Vappu Pimiä: Nykynuoret on laiskoja
Vappu Pimiä otti haastattelun aikana hyvin vahvasti kantaa nuorten työllistymiseen. Nainen oli sitä mieltä, että nuoret ovat nykyään liian valikoivia töiden suhteen eivätkä suostu tekemään niin sanottuja hanttihommia.
Nykyään tosi monet nuoret aattelee silleen, että en mä tollasta duunii. Mä oon liian hyvä tollaseen. Mä oon liian hyvä siivoojaks, mä oon liian hyvä mäkkärin kassalle ja mä oon liian hyvä sinne, tänne, tonne, Vappu Pimiä laukoo.
Vappu Pimiä ihmettelee sitä miten nuoret hänen mielestään haluavat suoraan päästä parempiin asemiin töissä. Nainen luettelee miten hän on pessyt Viking Cinderellan vessoja kolme vuotta, jakanut mainoksia 12-vuotiaana, myynyt jäätelöä, työskennellyt lounastiskissä ja baarissa. Mun ikäpolvi, ne on kaikki tehny jotain hanttihommia, Pimiä kertoo.
Kommentit (272)
Vierailija kirjoitti:
Boomerien aikaan noita töitä vielä sai. Nykyään sinnekin pitää olla aukoton video-CV ja ties mitä koulutuksia ja kortteja vino pino, jotta edes pääsee haastatteluun. Haastattelussa sitten se jolla on paras supliikki saa paikan.
Tää. Siivoojaksi päässyt helposti mutta 2 paikasta potkut 2 vkon jälkeen, kun: et osaa vielä tätä ja hoiva-avustajaksi ei oteta. T. N41 v.
Nuoriso ei ollut muinaisessa Mesopotamiassa sen hyvätapaisempaa kuin myöhemminkään. Lättähattuja vaelteli tarunomaisen Baabelin kaduilla, ja nuoria vetelehti julkisilla paikoilla.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2006/09/08/lattahattuja-kaksoisvirran-maa…
Nainenhan vaikuttaa katkeralta vanhalta akalta. Taisi pilata nuoruutensa rahan perässä juostessa ja aikuisuuskin näyttää menevän samaan malliin. Mieskin piti siinä vauhdissa vaihtaa äveriämpään malliin.
Vierailija kirjoitti:
Vappu nosti kissan pöydälle. Olen 100% samaa mieltä.
Minä 100% en. Nuoret tietävät mitä tahtovat, ovat fiksuja ja opiskelevat, eivät hukkaa aikaansa huonosti palkatuissa orjahommissa.
Vapulle tiedoksi, että kun on riittävän fiksu ja opiskellut, niin ei tarvitse uraa aloittaa vessanpöntöstä. Tiedoksi myös, että et ole nuorten idoli.
Vierailija kirjoitti:
Vappu onkin taistellut itselleen tien menestyksen korkeimmalle huipulle kovalla työllä ja hurjilla meriiteillä.
Niinpä, edelleen mainostenjakaja.
Nuoret kun ei pääse teininä töihin, niin kyllä sekin verottaa.
Meikäläisten duuniselkäranka on taottu nuorena. On ollut erilaisia hommia ensimmäiset kesät 13-18v. Kerkes näkemään yhtä ja toista.
Nyt kun hyvällä tsäkällä pääsee jonnekin joutohommiin parikymppisenä, niin oma mielipidekin on kerennyt kasvamaan.
Toisaalta eihän nykyään edes ole tsuppareita ja lannanluontia yms.
En pelkästään nuoria tässä osottelis vaan työmarkkinoita enemmänkin. Liittoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä 100% en. Nuoret tietävät mitä tahtovat, ovat fiksuja ja opiskelevat, eivät hukkaa aikaansa huonosti palkatuissa orjahommissa.
Hukkaa aikaansa? Mihin niillä on kiire? Tekemään määräaikaisia pätkiä kuten korkeasti koulutetut nykyään, kun ei ole varaa maksaa niin kalliita palkkoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hukkaa aikaansa? Mihin niillä on kiire? Tekemään määräaikaisia pätkiä kuten korkeasti koulutetut nykyään, kun ei ole varaa maksaa niin kalliita palkkoja?
Ei pidä paikkaansa, kun valitsee opintoalan oikein. Typerää valita ala, jossa ei työllisty.
Vierailija kirjoitti:
"Nykynuoret on laiskoja"-lausetta on toitotettu kautta aikojen. Edelliset sukupolvet arvostelee aina nuorempiaan.
Huono itsetunto ja epävarmuutta itsestään täytyy olla, jos noin pitää nuorempaa sukupolvea mollata.
Niin, no teininä sai mainosjakeluhommia tosi helposti. Soitti vaan ja seuraavalla viikolla oli mainospostipaketteja jaettavaksi. Ja kerrossiivoojaksikin pääsi helposti ainakin kesäisin. Nykyään et saa mitään duunia.
Kun työehdot ovat lainmukaiset ja palkkauksella on mahdollista maksaa vuokra ja suunnitella tyydyttävää tulevaisuutta, löytyy kaikkiin töihin tulijoita.
Esim vapaa-ajalla ilman korvausta seurattavat työpaikan whats up -ryhmät joissa syytellään toisia ovat tämän päivän ihme pelleilyitä joihin ei tule suostua.