Vegaanit syövät enemmän ultraprosessoituja elintarvikkeita kuin sekasyöjät
Among the four groups, the team found that higher avoidance of animal-based foods was correlated with increased consumption of ultra-processed foods,
https://www.news-medical.net/health/What-are-the-Health-Effects-of-Ultr…
Kommentit (218)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää prosessoinnin pelko on taas yksi yritys jolla ihmiset halutaan saada tuntemaan olonsa riittämättömäksi ja kelvottomaksi. Varsinkin naiset, jotka tänäkin päivänä huolehtivat pääasiassa perheiden ruoka-asioista. Ei olla kauas tultu siitä kun äitejä peloteltiin prosessoiduista vauvanruuista ja syyllistettiin keittämään porkkanasoseet itse, koska oli jotenkin paha juttu että porkkanat oli keitetty tehtaassa.
Itse en jaksa enää tällaista potaskaa, söin sitten lihaa tai en. Maksan leipomolle mielelläni jotta se prosessoisi jauhot leiväksi. Maksan muillekin elintarviketuottajille mielelläni, koska niillä on enemmän tietoa ja osaamista elintarvikkeiden käsittelystä kuin minulla ja ennen kaikkea minun ei tarvitse käyttää noihin prosesseihin aikaani vaan voin käyttää sen muuhun. Samoin maksan vaatevalmistajille siitä ettei minun tarvitse ommella vaatteitani tai talonrakentajille jotta minun ei tarvitse opetella rakentamaan taloani itse. Sen sijaan käytän aikani omaan työhöni, jota sitten ostavat ne joilla ei siihen ole osaamista tai jotka eivät siihen halua käyttää aikaansa.
Aijaa, itse taas näen asian niin että tuosta "prosessoinnin pelottomuudesta" on hyötyä yrityksille, jotka rikastuu sillä että saa tuottaa ja syöttää ihmisille epäinhimillistä "ravintoa". Kuka hyötyis prosessoinnin pelkäämisestä? Kuka hyötyis siittä että kaikki nielee sen pureskelematta?
Äitejä ja naisia on syyllistetty iät ja ajat vähän kaikesta. Siivoojan käyttämisestä, valmisruokien käyttämisestä, lastenhoitajan käyttämisestä, kaikesta mitä ei tee itse. Ja samaa syyllistystä saavat osakseen muutkin, ei vain äidit ja naiset. Niin ihminen toimii, haluaa aina olla hieman parempi ja ylempänä kuin muut, syyllistää toisia. Ei tässä tarvita mitään salaliittoa, jossa joku hyötyy siitä että ihminen ei uskalla ostaa palveluja toisilta. Riittää kun ihminen näkee itsensä jotenkin parempana ja ruokansa jotenkin "inhimillisempänä" kuin niillä jotka ostavat toisilta apua ruuan valmistamiseen.
Minusta taas ihmisten välinen dynamiikka on vaan ihmisten välistä dynamiikkaa. Kun taas se mihin ostovoimansa käyttää on suoraan vaikutuksessa yrityksiin ja niiden tavoitteiden saavuttamiseen. Ei tarvi alkaa mitään salaliittoilemaan, kun kyllähän se on yleisesti tiedossa, että yritykset haluaa voittoa eikä tappiota.
Yritykset haluavat voittoa ja itsekin yrittäjänä tiedän, että paras keino saada voittoa on keksiä jokin tuote tai palvelu mistä on hyötyä toisille ihmisille. Ei ruuantuottajan ole tarkoitus myrkyttää asiakkaitaan "epäinhimillisellä" ruualla, vaan hankkia osaaminen, laitteet ja tilat jotta jokaisen ihmisen ei tarvitsisi ostaa niitä itselleen vaan voisi helpottaa elämäänsä ostamalla sen valmiin tuotteen tältä yrittäjältä. Jos myrkytät asiakkaasi, se muodostuu ongelmaksi sinulle asiakkaiden loppumisena. Tämä on ihan samanlaista ihmisten välistä dynamiikkaa kuin muukin vuorovaikutus.
Se, mihin varsinkin isot yritykset panostaa, on mahdollisimman halvalla tuottaa mahdollisimman kaupaksimenevä tuote. Epäinhimillisen tuollaisesta ruoasta tekee juuri se, että sitä ei ole ensisijaisesti suunniteltu mahdollisimman ravitsevaksi ruoaksi, vaan mahdollisimman paljon ruokaa muistuttavaksi, tehokkaasti tuotettavaksi ja kaupaksi meneväksi.
Jos salaliittoteorioihin haluaa mennä, niin on yrityksiä, jotka tuottaa ruokaa ja on mukana lääkebisneksessä yhtäaikaisesti, jolloin se ruoan sairastuttavuus ei olekaan enää niin iso haitta bisnekselle.
Toki, ja sen takia ihminen voi valita keneltä yrittäjältä tai miltä yritykseltä tuotteensa ostaa. Vaikka maailmassa on epäeettisesti toimivia ihmisiä, ei se tarkoita että ruuan prosessointi eli valmistaminen olisi jotenkin perustavanlaatuisesti väärin tai automaattisesti epäterveellistä ja kaikkien pitäisi tehdä kaikki itse jottei pahat yritykset pääse myrkyttämään ja sairastuttamaan.
Itse heräsin muutama vuosi sitten vegaanitrendiaivopesusta. Aloin ostaa ihan maitoa soijajuomien sijaan, kreikkalaista jugurttia yliprosessoitujen soijajugurttien sijaan, ja papuja härkiksen sijaan jos joskus kokkaan kasvisruokaa. Kun lisäsin lihansyöntiä rauta-arvot nousi vähän ja olo oli energisempi. Ferritiini oli todella alhainen suosiessani paljon kasviruokaa.
En koskaan haluaisi olla vegaani joka vetää jotain tekojuustoja ja ultraprosessoitua ruokaa jos haluaa syödä vähän samallalailla kuin lihansyöjät maultaan
Vierailija kirjoitti:
Joo, huomasin kun maistoin vegejauhista ja vegaanista riisimaitosuklaata.
Vegejauhis menetteli, mutta se lisäaineiden määrä hirvitti.
Vegesuklaa on ajatuksena ihana, mutta maku ei valitettavasti ollut kovin hyvä. Maistui todella keinotekoiselle kaakaolle.
Plussaa söpöstä pakkauksesta.Mutta eikös niitä ole ihan fennovegaanejakin?
Ja kyllä monet sekasyöjätkin vetelee prosessoituja ruokia.
Tätä olen ihmetellyt kanssa vegejauhiksesta. Olin ensin ilahtunut, kun kuulin tuotteesta, mutta miksi siihen pitää tunkea niin paljon kaikkia lisäaineita? Mulle kelpaisi sellainen harmaa aivoilta näyttävä mössö, ilman mausteita, jos se vaan olisi jauhelihan kaltaisessa olomuodossa. Voin itse kyllä maustaa sitten. Toki varmaan rakenteen kasassa pysymiseen tarvitaan jotain, mutta tuskin kaikki ainesosat siksi on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähes kaikissa seitaneissa on savuaromia
Aivan kuten moni liha on savustettua.
Tuo savuaromi ei siis ole mitään keinotekoista, vaan ihan samalla kuviolla mennään, kun tosiaan savustamisessa.
Älä nyt viitsi.
No kyllä nyt viitsin, kun ei oo kyseessä mikään mielipideasia.
Löydät varmasti ihan tarpeeksi tietoa savuaromista tän ketjun perusteella, että voit korjata mahdolliset virheelliset käsityksesi.Ehkä sulla itselläsi on tarpeen korjata virheelliset luulosi :)
Ei oo oikein ilmaantunut faktoja, jotka osoittais ne virheellisiks.
Ei savuaromi ole keinotekoista, kun se on ihan vaan savusta valmistettu. Ei tuossa ole virhettä, jota korjata.No onhan se myrkky joka tapauksessa.
Seitan on keinotekoista paskaa, mihin pitää pistää "eikeinotekoisesti" savua, että sitä paskaa pystyy syömään
Eri
Seitan on vehnäproteiinia, ei sen keinotekoisempaa kuin esimerkiksi heraproteiini ja itse asiassa varmaan vähemmän prosessoitua :D
Älä valehtele, että se on pelkkää vehnäproteiinia.
Vehnäproteiinia, vettä ja mausteita. Öljyä ehkä kanssa, ja joskus kikhernettä rakenteen takia.
Mikä tässä on valehtelua?
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tuoteet joissa veganimerkki on kymmenen kertaa terveellisimpiä kuin teidän tappajien syömät raadot. Se on fakta!
Sinäkin tapat kasveja. Etkö tiedä, että myös kasveilla on aistit ja ne tuntevat kipua?
Mutta en tapa sitä lehmää, ja sen kautta niitä miljoonia kasveja enemmän.
Vegaaniruokavalion takia siis kuolee ihan mielettömästi vähemmän kasveja kuin sekaruokavalion.
Mutta et pysty juomaan mustaa kahvia vaan sinun on pakko kaataa siihen ruotsalaista lifestyle-tuotetta jonka valmistuksessa kuolee miljoonia pienjyrsijöitä ja hyönteisiä.
Kuoleeko siellä pellolla jotenkin enemmän porukkaa silloin, kun se kaura menee Oatlylle, eikä Valion lehmien ravinnoksi, tai Myllyn Parhaan kaurahiutaleiksi?
Vai mikä oli pointtisi?
Lehmä kuluttaa sitä rehua huomattavasti ihmistä enemmän.
Mikä on sin mielestäsi REHU? Jos ruoho katkastaan ja isketään äpylin eteen ja se syö sen hyvällä ruokahalulla niin onko timotei rehu? Väkirehu-käsite on jo erijuttu.
Ihmiset eivät tunnu ymmärtävän, että vegaaneita ollaan monista täysin eri syistä.
Joku on sitä terveydellisistä syistä ja silloin todennäköisesti syödään juuri niitä huipputerveellisiä vähän prosessoituja, sokerittomia, itse alusta loppuun valmistettuja superfoodeja, kuten erilaisia mehuja ja soseita.
Joku toinen taas on vegaani eettisistä syistä ja silloin terveydelliset seikat joko kiinnostavat tai eivät, usein luultavasti eivät.
Joku voi olla vegaani hengellisistä syistä. Silloin vegaanius voi liittyä uskomukseen kasvisruokavalion edullisuudesta henkiseen kehitykseen nähden.
Vegaaneista siis löytyy sekä trendin perässä kulkevia superdoodien ystäviä, pitkänlinjan joogaavia ituhippejä, sairauksista johtuen kasvisruokavalioon siirtyneitä, kaljalla ja sipseillä eläviä sohvankuluttajia sekä mcdonaldsin ja muun pikaruoan ystäviä. Ei ole olemassa mitään yhtenäistä vegaani joukkoa, paitsi tiettyjen ruoka-valioon liittyvien raja-arvojen osalta.
Vierailija kirjoitti:
En koskaan haluaisi olla vegaani joka vetää jotain tekojuustoja ja ultraprosessoitua ruokaa jos haluaa syödä vähän samallalailla kuin lihansyöjät maultaan
Miksi ylipäätään pitää syödä juustoa? Ja miksi pitää olla ääripäissä, joko vegaani tai vannoutunut lihansyöjä?
Omat lapset ovat olleet kasvisyöjiä syntymästä asti ja vaikka ei voi sanoa että siihen liittyy, mutta jostain syytä ovat vähemmän sairaina kun oman ikäluokan lapset. Molemmat myös oman ikäluokan pisimpiä. Lääkäri oli pikkasen ihmeissään kun lapsi sai vasta 12 vuotiaana ensimmäisen antibioottikuurin angiinan takia. On kuulemma äärimmäisen harvinaista tänä päivänä.
Ja er-virheet ja monenet muut tulee siitä, että joku tollo luulee kaikien omaavan standardi-kädet. Epästandardi lapio ei sovi nykynäpikseen.
Neanderthalensis kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tuoteet joissa veganimerkki on kymmenen kertaa terveellisimpiä kuin teidän tappajien syömät raadot. Se on fakta!
Sinäkin tapat kasveja. Etkö tiedä, että myös kasveilla on aistit ja ne tuntevat kipua?
Mutta en tapa sitä lehmää, ja sen kautta niitä miljoonia kasveja enemmän.
Vegaaniruokavalion takia siis kuolee ihan mielettömästi vähemmän kasveja kuin sekaruokavalion.
Mutta et pysty juomaan mustaa kahvia vaan sinun on pakko kaataa siihen ruotsalaista lifestyle-tuotetta jonka valmistuksessa kuolee miljoonia pienjyrsijöitä ja hyönteisiä.
Kuoleeko siellä pellolla jotenkin enemmän porukkaa silloin, kun se kaura menee Oatlylle, eikä Valion lehmien ravinnoksi, tai Myllyn Parhaan kaurahiutaleiksi?
Vai mikä oli pointtisi?
Lehmä kuluttaa sitä rehua huomattavasti ihmistä enemmän.
Mikä on sin mielestäsi REHU? Jos ruoho katkastaan ja isketään äpylin eteen ja se syö sen hyvällä ruokahalulla niin onko timotei rehu? Väkirehu-käsite on jo erijuttu.
Kaurasta tässä puhuttiin. Että enemmän kaurayksilöitä kuolee sekasyöjän takia, kuin vegaanin. Kun siis sekasyöjät esitti huolta kasvien kärsimyksestä ja kuolemasta vegaaninen ruokavalion takia.
Vierailija kirjoitti:
un lapsi sai vasta 12 vuotiaana ensimmäisen antibioottikuurin angiinan takia. On kuulemma äärimmäisen harvinaista tänä päivänä.
Mun lapsuudessa antibioottiokuuri tuossa iässä oli hätä-huutomerkki! Oletko ihan normi?
Kyllä!
- Mikä on maailman homoin nimi?
- P ut1n 😄
Vierailija kirjoitti:
Itse heräsin muutama vuosi sitten vegaanitrendiaivopesusta. Aloin ostaa ihan maitoa soijajuomien sijaan, kreikkalaista jugurttia yliprosessoitujen soijajugurttien sijaan, ja papuja härkiksen sijaan jos joskus kokkaan kasvisruokaa. Kun lisäsin lihansyöntiä rauta-arvot nousi vähän ja olo oli energisempi. Ferritiini oli todella alhainen suosiessani paljon kasviruokaa.
Itse aloitin vegaaniuteni samankaltaisella roskalla. Olen yhä vegaani, mutta nyt syön oikeasti terveellisesti. Pois jäi seitan, härkis ja soija, kaikki suoranaiset lihan ja maitotuotteiden korvikkeet, jotka yleensä vielä todella sokeroituja/liian maustettuja.
Vierailija kirjoitti:
Tätä olen ihmetellyt kanssa vegejauhiksesta. Olin ensin ilahtunut, kun kuulin tuotteesta, mutta miksi siihen pitää tunkea niin paljon kaikkia lisäaineita? Mulle kelpaisi sellainen harmaa aivoilta näyttävä mössö, ilman mausteita, jos se vaan olisi jauhelihan kaltaisessa olomuodossa. Voin itse kyllä maustaa sitten. Toki varmaan rakenteen kasassa pysymiseen tarvitaan jotain, mutta tuskin kaikki ainesosat siksi on.
Lihaa ei oikein pysty mukailemaan ennkuin sitä aletaan printtaamaan laboratoriossa. Jos haluaa jauhelihakastike tyyppistä ruokaa, niin soijarouhe vastaa suunnilleen muodoltaan ja koostumukseltaan nötköttiä. Se on aika harmaata ja maistuu tasan sille miten sen maustat. Vinkki: Kannattaa maustaa hyvin. Kastikkeeseen heitän sekaan kuivana, niin maku tulee siitä kastikkeesta. Jos pitäisi paistaa (ei pidä) niin keittäisin hyvin maustetussa vedessä ensin.
Lukuunottamatta uusia leikkeitä, vegellä ei kannata alkaa yrittää kopioida lihaa.
Poikkeus sääntöön: Bun2Bun hampurilaiset on niin hyviä että ne on kelvanneet ihan jokaiselle sekasyöjälle. Hampurilaiset on muutenkin prosessoituja joten ei tarvitse siitä välittää.
Neanderthalensis kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
un lapsi sai vasta 12 vuotiaana ensimmäisen antibioottikuurin angiinan takia. On kuulemma äärimmäisen harvinaista tänä päivänä.
Mun lapsuudessa antibioottiokuuri tuossa iässä oli hätä-huutomerkki! Oletko ihan normi?
Suomessa tänäpäivänä yli 90% lapsista syö ensimmäisen antibioottikuurin ennen 12 vuoden ikää. Teillä siellä Venäjällä ei taida edes olla antibiootteja.
Keskustelun aiheena on ultraprosessoitu ruoka. Miksi läyhäätte sivutolkulla kasvisten pilkkomisesta, ainesosien sekoittamisesta tai jyvien jauhamisesta jauhoksi?
Joo, käsite on epämääräinen, mutta eiköhän jokainen täysjärkinen jolla ei ole tarvetta saivarrella, ymmärrä, että kun puhutaan ultraprosessoinnista, kyseessä ei ole kotikeittiössä tehtävät toimenpiteet tai jauhon valmistaminen suoraan jyvistä jauhamalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähes kaikissa seitaneissa on savuaromia
Aivan kuten moni liha on savustettua.
Tuo savuaromi ei siis ole mitään keinotekoista, vaan ihan samalla kuviolla mennään, kun tosiaan savustamisessa.
Älä nyt viitsi.
No kyllä nyt viitsin, kun ei oo kyseessä mikään mielipideasia.
Löydät varmasti ihan tarpeeksi tietoa savuaromista tän ketjun perusteella, että voit korjata mahdolliset virheelliset käsityksesi.Ehkä sulla itselläsi on tarpeen korjata virheelliset luulosi :)
Ei oo oikein ilmaantunut faktoja, jotka osoittais ne virheellisiks.
Ei savuaromi ole keinotekoista, kun se on ihan vaan savusta valmistettu. Ei tuossa ole virhettä, jota korjata.No onhan se myrkky joka tapauksessa.
Seitan on keinotekoista paskaa, mihin pitää pistää "eikeinotekoisesti" savua, että sitä paskaa pystyy syömään
Eri
Seitan on vehnäproteiinia, ei sen keinotekoisempaa kuin esimerkiksi heraproteiini ja itse asiassa varmaan vähemmän prosessoitua :D
Älä valehtele, että se on pelkkää vehnäproteiinia.
Vehnäproteiinia, vettä ja mausteita. Öljyä ehkä kanssa, ja joskus kikhernettä rakenteen takia.
Mikä tässä on valehtelua?-eri
Etkö itse edes huomaa? Kummasti löytyi muitakin aineita ja silti ihmettelet valehtelua :D
Ja referenssiä antibioottikuureihin voi ottaa tämän foorumin kyselystä:
https://www.vauva.fi/keskustelu/195686/ketju/2osainen_gallup_1_minka_ik…
Pikavilkaisulla eka entibioottikuuri sekasyöjillä tulee noin 1 vuoden iässä.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset eivät tunnu ymmärtävän, että vegaaneita ollaan monista täysin eri syistä.
Joku on sitä terveydellisistä syistä ja silloin todennäköisesti syödään juuri niitä huipputerveellisiä vähän prosessoituja, sokerittomia, itse alusta loppuun valmistettuja superfoodeja, kuten erilaisia mehuja ja soseita.
Joku toinen taas on vegaani eettisistä syistä ja silloin terveydelliset seikat joko kiinnostavat tai eivät, usein luultavasti eivät.
Joku voi olla vegaani hengellisistä syistä. Silloin vegaanius voi liittyä uskomukseen kasvisruokavalion edullisuudesta henkiseen kehitykseen nähden.
Vegaaneista siis löytyy sekä trendin perässä kulkevia superdoodien ystäviä, pitkänlinjan joogaavia ituhippejä, sairauksista johtuen kasvisruokavalioon siirtyneitä, kaljalla ja sipseillä eläviä sohvankuluttajia sekä mcdonaldsin ja muun pikaruoan ystäviä. Ei ole olemassa mitään yhtenäistä vegaani joukkoa, paitsi tiettyjen ruoka-valioon liittyvien raja-arvojen osalta.
Ja mistä saat WHO:n ja FAO:n määritelemät eri spesifioidut proteiinilaadut prosesoimatomina mistään kasviksesta? Soijaa ihminen ei pysty suoraan käytämään. Se on prosesoitava. Muita helppoja ja halpoja kaiken kattavia proteiinikirjoa et kasviksista löydä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihaa ei oikein pysty mukailemaan ennkuin sitä aletaan printtaamaan laboratoriossa. Jos haluaa jauhelihakastike tyyppistä ruokaa, niin soijarouhe vastaa suunnilleen muodoltaan ja koostumukseltaan nötköttiä. Se on aika harmaata ja maistuu tasan sille miten sen maustat. Vinkki: Kannattaa maustaa hyvin. Kastikkeeseen heitän sekaan kuivana, niin maku tulee siitä kastikkeesta. Jos pitäisi paistaa (ei pidä) niin keittäisin hyvin maustetussa vedessä ensin.
Lukuunottamatta uusia leikkeitä, vegellä ei kannata alkaa yrittää kopioida lihaa.
Poikkeus sääntöön: Bun2Bun hampurilaiset on niin hyviä että ne on kelvanneet ihan jokaiselle sekasyöjälle. Hampurilaiset on muutenkin prosessoituja joten ei tarvitse siitä välittää.
Hyi en syö hamppareita muutenkaan, vaan puhdasta lihaa, kalaa,kasviksia PALJON, äyriäisiä, marjoja. Tää on muuten fakta: oon melkein 30 enkä oo eläessäni syöny hampurilaisia koska en tykkää juustosta enkä majoneesista
Miten se hyppää nollasta prosentista sataan prosenttiin noin vain?