Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vappu Pimiä: Nykynuoret on laiskoja

Vierailija
15.03.2023 |

Vappu Pimiä otti haastattelun aikana hyvin vahvasti kantaa nuorten työllistymiseen. Nainen oli sitä mieltä, että nuoret ovat nykyään liian valikoivia töiden suhteen eivätkä suostu tekemään niin sanottuja hanttihommia.

Nykyään tosi monet nuoret aattelee silleen, että en mä tollasta duunii. Mä oon liian hyvä tollaseen. Mä oon liian hyvä siivoojaks, mä oon liian hyvä mäkkärin kassalle ja mä oon liian hyvä sinne, tänne, tonne, Vappu Pimiä laukoo.

Vappu Pimiä ihmettelee sitä miten nuoret hänen mielestään haluavat suoraan päästä parempiin asemiin töissä. Nainen luettelee miten hän on pessyt Viking Cinderellan vessoja kolme vuotta, jakanut mainoksia 12-vuotiaana, myynyt jäätelöä, työskennellyt lounastiskissä ja baarissa. Mun ikäpolvi, ne on kaikki tehny jotain hanttihommia, Pimiä kertoo.

Kommentit (272)

Vierailija
61/272 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä haluan siistin toimistotyön.

Olen työtön niin kauan, kunnes saan siistin toimistotyön. Mieluiten palkanlaskentaa. M28

Vierailija
62/272 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole nuorten syytä. Nykynuoret vain ovat kasvaneet hyvinvointivaltiossa ja he ovat omanarvonsa tuntevia. Huomaavat että mitä järkeä hanttihommia tehdä. Ei siitä leivälle kunnolla pääse. Mielenterveys kärsii, mikä virka siis kuluttaa itsensä loppuun? Entiset sukupolvet tottuivat kurjuuteen. Silloin kelpaa huonokin työ jos vertaa sitä vaikka sotimiseen rintamalla.

"Tää on nuorison syytä, tottakai. Nuoriso taas kaiken aikaan sai." Laulettiin liki 40 v sitten...

Nuoria haukuttiin kaikesta, eikä olisi annettu mitään.

Veikko Lavi tiesi, miten "Oi nuoruus, niin monta turhaa hetkeä mä silloin elää sain. Oi nuoruus, se tylsää sotaretkeä ja raatamista oli ain."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/272 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pari päivää jaksetaan kesätöissä sitten jäädään ilmoittamatta pois.

Olisinpa tajunnut itsekin aikoinaan tehdä noin.

Vierailija
64/272 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minakin raadoin. Aloitin "urani" seiskalla.

Lqpsenvahtina, flaijereita, lehtia, puhelinmyyntia, toimistohommia... siita se lahti yli 15v orjuus.

Raatamisen keskella kesti 30vuotiaaksi asti ymmartaa, etta aikani on arvokas. Elamallani on jokin arvo.

Kaikkien kusetusten ja ilmaistyon jalkeen sanon ei kiitos.

Lapselleni opetan itsensa arvostamista. Oman osaamisen ja ajan arvostamista. Lapseni ei tule menemaan lapsena toihini, eika ilmaistyohon.

Minulle ei tata kukaan opettanut eika vinkannut.

Vierailija
65/272 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minakin raadoin. Aloitin "urani" seiskalla.

Lqpsenvahtina, flaijereita, lehtia, puhelinmyyntia, toimistohommia... siita se lahti yli 15v orjuus.

Raatamisen keskella kesti 30vuotiaaksi asti ymmartaa, etta aikani on arvokas. Elamallani on jokin arvo.

Kaikkien kusetusten ja ilmaistyon jalkeen sanon ei kiitos.

Lapselleni opetan itsensa arvostamista. Oman osaamisen ja ajan arvostamista. Lapseni ei tule menemaan lapsena toihini, eika ilmaistyohon.

Minulle ei tata kukaan opettanut eika vinkannut.

Nykyisin alaikäistä ei edes saa palkata lapsenvahdiksi.

Vierailija
66/272 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta puhuu ainakin meidän saman ikäisten näkökulmasta. Silloin kun me oltiin nuoria, ei täällä ollut mitään thaimaalaisia keräämässä marjoja ja tekemässä maatiloilla sadonkorjuut. Me, suomalaiset nuoret tehtiin ne työt, me kerättiin mansikat, herneet, kurkut, kaalit jne. Ja me myös siivottiin laivoilla ihmisten oksennukset ja pestiin firmojen ikkunoita, nyt niitä hommia tekee tummat ihmiset. Ja mulla on ihan hyvät muistot niiltä ajoilta kun me tehtiin ne hommat! Pysyi kroppa kunnossa, saatiin kavereita ja löytyi sieltä niitä seurustelukumppaneitakin.

Vierailija
67/272 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

luusereita tuet pois miksi as tukea maksetaan menkööt telttoihin. tuet vastiikkeleissi. miksi elätämme ikänsä "opiskelijoita" heillähän on 100000e lainat jo piletettynä sou vat  omia hölmöilyitä.

Vierailija
68/272 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on vähän ristiriitainen juttu. Työssäni tapaan koko ajan nuoria, jotka ottavat saikkua huoletta jos on ollut vaikka liian raskas työpäivä ja pitää sen jälkeen levätä. Raskaamman jakson jälkeen saatetaan levätä useampi viikko sairauslomalla. Burnoutit ja ahdistukset on aivan arkipäivää ja saan jatkuvasti avautumisia siitä miten työtehtävät tuntuvat liian raskailta, vuorossa ei haluta olla yksin, tarvitaan sitä ja tätä. 

Me vanhat kurpat toki ihmetellään kun ollaan totuttu että töihin tullaan pää kainalossa ja tunnollisuus on aivan ehdoton kunnia-asiamme. Ikämme ollaan tehty töitä omalla ajalla, jos ei työajalla olla keritty ja oltu asiasta aivan hiljaa. Juostu pää kolmantena jalkana, otettu lisää kahvia jos tuntuu ettei jaksa ja hoettu että kuolema kuittaa univelat. Mutta toisaalta, oliko siitä meille hyötyä? Yksi jos toinenkin ikäisistäni on ihan romuja henkisesti ja fyysisesti ja odottaa vain eläkeikää. Ehkä on niin, että nuoret vaan osaavat huolehtia omasta hyvinvoinnistaan paremmin eivätkä suostu kaikkeen? 

Näinhän se on. Työnantajat kuitenkin antavat herkästi kenkää 50+ porukalle vaikka monet heistä ovat parhaassa työiässä. Sitten eivät saa töitä enää ja eläke pienenee. Itse olin ainakin yli 50v paljon parempi työntekijä kuin nuorena. Ei ollut burnoutista tietoakaan kuten ei ole nytkään kun pääsin vähän aikaa sitten eläkkeelle.

Vierailija
69/272 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua häiritsi kun hän jossain vaiheessa haastattelua kutsui aiemmin mainitsemia töitä hanttihommiksi. Siis siivooja, mäkkärin kassa ym ym.

Mä tein siivoojan töitä yli 10 vuotta ja sain siitä toimeen tuloni, lyhensin asuntolainaa jne. Mä en kutsuisi hanttihommiksi niitä hommia saatikka kassatöitä. Oikeita töitä ne joillekkin on!

Vierailija
70/272 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on vähän ristiriitainen juttu. Työssäni tapaan koko ajan nuoria, jotka ottavat saikkua huoletta jos on ollut vaikka liian raskas työpäivä ja pitää sen jälkeen levätä. Raskaamman jakson jälkeen saatetaan levätä useampi viikko sairauslomalla. Burnoutit ja ahdistukset on aivan arkipäivää ja saan jatkuvasti avautumisia siitä miten työtehtävät tuntuvat liian raskailta, vuorossa ei haluta olla yksin, tarvitaan sitä ja tätä. 

Me vanhat kurpat toki ihmetellään kun ollaan totuttu että töihin tullaan pää kainalossa ja tunnollisuus on aivan ehdoton kunnia-asiamme. Ikämme ollaan tehty töitä omalla ajalla, jos ei työajalla olla keritty ja oltu asiasta aivan hiljaa. Juostu pää kolmantena jalkana, otettu lisää kahvia jos tuntuu ettei jaksa ja hoettu että kuolema kuittaa univelat. Mutta toisaalta, oliko siitä meille hyötyä? Yksi jos toinenkin ikäisistäni on ihan romuja henkisesti ja fyysisesti ja odottaa vain eläkeikää. Ehkä on niin, että nuoret vaan osaavat huolehtia omasta hyvinvoinnistaan paremmin eivätkä suostu kaikkeen? 

Työnantajakin sitoutui teihin kurppiin toisella tavalla, kun menitte töihin.

T. Finninaama amis

Vierailija
71/272 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ihmekään, jos nuoret ei halua noihin töihin. Pääministeriä kutsutaan edelleen Sokoksen kassaksi nuorena tehdystä työstä. Sama oikeistoporukka, jonka mielestä "kaikki työ on arvokasta". Tekopyhyys paistaa.

Vierailija
72/272 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa on ja osa ei. Ei kannata yleistää.

No yleistämistä voi kyllä tehdä ihan tilastojen perusteella.

En sanoisi nykynuoria laiskoiksi siksi, ettei ns. p*skaduunit kiinnosta. Eivät ne erityisesti innostaneet nuoria 2000-luvun alussakaan kun olin teini. Aika vetelää sakkia minun lukiokaverini ainakin olivat. Lapsuudestani kyllä muistan, että 90-luvulla teinit olivat vielä innokkaampia tekemään kesätöitä. Ei ne työt sen parempia olleet silloin, päinvastoin. Mutta sitä rahaa arvostettiin kuitenkin enemmän.

Mutta nykynuorten "laiskuus" näkyy kyllä tilastollisesti siitä, että ylipaino ja liikkumattomuudesta johtuvat terveysongelmat lisääntyvät koko ajan. Näkeehän sen varmasti jokainen ympärillään jo siitäkin, että teinit eivät millään kävelisi edes lyhyitä matkoja. Naapurin teini käy mopollaan kadunkulman takana lähikaupassa, ja pari päivää sitten huvitti, kun näin teinityttölauman matkustavan YHDEN pysäkkivälin bussilla. Siinä ajassa kun odottivat bussia, olisivat olleet jo melkein perillä kävellen.

Ei tuotakaan voi kiistää muutaman salihirmun perusteella niin, että "ei voi yleistää, kun jotkut teinit harrastavat liikuntaa ja käyvät salillakin".

Vierailija
73/272 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä jos uus sukupolvi onkin sitä mieltä että on liian hyvä leikkimään orjaa elantonsa saadakseen. Eihän tämän näin pidä mennä

Mitä orjuutta on esim. jakaa lehtiä tai kesäisin ajella nurmikkoa jne. Onko parempi olla tekemättä mitään, kun ei halua "orjaksi"? Aivan taatusti on tulevaisuudessa mistä tahansa yrittämisestä/työnteosta hyötyä, olkoon vaikka paskaojan kaivuuta. Oppii ainakin rahan arvon ja kuinka sitä käytetään.

Moni herranterttu onkin myöntänyt kuinka oli kuin joku itsevaltias nuorena, eikä mikään kelvannut. Jostainhan sitä on aloitettava, ja Vapulla on varmaan varaa hieman kritisoidakin, kun on mitä ilmeisimmin siivonnutkin niitä vessoja. Moisesta valheesta jäisi äkkiä kiinni.

Yleistää ei silti tarvitse, mutta onhan tämä laiskistuminen nähtävissä kautta linjan. Kysellään monen tonnin kuukausiliksoja, tai "mä en muuten nosta hienoa persustani".

Ja ihan samalla tavalla sinne marjametsään joutaa nuoremmatkin, kun aina ilman omaa syytä työttömiä syyllistetään, vaikka aktiivisesti töitä hakisikin. Miksi metsä ei kutsu, kun ilmaista rahaa ois tarjolla, koko pitkä kausi mahdollinen, kun aloittaa korvasienistä ja päättää suppilovahveroihin ja puolukoihin??

Vierailija
74/272 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kirjoitus ja aiheesta. Kaikille nuorille olisi hyvä järjestää 2 viikon mansikanpoimimisleiri jossa ymmärtäisivät ettei ne rahat taivaasta tipahda. Jotenkin luullaan että ollaan niin a) niin erikoisia b) raha tippuu taivaasta.

Vierailija
75/272 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua häiritsi kun hän jossain vaiheessa haastattelua kutsui aiemmin mainitsemia töitä hanttihommiksi. Siis siivooja, mäkkärin kassa ym ym.

Mä tein siivoojan töitä yli 10 vuotta ja sain siitä toimeen tuloni, lyhensin asuntolainaa jne. Mä en kutsuisi hanttihommiksi niitä hommia saatikka kassatöitä. Oikeita töitä ne joillekkin on!

Yksi mun lapsista siivosi kans vuosia, ja jatko-opiskeltuaan kaupallisia opintoja lähti marketin kassalle töihin. Ihan hyvin pärjää. Ei koskaan sairauslomilla.

Mielestäni "parempi ihminen", kuin joku energiajuomaa kittaava peliriippuvainen nörtti pölyisessä sohvassa Kelan tuilla makaamassa. Näitä riittää, kun mikään ei ole tarpeeksi arvokasta työtä, jos ei  siitä saa kymppitonnia kuussa. Täälläkin käydään kehumassa, kuinka rahaa tulee makoilemallakin, joten miksi vaivautua.

Vierailija
76/272 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä tein ja tiedän muutaman muunkin näin tehneen 90-luvulla, ilmoitin toki asiasta. Olen lopettanut yhdessä työpaikassa kahden työpäivän jälkeen ihan aikuisenakin.

Näihin "nykynuoret ovat laiskoja ja huonotapaisia" -lausuntoihin voi vaan todeta, että ok boomer. Ihan hyvä, että nykyään ei lähdetä enää millään orjapalkalla töihin, työnantajien olisi syytä katsoa tässä peiliin.

Vierailija
77/272 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta puhuu ainakin meidän saman ikäisten näkökulmasta. Silloin kun me oltiin nuoria, ei täällä ollut mitään thaimaalaisia keräämässä marjoja ja tekemässä maatiloilla sadonkorjuut. Me, suomalaiset nuoret tehtiin ne työt, me kerättiin mansikat, herneet, kurkut, kaalit jne. Ja me myös siivottiin laivoilla ihmisten oksennukset ja pestiin firmojen ikkunoita, nyt niitä hommia tekee tummat ihmiset. Ja mulla on ihan hyvät muistot niiltä ajoilta kun me tehtiin ne hommat! Pysyi kroppa kunnossa, saatiin kavereita ja löytyi sieltä niitä seurustelukumppaneitakin.

Ei kaikki pääse edes noihin hommiin.

Vierailija
78/272 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eimennäniinvaaan kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrankin olen Pimian kanssa samoilla linjoilla.

Noinhan se oli vielä muutama vuosikymmen sitten. Oli itsestään selvää että nuori haki jotain töitä. Aivan mitä vain. Tuille jääminen ei ollut vaihtoehto.

Siitä sitten pikkuhiljaa moni nousi arvoasteikossa ilman koulutusta kun aina vaativimpiin tehtäviin. Tai sitten opiskeli työn ohessa.

Itsekkin olen nuorena siivonnut, ollut avustajana, tehnyt markkinatutkimushaastatteluja, hoitanut lapsia.

Kaikki oli hyvää kokemusta.

Lapsia ei nykyään saa hoitaa ilman tutkintoa eikä vieraita ihmisiä oteta kotiin.

Myyntiin pitää olla vähintään tradenomi vaikka lehtiä myisit netissä.

Avustajaksi pitää olla henkilökohtaisenavustajan koulutus ja laaja tietämys apuvälineistä.

Katotaan sitten, kun Vapun pennut ovat aikuisia.

Tämäpä juurikin.

Vierailija
79/272 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä tein ja tiedän muutaman muunkin näin tehneen 90-luvulla, ilmoitin toki asiasta. Olen lopettanut yhdessä työpaikassa kahden työpäivän jälkeen ihan aikuisenakin.

Näihin "nykynuoret ovat laiskoja ja huonotapaisia" -lausuntoihin voi vaan todeta, että ok boomer. Ihan hyvä, että nykyään ei lähdetä enää millään orjapalkalla töihin, työnantajien olisi syytä katsoa tässä peiliin.

No enpä tiedä, meissä typerästi boomereiksi nimittelemissäsi ihmisissä on vuosikymmeniä ahkeroineita, ahkeria lainansa ja elantonsa maksaneita ja myös liikunnallisia työuransa tehneitä. Sen sijaan kun katselee nykymenoa, näkee juuri niitä laiskasti könyäviä ja valtavan ylipainoisia nuoria, jotka vetävät kaksin käsin joutilaina mättöä ja lipittävät sidukkaa. Kun ei me viitsitä, eikä olla mitään orjia. Veronmaksajat maksaa. Ja tilanteenko pitää jatkua näin, koska tuskinpa sinäkään luulet, että palkat nousevat?

Vierailija
80/272 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisipa olla Vapun nuoruudessa paremmin tarjolla nuorisolle näitä hanttihommia. Nykyään näissä matalapalkka hommissa mansikkapellolla, laivoilla siivoojina jne. raataa halpuutetut ulkomaalaiset eripuolilta maapalloa. Koomuslainen unelma Suomessa.