Vegaanit syövät enemmän ultraprosessoituja elintarvikkeita kuin sekasyöjät
Among the four groups, the team found that higher avoidance of animal-based foods was correlated with increased consumption of ultra-processed foods,
https://www.news-medical.net/health/What-are-the-Health-Effects-of-Ultr…
Kommentit (218)
Vierailija kirjoitti:
Melkein kaikki ruoka on prosessoitua. Lihansyöjät eivät syö lihaa raakana suoraan eläimestä tai maitoa lehmän utareesta. Liha on leikattu paloiksi ja sitä maustetaan ja paistetaan. Se on prosessointia. Maitoa homogenisoidaan tai mitä sille tehdäänkään. Se on prosessointia. Juustoa valmistetaan maidosta. Se on prosessointia.
Esim. nyhtökaurassa on ihan sellaisia raaka-aineita, joita ihmiset muutenkin syövät muutenkin: "Vesi, KAURA 20 % (KAURAlese, täysjyväKAURAjauho, KAURAproteiini), herneproteiini 20 %, härkäpapuproteiini 11 %, kasviöljyt (rypsi, rapsi)." Ihmiset syövät kauraa, herneitä, härkäpapuja, öljyjä. Nyt tässä tuotteessa ne aineet on vain kasattu yhteen.
Vertaa tätä ruokaa vaikkapa lihapulliin. Lihaan sekoitetaan esimerkiksi korppujauhoja ja kananmunaa. Miten tämä eroaa nyhtökaurasta prosessoinnin osalta?
E-aineetkin ovat monesti ihan normaaleja raaka-aineita tai vitamiineja, mutta ainesosaluettlossa ne merkitään e-aineina ja sitten ihmiset eivät tunnista, mistä aineesta on kyse.
MINÄ syön liki suoraan jäähdytettyä lehmänmaitoa utareesta ja se on ainoa maito jota voi juoda tyhjään mahaan. MINÄ syön raakaa kalaa jonka ongin Lapin tunturipurosta.
https://www.kariniemen.fi/tuotteet/tuote/kariniemen-kananpojan-savujuus…
suomalainen broilerinliha, suomalainen broilerinnahka, savustettu sulatejuusto (juusto, vesi, sulatesuolat (E331, E339, E452), voi, suola, säilöntäaine (sorbiinihappo)) 5 %, kanaliemi (kananluut, vesi, sipuli, porkkana, suola, mausteet (mm. laakerinlehti)), vesi, jodioitu suola, mausteet (mm. korianteri, valkosipuli, inkivääri), stabilointiaine (E450), hapettumisenestoaine (askorbiinihappo), aromit, säilöntäaine (E250). Makkarankuorena porsaansuoli. Lihapitoisuus 92%
https://www.hk.fi/tuotteet/hk-kabanossi-savupekoni/
suomalainen porsaanliha, vesi, pekoni 10 % (suomalainen porsaanliha, dekstroosi, jodioitu suola, savuaromi), kamara, jodioitu suola, stabilointiaineet (muunnettu tapiokatärkkelys, E450), aromit (mm. savu, chili), dekstroosi, lihaproteiini, perunakuitu, mausteet (valkopippuri), hapettumisenestoaine (askorbiinihappo), säilöntäaine (E250). Makkarankuorena porsaansuoli
Eli kyllä sitä savuaromia lihaanituotteissakin käytetään.
Silti savuaromin käyttö on turvallisempaa kuin ruoan suoraan savustaminen sillä siinä on vähemmän haitallisia aineita:
https://kemikaalicocktail.fi/2016/12/onko-savuaromin-kaytto-turvallista/
Savuaromi valmistetaan kondensoidusta savusta, josta poistetaan haitallisia aineita kuten esim. tervaa. Lopputuotteessa kuitenkin saattaa olla haitallisia kemikaaleja, mutta toisaalta niitä syntyy ihan luonnollisessakin savustamisessa. Tällä logiikalla koko savustaminen pitäisi kieltää.
Viranomaisen mielestä savuaromi on savustamista turvallisempaa, koska savuaromin pitoisuutta on mahdollista säätää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
z
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkkinä seitan. Valkoisesta vehnäjauhosta pestyä sitkoa johon on lisätty keinotekoisia aromiaineita. Niin kaukana terveellisestä kuin olla voi.
Se vehnäproteiinihan ei ole haitallista kuin sille allergisille. Valkoisen vehnäjauhon huonoja juttuja eli niitä nopeita hiilareita siinä ei juuri ole.
Lisäksi Seitan on ikivanha ruoka, joka on Kiinassa keksitty 1500 vuotta sitten, buddhalaismunkit tehneet sitä luostareissaan. Siitä on pitkä kokemus, eikä terveyshaittoja ole havaittu.
Hassusti vedetty tuo vehnäjauhon valkoisuus tähän. Seitanin teon kannaltahan sillä ei ole väliä, onko vehnä täysjyvää vai valkaistua, koska nämä tekijät eivät vaikuta vehnän proteiiniin tai sen koostumukseen tai terveellisyyteen lainkaan.
Seitanhan on vähän niinkuin vehnäleipää, ilman sen epäterveellisiä puolia.Mutta jos yleissivistys on heikko, voi ihminen luulla esim. tofua ja seitania moderneiksi, ultraprosessoiduiksi elintarvikkeiksi, vaikka ne on tosiaan vuosituhansia vanhaa Aasialaista ruokaperinnettä.
Se vaan on ihme, että uutta tietoa ei oteta vastaan.Ok, sillä voi olla pitkät perinteet. Mitä sitten? Luuletko, että se nykyään on samaa roinaa kuin joskus keskiajalla? Jos sen saa paketissa kaupan hyllystä, niin on aika aiheellista olettaa sen olevan prosessoitua.
Niin no, aika harva sitä lihaa ja kalaakaan itse enää pyytää. Kaupan hyllyltähän ne.
Neanderthalensis kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melkein kaikki ruoka on prosessoitua. Lihansyöjät eivät syö lihaa raakana suoraan eläimestä tai maitoa lehmän utareesta. Liha on leikattu paloiksi ja sitä maustetaan ja paistetaan. Se on prosessointia. Maitoa homogenisoidaan tai mitä sille tehdäänkään. Se on prosessointia. Juustoa valmistetaan maidosta. Se on prosessointia.
Esim. nyhtökaurassa on ihan sellaisia raaka-aineita, joita ihmiset muutenkin syövät muutenkin: "Vesi, KAURA 20 % (KAURAlese, täysjyväKAURAjauho, KAURAproteiini), herneproteiini 20 %, härkäpapuproteiini 11 %, kasviöljyt (rypsi, rapsi)." Ihmiset syövät kauraa, herneitä, härkäpapuja, öljyjä. Nyt tässä tuotteessa ne aineet on vain kasattu yhteen.
Vertaa tätä ruokaa vaikkapa lihapulliin. Lihaan sekoitetaan esimerkiksi korppujauhoja ja kananmunaa. Miten tämä eroaa nyhtökaurasta prosessoinnin osalta?
E-aineetkin ovat monesti ihan normaaleja raaka-aineita tai vitamiineja, mutta ainesosaluettlossa ne merkitään e-aineina ja sitten ihmiset eivät tunnista, mistä aineesta on kyse.
MINÄ syön liki suoraan jäähdytettyä lehmänmaitoa utareesta ja se on ainoa maito jota voi juoda tyhjään mahaan. MINÄ syön raakaa kalaa jonka ongin Lapin tunturipurosta.
Minä juon tuoretta lähdevettä omasta kaivosta, sekin uppoaa tyhjään mahaan ja virkistää. Syön oman kasvimaan sekä puutarhan antimia, juureksia ja marjoja. Leipää ostan lähi leipomosta. Ympäröivästä luonnosta poimin sieniä ja myös marjoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähes kaikissa seitaneissa on savuaromia
Aivan kuten moni liha on savustettua.
Tuo savuaromi ei siis ole mitään keinotekoista, vaan ihan samalla kuviolla mennään, kun tosiaan savustamisessa.
Älä nyt viitsi.
Musta tuntuu, ettei sekasyöjät välttämättä edes ymmärrä mikä kaikki on "prosessoitua" ruokaa.
Kun aamulla pöytään laittaa pikakaurahiutaleita, mansikkahilloa, sokeria, ruisleipää, leikkeleitä, juustoa ja jugurttia, niin ymmärtääkö miten tuossa on kaikki prosessoitua ruokaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekasyöjänä halusin välillä päästä helpolla. Silloin se oli jotain nakkeja/lihapullia/valmisruokaa.. Eli pitkälle jalostettua shaibaa.
Yhtä lailla vegaanina joskus on vain kiva heittää jotain valmista uuniin.
Ei se sulje sitä pois, että arkiruoka on silti useimmiten ihan itse tehtyä.
Kuinka itsetehtyä?
Käytätkö voita?
Entäs vehnäjauhoja? Syötkö leipää? Leikkeleitä, juustoa? Käytätkö ruokakermaa? Makkara, nugetit, lihapullat,36 +5555555555555555555
Ja ylläolevan lopun kirjoitti kissa. Jos joku osaa kertoa mitä hän halusi lisätä tähän keskusteluun, niin mielelläni kuulen. Itselle ei ihan aukea, mitä hänen 35 + 555555555555555555 tarkoittaa.
Avjuntturalihaani tekee kaiken itse. Aamulla ennen töitä herätään lypsämään lehmä, sitten kirnutaan voi. Töiden jälkeen tapetaan sika ja otetaan siitä peräsuoli talteen ja lihat. Sitten omassa keittiössä jauhetaan liha, maustellaan ja makkarakoneella pötkötetään sian suoleen ainesta. Jäätelö tehdään itse, juusto samoin ja pihan perällä nököttää oma mylly.
Niinhän ne syövät ja tästä on tulossa uusi "normaali", että majoneesi hampparissa ei olekaan majoneesia, vaan jotain valkoista mautonta mössöä. Pitäköön tunkkinsa, sanoo entinen "kasvissyöjä".
Esim. "vegaaninen juusto" on vaan kovetettuja kasvisrasvoja ja transrasvaa. Ja vielä karmean makuista.
Samoin "luomu" ei ole tippaakaan ekologisempaa ja terveellisempää, tai edes myrkyttömämpää, kuin ihan normaalisti tuotettu ruoka, ja Suomen ruokatuotanto on paljon puhtaampaa, kuin luomutuotanto muualla. Silti vaan kauppaketjut jaksavat mainostaa, että nyt on jo niin ja näin paljon luomua... Ikäänkuin hyvänä asiana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo savuaromi ei siis ole mitään keinotekoista, vaan ihan samalla kuviolla mennään, kun tosiaan savustamisessa.
Kaikki aromit on keinotekoisia ja varsinkin prosessoituja, vaikka niillä alkuperä oliskin jossain luonnollisessa.
Ei hyvänen aika. Savuaromi on ihan vaan luonnollisesta savusta tiivistetty nesteeksi. Se on ihan yhtä prosessoitua, kuin savustettua liha.
Voi yhden kerran!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt viitsi.
No kyllä nyt viitsin, kun ei oo kyseessä mikään mielipideasia.
Löydät varmasti ihan tarpeeksi tietoa savuaromista tän ketjun perusteella, että voit korjata mahdolliset virheelliset käsityksesi.
Eipä se kookoksen, soijan, kvinoan, avokadojen, riisin ja tropiikin tuotteiden yms. tänne roudaaminen kovin ympäristöystävällistä ole.
Ei ne laivat millään tuulisähköllä kulje vaan raskaalla polttoöljyllä.
Yhtään vegaania en tunne joka elää vain kotimaisilla tuotteilla, tämmöistä henkilöä voisikin arvostaa, mutta ei kun yli puolet ruokavaliosta pitää roudata puolen maailman takaa ja sitte hyvesignaloidaan minkä keretään niin joko on tyhmä tai sitten pahemman luokan itsepetosta.
Esipestyä jauhenlihaa vain kaikille :D
ultraprosessoitu on aivan eri asia kuin prosessoitu, tuntuu monella menevän nyt jauhot ja herneet sekaisin
Vierailija kirjoitti:
Niin, entä sitten? Eipä niistä tunnu olevan mitään haittaa. 16-vuotiaasta asti olen ollut kasvissyöjä, nyt ikää 49, syön paljon "ultraprosessoituja" tuotteita, mitään vaivoja ei ole koskaan ei edes räkätauteja, olen hoikka jne.
Syöt siis täysin teollisesti valmistettua ruokaa joka siis aiheuttaa syöpää, ja kyllä lihottaa kun on liian helposti syötävää. Minä ole 51 vuotias hoikka ja hyvä kuntoinen sekasyöjä, ja tiedän mitä suuhuni pistän kun teen ruokani itse.
Tää prosessoinnin pelko on taas yksi yritys jolla ihmiset halutaan saada tuntemaan olonsa riittämättömäksi ja kelvottomaksi. Varsinkin naiset, jotka tänäkin päivänä huolehtivat pääasiassa perheiden ruoka-asioista. Ei olla kauas tultu siitä kun äitejä peloteltiin prosessoiduista vauvanruuista ja syyllistettiin keittämään porkkanasoseet itse, koska oli jotenkin paha juttu että porkkanat oli keitetty tehtaassa.
Itse en jaksa enää tällaista potaskaa, söin sitten lihaa tai en. Maksan leipomolle mielelläni jotta se prosessoisi jauhot leiväksi. Maksan muillekin elintarviketuottajille mielelläni, koska niillä on enemmän tietoa ja osaamista elintarvikkeiden käsittelystä kuin minulla ja ennen kaikkea minun ei tarvitse käyttää noihin prosesseihin aikaani vaan voin käyttää sen muuhun. Samoin maksan vaatevalmistajille siitä ettei minun tarvitse ommella vaatteitani tai talonrakentajille jotta minun ei tarvitse opetella rakentamaan taloani itse. Sen sijaan käytän aikani omaan työhöni, jota sitten ostavat ne joilla ei siihen ole osaamista tai jotka eivät siihen halua käyttää aikaansa.
Vierailija kirjoitti:
Eipä se kookoksen, soijan, kvinoan, avokadojen, riisin ja tropiikin tuotteiden yms. tänne roudaaminen kovin ympäristöystävällistä ole.
Ei ne laivat millään tuulisähköllä kulje vaan raskaalla polttoöljyllä.
Yhtään vegaania en tunne joka elää vain kotimaisilla tuotteilla, tämmöistä henkilöä voisikin arvostaa, mutta ei kun yli puolet ruokavaliosta pitää roudata puolen maailman takaa ja sitte hyvesignaloidaan minkä keretään niin joko on tyhmä tai sitten pahemman luokan itsepetosta.
Ja tunnet varmaan hirveästi sekasyöjiä, jotka elää kokonaan kotimaisilla tuotteilla?
Monien kuivatuotteiden laivarahtaus on ekologisesti ihan ok (just pavut, linssit, viljat) sinänsä. Riisi ja avokadot on kyllä tietääkseni suht epäekologisia, mutta ne on ihan yhtä epäekologisia sekasyöjän kuin vegaaninkin ostoskorissa, eivätkä ole mitään vegetuotteita erityisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt viitsi.
No kyllä nyt viitsin, kun ei oo kyseessä mikään mielipideasia.
Löydät varmasti ihan tarpeeksi tietoa savuaromista tän ketjun perusteella, että voit korjata mahdolliset virheelliset käsityksesi.
Ehkä sulla itselläsi on tarpeen korjata virheelliset luulosi :)
Vierailija kirjoitti:
Tää prosessoinnin pelko on taas yksi yritys jolla ihmiset halutaan saada tuntemaan olonsa riittämättömäksi ja kelvottomaksi. Varsinkin naiset, jotka tänäkin päivänä huolehtivat pääasiassa perheiden ruoka-asioista. Ei olla kauas tultu siitä kun äitejä peloteltiin prosessoiduista vauvanruuista ja syyllistettiin keittämään porkkanasoseet itse, koska oli jotenkin paha juttu että porkkanat oli keitetty tehtaassa.
Itse en jaksa enää tällaista potaskaa, söin sitten lihaa tai en. Maksan leipomolle mielelläni jotta se prosessoisi jauhot leiväksi. Maksan muillekin elintarviketuottajille mielelläni, koska niillä on enemmän tietoa ja osaamista elintarvikkeiden käsittelystä kuin minulla ja ennen kaikkea minun ei tarvitse käyttää noihin prosesseihin aikaani vaan voin käyttää sen muuhun. Samoin maksan vaatevalmistajille siitä ettei minun tarvitse ommella vaatteitani tai talonrakentajille jotta minun ei tarvitse opetella rakentamaan taloani itse. Sen sijaan käytän aikani omaan työhöni, jota sitten ostavat ne joilla ei siihen ole osaamista tai jotka eivät siihen halua käyttää aikaansa.
Aijaa, itse taas näen asian niin että tuosta "prosessoinnin pelottomuudesta" on hyötyä yrityksille, jotka rikastuu sillä että saa tuottaa ja syöttää ihmisille epäinhimillistä "ravintoa". Kuka hyötyis prosessoinnin pelkäämisestä? Kuka hyötyis siittä että kaikki nielee sen pureskelematta?
Nyt tässä alkaa jo mennä sekaisin mistä kaikesta vegaaneja halutaan nyt syyllistää. Alkuun syyllistettiin etteivät vegaanit elä tarpeeksi terveellisesti, nyt syyllistetään sitten ruuan ilmastovaikutuksista.
Miten nämä liittyvät yhteen ja miksi vegaanin epäterveellisyys tai hiilijalanjälki ovat pahempi asia kuin lihansyöjän vastaavat?
Eihän tuo pidä lainkaan paikkaansa.
Miksi levittelet ihan perättömiä väitteitä?