Nyt joku roti näihin ruoan hintoihin!!!
Viime viikolla jäi tomaatit ostamatta koska hinta 7,99€/kg. No, tänään Alepassa 8,29/kg(!!). Rakastan paprikaa, hinta jo 10,29/kg. Pakastaparsakaali 9,20/kg. Kotimaista-kananmunat 2,45. Koiranruokapurkki 2,79.
Ei tässä ole enää mitään järkeä.
T. Vuokran jälkeen 580€/kk netto. Onnea mulle.
Kommentit (1383)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viikon ruuat kahdelle 20 euroa, teen sähköisen kauppalistan kun hinnat ärsyttää. Ostan mahdollisimman vähän ja suunnittelen halpoja ruokia. Tässä viime viikkojen ruokia: Makaronilaatikko, kaalilaatikko, possuwokki kasviksilla ja riisillä, maksalaatikko, nakkisoppa, maksapihvit muusilla ja kermakastikkeella, pannukakku, vohvelit, muffinssit. Lisäksi 20 euroa / viikko mahtuu maito, mehu, voi, leipä, juusto, leike, marjat, juureksia.
Eipä mahdu enää tomaatti, kurkku, paprika, hedelmät, paremmat juustot, lohi, pihvit, paistit.
Viini ei mahdu 20 € /viikkobudjettiin mutta olen ostanut viikonlopuksi jonkun hinta laatu palkitun viinin max 15 euroa.
Kulutusta olemme leikanneet tänä vuonna 200-400 euroa ruokakauppaan kuussa tuohon 80 euroa kuussa. Eläköön sähköiset kauppalistat ja perinneruoat. Kohta mielikuvitus loppuu stana ja teen jotain lapskoussia.
Nup viikon ruoat eivät kyllä taida mahtua 20 euroon.
Katsoin minun kauppalistat niin tätä rataa mennään ja HV alapeukuttajat, kateellisten panettelua. Jos ette jaksa suunnitella viikon ruokia tai laittaa itse kotiruokaa niin se näkyy ruokalaskussa. Ihan turhaa maksaa hintojen korotuksia ja pitäytyä entisessä kulutuksessa. Jaksan vähintään vuoden säätää ja säästää, ruokakauppabudjetti pysyy 20€/viikko.
viikko 1 jauheliha, kaali, makaroni, koskenlaskija, maito, leipä, maksa, voi, peruna, kerma, sipuli = 19,88€
Viikko 2 porsaansuikale riisi wokvihannes juusto mehu nakki leike mustikka = 20,02€
Viikko 3 on suunnitteilla porkkana lanttu karjalanpaisti ja vttu jotain muuta max 20€
Minä tein just kermaperunat (0,90€) ja lihapullia (1,10€). Syön neljä päivää ainakin. Lisäksi salaattia.
Vierailija kirjoitti:
Aivan sairasta menoa. Kaupat tahkoaa älytöntä voittoa. Hintojen nousu ei perutu muuhun kuin ahneuteen.
Juu. Ei hel vetti mitä vi tun pa skaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viikon ruuat kahdelle 20 euroa, teen sähköisen kauppalistan kun hinnat ärsyttää. Ostan mahdollisimman vähän ja suunnittelen halpoja ruokia. Tässä viime viikkojen ruokia: Makaronilaatikko, kaalilaatikko, possuwokki kasviksilla ja riisillä, maksalaatikko, nakkisoppa, maksapihvit muusilla ja kermakastikkeella, pannukakku, vohvelit, muffinssit. Lisäksi 20 euroa / viikko mahtuu maito, mehu, voi, leipä, juusto, leike, marjat, juureksia.
Eipä mahdu enää tomaatti, kurkku, paprika, hedelmät, paremmat juustot, lohi, pihvit, paistit.
Viini ei mahdu 20 € /viikkobudjettiin mutta olen ostanut viikonlopuksi jonkun hinta laatu palkitun viinin max 15 euroa.
Kulutusta olemme leikanneet tänä vuonna 200-400 euroa ruokakauppaan kuussa tuohon 80 euroa kuussa. Eläköön sähköiset kauppalistat ja perinneruoat. Kohta mielikuvitus loppuu stana ja teen jotain lapskoussia.
Katsoin minun kauppalistat niin tätä rataa mennään ja HV alapeukuttajat, kateellisten panettelua. Jos ette jaksa suunnitella viikon ruokia tai laittaa itse kotiruokaa niin se näkyy ruokalaskussa. Ihan turhaa maksaa hintojen korotuksia ja pitäytyä entisessä kulutuksessa. Jaksan vähintään vuoden säätää ja säästää, ruokakauppabudjetti pysyy 20€/viikko.
viikko 1 jauheliha, kaali, makaroni, koskenlaskija, maito, leipä, maksa, voi, peruna, kerma, sipuli = 19,88€
Viikko 2 porsaansuikale riisi wokvihannes juusto mehu nakki leike mustikka = 20,02€
Viikko 3 on suunnitteilla porkkana lanttu karjalanpaisti ja vttu jotain muuta max 20€Minä tein just kermaperunat (0,90€) ja lihapullia (1,10€). Syön neljä päivää ainakin. Lisäksi salaattia.
Minä tein keiton kun kaavin kengänpohjat ja pärjään tällä päivän. Huomenna käyn taas koirapuistossakäv elyllä.
Äänestäkää vaan Vihreitä, niin hinnat ei tule ikinä alas.
Polttoaineen hinta nousee "vihreän siirtymän" takia ensi vuoden alusta, ja se nostaa taas tavaroiden ja elintarvikkeiden hintoja.
Kaikki tavara, ruoka mukaan lukien, liikkuu kauppoihin autoilla.
Ja kun polttoaine kallistuu, kuljetuskustannukset kallistuu, ja tuotteiden hinnat kallistuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viikko 3 on suunnitteilla porkkana lanttu karjalanpaisti ja vttu jotain muuta max 20€Minä tein just kermaperunat (0,90€) ja lihapullia (1,10€). Syön neljä päivää ainakin. Lisäksi salaattia.
Minä tein keiton kun kaavin kengänpohjat ja pärjään tällä päivän. Huomenna käyn taas koirapuistossakäv elyllä.
Aika paskat eväät sulla, kirjaimellisesti. Kokeilepa kermaperunoita ja lihapullia salaatin kanssa. Jää hyvä maku suuhun.
Vierailija kirjoitti:
No ei ole kallista, se on vain sun päässä.
Sulla ei ainakaan päässä liiku mitään.
En ole huomannut suurta eroa hintojen nousuissa. En kyllä koskaan muutenkaan katsele hintoja. Ruoka on kuitenkin suhteellisen halpaa verrattuna melkein mihinkä tahansa. Joku auton huolto, tai prätkän huolto maksaa helposti yli 500€ kerta. Eikä sillä saa muutakun huolletun menopelinsä toivon mukaan toimimaan taas jonkun aikaa. Samalla rahalla saa parin kuukauden safkat. Lohet, tonnikalat, kanat, pihvit kasvikset, juustot ja muut perus eväät, mitä nyt yleensä tuleekaan syötyä. En kauheasti valittaisi. Jossakin Pakistanissa saa raataa koko päivän, että saa kasaan sellasen määrän rahaa, millä nippanappa saa itselleen päivän riisiannoksen. Ja siinä kaikki. Kyllä meillä on asiat vielä oikeinkin hyvin, vaikka se nyt saattaa hieman kyrpiinnyttää, kun se tomaatti maksaa muutaman sentin enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuloihin suhteutettuna ruoan hinta ei ole vielä lähelläkään 70- tai 80-luvun hintoja. Nyt köyhäkin syö paremmin kuin ylempi keskiluokka 80-luvulla. Ruoan hintaa on kymmeniä vuosia painettu keinotekoisesti alas, nyt olemme matkalla normaaleihin hintoihin. Tietysti se nyt tuntuu kalliilta kun olemme tottuneet lähes ilmaiseen ruokaan, mutta siihen ei ole enää paluuta, vaikka kivahan se olisi kun ilmaiseksi saisi.
Niinpä. Hauska miten nykyään ihmisten on pakko syödä kalaa viikottain ja lihaa joka päivä, sekä tietysti Meksikosta rahdattuja avokadoja jotta voi sanoa syövänsä terveellisesti. 1950-60-luvuilla lihaa syötiin sunnuntaisin, muuten elettiin satokauden mukaan ja syötiin yksinkertaista ruokaa, silti ihmiset oliviat fyysisesti ja psyykkisesti paljon paremmassa kunnossa mitä nykyihmiset. Nyt itketään jos tomaatti on kallista.
Joo mutta esimerkiksi asumisen kulut on suhteessa varmaan kymmenkertaistuneet. Siihen nähden ruuan hinnalla ei ole niin merkitystä.
Sunnuntaisin kaupat kiinni ettei mee palkkoihin, että hinnat laskee. Kauppaan aina kauppalistan kanssa ja vain perus tarpeita, rehut pakasteesta.
C-vitamiinit saa sitruunavedestä. Kesällä nokkosta pakkaseen, korvaa pinaatin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Venäjän pakotteet ja vihreä siirtymä energiatuotannossa. Siitä se pohjainflaatio syntyy ja samalla ruoan korkea hinta.
Saavat UkraineSlava Ukraine
Ukrainalle slava, ja köyhälle suomalaiselle näkkäri ja vettä?
Noin 5e syö todella hyvin ja terveellisesti päivän. Meillä nyt 3 aikuisen perhe ja aika tarkkaan budjetoitu ruoka menot. Nyt jopa tuntuu 3 x 150 e. Ylisuurelta budjetilla kuukaudeksi pelkkään ruokaan. Käytetään kuivattuja papuja, tummaa soija rouhetta ja härkäpapurouhetta aika runsaasti korvaamaan lihaa. Gluteenittomat leivät leivon itse ja gluteenileipä haetaan suoraan leipomosta.
Luulen että karsimalla tuoretuotteita ( tomaatti,kurkku,paprika) pääsisimme aika helposti tuonne 3 e/ vrk per henkilö hintaan. Eli 90 e / kk
Kaikki ruoka valmistetaan itse jo ruokavalionkin ( maidoton,gluteeniton) mukaan.
Hyödynnetään tarjoukset ja pakastinta tehokkaasti, eilen leipomolasku oli 10,71 ja sain 8 isoa leipää pakastimeen.
Kyllähän tässä hommaan on, mutta terveys hyvällä mallilla ja jääpä hiukkasen rahaa ylikin😀
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Venäjän pakotteet ja vihreä siirtymä energiatuotannossa. Siitä se pohjainflaatio syntyy ja samalla ruoan korkea hinta.
Saavat UkraineSlava Ukraine
Ukrainalle slava, ja köyhälle suomalaiselle näkkäri ja vettä?
Meidän ruuan hinnan nousut ei liity mitenkään Ukrainaan vaan sähköyhtiöiden kusetukseen ja keskon ja S ryhmän monopoliasemaan jota ne nyt käyttää epäterveesti hyväkseen.
Kyllä tämä hintojen nousu hirvittää, vaikka kuulutaankin miehen kanssa keskiluokkaan. Kolme pientä lasta, tuore asuntolaina, autolaina ja opintolainat. Töitä onneksi toistaiseksi on, mutta jos jompikumpi vaikkapa sairastuu niin tämäkin korttitalo hajoaa.
Meillä hintojen nousu näkyy ruokavaliossa. Ennen tehtiin melkein jokaiseen peruskotiruuan kylkeen joku hyvä salaatti. Nykyään harvemmin, vaan lisukkeena on esim raastettua porkkanaa, tai keitettyjä pakasteherneitä, tms. Salaattitarpeet kun alkoi olla 10 € per ateria niin ei yksinkertaisesti pysty. Tehdään ruokaisa salaatti sitten ihan omana aterianaan, mutta höysteeksi ei enää raaski :D Syödään keittoja, laatikoita, jne. Ihan terveellisesti syödään, hedelmiä ja juureksia ostetaan, mutta ne kalliit ja aneemiset kasvihuonetomaatit jää kyllä kauppaan.
Kakooool kirjoitti:
Sunnuntaisin kaupat kiinni ettei mee palkkoihin, että hinnat laskee. Kauppaan aina kauppalistan kanssa ja vain perus tarpeita, rehut pakasteesta.
C-vitamiinit saa sitruunavedestä. Kesällä nokkosta pakkaseen, korvaa pinaatin.
Yes, meillä puoliso saa palkkaa 1600 netto ja 2 lasta. No, saataisiin asumistukea sitten.
Vierailija kirjoitti:
Aivan sairasta menoa. Kaupat tahkoaa älytöntä voittoa. Hintojen nousu ei perutu muuhun kuin ahneuteen.
Mihin perustat näkemyksesi kauppojen älyttömistä voitoista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ira kirjoitti:
Niin sä meinaat että toi kmenu kakka paperi on mukamas halpaa. Ei ole kyllä ollenkaan halpaa. Ja niin ohuttakin että kun takapuolta pyyhit niin sormet menee paprista läpi.
Kuka enää pyyhkii 2023? Ei se paska hankaamalla lähde, leviää vaan. Jos yhtään hallitsee henkilökohtaista hygieniaa, tietää, että ainut tapa puhdistaa perse on pesu. Sitä varten se käsisuihku siellä vessassa on. Käytä sitä.
Hyi, ajatus siitä, että ottaisin käsisuihkun ja työntäisin käteni sinne paskaan puhdistamaan sitä veden kanssa. Ei se pelkällä huuhtelulla lähde, sitä pitää hinkata kädellä ja ehkä jopa saippualla. Käytän mieluummin paperia ensin ja sitten huuhtaisu päälle, jos siltä tuntuu. Ja se pitää kuivata pyyhkeellä, eli ei onnistu yleisissä vessoissa, millään määrällä paperia ei saa märkää persettä kuivattua.
"Jopa" saippualla...? Ulosteen normihaju ei lähde sormista edes yhdellä jämerällä saippuoinnilla, kaksi kertaa tarvitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa miettiä omavaraistaloutta, jos vain mahdollista. Välttämättä kaupunki-olosuhteissa ei voi pitää kanoja tai vuohia, mutta pienimuotoista puutarhaviljelyä voi tehdä. Kannattaa tutustua esim. tomaattien ja muidenkin vihanneksien vesiviljelyyn, johon ei tarvita multaa, mutta kuitenkin säntillisyyttä, että saa satoa. Vihannessäilykkeet kuitenkin vielä sen verran edullisia, että kannattaa satsata noihin. Kannattaa muistaa, että tuorevihanneksia ja -hedelmiä ei ole ollut Suomessa tarjolla samaan tapaan, kuin parikymmentä vuotta sitten. Jos keripukkia pelkäät niin syö raakaa sipulia, sillä aikanaan merimiehet hoitivat C-vitamiinin tarpeen.
Ai näillä sähkön hinnoilla, hyvä vitsi
Joulukuu soittaa ja haluaa sähkönhintansa takaisin.
Ei oo sähkö tällä hetkellä erityisen kallista
(Ja ysäri soittaa ja haluaa 'X soittaa' juttunsa takas)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin perustat näkemyksesi kauppojen älyttömistä voitoista?
Näe o shellin paarin ja mamma palstan raati yhresä päättäny !
Avokadoja ostamalla tukee meksikon huumekartelleja ja kala maksaa 40€/kg ja menee kompostiin :D
Ja ostovoima on varastettu pois, mädäntykööt tomaatitkin kompostiin.