Vegaanit syövät enemmän ultraprosessoituja elintarvikkeita kuin sekasyöjät
Among the four groups, the team found that higher avoidance of animal-based foods was correlated with increased consumption of ultra-processed foods,
https://www.news-medical.net/health/What-are-the-Health-Effects-of-Ultr…
Kommentit (218)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää prosessoinnin pelko on taas yksi yritys jolla ihmiset halutaan saada tuntemaan olonsa riittämättömäksi ja kelvottomaksi. Varsinkin naiset, jotka tänäkin päivänä huolehtivat pääasiassa perheiden ruoka-asioista. Ei olla kauas tultu siitä kun äitejä peloteltiin prosessoiduista vauvanruuista ja syyllistettiin keittämään porkkanasoseet itse, koska oli jotenkin paha juttu että porkkanat oli keitetty tehtaassa.
Itse en jaksa enää tällaista potaskaa, söin sitten lihaa tai en. Maksan leipomolle mielelläni jotta se prosessoisi jauhot leiväksi. Maksan muillekin elintarviketuottajille mielelläni, koska niillä on enemmän tietoa ja osaamista elintarvikkeiden käsittelystä kuin minulla ja ennen kaikkea minun ei tarvitse käyttää noihin prosesseihin aikaani vaan voin käyttää sen muuhun. Samoin maksan vaatevalmistajille siitä ettei minun tarvitse ommella vaatteitani tai talonrakentajille jotta minun ei tarvitse opetella rakentamaan taloani itse. Sen sijaan käytän aikani omaan työhöni, jota sitten ostavat ne joilla ei siihen ole osaamista tai jotka eivät siihen halua käyttää aikaansa.
Aijaa, itse taas näen asian niin että tuosta "prosessoinnin pelottomuudesta" on hyötyä yrityksille, jotka rikastuu sillä että saa tuottaa ja syöttää ihmisille epäinhimillistä "ravintoa". Kuka hyötyis prosessoinnin pelkäämisestä? Kuka hyötyis siittä että kaikki nielee sen pureskelematta?
Koska kohta tulee taas tuotteita, jotka on "vähän prosessoituja" ja ihmiset alkaa ostelemaan niitä ihan hulluna... vaikka oikeasti ovat yhtä prosessoituja. Vähän niinkuin suomessa tuo Luomu-villitys.
Vierailija kirjoitti:
Niinhän ne syövät ja tästä on tulossa uusi "normaali", että majoneesi hampparissa ei olekaan majoneesia, vaan jotain valkoista mautonta mössöä. Pitäköön tunkkinsa, sanoo entinen "kasvissyöjä".
Esim. "vegaaninen juusto" on vaan kovetettuja kasvisrasvoja ja transrasvaa. Ja vielä karmean makuista.
Samoin "luomu" ei ole tippaakaan ekologisempaa ja terveellisempää, tai edes myrkyttömämpää, kuin ihan normaalisti tuotettu ruoka, ja Suomen ruokatuotanto on paljon puhtaampaa, kuin luomutuotanto muualla. Silti vaan kauppaketjut jaksavat mainostaa, että nyt on jo niin ja näin paljon luomua... Ikäänkuin hyvänä asiana.
Sanot että luomu ei ole myrkyttömämpää jne, mutta yhtään perustelua et viitsinyt laittaa
Vierailija kirjoitti:
Nyt tässä alkaa jo mennä sekaisin mistä kaikesta vegaaneja halutaan nyt syyllistää. Alkuun syyllistettiin etteivät vegaanit elä tarpeeksi terveellisesti, nyt syyllistetään sitten ruuan ilmastovaikutuksista.
Miten nämä liittyvät yhteen ja miksi vegaanin epäterveellisyys tai hiilijalanjälki ovat pahempi asia kuin lihansyöjän vastaavat?
Miksi tulkitset syyllistämisenä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähes kaikissa seitaneissa on savuaromia
Aivan kuten moni liha on savustettua.
Tuo savuaromi ei siis ole mitään keinotekoista, vaan ihan samalla kuviolla mennään, kun tosiaan savustamisessa.
Älä nyt viitsi.
No kyllä nyt viitsin, kun ei oo kyseessä mikään mielipideasia.
Löydät varmasti ihan tarpeeksi tietoa savuaromista tän ketjun perusteella, että voit korjata mahdolliset virheelliset käsityksesi.Ehkä sulla itselläsi on tarpeen korjata virheelliset luulosi :)
Ei oo oikein ilmaantunut faktoja, jotka osoittais ne virheellisiks.
Ei savuaromi ole keinotekoista, kun se on ihan vaan savusta valmistettu. Ei tuossa ole virhettä, jota korjata.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tuoteet joissa veganimerkki on kymmenen kertaa terveellisimpiä kuin teidän tappajien syömät raadot. Se on fakta!
No nyt on vähän harhaista, että KAIKKIA tuotteet lisää on vegaani-merkki olisi 10 x terveellisempiä tai ei tekisi vegaanista yhtä tap pa jaa kuin sekasyöjästä. Vegaaniruokien valmistukseen vaadittava viljely tap paa paljon eliöitä ja tuhoaa elinympäristöjä. Nyt jos tähän sanot että mutkumutku parempi syödä itse se soija eikä lehmää, joka syö soijarehua... niin osa vegaani-tuotteista on paljon turhempia kuten vaikka joku avokado, minkä valmistuksessa tuhotaan metsää, tapeta an siis eliöitä ja ihan varta vasten tuhotaan hirveät määrät hyönteisiä, jotka olisivat myös muille eliöille suuri etu eläessään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo savuaromi ei siis ole mitään keinotekoista, vaan ihan samalla kuviolla mennään, kun tosiaan savustamisessa.
Älä nyt viitsi.
Löydät varmasti ihan tarpeeksi tietoa savuaromista tän ketjun perusteella, että voit korjata mahdolliset virheelliset käsityksesi.Ehkä sulla itselläsi on tarpeen korjata virheelliset luulosi :)
Ei savuaromi ole keinotekoista, kun se on ihan vaan savusta valmistettu. Ei tuossa ole virhettä, jota korjata.
No onhan se myrkky joka tapauksessa.
Seitan on keinotekoista paskaa, mihin pitää pistää "eikeinotekoisesti" savua, että sitä paskaa pystyy syömään
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinhän ne syövät ja tästä on tulossa uusi "normaali", että majoneesi hampparissa ei olekaan majoneesia, vaan jotain valkoista mautonta mössöä. Pitäköön tunkkinsa, sanoo entinen "kasvissyöjä".
Esim. "vegaaninen juusto" on vaan kovetettuja kasvisrasvoja ja transrasvaa. Ja vielä karmean makuista.
Samoin "luomu" ei ole tippaakaan ekologisempaa ja terveellisempää, tai edes myrkyttömämpää, kuin ihan normaalisti tuotettu ruoka, ja Suomen ruokatuotanto on paljon puhtaampaa, kuin luomutuotanto muualla. Silti vaan kauppaketjut jaksavat mainostaa, että nyt on jo niin ja näin paljon luomua... Ikäänkuin hyvänä asiana.
Sanot että luomu ei ole myrkyttömämpää jne, mutta yhtään perustelua et viitsinyt laittaa
No kun tietyt hyönteismyrkyt, "kasvinsuojeluaineet" on luomutuotannossa kielletty, mikä vähän niinkuin on sen luomun pointti, niin en mä nyt tiedä miten sitä vielä enemmän perustelis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää prosessoinnin pelko on taas yksi yritys jolla ihmiset halutaan saada tuntemaan olonsa riittämättömäksi ja kelvottomaksi. Varsinkin naiset, jotka tänäkin päivänä huolehtivat pääasiassa perheiden ruoka-asioista. Ei olla kauas tultu siitä kun äitejä peloteltiin prosessoiduista vauvanruuista ja syyllistettiin keittämään porkkanasoseet itse, koska oli jotenkin paha juttu että porkkanat oli keitetty tehtaassa.
Itse en jaksa enää tällaista potaskaa, söin sitten lihaa tai en. Maksan leipomolle mielelläni jotta se prosessoisi jauhot leiväksi. Maksan muillekin elintarviketuottajille mielelläni, koska niillä on enemmän tietoa ja osaamista elintarvikkeiden käsittelystä kuin minulla ja ennen kaikkea minun ei tarvitse käyttää noihin prosesseihin aikaani vaan voin käyttää sen muuhun. Samoin maksan vaatevalmistajille siitä ettei minun tarvitse ommella vaatteitani tai talonrakentajille jotta minun ei tarvitse opetella rakentamaan taloani itse. Sen sijaan käytän aikani omaan työhöni, jota sitten ostavat ne joilla ei siihen ole osaamista tai jotka eivät siihen halua käyttää aikaansa.
Aijaa, itse taas näen asian niin että tuosta "prosessoinnin pelottomuudesta" on hyötyä yrityksille, jotka rikastuu sillä että saa tuottaa ja syöttää ihmisille epäinhimillistä "ravintoa". Kuka hyötyis prosessoinnin pelkäämisestä? Kuka hyötyis siittä että kaikki nielee sen pureskelematta?
Äitejä ja naisia on syyllistetty iät ja ajat vähän kaikesta. Siivoojan käyttämisestä, valmisruokien käyttämisestä, lastenhoitajan käyttämisestä, kaikesta mitä ei tee itse. Ja samaa syyllistystä saavat osakseen muutkin, ei vain äidit ja naiset. Niin ihminen toimii, haluaa aina olla hieman parempi ja ylempänä kuin muut, syyllistää toisia. Ei tässä tarvita mitään salaliittoa, jossa joku hyötyy siitä että ihminen ei uskalla ostaa palveluja toisilta. Riittää kun ihminen näkee itsensä jotenkin parempana ja ruokansa jotenkin "inhimillisempänä" kuin niillä jotka ostavat toisilta apua ruuan valmistamiseen.
Miksei vegaanit voi syödä hunajaa?
Aito luonnontuote kuitenki?
Noin muuten arvostan vegaaniutta.
Itse olen valitettavasti sekaani.
Vierailija kirjoitti:
Ja tunnet varmaan hirveästi sekasyöjiä, jotka elää kokonaan kotimaisilla tuotteilla?
Monien kuivatuotteiden laivarahtaus on ekologisesti ihan ok (just pavut, linssit, viljat) sinänsä. Riisi ja avokadot on kyllä tietääkseni suht epäekologisia, mutta ne on ihan yhtä epäekologisia sekasyöjän kuin vegaaninkin ostoskorissa, eivätkä ole mitään vegetuotteita erityisesti.
Itse elän vain kotimaisilla muutamien allergioideni tähden joiden takia esim. monet (ja nyt lopulta kaikki) tropiikin hedelmät on pitänyt tiputtaa pois, ja siitäkin on aikaa jo 13 vuotta.
Kun siihen päädyin niin karsin sitten vähä vähältä muunkin selvästi laivarahtitavaran pois, ilmankin pärjää ja on pärjätty.
Eikös sitä niin kauheasti jankata että suosi suomalaista? No minä ainakin suosin.
Vierailija kirjoitti:
Aito luonnontuote kuitenki?Noin muuten arvostan vegaaniutta.
Itse olen ymmärtänyt, että se hunaja on mehiläisten itselle ja niiden mehiläisten jälkeläisille tarkoitettua ruokaa, mitä ne mehiläiset keräävät. Usein kun se hunaja tuotetaan ihmisille, niin monet mehiläiset kuolevat, kun sitä hunajaa ei ole enää heille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, huomasin kun maistoin vegejauhista ja vegaanista riisimaitosuklaata.
Vegejauhis menetteli, mutta se lisäaineiden määrä hirvitti.
Vegesuklaa on ajatuksena ihana, mutta maku ei valitettavasti ollut kovin hyvä. Maistui todella keinotekoiselle kaakaolle.
Plussaa söpöstä pakkauksesta.Mutta eikös niitä ole ihan fennovegaanejakin?
Ja kyllä monet sekasyöjätkin vetelee prosessoituja ruokia.
Eikä vegaanikin voi syödä ihan tavallista normaalia tummaa suklaata? Ei tietenkään maitosuklaata.
Täällä tuntuu olevan vallalla ajatus että jos tuotteessa ei lue vegaaninen tai se ei ole raaka kasvis niin sitä ei lasketa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt tässä alkaa jo mennä sekaisin mistä kaikesta vegaaneja halutaan nyt syyllistää. Alkuun syyllistettiin etteivät vegaanit elä tarpeeksi terveellisesti, nyt syyllistetään sitten ruuan ilmastovaikutuksista.
Miten nämä liittyvät yhteen ja miksi vegaanin epäterveellisyys tai hiilijalanjälki ovat pahempi asia kuin lihansyöjän vastaavat?
Miksi tulkitset syyllistämisenä?
Koska täällä oletetaan, että juuri vegaanin pitää olla tietoinen jokaisesta ruokansa terveys- tai ilmastovaikutuksesta. Samaa ei vaadita lihansyöjältä.
Ja kuitenkin tilanne on se, että vegaani on vain jättänyt pois ruokavaliostaan muutamia asioita. Muuten hän syö ihan samaa ruokaa kuin sekasyöjäkin. Miksi eläinperäisten tuotteiden poisjättäminen tekee vegaanista velvollisemman olemaan terveellisempi tai ilmastotietoisempi kuin muut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt viitsi.
Ei ole ihan vaan savusta valmistettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt viitsi.
Ei savuaromi ole keinotekoista, kun se on ihan vaan savusta valmistettu. Ei tuossa ole virhettä, jota korjata.No onhan se myrkky joka tapauksessa.
Seitan on keinotekoista paskaa, mihin pitää pistää "eikeinotekoisesti" savua, että sitä paskaa pystyy syömään
Eri
Kun näitä väitteitä on tässä ihan faktoilla jo monta kertaa korjattu, niin miks lähtee inttämään uudestaan?
Seitan ei selkeesti millään mittarilla oo keinotekoisempaa kuin leipä.
Myrkyllisyydestähän tässä ei keskusteltu lainkaan, vaan tuosta keinotekoisuudesta. Savu on joo lähtökohtaisesti myrkyllistä, ja savuaromista haitallisuus tulee juuri siitä, että se ei ole keinotekoista, vaan ihan konkreettisesti juuri sitä savua, eikä siitä toki siks savun haitallisia ainesosia olekaan saatu pois.
Suorassa savustuksessa noita haitallisia ainesosia tulee ruokaan paljon enemmän, kuin silloin kun on eka se savu tiivistetty nestesavuksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen valitettavasti sekaani.Itse olen ymmärtänyt, että se hunaja on mehiläisten itselle ja niiden mehiläisten jälkeläisille tarkoitettua ruokaa, mitä ne mehiläiset keräävät. Usein kun se hunaja tuotetaan ihmisille, niin monet mehiläiset kuolevat, kun sitä hunajaa ei ole enää heille.
Mut vegaanit kuitenkin voi syödä tuotteita, minkä kasvatukseen on käytetty vaikka just noita mehiläisiä, joita siinä prosessissa vielä ihan surutta kuolee enemmän kuin hunajan valmistuksessa. Jotenkin kummallista...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitejä ja naisia on syyllistetty iät ja ajat vähän kaikesta. Siivoojan käyttämisestä, valmisruokien käyttämisestä, lastenhoitajan käyttämisestä, kaikesta mitä ei tee itse. Ja samaa syyllistystä saavat osakseen muutkin, ei vain äidit ja naiset. Niin ihminen toimii, haluaa aina olla hieman parempi ja ylempänä kuin muut, syyllistää toisia. Ei tässä tarvita mitään salaliittoa, jossa joku hyötyy siitä että ihminen ei uskalla ostaa palveluja toisilta. Riittää kun ihminen näkee itsensä jotenkin parempana ja ruokansa jotenkin "inhimillisempänä" kuin niillä jotka ostavat toisilta apua ruuan valmistamiseen.
Minusta taas ihmisten välinen dynamiikka on vaan ihmisten välistä dynamiikkaa. Kun taas se mihin ostovoimansa käyttää on suoraan vaikutuksessa yrityksiin ja niiden tavoitteiden saavuttamiseen. Ei tarvi alkaa mitään salaliittoilemaan, kun kyllähän se on yleisesti tiedossa, että yritykset haluaa voittoa eikä tappiota.
Vierailija kirjoitti:
Hunaja ei ole luonnontuote Suomessa. MUURIMEHILÄINEN on ainoa Suomen mehiläislaji - FAKTA!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt viitsi.
Ei savuaromi ole keinotekoista, kun se on ihan vaan savusta valmistettu. Ei tuossa ole virhettä, jota korjata.Ei ole ihan vaan savusta valmistettu.
Se on palamishöyrystä tiivistettyä. En mahda mitään sille, jos et ymmärrä tätä.
Jännä, musta just majoneesi on ollu sellanen tuote, jossa ei paljon eroa vegen ja normaalin välillä huomaa (siis noi valmismajoneesit hamppareissa jne., toki itsetehty munalla maistuu munalta, jos munaa kaipaa).
Noi juustokkeet nyt on ällöjä ja epäterveellisiä, mutta kukaan onneks ei pakota syömään niitä.
Luomu taas on kyllä selkeästi myrkyttömämpää.