
Syötkö D-vitamiinilisää? Millaisella annoksella? (Kesällä kerryttämäsi D-vitamiinivarastot olet jo käyttänyt, mutta et saa auringosta vielä riittävästi sitä lisää.)
Toinen vaihtoehto on, että valoisat aamut heikentävät aamuyön unenlaatua. Ja kun nukun huonosti, olen tietenkin väsynyt. Kevään edetessä totut nukkumaan valoisassa, ja väsymys väistyy.
Itselläni kevätväsymykseen on auttanut melatoniinilisä. Sen kanssa pitää muistaa, että se ensimmäinen tunne, että meinaa nukahtaa, on se melatoniinilisän vaikutus. Jos päästät sen menemään ohi, ei vaikutus tule enää takaisin. Kun sen melatoniinilisän ottaa muutamana iltana peräkkäin, aina samaan aikaan, ja "tottelee" sitä nukahtamisen tunnetta, alkaa väsymys helpottamaan.
Jos kyse on oikeasta masennuksesta, ei melatoniini- tai D-vitamiinilisästä ole apua. Toki D-vitamiinilisästä on muita hyötyjä oikeaa masennusta sairastavillakin.
Tänään tosiaan ymmärsin ostaa D-vitamiinia, kun en sitä vissiinruokavaliostani saa.
Tiedä sitten auttaako, mutta kokeilen.
S-kaupasta ostin D-vitamiini purutabletteja.
- ap
"Vaikka kevätmasennus on monelle todellinen ongelma, ei se lopulta ole kovin yleistä. Vuosi vuoden jälkeen juuri keväällä toistuva masennus on paljon harvinaisempaa kuin kaamosmasennus, josta kärsii yksi suomalainen sadasta".