AMK YHTEISHAKU KEVÄT 2023
Niin se taas alkoi.. ja opintopolku kaatui :)
Jospa ennen töihin lähtöä pääsisi laittamaan haut sisään!
Kommentit (2176)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käykää kattoo Aijjaa kuva /zkoVUw Näyttääkö samalta kuin teillä jotka pääsi maaliin 3 siirrolla.
Tuo on itseasiassa helpompi, koska tuosta näkee ihan heti ettei onnistu kolmella, mutta onnistuu neljällä siirrolla. Omassani rastit oli aivan hajallaan. Mielenkiintoista.
Minulla rastit oli enemmänkin neliön muodostelmassa eikä tollai peräkkäin
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli (ke ip edelleen) kysymyksenä veneen vahaus, johon vastasin toukokuun loppu?
Tuo hämärä baari oli meillä joku basaari ja joku vaatekkappale joka kutitti, kaksi myyjää. MuistaakEni vastasin jonkun jossa oli allekkain kaksi saman tyylistä kysymystä, niistä ylemmän, mutta en tosiaan ymmärtänyt tätä.
Auto ajoi mulla muistaakseni 100km/h ja vastasin 26-7m/s, en muista tehtävän antoa.
Tuo vakuutuslahja oli meillä lasten palkitseminen, muistaakseni joku pääsi huvipuiston, joku sai leffalipun tms edullisemman ja kolmas jonkun kalliimman tyyliin tietokoneen?
Lentokoneessa mulla oli ehoe tms vastauksena
Tuo yhdeksänkertaistuu ei herättele, en muista mikä tehtävä 😝
Ke ip-kokeessa minäkin ja huomioita:
-Laitoin veneen vahauksen kesäkuulle. Lämpötilan puolesta vahaus rajautui kesä-elokuulle ja sademäärä ratkaisi kesäkuun, jolloin on jo lämmintä mutta ei sada niin paljon kuin heinä-elokuussa. Huomasin, että siinä kaaviossa oli helppo erehtyä siitä, mikä viiva ja pylvä merkitsee mitäkin.
-100km/h on noin 28m/s, muistin yleissivistyksestä/ulkomuistista.
-Tuo lahja meni jotenkin noin. Piti vaan katsoa tarkkaan. Ensimmäinen ehto oli >3000p, eli yli 3000p, ja yhdellä oli juuri 3000p. Lisäksi piti katsoa kaavion suunnat tarkkaan.
-"ehoe" kuulostaa tutulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli (ke ip edelleen) kysymyksenä veneen vahaus, johon vastasin toukokuun loppu?
Tuo hämärä baari oli meillä joku basaari ja joku vaatekkappale joka kutitti, kaksi myyjää. MuistaakEni vastasin jonkun jossa oli allekkain kaksi saman tyylistä kysymystä, niistä ylemmän, mutta en tosiaan ymmärtänyt tätä.
Auto ajoi mulla muistaakseni 100km/h ja vastasin 26-7m/s, en muista tehtävän antoa.
Tuo vakuutuslahja oli meillä lasten palkitseminen, muistaakseni joku pääsi huvipuiston, joku sai leffalipun tms edullisemman ja kolmas jonkun kalliimman tyyliin tietokoneen?
-Laitoin veneen vahauksen kesäkuulle. Lämpötilan puolesta vahaus rajautui kesä-elokuulle ja sademäärä ratkaisi kesäkuun, jolloin on jo lämmintä mutta ei sada niin paljon kuin heinä-elokuussa. Huomasin, että siinä kaaviossa oli helppo erehtyä siitä, mikä viiva ja pylvä merkitsee mitäkin.
-Tuo lahja meni jotenkin noin. Piti vaan katsoa tarkkaan. Ensimmäinen ehto oli >3000p, eli yli 3000p, ja yhdellä oli juuri 3000p. Lisäksi piti katsoa kaavion suunnat tarkkaan.
-"ehoe" kuulostaa tutulta.
Vastasin veneen vahaukseen toukokuu, koska satoi vähiten ja lämpötila riitti - molemmat ehdot toteutuivat optimaalisesti.
Lahjassa sama vastaus.
Lentokoneen koodissa oli yksi iso kirjain ja loput pieniä, eli maanosa (Eurooppa) oli joka tapauksessa iso kirjain, muut pieniä annetuin lisäehdoin (lapsen ikä ja lennon lähtöaika). C oli isolla ja sitten muita en muista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-"ehoe" kuulostaa tutulta.Vastasin veneen vahaukseen toukokuu, koska satoi vähiten ja lämpötila riitti - molemmat ehdot toteutuivat optimaalisesti.
Lahjassa sama vastaus.
Lentokoneen koodissa oli yksi iso kirjain ja loput pieniä, eli maanosa (Eurooppa) oli joka tapauksessa iso kirjain, muut pieniä annetuin lisäehdoin (lapsen ikä ja lennon lähtöaika). C oli isolla ja sitten muita en muista.
Korjaan itseäni, c oli pienellä koska lento lähti myöhään. En nyt muista mikä se iso kirjain oli.
Te jotka mietitte kolmion sivun laskemista. Niin jos kyse suorakulmaisesta kolmiosta, niin sen voi ratkaista Pythagoraan lauseella. a2+b2=c2
Ja tajusin juuri, että puhutaan eri kokeista...
Teille jotka keskustelitte ke ip - kokeesta. Omassani oli eri arvot.
Eipä taida tippua tänäkään vuonna opiskelupaikkaa. Haluamani soteli - alan pisterajat ovat aina olleet vähintään +85/100. Englanti oli itselleni helppo, äidinkieli rasittavaa kilometripitkien tekstien ja infograafien tulkintaa. Kait se sitten nykyisessä digimaailmassa on tarpeen. Tunneäly ja eettiset taidot todella outo osio, osa vastauksista oli varsin tulkinnanvaraisia. Onko esim oikeutettua olla vihainen..vaan onko se sitten tunneälykästä olla? Matikkaa laskin paljon valmennuskurssilla, kokeessa olikin enemmän päättelyä. Mikä ei omaa vahvuutta. Sama päätöksentekotaidot. Aika loppui kesken. Pitkiä tekstejä joista piti hahmottaa kysymyksiä. Nykyinen koemalli on tälläiselle 2006 kirjoittaneelle alanvaihtajalle haastava. Vanha malli olisi itselleni toiminut paremmin. Alaan suoraan liittyvä tentti ja muut testit. Mutta aion sinnikkäästi yrittää kuitenkin :)
Vierailija kirjoitti:
Eipä taida tippua tänäkään vuonna opiskelupaikkaa. Haluamani soteli - alan pisterajat ovat aina olleet vähintään +85/100. Englanti oli itselleni helppo, äidinkieli rasittavaa kilometripitkien tekstien ja infograafien tulkintaa. Kait se sitten nykyisessä digimaailmassa on tarpeen. Tunneäly ja eettiset taidot todella outo osio, osa vastauksista oli varsin tulkinnanvaraisia. Onko esim oikeutettua olla vihainen..vaan onko se sitten tunneälykästä olla? Matikkaa laskin paljon valmennuskurssilla, kokeessa olikin enemmän päättelyä. Mikä ei omaa vahvuutta. Sama päätöksentekotaidot. Aika loppui kesken. Pitkiä tekstejä joista piti hahmottaa kysymyksiä. Nykyinen koemalli on tälläiselle 2006 kirjoittaneelle alanvaihtajalle haastava. Vanha malli olisi itselleni toiminut paremmin. Alaan suoraan liittyvä tentti ja muut testit. Mutta aion sinnikkäästi yrittää kuitenkin :)
Muakin nauratti nämä, koska terapiassa käyneenä tulkitsin että tunteet on aina oikeutettuja... mitä siinä sitten haettiin, en tiedä. Hauskaa olisi, jos en edes pääsisi tunneasiosta läpi.
Tunne- ja eettisille taidoille annettaan suht suuri painoarvo pisteytyksessä, 40/100. Olen oikein hyvin voinut tulkita siellä runsaasti väärin, plus muut virheet...
Perinteisesti oman kokeensa on ja sen arvostelun aina saanut nähdä, oikeusturvansa vuoksi. Omalle kurssilleni lääkikseen pääsi kaksi valituksen kautta. En voi uskoa, että yliopistossa menisi tällainen koskaan läpi, kuten joku jo sanoi. Jos kysymykseasettelussa on yhtään monitulkintaisuutta, ja siitä on valitettu, se on jätetty arvostelematta.
Mulle tämä koe käy, mutta oikeat vastaukset pitäisi olla saatavilla, jotta kaikki voisivat varmistaa ettei missään ole käynyt virhettä - sen verran erilaisia mahdollisuuksia tietotekniikan ja muiden muuttujien kanssa.
Mikähän olisi oikea taho kannella tällaisesta? Ideoita?
Itse olen viranomaiskanteluista saanut, todennäköisesti, vähäksi aikaa tarpeekseni, mutta kävi mielessä, että olisikohan syytä, että mahdollisimman moni valittaisi tällaisesta menettelystä jollekin korkeammalle, oikeusturvaa valvovalle, taholle?
Tulisi ainakin koeponnistettua, että onko tämän tyylinen koemenettely laillista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-"ehoe" kuulostaa tutulta.Vastasin veneen vahaukseen toukokuu, koska satoi vähiten ja lämpötila riitti - molemmat ehdot toteutuivat optimaalisesti.
Lahjassa sama vastaus.
Lentokoneen koodissa iso kirjain taisi tulla matkustusluokasta, jos en ihan väärin muista.
Juu minulla oli Ebhoe, tms, mutta varauksessa oli eri järkässä.
Pitäiskö yrittää luoda kysymys listaa, niin vois laskea vähä pisteit? Kopioi ja liittää mitä muistaa ja muokkaa, myös mahd. Oikeita vastauksia voi heitellä, mutta ne vaihtelee päivien mukaan.
PÄÄTÖKSENTEKOTAIDOT
1. Basaari/piristysjuoma
2. Lentokone tehtävä
3. Lipastehtävä
4. Vakuutus/lasten- palkintotehtävä
5. Kouluruokatehtävä
6. Avatuuskielitehtävä
MATEMATIIKKA
1. Joku missä laitettiin suuruusjärjestykseen luvut
2. Shakkitehtävä
3. Tehtävä jossa vastausvaihtoehtoina lausekkeet joissa piti tulokseksi saada tietty luku
MATEMAATTIS-LUONNONTIETEELLINEN
1. 50km/h / 100km/h tehtävä ->m/s
2. Suorakulmion yhden sivun selvittämistehtävä
3. Lämpösäteilytehtävä
4. Sievert tehtävä
ÄIDINKIELI JA ENGLANTI
En muista mitään
PÄÄTÖKSENTEKOTAIDOT
1. Basaari/piristysjuoma
2. Lentokone tehtävä
3. Lipastehtävä
4. Vakuutus/lasten- palkintotehtävä
5. Kouluruokatehtävä
6. Avaruuskielitehtävä
MATEMATIIKKA
1. Joku missä laitettiin suuruusjärjestykseen luvut
2. Shakkitehtävä
3. Tehtävä jossa vastausvaihtoehtoina lausekkeet joissa piti tulokseksi saada tietty luku
4. Prosenttitehtävä, laskee 10% ja sitten nousee 20%
MATEMAATTIS-LUONNONTIETEELLINEN
1. 50km/h / 100km/h tehtävä ->m/s
2. Suorakulmion yhden sivun selvittämistehtävä
3. Lämpösäteilytehtävä
4. Sievert tehtävä
ÄIDINKIELI JA ENGLANTI
En muista mitään
Luin viimevuotista ketjua. Yhtään ei ole samalla lailla arvosteltu kysymyksiä. Onko ne siis muuttuneet pöllömmäksi tänä vuonna?
Luulisi ainakin, että pisterajat laskevat.
Katsoin tuon aijaa kuvan ja minulla oli erilainen shakki tehtävä, eli ilmeisesti on ollut vaihtelevuutta tehtävässä ja vastauksia ei voi sinänsä verrata toisiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Katsoin tuon aijaa kuvan ja minulla oli erilainen shakki tehtävä, eli ilmeisesti on ollut vaihtelevuutta tehtävässä ja vastauksia ei voi sinänsä verrata toisiinsa.
Miten sait kuvan auki? Itse en saanut enkä keksinyt miten enään yrittää ja hakea.
Kiinnostaisi katsoa miten kuvaan oli rastit laitettu.
Puhumattakaan haamukysymyksistä. Mikä äläkkä tästä nousisikaan yliopistolla.