Vappu Pimiä: Nykynuoret on laiskoja
Vappu Pimiä otti haastattelun aikana hyvin vahvasti kantaa nuorten työllistymiseen. Nainen oli sitä mieltä, että nuoret ovat nykyään liian valikoivia töiden suhteen eivätkä suostu tekemään niin sanottuja hanttihommia.
Nykyään tosi monet nuoret aattelee silleen, että en mä tollasta duunii. Mä oon liian hyvä tollaseen. Mä oon liian hyvä siivoojaks, mä oon liian hyvä mäkkärin kassalle ja mä oon liian hyvä sinne, tänne, tonne, Vappu Pimiä laukoo.
Vappu Pimiä ihmettelee sitä miten nuoret hänen mielestään haluavat suoraan päästä parempiin asemiin töissä. Nainen luettelee miten hän on pessyt Viking Cinderellan vessoja kolme vuotta, jakanut mainoksia 12-vuotiaana, myynyt jäätelöä, työskennellyt lounastiskissä ja baarissa. Mun ikäpolvi, ne on kaikki tehny jotain hanttihommia, Pimiä kertoo.
Kommentit (272)
Ei se ole nuorten syytä. Nykynuoret vain ovat kasvaneet hyvinvointivaltiossa ja he ovat omanarvonsa tuntevia. Huomaavat että mitä järkeä hanttihommia tehdä. Ei siitä leivälle kunnolla pääse. Mielenterveys kärsii, mikä virka siis kuluttaa itsensä loppuun? Entiset sukupolvet tottuivat kurjuuteen. Silloin kelpaa huonokin työ jos vertaa sitä vaikka sotimiseen rintamalla.
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole nuorten syytä. Nykynuoret vain ovat kasvaneet hyvinvointivaltiossa ja he ovat omanarvonsa tuntevia. Huomaavat että mitä järkeä hanttihommia tehdä. Ei siitä leivälle kunnolla pääse. Mielenterveys kärsii, mikä virka siis kuluttaa itsensä loppuun? Entiset sukupolvet tottuivat kurjuuteen. Silloin kelpaa huonokin työ jos vertaa sitä vaikka sotimiseen rintamalla.
No nää rassukat tulee näkemään kuinka hyvinvointivaltio romahtaa. Siinähän itkevät veneen alla, kun ei maistu.
Nojaa, ainakin minun työpaikalla kaikki siivoojat ovat alle 25v ja lähi lounaspaikoissakin henkilökunta on hyvin nuorta.
Aina on ollut laiskoja nuoria ja ahkeria nuoria. Kyllä minunkin ikäpolvessa on elämäntapatyöttömiä.
"Nykynuoret" ova aina olleet laiskoja, velttoja, huonotapaisia ja rappiolla. Myös silloin kun Vappu oli itse nuori.
Vierailija kirjoitti:
"Nykynuoret" ova aina olleet laiskoja, velttoja, huonotapaisia ja rappiolla. Myös silloin kun Vappu oli itse nuori.
Mutta Vapun nuoruudessahan ihan kaikki teki hanttihommia. Etkö usko Vapun sanaan?
Nämä ovat aina yhtä hauskoja.
Kommentti: Nuoret eivät ole koskaan osanneet yhtään mitään https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000804740.html
"Nykynuoriso ei ajattele muuta kuin itseään. Heillä ei ole kunnioitusta vanhempiaan tai iäkkäämpiä ihmisiä kohtaan. He eivät malta hillitä itseään. Ja tytöt, he ovat röyhkeitä, säädyttömiä ja epänaisellisia puheessaan, käyttäytymisessään ja pukeutumisessaan, 1000- ja 1100-luvuilla eläneen ristiretkeilijä Pietari Erakon (Peter the Hermit) kerrotaan saarnanneen."
Osa sai kesätyöpaikan suhteilla 80-90 luvuilla.
Samoin nykyisiin työpaikkoihin otetaan suhteilla harrastuskavereita tai sukulaisia.
Siinä vaiheessa pääsyvaatimuksista viilataan. Auta armias kun haastattelussa on ulkopuolinen, jokainen sana luetaan työtokareista ja tentataan miksi, milloin, mitä, mikset, osaatko, voitko, kävitkö, menetkö, tuletko ja lopuksi mille tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Eikä ennen joka toinen nuori ollut masentunut, ahdistunut ja syönyt lääkkeitä.
Alettiin tehdä töitä aikaisin, perustettiin perheitä.
Ei ollut aikaa keskittyä vain itseensä.
Silloin opittiin ponnistelemaan jo pienestä pitäen. Jos ei ponnistellut niin tuli remmiä.
Vierailija kirjoitti:
Eikä ennen joka toinen nuori ollut masentunut, ahdistunut ja syönyt lääkkeitä.
Alettiin tehdä töitä aikaisin, perustettiin perheitä.
Ei ollut aikaa keskittyä vain itseensä.
Ja sitten saatiin tarpeekseen ja mentiin metsään ja ammuttiin aivot kuusen oksalle. Tai alkoholisoiduttiin.
Vierailija kirjoitti:
Kerrankin olen Pimian kanssa samoilla linjoilla.
Noinhan se oli vielä muutama vuosikymmen sitten. Oli itsestään selvää että nuori haki jotain töitä. Aivan mitä vain. Tuille jääminen ei ollut vaihtoehto.
Siitä sitten pikkuhiljaa moni nousi arvoasteikossa ilman koulutusta kun aina vaativimpiin tehtäviin. Tai sitten opiskeli työn ohessa.Itsekkin olen nuorena siivonnut, ollut avustajana, tehnyt markkinatutkimushaastatteluja, hoitanut lapsia.
Kaikki oli hyvää kokemusta.
Lienemme eläneet jossain ihan eri todellisuudessa.
Osa nykynuorisosta on aina ollut laiskaa ja taivaanrannan maalareita eikä mikään ole muuttunut. :D
Veljeni on syntynyt 2000-luvulla ja hän on ollut töissä jos missä ja useampi kaverinsa jotka itsekin tunnen ovat töissä esim. snägärillä, tehtaalla, siivoamassa.
Onko Vappu Pimiällä muuten lainkaan toisen asteen koulutusta?
Vierailija kirjoitti:
Noinhan se oli vielä muutama vuosikymmen sitten. Oli itsestään selvää että nuori haki jotain töitä. Aivan mitä vain. Tuille jääminen ei ollut vaihtoehto.
Siitä sitten pikkuhiljaa moni nousi arvoasteikossa ilman koulutusta kun aina vaativimpiin tehtäviin. Tai sitten opiskeli työn ohessa.Itsekkin olen nuorena siivonnut, ollut avustajana, tehnyt markkinatutkimushaastatteluja, hoitanut lapsia.
Kaikki oli hyvää kokemusta.
Lapsia ei nykyään saa hoitaa ilman tutkintoa eikä vieraita ihmisiä oteta kotiin.
Myyntiin pitää olla vähintään tradenomi vaikka lehtiä myisit netissä.
Avustajaksi pitää olla henkilökohtaisenavustajan koulutus ja laaja tietämys apuvälineistä.
Katotaan sitten, kun Vapun pennut ovat aikuisia.
Meillä varastolla tienaa vuorosta ja työpisteestä riippuen kokopäiväisenä 1700-2200e nettona. Työ on helppoa kun oppii ja kaikki perehdytetään töihin ja esim. trukilla ajo opetetaan talon puolesta. Tuolla liksalla pärjää ihan jees tässä kaupungissa jos haluaa. Ei ole kuuleman mukaan hirveästi hinkua tämmöiseen paikkaan kun ei tahdo löytyä osaavaa lisätyövoimaa, vaikka tarvetta olisi. Kuitenkin Suomessa joku +300 000 työtöntä.
Toimitusjohtajaa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko Vappu itse tehnyt päivääkään mitään oikeasti tuottavaa työtä?
Rikkaan ukkonsa rahoilla perusti firman ja kokkaa.
Kysyin oikeasti tuottavasta työstä. En toisen rahoilla harrastelusta ja puuhastelusta.
Eimennäniinvaaan kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki oli hyvää kokemusta.Lapsia ei nykyään saa hoitaa ilman tutkintoa eikä vieraita ihmisiä oteta kotiin.
Myyntiin pitää olla vähintään tradenomi vaikka lehtiä myisit netissä.
Avustajaksi pitää olla henkilökohtaisenavustajan koulutus ja laaja tietämys apuvälineistä.
Katotaan sitten, kun Vapun pennut ovat aikuisia.
Rikkaan isin rahoilla ne pennut tulee elvistelemään kun ovat todennäköisesti perineet äitinsä räävittömän ja hävyttömän luonteen. Päivääkään eivät tule olemaan hyödyksi kellekään. Kenties joku sen mukuloista tulevaisuudessa avautuu lehdissä kuinka lapsuus oli kamalaa ja tarkasti äidin kontrolloimaa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on vähän ristiriitainen juttu. Työssäni tapaan koko ajan nuoria, jotka ottavat saikkua huoletta jos on ollut vaikka liian raskas työpäivä ja pitää sen jälkeen levätä. Raskaamman jakson jälkeen saatetaan levätä useampi viikko sairauslomalla. Burnoutit ja ahdistukset on aivan arkipäivää ja saan jatkuvasti avautumisia siitä miten työtehtävät tuntuvat liian raskailta, vuorossa ei haluta olla yksin, tarvitaan sitä ja tätä.
Me vanhat kurpat toki ihmetellään kun ollaan totuttu että töihin tullaan pää kainalossa ja tunnollisuus on aivan ehdoton kunnia-asiamme. Ikämme ollaan tehty töitä omalla ajalla, jos ei työajalla olla keritty ja oltu asiasta aivan hiljaa. Juostu pää kolmantena jalkana, otettu lisää kahvia jos tuntuu ettei jaksa ja hoettu että kuolema kuittaa univelat. Mutta toisaalta, oliko siitä meille hyötyä? Yksi jos toinenkin ikäisistäni on ihan romuja henkisesti ja fyysisesti ja odottaa vain eläkeikää. Ehkä on niin, että nuoret vaan osaavat huolehtia omasta hyvinvoinnistaan paremmin eivätkä suostu kaikkeen?
Työnantajakin sitoutui teihin kurppiin toisella tavalla, kun menitte töihin.
Vappu on ammattijulkkis. Tekee siis vieläkin hanttihommia.
Ja tämä on vanhempien syytä. He eivät ole vaatineet nuorilta mitään, koska se vaatisi, että nuoret pitäisi kasvattaa eikä antaa elää kuin pellossa.