En uskalla synnyttää alateitse
Perhehaaveeni kaatuvat siihen (jos lapsia voin saada). Keisarileikkauksen aneleminen on varmaan työlästä? Ja onko se täysin varmaa, että saisin sen pelon vuoksi? Minun olisi saatava satavarma vastaus lääkäriltä jo ennen raskautta, sillä muutenhan raskausaikani olisi yhtä piinaa.
Onko täällä naisia, jotka ovat saaneet sektion ihan vain pelon vuoksi, omasta pyynnöstään?
Kommentit (132)
Joka päivä siellä on naisia sektiossa pelon vuoksi, ei ole epänormaali pyyntö.
Riippuu sairaanhoitopiiristä ja tapaamastasi lääkäristä onko helppoa vai vähän vaikeampaa. Koen itse saaneeni sype-sektion melko helposti HUS Nkl/Espoo.
Facebookissa on esimerkiksi ryhmä "Suunniteltu sektio & synnytyspelko/trauma (elektiivinen keisarileikkaus)", josta voit saada lisätietoja. Tiedän tapauksia, joissa sypelupaus on haettu jo ennen raskautta, mutta mielestäni se ei ole tarpeellista.
Minäkin pelkäsin siksi pyysin kaikki puudutteet, niin en tuntenut oikeastaan koko alatiesynnytyksestä mitään, palautuminenkin oli nopeaa, repeämästä huolimatta.
Traumassynnyttäjä. En saanut sektiota sektiota. Sanoivat, että syntyy jo niin pian ettei ollut aikaa puudutuksiin ym. Sain ilokaasua mikä ei auttanut mitään. Lupasin olla tulematta tänne enää ikinä ja niin tein. + HALUT JÄI SYNNYTYSPÖYDÄLLE.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin pelkäsin siksi pyysin kaikki puudutteet, niin en tuntenut oikeastaan koko alatiesynnytyksestä mitään, palautuminenkin oli nopeaa, repeämästä huolimatta.
Pelkään, että häntäluun alueelta/yläpuolelta selkäranka antaa periksi ja halvaannun. Olen tutkinut itseäni ja häpyluun ja häntäluun väliin jäävä väli on todella pieni, ei sieltä vauva voi mitenkään mahtua, ei ainakaan jos ei tapahdu nikamien periksiantoa, ja pahimmassa tapauksessa halvaantuminen.
Ja ne kivut... Onhan sitä kivunlievitystä saatavilla mutta silti. Ja erityisesti nimenomaan se ponnistusvaihe, siis alakautta synnyttäminen, on se pahin pelkoni. Pelkään myös etten kestä sitä koko synnytystä, että sydämeni pettäisi. Siinä on esiintynyt rytmihäiriöitä. Olen jo nuorena naisena ajatellut haluavani sektion.
Ap
2 viikkoa liian aikaisin synnytys kirjoitti:
Traumassynnyttäjä. En saanut sektiota sektiota. Sanoivat, että syntyy jo niin pian ettei ollut aikaa puudutuksiin ym. Sain ilokaasua mikä ei auttanut mitään. Lupasin olla tulematta tänne enää ikinä ja niin tein. + HALUT JÄI SYNNYTYSPÖYDÄLLE.
Olisivat tehneet hätäsektion nukutuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Voit saada sen. Suomessa on lupa kieltäytyä alatiesynnytyksestä. Joudut pyytämään sitä ja tulet kuulemaan mitä etuja olisi alatiesynnytyksestä, mutta sen jälkeen voit kuitenkin sanoa ettet pysty siihen ja sit pääset sektioon.
Jos itse vielä teen toisen, haluan sektioon koska minulta meni 6 kk palautua synnytyksestä
Puoli vuotta on ihan normaali aika palautua.
Kokeile sitten otsan kautta kuten Zeus.
Minulla ihan sama pelko. Oon muutenkin niin arka ja kipuherkkä, että en usko et selviäisin alatiesynnytyksestä. Lihaskunto ja keskivartalon hallinta täysin olematon, en usko että jaksaisin edes ponnistaa niin paljon kuin pitäis ja menisin paniikkiin ja kätilöt kettuilis ja vauva sais jotain vaurioita. :(
Rakastan synnyttämistä. Pääsisipä vielä kerran kokemaan sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkään, että häntäluun alueelta/yläpuolelta selkäranka antaa periksi ja halvaannun. Olen tutkinut itseäni ja häpyluun ja häntäluun väliin jäävä väli on todella pieni, ei sieltä vauva voi mitenkään mahtua, ei ainakaan jos ei tapahdu nikamien periksiantoa, ja pahimmassa tapauksessa halvaantuminen.
Ja ne kivut... Onhan sitä kivunlievitystä saatavilla mutta silti. Ja erityisesti nimenomaan se ponnistusvaihe, siis alakautta synnyttäminen, on se pahin pelkoni. Pelkään myös etten kestä sitä koko synnytystä, että sydämeni pettäisi. Siinä on esiintynyt rytmihäiriöitä. Olen jo nuorena naisena ajatellut haluavani sektion.
Ap
Raskausajan hormonit valmistavat elimistöä synnytykseen. Googlaa "liitoskivut."
Pelkosektio on Suomessa mahdollinen, mutta oma mielipiteeni on, että on erikoista tehdä se ensisynnyttäjälle jolla tuntuu olevan puutteelliset tiedot synnytyksestä ja biologiasta. Valtaosa synnytyksistä sujuu kuitenkin hyvin.
Ymmärtäisin paremmin aiemmassa, komplisoituneessa synnytyksessä traumatisoituneen äidin kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ihan sama pelko. Oon muutenkin niin arka ja kipuherkkä, että en usko et selviäisin alatiesynnytyksestä. Lihaskunto ja keskivartalon hallinta täysin olematon, en usko että jaksaisin edes ponnistaa niin paljon kuin pitäis ja menisin paniikkiin ja kätilöt kettuilis ja vauva sais jotain vaurioita. :(
Entä jos alkaisit käydä jumpassa tai salilla?
Naiset saisivat sisäistää " Sen minkä ilolla saat sen tuskalla synnytät ".
Onko ap lammas vai suomalainen synnyttäjä?
Ja sektio on sun mukaan turvallinen? Haha
Tuossa tilanteessa jos raskaus alkaisi, saisit neuvolan kautta aikaa pelkopolille. Kävisit juttelemassa kätilön kanssa pelostasi ja joko sitten asian käsittelyn jälkeen synnyttäisit alateitse, tai sitten tehtäisi sektiopäätös.
Mutta ennen raskautta et voi asiaa vaatia, valitettavasti. Tietty protokolla on.
Työssäni näen, että usein ihmiset suunnittelee liikaa synnytykseen liittyviä asioista. Valitettavasti sen kulkuun ei voi itse vaikuttaa hirveästi. Siihen vaikuttaa niin moni asia.
Ehdottamasti sektio ja alapää sekä utsetunto kiittää.
Kyllä. Voit saada sen. Suomessa on lupa kieltäytyä alatiesynnytyksestä. Joudut pyytämään sitä ja tulet kuulemaan mitä etuja olisi alatiesynnytyksestä, mutta sen jälkeen voit kuitenkin sanoa ettet pysty siihen ja sit pääset sektioon.
Jos itse vielä teen toisen, haluan sektioon koska minulta meni 6 kk palautua synnytyksestä