Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En uskalla synnyttää alateitse

Vierailija
15.03.2023 |

Perhehaaveeni kaatuvat siihen (jos lapsia voin saada). Keisarileikkauksen aneleminen on varmaan työlästä? Ja onko se täysin varmaa, että saisin sen pelon vuoksi? Minun olisi saatava satavarma vastaus lääkäriltä jo ennen raskautta, sillä muutenhan raskausaikani olisi yhtä piinaa.

Onko täällä naisia, jotka ovat saaneet sektion ihan vain pelon vuoksi, omasta pyynnöstään?

Kommentit (132)

Vierailija
101/132 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette te akat oikein ruudinkeksijöitä. Nyt ihmisen tapa tulla maailman on VÄÄRÄ koska mInÄ oLeN sIyÄ mIelTä.

HUOH!!!

Vierailija
102/132 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin pelkäsin siksi pyysin kaikki puudutteet, niin en tuntenut oikeastaan koko alatiesynnytyksestä mitään, palautuminenkin oli nopeaa, repeämästä huolimatta.

Pelkään, että häntäluun alueelta/yläpuolelta selkäranka antaa periksi ja halvaannun. Olen tutkinut itseäni ja häpyluun ja häntäluun väliin jäävä väli on todella pieni, ei sieltä vauva voi mitenkään mahtua, ei ainakaan jos ei tapahdu nikamien periksiantoa, ja pahimmassa tapauksessa halvaantuminen. 

Ja ne kivut... Onhan sitä kivunlievitystä saatavilla mutta silti. Ja erityisesti nimenomaan se ponnistusvaihe, siis alakautta synnyttäminen, on se pahin pelkoni. Pelkään myös etten kestä sitä koko synnytystä, että sydämeni pettäisi. Siinä on esiintynyt rytmihäiriöitä. Olen jo nuorena naisena ajatellut haluavani sektion. 

Ap

Raskausajan hormonit valmistavat elimistöä synnytykseen. Googlaa "liitoskivut."

Pelkosektio on Suomessa mahdollinen, mutta oma mielipiteeni on, että on erikoista tehdä se ensisynnyttäjälle jolla tuntuu olevan puutteelliset tiedot synnytyksestä ja biologiasta. Valtaosa synnytyksistä sujuu kuitenkin hyvin.

Ymmärtäisin paremmin aiemmassa, komplisoituneessa synnytyksessä traumatisoituneen äidin kohdalla.

Minusta on sairasta että nykyaikana pitää anella sektiota. Miksi menisin huonoilla kivunlievityksillä repimään itseäni. Vaikka suuri osa synnytyksistä menee normaalisti niin en haluaisi olla se 1 tuhannesta jolla menee pieleen. Lisäksi kaikenmaailman s*distikätilöt ja huono kohtelu osastolla. Sekin on älytöntä että joutuu anelemaan klinikalle pääsyä ja kun viime tingassa sinne pääset niin ei voidakaan antaa enää kivunlievitystä. Onneksi synnyttäminen ei sentään ole pakollista.

Ei se ihan yksi tuhannesta ole, joka vammautuu pahasti. Se on paljon yleisempää, noin 1,2% eli Suomessa noin 500 naista vuodessa. Eikä nämä pahat vauriot koskaan korjaudu vaan niistä jää elinikäiset vaivat suurimmalle osalle. Jotkut äitiysfyssarin jumppaohjeet on lähinnä huono vitsi eikä niillä tee mitään, jos kuuluu tuohon porukkaan.

https://www.utu.fi/fi/ajankohtaista/vaitos/synnytyksen-aiheuttaman-pera…

Kiitti tästä linkistä. Kauhistuttavaa. Tämä saa minut yhä enemmän vaatimaan sektiota.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/132 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin pelkäsin siksi pyysin kaikki puudutteet, niin en tuntenut oikeastaan koko alatiesynnytyksestä mitään, palautuminenkin oli nopeaa, repeämästä huolimatta.

Pelkään, että häntäluun alueelta/yläpuolelta selkäranka antaa periksi ja halvaannun. Olen tutkinut itseäni ja häpyluun ja häntäluun väliin jäävä väli on todella pieni, ei sieltä vauva voi mitenkään mahtua, ei ainakaan jos ei tapahdu nikamien periksiantoa, ja pahimmassa tapauksessa halvaantuminen. 

Ja ne kivut... Onhan sitä kivunlievitystä saatavilla mutta silti. Ja erityisesti nimenomaan se ponnistusvaihe, siis alakautta synnyttäminen, on se pahin pelkoni. Pelkään myös etten kestä sitä koko synnytystä, että sydämeni pettäisi. Siinä on esiintynyt rytmihäiriöitä. Olen jo nuorena naisena ajatellut haluavani sektion. 

Ap

Raskausajan hormonit valmistavat elimistöä synnytykseen. Googlaa "liitoskivut."

Pelkosektio on Suomessa mahdollinen, mutta oma mielipiteeni on, että on erikoista tehdä se ensisynnyttäjälle jolla tuntuu olevan puutteelliset tiedot synnytyksestä ja biologiasta. Valtaosa synnytyksistä sujuu kuitenkin hyvin.

Ymmärtäisin paremmin aiemmassa, komplisoituneessa synnytyksessä traumatisoituneen äidin kohdalla.

Eli mielestäsi ensin pitää traumasoida nainen? Sitten on kelvollinen saamaan sektion?

Läheskään kaikki alatiesynnytykset eivät suju hyvin. Mm joka kymmenes syntyy imukupilla ja enemmän kuin yksi sadasta synnyttäjästä saa 3. tai 4.asteen repeämän eli myös peräaukko repeää. Näistä suuresta osasta jää pysyvät vammat eli uloste, kaasu ja pissa karkaa parhaassa iässä olevilta naisilta.

Että joutuu ulostamaan painamalla sormella emättimen puolella ei ole hyvin sujuneen synnytyksen seuraus.

Vierailija
104/132 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alatiesynnytyksestä jäi vain  himmeät raskausarvet vatsanahkaan, hätäsektiosta valtava, 50-senttinen poikkiarpi lonkkaluusta toiseen. Vieläkin kinnaa ja näkyy, vaikka sektiosta on jo 34 vuotta! Sektiolpseni on autoimmuunisairauksista kärsivä, normaalisynnytetty täysin terve.

Hätäsektiossa on kiire, silloin haavakin voi olla vähän sinne päin. Suunnitellussa sektiossa on aikaa tehdä siistimpi haava.

Vierailija
105/132 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2 viikkoa liian aikaisin synnytys kirjoitti:

Traumassynnyttäjä. En saanut sektiota sektiota. Sanoivat, että syntyy jo niin pian ettei ollut aikaa puudutuksiin ym. Sain ilokaasua mikä ei auttanut mitään. Lupasin olla tulematta tänne enää ikinä ja niin tein. + HALUT JÄI SYNNYTYSPÖYDÄLLE.

YHYY YHYY TRAUMA YHYY😩😫

Äitisi on varmaan hyvin ylpeä synnyttäessään tuollaisen ihmisen.

Kasva jo aikuiseksi.

Vierailija
106/132 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö muuten paikkansa, että nykyään mitataan jotenkin ranneluusta se, onnistuuko alatiesynnytys luuston puolesta? Minulla on kapea ranne, vaikka lantio näyttää leveältä, mutta sekin johtuu enemmänkin luiden päällä olevista "pehmusteista". 

Ap

Ulkoisesti leveä lantio voi olla sisältäpäin ahdas.

läskiperseillä on aina "painavat luut"

Ihan pakko tulla räkimään asialliseen keskusteluun? 🖕

Vierailija
107/132 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olette te akat oikein ruudinkeksijöitä. Nyt ihmisen tapa tulla maailman on VÄÄRÄ koska mInÄ oLeN sIyÄ mIelTä.

HUOH!!!

Kysypä akka-äidiltäsi, miten sinun vääntämisesi sujui.

Imetysaika taisi jäädä tämän tyypin äidiltä lyhyeksi, kun oikeinkirjoituskaan ei suju.

Vierailija
108/132 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyypillistä ajatella vain kroppaansa. Älä raskaudu.

No olisiko se kroppansa ajattelu ihan vaan tervettä itsesuojeluvaistoa kumminkin. Jälkimmäisestä lauseesta olen samaa mieltä. Itse jätän raskautumatta, koska terveyteni on minulle tärkeää. Ja hit tojako sillä kakaralla tekee muutenkaan?

Miksi luet tätä ketjua kerta et perhettä halua etkä ymmärrä miksi monet sellaisen itselleen tahtoo 😂 älä hanki lasta, jätä se sellaisille ihmisille jotka muksun haluaa. Yksinkertaista.

No ihan kuule huvikseni luen :D Nauran teille paikkansahajottaneille katkerille mammeleille. Enkä todella tarvitse ketään randomia sanomaan mulle, että älä hanki lasta. Vaikuttaako siltä, että olen hankkimassa muutenkaan? XD

Kuinka paljon sinun äitiäsi nauratti kun sinua väänsi ulos, oletko nauranut hänellekin?

Sääliksi käy sinun äitisi.

Voi miten olitkin nyt nokkela, hellanlettas. Noin paljonko harmittaa, että menit vapaaehtoisesti revityttämään itsesi? XD

Ihan yhtä vapaaehtoisesti kuin sinun äitiparkasi.

Vierailija
109/132 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No olisiko se kroppansa ajattelu ihan vaan tervettä itsesuojeluvaistoa kumminkin. Jälkimmäisestä lauseesta olen samaa mieltä. Itse jätän raskautumatta, koska terveyteni on minulle tärkeää. Ja hit tojako sillä kakaralla tekee muutenkaan?

Miksi luet tätä ketjua kerta et perhettä halua etkä ymmärrä miksi monet sellaisen itselleen tahtoo 😂 älä hanki lasta, jätä se sellaisille ihmisille jotka muksun haluaa. Yksinkertaista.

No ihan kuule huvikseni luen :D Nauran teille paikkansahajottaneille katkerille mammeleille. Enkä todella tarvitse ketään randomia sanomaan mulle, että älä hanki lasta. Vaikuttaako siltä, että olen hankkimassa muutenkaan? XD

Kuinka paljon sinun äitiäsi nauratti kun sinua väänsi ulos, oletko nauranut hänellekin?

Voi miten olitkin nyt nokkela, hellanlettas. Noin paljonko harmittaa, että menit vapaaehtoisesti revityttämään itsesi? XD

Osanotot äidillesi. Taisit jäädä sanattomaksi äitisi kärsimyksistä.

Vierailija
110/132 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syntyvyys on ennätysmatalalla eikä ensimmäistäkään asiaa sen nostamiseksi tehdä eli että nainen saa aina valita synnytystapansa. Syntyvyyden nostamista tärkeämpi asia on se että naiset varmasti kärsivät niin paljon kuin mahdollista.

Vierailija
111/132 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni XD:n koulukavereista on jo saanut lapsen? Oletko päässyt vielä peruskoulusta?

Vierailija
112/132 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alatiesynnytyksestä jäi vain  himmeät raskausarvet vatsanahkaan, hätäsektiosta valtava, 50-senttinen poikkiarpi lonkkaluusta toiseen. Vieläkin kinnaa ja näkyy, vaikka sektiosta on jo 34 vuotta! Sektiolpseni on autoimmuunisairauksista kärsivä, normaalisynnytetty täysin terve.

Hätäsektiossa on kiire, silloin haavakin voi olla vähän sinne päin. Suunnitellussa sektiossa on aikaa tehdä siistimpi haava.

Tämä se on jännä että joku alkaa aina puhumaan sektioarven ulkonäöstä kun naisten huolena on vakavat jokaista päivää loppuiän haittaavat vammat ja vauriot alapäässä. Nekö ei haittaa?

Vierailija
113/132 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Herranjestas sentään, ei harmita ollenkaan, ettei minun tarvinnut synnyttää sinua. Olisin haastanut sairaalan oikeuteen ja antanut sinut pois.

nO voi HErranJESTAS

Vierailija
114/132 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinua harmittaa, kun et osaa olla nokkela.

Vierailija
115/132 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain keisarileikkauksen kertomalla synnytyspeloistani. Itse asiassa minä en edes ennättänyt pyytää sitä ennen kuin lääkäri jo minulle sitä suositteli. Samaten halusin "varmuuden vuoksi" sterilisaation ja sekin luvattiin heti, eli suoritettiin siinä keisarileikkauksen yhteydessä.

En tiedä miten helppoa nykyisin on saada. Tästä on aikaa 20 vuotta kun synnytin esikoiseni ja samalla ainokaiseni.

Vierailija
116/132 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri toisen pelkosektion kokeneena:

1. Ketään ei pakoteta synnyttämään alateitse

2 . Hoitopolku menee pakosti näin: neuvolasta lähete pelkopoli> keskustelu kätilön kanssa > keskustelu lääkärin kanssa joka antaa pelkosektiopäätöksen ja leikkausaika varataan

3. En usko että päätöstä on mahdollista saada ilman/ennen raskautta,

4. Molemmissa tavoissa on riskinsä ja on synnyttäjän valinta kumman kokee paremmaksi.

5. Suunniteltu sektio on todella turvallinen ja parantuminen nopeaa (itse reippailla kävelyillä viikon päästä leikksuksesta). Sektion pelotteluvut tulevat kiireellisistä ja hätäsektiosta.

6. Pelkopolille ei tarvitse mennä itkien. Sokuinen aikuiselle järkevästi puhuen sektion saa kyllä. Ekalla kerralla minun piti perustella enemmän, mutta kun olin asenteella että tiedä että saan sen ja olen varma päätöksestäni, oli asia sillä selvä. Tokalla kerralla ei tarvinbut kuin etänä sanoa kätilölle että edelleen haluan sektion ja sitten varattiinkin aika lääkärille joka selitti vain että viran puolesta pakko kysyä että olen varma ja sitten varattiinkin jo leikkausaikaa.

7. Sektiopäätös menee pakosti pitkälle, koska virallisesti asia tulee päättää synnytystapa-arviossa noin viikolla 36. Se ei haittaa koska jo kätilö kirjaa aikaisemmin vahvan sektiotoiveen jolloin edelleen saa sektion jos syntyy paljon etuajassa. Ja jos syntyy vielä aikaisemmin niin vauva ri ehkä sektiolla selviäisi jolloin itsestänikin on perusteltua silloin (tyyliin alle 30 viikkoisen) synnyttää alateitse.

8. Missään nimessä älä jätä lapsia tämön takia tekemättä!saat kyllä sektion.

9. Pahoittrlut virheistä, sylissä tuhisee pieni sektiovauva tyytyväisenä ( ja mulla ei kipuja).

Lapselle on aina turvallisinta syntyä sektiolla.

Vierailija
117/132 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinua harmittaa, kun et osaa olla nokkela.

Et taitaisi tunnistaa sarkasmia, vaikka se löisi sinua kasvoihin?

Vierailija
118/132 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten naiset kehtaavat vielä ihmetellä minkä takia suomen valtion talous on kuralla kun synnyttämisestäkin vaaditaan kymmenien tuhansien lasku yhteiskunnalle lopulta liittyy jotenkin ulkonäköön

Vierailija
119/132 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten naiset kehtaavat vielä ihmetellä minkä takia suomen valtion talous on kuralla kun synnyttämisestäkin vaaditaan kymmenien tuhansien lasku yhteiskunnalle lopulta liittyy jotenkin ulkonäköön

Syntyvyyttäkään ei saada nousuun sillä, että lapsen haluava äiti joutuu pelkäämään ja kärsimään synnytyspelosta, kun hänelle voitaisiin tarjota ihan vaan pyytämällä mahdollisuus saada suunniteltu sektio. Ei siitä tarvitsisi tehdä yhtään vaikeaa. 

Vierailija
120/132 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhea vinkuminen ja valitus, "jos sinun äitisi olisi, jos minä olisin sinun äitisi yhyy yhyy". Täysin turhaa jossittelua. On ihan oma vikanne jos paikat hajoavat, kun porsitte kuin emakot. Nyky-Suomessa teillä on mahdollisuus valita. Minä tein oman valintani nautin siitä. Ja kun niin näitä hymiöitä rakastatte niin tässäpä teille XDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD