Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vappu Pimiä: Nykynuoret on laiskoja

Vierailija
15.03.2023 |

Vappu Pimiä otti haastattelun aikana hyvin vahvasti kantaa nuorten työllistymiseen. Nainen oli sitä mieltä, että nuoret ovat nykyään liian valikoivia töiden suhteen eivätkä suostu tekemään niin sanottuja hanttihommia.

Nykyään tosi monet nuoret aattelee silleen, että en mä tollasta duunii. Mä oon liian hyvä tollaseen. Mä oon liian hyvä siivoojaks, mä oon liian hyvä mäkkärin kassalle ja mä oon liian hyvä sinne, tänne, tonne, Vappu Pimiä laukoo.

Vappu Pimiä ihmettelee sitä miten nuoret hänen mielestään haluavat suoraan päästä parempiin asemiin töissä. Nainen luettelee miten hän on pessyt Viking Cinderellan vessoja kolme vuotta, jakanut mainoksia 12-vuotiaana, myynyt jäätelöä, työskennellyt lounastiskissä ja baarissa. Mun ikäpolvi, ne on kaikki tehny jotain hanttihommia, Pimiä kertoo.

Kommentit (272)

Vierailija
81/272 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään hyvännäköiset menee onlyfanssiin ja ne laarin pohjimmaiset kehittää jonkin ADHD:n tai autismin ja koisaavat kotona yhteiskunnan turvin.

Vierailija
82/272 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jakoi mainoksia 12 -vuotiaana" siis muutaman tunnin parina iltana viikossa, että sai shoppailurahaa kun asui vielä vanhempien luona. Ja en tiedä kannattaako sitä mainostaa, jos teki nuorena töitä saadakseen jonkun uuden käsilaukun, kun poikkis maksoi kuitenkin vuokran. Eri asia jos maksaa nuorena jo asuntolainaa, mutta käsilaukkujen ja vaatteiden takia työtä tekevät on eri asia.

Kuinka uskottava Pimiä on kerskumaan talousasioillaan, kun hän asuu miljoonia tienaavan liikemiehen kanssa? Mitkä on lopulta Pimiän rahoja ja mitkä aviomiehen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/272 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua vituttaa ne Mäkkärin ovissa olevat "kaipaamme lisää työntekijöitä" -julisteet kun eivät ota edes haastatteluun vaikka kuvasin kaikki vapaaehtoiset videotkin sinne. :-D

Vierailija
84/272 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en laita tikkua ristiin ennen kuin vaaralliset ihmiset työpaikoilta on eliminoitu.

Vierailija
85/272 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on vähän ristiriitainen juttu. Työssäni tapaan koko ajan nuoria, jotka ottavat saikkua huoletta jos on ollut vaikka liian raskas työpäivä ja pitää sen jälkeen levätä. Raskaamman jakson jälkeen saatetaan levätä useampi viikko sairauslomalla. Burnoutit ja ahdistukset on aivan arkipäivää ja saan jatkuvasti avautumisia siitä miten työtehtävät tuntuvat liian raskailta, vuorossa ei haluta olla yksin, tarvitaan sitä ja tätä. 

Me vanhat kurpat toki ihmetellään kun ollaan totuttu että töihin tullaan pää kainalossa ja tunnollisuus on aivan ehdoton kunnia-asiamme. Ikämme ollaan tehty töitä omalla ajalla, jos ei työajalla olla keritty ja oltu asiasta aivan hiljaa. Juostu pää kolmantena jalkana, otettu lisää kahvia jos tuntuu ettei jaksa ja hoettu että kuolema kuittaa univelat. Mutta toisaalta, oliko siitä meille hyötyä? Yksi jos toinenkin ikäisistäni on ihan romuja henkisesti ja fyysisesti ja odottaa vain eläkeikää. Ehkä on niin, että nuoret vaan osaavat huolehtia omasta hyvinvoinnistaan paremmin eivätkä suostu kaikkeen? 

Työnantajakin sitoutui teihin kurppiin toisella tavalla, kun menitte töihin.

No itse asiassa ei. Kirjoitin tuon aiemman, ja aloin nyt muistella nuoruuden työpaikkojani. Suurimmassa osassa työnantaja huijasi, palkat maksettiin aina väärin, piti olla itse tosi tarkkana. Työsopimuksia ketjutettiin, itse sain ensimmäisen vakipaikkani lähellä neljääkymmentä. Sairasloman saaminen oli tehty tahallaan niin vaikeaksi, että oli helpompi mennä kipeänä töihin. Siihen siis aidosti kannustettiin. Työilmapiirin ongelmiin ei puututtu, oli häirintää ja ahdistelua työnantajien taholta. Usein hommia tehtiin varustuksilla jotka eivät täyttäneet mitään lain vaatimuksia.

Nyt kun mietin tätä, en ymmärrä senkään vertaa miksi raadoimme työnantajan rikastumisen eteen niin mahdottoman kovasti.

Vierailija
86/272 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Jakoi mainoksia 12 -vuotiaana" siis muutaman tunnin parina iltana viikossa, että sai shoppailurahaa kun asui vielä vanhempien luona. Ja en tiedä kannattaako sitä mainostaa, jos teki nuorena töitä saadakseen jonkun uuden käsilaukun, kun poikkis maksoi kuitenkin vuokran. Eri asia jos maksaa nuorena jo asuntolainaa, mutta käsilaukkujen ja vaatteiden takia työtä tekevät on eri asia.

Kuinka uskottava Pimiä on kerskumaan talousasioillaan, kun hän asuu miljoonia tienaavan liikemiehen kanssa? Mitkä on lopulta Pimiän rahoja ja mitkä aviomiehen.

Meinaatko ettei omaa haastatteluohjelmaakin ja lukuisia juontotehtäviä elämässään vuosia  tv-töissä tehneellä olisi hyvät tulot. Keittokirjoja, esiintymisiä siellä sun täällä, jatkuvasti naama rävähtää ruudulle kun toosan aukaisee. Sehän on joka paikassa.

Ja sujuvasanainenhan se onkin, hoitaa hommansa hemmetin hyvin. Vanhemmuuttaan on vain alkanut räkättämään ja kenties noussut ureakin päähän, mutta omilla kyvyillään on noussut asemaansa. Nuokin hommat riittäis todella hyviin tuloihin, mutta akka paahtaa vaan kiihtyvällä vauhdilla menemään. Näkee jo ensisilmäyksellä, että tuo on työteliäs ja sitkeä. On miljonäärinsä ansainnut, tuo rahaa perheeseen ja kunnolla. Toinen on Hintikka, rahaa tulee ovista ja ikkunoista.

Ja mä olen eläkkeellä, en katkera tai kateellinen. Muiden puolesta voi olla iloinen.

Vierailija
87/272 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pari päivää jaksetaan kesätöissä sitten jäädään ilmoittamatta pois.

Olisinpa tajunnut itsekin aikoinaan tehdä noin.

Minä tein ja tiedän muutaman muunkin näin tehneen 90-luvulla, ilmoitin toki asiasta. Olen lopettanut yhdessä työpaikassa kahden työpäivän jälkeen ihan aikuisenakin.

Näihin "nykynuoret ovat laiskoja ja huonotapaisia" -lausuntoihin voi vaan todeta, että ok boomer. Ihan hyvä, että nykyään ei lähdetä enää millään orjapalkalla töihin, työnantajien olisi syytä katsoa tässä peiliin.

No enpä tiedä, meissä typerästi boomereiksi nimittelemissäsi ihmisissä on vuosikymmeniä ahkeroineita, ahkeria lainansa ja elantonsa maksaneita ja myös liikunnallisia työuransa tehneitä. Sen sijaan kun katselee nykymenoa, näkee juuri niitä laiskasti könyäviä ja valtavan ylipainoisia nuoria, jotka vetävät kaksin käsin joutilaina mättöä ja lipittävät sidukkaa. Kun ei me viitsitä, eikä olla mitään orjia. Veronmaksajat maksaa. Ja tilanteenko pitää jatkua näin, koska tuskinpa sinäkään luulet, että palkat nousevat?

Ok boomer. Kouluunkin hiihditte kesät talvet ja kumpaankin suuntaan oli pelkkää ylämäkeä.

Vierailija
88/272 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kyllä Vapun kanssa samaa mieltä.

Mä keskustelin tästä juuri eestiläisen ystävän kanssa. Sama ongelma sielläkin.

Juu, mutta kun asiasta saarnaa ihminen joka ei oikeita töitä tee itsekään niin kuulostaa hölmöltä tuollainen "mikseivät muut suostu kun en minäkään"????

Vierailija
89/272 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä tein ja tiedän muutaman muunkin näin tehneen 90-luvulla, ilmoitin toki asiasta. Olen lopettanut yhdessä työpaikassa kahden työpäivän jälkeen ihan aikuisenakin.

Näihin "nykynuoret ovat laiskoja ja huonotapaisia" -lausuntoihin voi vaan todeta, että ok boomer. Ihan hyvä, että nykyään ei lähdetä enää millään orjapalkalla töihin, työnantajien olisi syytä katsoa tässä peiliin.

No enpä tiedä, meissä typerästi boomereiksi nimittelemissäsi ihmisissä on vuosikymmeniä ahkeroineita, ahkeria lainansa ja elantonsa maksaneita ja myös liikunnallisia työuransa tehneitä. Sen sijaan kun katselee nykymenoa, näkee juuri niitä laiskasti könyäviä ja valtavan ylipainoisia nuoria, jotka vetävät kaksin käsin joutilaina mättöä ja lipittävät sidukkaa. Kun ei me viitsitä, eikä olla mitään orjia. Veronmaksajat maksaa. Ja tilanteenko pitää jatkua näin, koska tuskinpa sinäkään luulet, että palkat nousevat?

Ok boomer. Kouluunkin hiihditte kesät talvet ja kumpaankin suuntaan oli pelkkää ylämäkeä.

Jo tuo sun asenne on perseestä. Ahkeruuden ja yritteliäisyyden edellytys ei ole se, että hiihdetään 30 km kouluun ja toiset 30km takaisin, vaan pointti on ihan jossain muualla, jos nyt vaan jaksat ajatella ilman nimittelyäsi, mikä todella typerää ja lapsellista. Totuuden kierrät menemällä henkilökohtaisuuksiin.

Kyse on työnteosta, ei siitä kulkeeko taksilla vai hiihtääkö. Ja fillarilla tosin poljettiin pitkätkin matkat, suksilla sentään ei, vaan käveltiin.

Olin perheystävän kioskilla jo 14-vuotiaana kuorimassa grilliin sipulia jne,  pesemässä tutuille ikkunoita ja kävin kaupassa ruokaa hakemassa. Hoidin myös lapsia. Aina oli jotain.

Myös vanhempieni mukana sienimetsässä ja marjoja poimimassa, ja opin tuntemaan sienet. On muuten virallinen kauppasienten myyntilupakin vuosien varrelta saatuna. Ei ole ylipainoa ja kaikki arvot kunnossa, myös nämä elämänarvot.

Vierailija
90/272 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vappu ei silti itse siivoo niitä vessoja enää? MIKSI VAPPU ET JUST NYT MENE SIIVOOMAAN niitä laivan vessoja ilmaseksi, tai jollain työharjoittelupalkalla 9 euroa/päivä? NIIN, oletko sinä laiska?

Oleellista on tekeekö sitä sivuhommana samalla kun opiskelee vaikka kauppiksessa tai lääkäriksi, VAI tekeekö sitä koko elämänsä vailla parempia tulevaisuudennäkymiä. Hävytöntä syyttää muita laiskoiksi jos ei itse tee sitä NYT ja kokoajan!

Vierailija
91/272 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jo tuo sun asenne on perseestä. Ahkeruuden ja yritteliäisyyden edellytys ei ole se, että hiihdetään 30 km kouluun ja toiset 30km takaisin, vaan pointti on ihan jossain muualla, jos nyt vaan jaksat ajatella ilman nimittelyäsi, mikä todella typerää ja lapsellista. Totuuden kierrät menemällä henkilökohtaisuuksiin.

Kyse on työnteosta, ei siitä kulkeeko taksilla vai hiihtääkö. Ja fillarilla tosin poljettiin pitkätkin matkat, suksilla sentään ei, vaan käveltiin.

Olin perheystävän kioskilla jo 14-vuotiaana kuorimassa grilliin sipulia jne,  pesemässä tutuille ikkunoita ja kävin kaupassa ruokaa hakemassa. Hoidin myös lapsia. Aina oli jotain.

Myös vanhempieni mukana sienimetsässä ja marjoja poimimassa, ja opin tuntemaan sienet. On muuten virallinen kauppasienten myyntilupakin vuosien varrelta saatuna. Ei ole ylipainoa ja kaikki arvot kunnossa, myös nämä elämänarvot.

Semmonen, vielä kun oisit oppinu jotain kokemastas. :' D

Eihän toi liity mihinkään.

Vierailija
92/272 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vappu ei silti itse siivoo niitä vessoja enää? MIKSI VAPPU ET JUST NYT MENE SIIVOOMAAN niitä laivan vessoja ilmaseksi, tai jollain työharjoittelupalkalla 9 euroa/päivä? NIIN, oletko sinä laiska?

Oleellista on tekeekö sitä sivuhommana samalla kun opiskelee vaikka kauppiksessa tai lääkäriksi, VAI tekeekö sitä koko elämänsä vailla parempia tulevaisuudennäkymiä. Hävytöntä syyttää muita laiskoiksi jos ei itse tee sitä NYT ja kokoajan!

Luetunymmärtäminen nolla? Vappu ei syyttänyt laiskoiksi vaan sanoi että nuorille ei kelpaa enää ns. Hanttihommat mitä melkein jokainen on joskus tehnyt.

Kyse oli siitä että jos nuoret eivät saa hyväpalkkaista ja helppoa työtä, he eivät sitten tee mitään, vaan nostavat yhteiskunnan tukia.

Vappu tekee koko ajan töitä, on tehnyt koko elämänsä.

Vierailija
93/272 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sä tiedät varsin hyvin et me oltiin ihan samanlaisia, meidän ongelmatapaukset on vaan ehtiny kuoleen pois tai kasvaan aikuiseks koska me oltiin aika petoja muille suomalaisille aikoinaan.

Ihme vääristelyä ja paskanjauhamista.

Vierailija
94/272 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sanoisi laiskoiksi, mutta kyllä olen itsekin huomannut työelämässä että nuoret ovat vähemmän jaksavia kuin keski-ikäiset. Mietin kuitenkin että tämä voi olla hyväkin asia. Ei se ole terve työtahti, mitä nykyajan nelikymppisiltä ja sitä vanhemmilta on vaadittu. Ihmisiä on pidetty täysin koneina työelämässä. Nyt alkaa toivottavasti tulla sellainen aika että työnantajien on pakko alkaa ottaa inhimilliset tekijät huomioon. 

Vierailija
95/272 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vappu on oman osansa tehnyt. Hän on koko ajan pyrkinyt ylemmäs ja noussutkin, mutta melkeinpä jokainen joutuu aloittamaan sieltä alempaa ja tekemään jotain ei miellyttävää pienellä palkalla.

Mitään ei saa jos ei edes yritä! Turhaan sinäkään Vappua syyllistät jos nykynuorista iso osa on laiskoja ja vaaditaan tolkutonta palkkaa. Koskaan ei paremmille tuloille makaamalla ole päässyt. Kuka työllistää laiskan makoilijan, jolla ei ole koskaan ollut mitään yritystä tehdä mitään. Vappu vielä tähän syntipukiksi.

Vierailija
96/272 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luetunymmärtäminen nolla? Vappu ei syyttänyt laiskoiksi vaan sanoi että nuorille ei kelpaa enää ns. Hanttihommat mitä melkein jokainen on joskus tehnyt.

Kyse oli siitä että jos nuoret eivät saa hyväpalkkaista ja helppoa työtä, he eivät sitten tee mitään, vaan nostavat yhteiskunnan tukia.

Vappu tekee koko ajan töitä, on tehnyt koko elämänsä.

Ditto, mitä osaa sä et ymmärrä siitä et niitä hommia ei enää ole?

Se ei ole sama ilman palkkaa.

Vierailija
97/272 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua. Esim. pikaruokapaikoissa ja pk- seudun kahviloissa kaikki työntekijät on käytännössä nuoria. Mistä ne sinne tulee, jos kukaan ei halua niihin töihin. 

Pimiän kommentit voi jättää aika tavalla omaan arvoonsa. Jos kulkee silmät auki, niin näkee, että hän puhuu ihan höpöjä. 

Vierailija
98/272 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mikäs sinua estää käymästä kauppista siivouksen ohella? Et siis voi opiskella etkä käydä töissä?

Mutta laiska et ole. Sellainen 5000 e/ kk olisi kiva ja siitä pitäisi aloittaa?

Vierailija
99/272 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Semmonen, vielä kun oisit oppinu jotain kokemastas. :' D

Eihän toi liity mihinkään.

Jaa, mun mielestä liittyy just aiheeseen: "Nykynuoret on laiskoja". Vastasin vain kommenttiin, jossa tyhmältä kalskahtava nimitteli ja heitti jotain "älykästä" hiihtämisestä. Kohdisti sen minuun, joten kaipa siihen oli aiheeseen liittyvästi oikeus vastata.

Sinulla taas ei mitään perusteluja väitteellesi, kunhan jotain väänsit ivallisena. Asenne selvä, olet juuri näitä, joita Vappukin kritisoi. tTeitä on tullut vastaan arkielämässä ihan kiitettävästi. Tuo "Ok boomer" on yhteinen nimittäjä. laiskaa ja velttoa, niin kulahtanutta. Toivottavasti elämä vielä opettaa sinuakin. Onnea valitsemallasi tiellä. Voi tulla kivikkoista menoa. Tukia ollaan leikkaamassa ja asenteet kiristyvät...

Vierailija
100/272 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pimiä itse nainut varakkaan miehen, kova huutelemaan. Ja vieläpä tuolla pärställä! Nyt on tämä Pimiän nettipresenssi saanut sellaisia ulottuvuuksia että Selännekin kalpenee. Ensin se naurettava avautuminen ku tarjoilijatar kysyi "lasku yhdessä vai erikseen." Ei tarjoilijaa kiinnasta rahasi tai parisuhdestatuksesi, vaan kuinka maksetaan. Normaali kysymys. Sitten avioliiton auvoisan onnen yltiöpäistä hehkutusta (ellen väärin arvaisi, uskoisin että liitto jo rakoilee tai ainakin ikä ja epävarmuus iskenyt kovaa päälle). Ja nyt nämä rääkymiset, itse on matalakoulutettu telkkarijuontaja. Siinä se "kova työ." Vapulta nyt netti pois.