Kävelemällä laihtuminen
Onko mahdollista, että mikäli harrastaa vain kävelemistä, niin sillä voi pudottaa painoaan 20 kg, kuulostaa epätodelliselta?
Kommentit (118)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se kuulostaa epätodelliselta? Käyt 5-6 kertaa viikossa kävelemässä reippaasti tunnin, puolitoista, niin palataan juhannuksena asiaan, mikäli yhtään kiloa ei ole lähtenyt.
Esim 2-3 kiloa kuukaudessa voi saada helposti pois, niin olis kesällä jo 10 kiloa köykäsempi.
Kyllä minä ainakin teen päivittäin noin tunnin kävelylenkin, eipä kyllä näy painossa. Tuo voi pitää paikkansa korkeintaan, jos ei ennen ole liikkunut juuri lainkaan.
Sinulla siis kulutus ja energiansaanti tasapainossa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä siin on et ei kunnon treeniä voi tehä?
Mikä siin on et pitää kysellä tyhmii?
Siis suurinosa taas pelkkää pöljöilyä tässäkin ketjussa . Liikuntahan itsessään ei laihduta yhtään vaan kaikki laihduttaminen tapahtuu ruokavaliota muuttamalla. Uskokaa nyt!
Liikunta on äärimmäisen hyvä tukemaan laihduttamista, koska se parantaa niin fyysistä, kuin henkistä oloa.
Nämä kaksi asiaa kulkevat käsikädessä ruokavalio ja liikunta. Liikunta myös kiinteyttää , kun laihdutusprosessi käynnistyy. Ihminen näyttää elinvoimaisemmalta, kun hän harrastaa liikuntaa, eikä laihduta vain ns makoilemalla.
Ap: lle vielä saat kävellä vaikka kuinka ja kauan , eikä vaaka näytä yhtään sen vähemmän, jos et vähennä kalori määrääsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitäpä voi jokainen pysähtyä miettimään, minkälaisia syitä voi sille olla. Samalla saa hyvää harjoitusta kykyyn ymmärtää toisessa elämäntilanteessa olevia ihmisiä.
Kyllä mä kuule aikamoisia valaita nään salilla joka päivä tekees kunnon treenejä. Näiden ero muihin läskeihin on, että he eivät keksi tekosyitä, vaan tsemppaavat. Vai puhutaanko tässä jo semmosesta tapauksesta, joka ei pääse edes lattialta ylös?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitäpä voi jokainen pysähtyä miettimään, minkälaisia syitä voi sille olla. Samalla saa hyvää harjoitusta kykyyn ymmärtää toisessa elämäntilanteessa olevia ihmisiä.
Kyllä mä kuule aikamoisia valaita nään salilla joka päivä tekees kunnon treenejä. Näiden ero muihin läskeihin on, että he eivät keksi tekosyitä, vaan tsemppaavat. Vai puhutaanko tässä jo semmosesta tapauksesta, joka ei pääse edes lattialta ylös?
Et nyt ihan ymmärrä. Mieti vähän vielä syvemmin, mitä syitä voi olla sille, että valitsee liikuntamuodokseen kävelyn.
Vierailija kirjoitti:
Toimii kyllä, jos ei palkitse itseään 200g suklaalevyllä joka lenkin jälkeen.
Liikunta lisää ruokahalua, vaikkei suklaata söisikään. Mitä enemmän ja reippaammin liikkuu, sen nälkäisempi on. Veikkaan, että voisin laihtua, jos lopettaisin liikkumisen. Lihas painaakin enemmän kuin läski. Liikun siis terveyden ja mielialan vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Siis suurinosa taas pelkkää pöljöilyä tässäkin ketjussa . Liikuntahan itsessään ei laihduta yhtään vaan kaikki laihduttaminen tapahtuu ruokavaliota muuttamalla. Uskokaa nyt!
Liikunta on äärimmäisen hyvä tukemaan laihduttamista, koska se parantaa niin fyysistä, kuin henkistä oloa.
Nämä kaksi asiaa kulkevat käsikädessä ruokavalio ja liikunta. Liikunta myös kiinteyttää , kun laihdutusprosessi käynnistyy. Ihminen näyttää elinvoimaisemmalta, kun hän harrastaa liikuntaa, eikä laihduta vain ns makoilemalla.
Ap: lle vielä saat kävellä vaikka kuinka ja kauan , eikä vaaka näytä yhtään sen vähemmän, jos et vähennä kalori määrääsi.
No ei se ihan noinkaan ole. Jos pitää kalorinsaannin ennallaan, mutta lisää liikuntaa, niin kyllä silloin laihtuu. Liikunnalla laihduttamisen ongelma on siinä, että jos ei pidä tarkkaa kirjaa syömisistään, tulee hyvin helposti syötyä huomaamattaan vähän enemmän, koska liikunta lisää ruokahalua ja nälkää. Yhdellä ylimääräisellä voileivällä voi kuitata ihan kunnon lenkin kalorinkulutuksen.
Vierailija kirjoitti:
Parisen tuntia päivässä niin laihtuu takulla ja herkuttelemalla pysyy samassa paino.
Viidesti viikossa parituntia ja viikonlopun herkut pois niin laihtuu takulla.
Pitää muistaa kävellä sillä tahdilla ettei vedä jalkoja piippuun. Kävelyn haitat on että parisen tuntia päivässä on aika paljon. Työssäkäyvällä ei ole sellaiseen aikaa.
Paitsi jos sattuu olemaan yksi niistä miljoonista suomalaisista joilla on vaikka koira.
Kävelyssä kaikki on toki hyväksi, ja vaikka ulkona seisominenkin on terveellisempää kuin sohvalla makoilu (saati sitten vielä napostellen). Koska istumme jo muutenkin aivan liikaa. Mutta jos haluaa kasvattaa kuntoa ja/tai pudottaa painoa ja/tai saada enemmän terveyshyötyjä, kannattaa vertailla matkaa eikä aikaa, niin kulutus ja tuloksetkin ovat sitten vertailukelpoisia. Kun kävelyä lisää 5-10 km/päivä, tulee tuloksia taatusti. Eikä sen tarvitse aina olla mikään konosmainen kovavauhtinen yli tunnin hikilenkki, vaan mukaan voi laskea myös rauhalliset metsässä kävelyt, kauppareissut ym. vähintään 20 min pätkät. Samalla peruskunto nousee kuin varkain. Pikkuhiljaa se 10 km sujuu samassa ajassa kuin 5 km aiemmin, portaiden nousu ei puuskututa, leposyke alkaa hieman laskemaan, kolesteroliarvot paranevat ja vaatteet alkavat olemaan väljempiä vaikka painoa ei olisi vielä juuri tippunutkaan (sama kilomäärä lihasta on huomattavasti pienempi ja tiiviimpi kuin sama kilomäärä rasvaa).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et nyt ihan ymmärrä. Mieti vähän vielä syvemmin, mitä syitä voi olla sille, että valitsee liikuntamuodokseen kävelyn.
Se ei ettei halua laihtua tarpeeksi kovaa. Itsekuri?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikunta lisää ruokahalua, vaikkei suklaata söisikään. Mitä enemmän ja reippaammin liikkuu, sen nälkäisempi on. Veikkaan, että voisin laihtua, jos lopettaisin liikkumisen. Lihas painaakin enemmän kuin läski. Liikun siis terveyden ja mielialan vuoksi.
Mä olen varmaan se poikkeus kun mulla liikunta vie ruokahalun pois. Kävelen/hölkkään päivässä noin 4km todella reipasta tahtia juoksumatolla niin, että hiki virtaa. Ei tosiaan tee mieli syödä enää mitään sinä päivänä. Ehkä johtuu sitten kun tulee juotua vettä niin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin auttaa alkuun. Jätä pois kaikki olettamasi asiat:
Jos haluat laihtua, sinun täytyy tehdä äärimmäistä työtä salilla asian eteen ja muiden pitää nähdä se, muuten olet laiska p*ska.
Kaikille sopii kuntosalityyppinen harjoittelu ja kaikille se on logistisesti ja taloudellisesti mahdollista.
Kunnon treenin saa vain ja ainoastaan salilla.
Kaikki laihduttavat ihmiset ovat valaita.
Kun jätät nuo oletukset pois, alat pääsemään laajemmin asian ytimeen. Eli miksi joku voi ja haluaa laihtua pääasiallisena liikuntamuotonaan kävely.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä liikunta voi myös laihduttaa, koska aineenvaihdunta paranee ja kaloreita kuluu enemmän kuin liikkumattomana.
Kyllä minä ainakin laihduin aikanaan helpoiten liikunnan avulla. Toki kun paino rupesi putoamaan niin myös ruokien annoskoot pienenivät automaattisesti ja sitä rupesi myös enemmän kiinnittämään huomiota omaan ruokavalioonsa.
Syön nykyäänkin vielä herkkuja, mutta vähemmän kuin ennen ja aktiivisella liikkumisella paino pysyy silti kurissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse laihduin kävelemällä ja annoksia pienentämällä melkein 20kg vuodessa. Eikö siinä ole mielestäsi tarpeeksi tahtoa ja itsekuria?
Oletko itse koskaan laihduttanut onnistuneesti merkittäviä kilomääriä?
On, jos olet erikoisjoukkojen sotilas ja pakomatkalla. Silloin mukaan saattaa tulla muutama juoksuaskelkin. Edut: Laihdut taatusti. Haitat: Jos vain kävelet pysyt ehkä hengissä n. 3-4 vrk, riippuen kävelynopeudesta ja lämpötilasta (nän virallisesti). Jos vihollinen saa kiinni, saatat kuolla hitaasti/nopeasti ennen tätä. Jos kuitenkin kaikesta huolimatta pääset pakoon ja löydät vettä juotavaksi selviät pidemmälle: Saat kuitenkin todennäköisesti vakavia vammoja sisäelimiin, luustoon ja lihaksistoon. Mahdollisesti aivoihin.
Joten ...
Suosittelen ihan perinteitä ruokavalioon katsomista, pysyvien pienten elintapojen muutosten tekemistä, monipuolista liikuntaa 2-4 krt/vko, siten että jaksat liikkua ja vielä elää normi arkea. Syö terveellisesti ja monipuolisesti usean kerran päivässä, laske kalorit ja katso, että kulutat vähän enemmän kun saat. 200-300 kcal vähemmän/vrk. Sitten vain aikaa peliin ja tuloksia tulee ihan huomaamatta pikkuhiljaa ja olosi paranee ja tunnet itsesi voimakkaaksi. Jotta voit lähteä erikoisjoukkoihin ja joutua pakenemaan henkesi edestä ...
Minä olen nyt kävellyt Helmikuun alusta joka pv tunnin,sellasta vähän reippaampaa kävelyä.Syömisiä olen vähentänyt sillai,ett en syö klo 18 jälkeen enää mitään.Iltaherkuttelu jäi siis pois.Olen kanssa lisännyt vihanneksia ja voita laita ruokaan ihan pikkasen makumielellä.Tollaset muutokset oon tehnyt,mulla painonpudotustarve 5kg josta n 2 kg vasta lähtenyt,oliskohan nestettä ,mutta kuitenkin vaaka näyttää tuon verran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse laihduin kävelemällä ja annoksia pienentämällä melkein 20kg vuodessa. Eikö siinä ole mielestäsi tarpeeksi tahtoa ja itsekuria?
Oletko itse koskaan laihduttanut onnistuneesti merkittäviä kilomääriä?
En oo niin heikko et oisin koskaa ollu läski. Oon kyllä rakentanut monta kiloa lisää lihasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä saa syödäkin samalla tavalla tai jopa enemmän jos liikkuu. Riippuu tietysti mitä syö.
Jos on korkeat kortisolitasot, niin kävely on oikein suositeltu liikuntamuoto. Myös muut matalatehoiset liikuntamuodot, kuten painonnosto, jooga ja pilates, soveltuvat hyvin. Kortisolihan on siis stressihormoni ja suoraan yhteydessä lihomiseen, jos kortisoli on korkealla niin liian raskas tai pitkäkestoinen liikunta nostaa kortisolia.
Jos kävelet melkein joka päivä puoli tuntia niin, että osa matkasta on jyrkkiä mäkiä, niin voit ainakin kuluttaa kohtalaisesti kaloreita.
Jätin tuon, ja aloin lihoa välittömästi. Eli kai sillä voi laihtuakin.
Kyllä minä ainakin teen päivittäin noin tunnin kävelylenkin, eipä kyllä näy painossa. Tuo voi pitää paikkansa korkeintaan, jos ei ennen ole liikkunut juuri lainkaan.