Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vappu Pimiä: Nykynuoret on laiskoja

Vierailija
15.03.2023 |

Vappu Pimiä otti haastattelun aikana hyvin vahvasti kantaa nuorten työllistymiseen. Nainen oli sitä mieltä, että nuoret ovat nykyään liian valikoivia töiden suhteen eivätkä suostu tekemään niin sanottuja hanttihommia.

Nykyään tosi monet nuoret aattelee silleen, että en mä tollasta duunii. Mä oon liian hyvä tollaseen. Mä oon liian hyvä siivoojaks, mä oon liian hyvä mäkkärin kassalle ja mä oon liian hyvä sinne, tänne, tonne, Vappu Pimiä laukoo.

Vappu Pimiä ihmettelee sitä miten nuoret hänen mielestään haluavat suoraan päästä parempiin asemiin töissä. Nainen luettelee miten hän on pessyt Viking Cinderellan vessoja kolme vuotta, jakanut mainoksia 12-vuotiaana, myynyt jäätelöä, työskennellyt lounastiskissä ja baarissa. Mun ikäpolvi, ne on kaikki tehny jotain hanttihommia, Pimiä kertoo.

Kommentit (272)

Vierailija
21/272 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täähän on suoraan keski-ikäisten käsikirjasta, ykkösteesi. Hauku nykynuoret, check.

Nyt voit jatkaa kakkoskohtaan ja kertoa miten oma sukupolvesi hiihti kakskyt kilometriä kouluun kesät talvet.

Vierailija
22/272 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, Vappu hei, määkin oon tehnyt mainitsemiasi hanttihommia joskus, koulun ohella, koulun jälkeen ja koulusta päästyäni, et sinä ainoa ole joka sillä pääsee leuhkimaan ja toiseksi, kun arvostelun aloitit, tiedän monta parempaa juontajaa kuin sinä, oikeestaan oon jo aika kyllästyny sun naamaan. You know!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/272 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykynuoret on jees ja pop.

Osaavat sanoa ääneen että ei saa koskea ja käyttäytyä asiattomasti. Meetoo on hyvä juttu.

Ennen nuoret vaan alistui kähmintään.

Työelämäkin on tavallaan eräänlaista kähmintää. Ei ihan kaikkeen pidä tyytyä ja osallistua.

He odottavat että palkat nostetaan sille tasolle että alkaa tanssijalka vipattamaan.

Viisaita nuoria. Ennen lakkoiltiin samalla tavoin ja oli asiat paremmin.

Vierailija
24/272 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän niitä hanttihommia oikein meinaa saada. Kamala kilpailu töistä ja johonkin osa- aikaiseen kassatyöhön saat käydä kolmivaiheisen rekryprosessin, jossa tulet korkeintaan toiseksi heti kauppiaan siskonpojan jälkeen.

Vierailija
25/272 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kyllä Vapun kanssa samaa mieltä.

Mä keskustelin tästä juuri eestiläisen ystävän kanssa. Sama ongelma sielläkin.

Hullua. Luulin että maailmassa on enemmän orjia kuin koskaan.

Vierailija
26/272 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Wäppy Wälötön on itse esim. jättäytynyt kouluttautumatta lukiota edemmäs, joten laiskana luettelemansa hanttihommat olivatkin ainoita, joita pätevöityi tekemään ennen kuin ui mainosspämmiteeveessä liiveihin.

Eikös se ole pääasia, että tekee töitä ja elättää itsensä, oli koulutusta tai ei? Mitä eroa on sillä, käykö amista 3 vuotta, vai pelkän lukion? Jos silti työllistyy. Vapun kaltaiset aikaansaavat ihmiset ovat hyvä esimerkki siitä, että jokainen voi oikeasti löytää oman polkunsa työelämässä, vaikka ei olisi ammatillista tutkintoa.

Vierailija
27/272 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, tuota tuota! En tiedä, onko nykynuoret laiskoja, mutta helvetin itseensä ainakin ovat täynnä, ehkä joku kouluterveydenhoitaja on antanut jonkun ylimääräisen MINÄ-MINÄ rokotteen heille, jos tuo saataisi pois, olisi he ihan kelpo kansanosa. Lisäksi voisivat oppia käyttäytymään sivistyneemmin. Ei muuta!

Vierailija
28/272 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt kouluja, koska en tiennyt mitä haluan tehdä. Olen ollut harjoitteluissa, työkokeiluissa, perheyrityksessä töissä.. eikä minua oteta töihin koska minulla ei ole työkokemusta. Tämä ei ole vain nuorten ongelma, on kurjaa kun nuoria syytetään, kun samalla vanhat kurpat pitää kynsin ja hampain työpaikoistaan kiinni!

Vierailija
29/272 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mun ikäpolvi, ne on kaikki tehny jotain hanttihommia, Pimiä kertoo."

Nyt taitaa kyllä Vapulla aika kullata muistot. Kyllä niitä työnlaistajia on ihan kyseisessäkin sukupolvessa ollut ja on edelleenkin.

Vierailija
30/272 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen käynyt kouluja, koska en tiennyt mitä haluan tehdä. Olen ollut harjoitteluissa, työkokeiluissa, perheyrityksessä töissä.. eikä minua oteta töihin koska minulla ei ole työkokemusta. Tämä ei ole vain nuorten ongelma, on kurjaa kun nuoria syytetään, kun samalla vanhat kurpat pitää kynsin ja hampain työpaikoistaan kiinni!

Olet käynyt vääriä kouluja. Lähihoitajat työllistyvät.

Vierailija
31/272 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on vähän ristiriitainen juttu. Työssäni tapaan koko ajan nuoria, jotka ottavat saikkua huoletta jos on ollut vaikka liian raskas työpäivä ja pitää sen jälkeen levätä. Raskaamman jakson jälkeen saatetaan levätä useampi viikko sairauslomalla. Burnoutit ja ahdistukset on aivan arkipäivää ja saan jatkuvasti avautumisia siitä miten työtehtävät tuntuvat liian raskailta, vuorossa ei haluta olla yksin, tarvitaan sitä ja tätä. 

Me vanhat kurpat toki ihmetellään kun ollaan totuttu että töihin tullaan pää kainalossa ja tunnollisuus on aivan ehdoton kunnia-asiamme. Ikämme ollaan tehty töitä omalla ajalla, jos ei työajalla olla keritty ja oltu asiasta aivan hiljaa. Juostu pää kolmantena jalkana, otettu lisää kahvia jos tuntuu ettei jaksa ja hoettu että kuolema kuittaa univelat. Mutta toisaalta, oliko siitä meille hyötyä? Yksi jos toinenkin ikäisistäni on ihan romuja henkisesti ja fyysisesti ja odottaa vain eläkeikää. Ehkä on niin, että nuoret vaan osaavat huolehtia omasta hyvinvoinnistaan paremmin eivätkä suostu kaikkeen? 

Vierailija
32/272 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on vähän ristiriitainen juttu. Työssäni tapaan koko ajan nuoria, jotka ottavat saikkua huoletta jos on ollut vaikka liian raskas työpäivä ja pitää sen jälkeen levätä. Raskaamman jakson jälkeen saatetaan levätä useampi viikko sairauslomalla. Burnoutit ja ahdistukset on aivan arkipäivää ja saan jatkuvasti avautumisia siitä miten työtehtävät tuntuvat liian raskailta, vuorossa ei haluta olla yksin, tarvitaan sitä ja tätä. 

Me vanhat kurpat toki ihmetellään kun ollaan totuttu että töihin tullaan pää kainalossa ja tunnollisuus on aivan ehdoton kunnia-asiamme. Ikämme ollaan tehty töitä omalla ajalla, jos ei työajalla olla keritty ja oltu asiasta aivan hiljaa. Juostu pää kolmantena jalkana, otettu lisää kahvia jos tuntuu ettei jaksa ja hoettu että kuolema kuittaa univelat. Mutta toisaalta, oliko siitä meille hyötyä? Yksi jos toinenkin ikäisistäni on ihan romuja henkisesti ja fyysisesti ja odottaa vain eläkeikää. Ehkä on niin, että nuoret vaan osaavat huolehtia omasta hyvinvoinnistaan paremmin eivätkä suostu kaikkeen? 

Tämä. Lisäksi edes siivoojaksi tai mäkkäriin ei pääse Kaikki halukkaat. Kaikille ei vaan löydy työtä.

Vierailija
33/272 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikää 58 ja vain kuukauden lomautettuna työikäisenä. Vähän liian kova olen ollut töitä tekemään, olisi pitänyt alkaa yrittäjäksi.

Vierailija
34/272 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

no, ennen vanhaan hanttihommista maksettiin paremmin ja ei ollut mitään 0-tunti juttuja yms, oli vahva ay-liike ja luottamusmiehet jotka piti duunarin puolta jne ..

Vierailija
35/272 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykynuoret on fiksuja. Eivät suostu tuhoamaan terveyttään hanttihommissa. Ei niitä kannata tehdä sillä palkalla.

Vierailija
36/272 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanttihommien tekeminen on typerää. Sama aika kannattaa mieluummin käyttää opiskeluun.

Vierailija
37/272 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai on kaikki Vapun ikäpolvessa tehnyt hanttihommia? Keitäs ne toimettomana maleksineet tyhjäntoimittajat sitten oli silloin aikanaan?

Vierailija
38/272 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vappu on nyt hakoteillä.

Vierailija
39/272 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät nuoret ole laiskoja. He eivät vain ole tottuneet tekemään mitään, minkään asian eteen. No, ok. Ovat he vähän laiskoja.

Vierailija
40/272 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Boomerien aikaan noita töitä vielä sai. Nykyään sinnekin pitää olla aukoton video-CV ja ties mitä koulutuksia ja kortteja vino pino, jotta edes pääsee haastatteluun. Haastattelussa sitten se jolla on paras supliikki saa paikan.

Just tämä! Näin nuoren näkökulmasta ja vanhempien juttuja kuulleena, en ihmeettele ettei ns hanttihommat pure. Pääsy näihinkin kovantyän takana ja rankkoja töitä joissa ei kuitenkaan pääse edes välttämättä vuokriaan täysin maksamaan.