Millaisia pullia äitisi/mummosi/isäsi leipoi, kun olit lapsi?
Meiän äiti teki eniten sellasia että laittoi yhden pullanauhan vaan solmuun. Ja tavissokeria ripotteli päälle, ei rae..
Eniten pidin korvapuusteista, mutta niitä ei tehnyt niin usein kuin noita solmuja tai pyöreitä marjapiirakkapullia, jotka siis oli littanxahkoja ja pyöreitä, lasilla painoi keskelle kuopan ja siinä yleensä mustikkaa tai muita marjoja.
Kommentit (45)
Voisilmäpullia, korvapuusteja, pieniä mustikka/omenapiirakka pullia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isän äiti teki lettuja ja perunarieskoja. Äiti ei leiponut. Iskä teki joskus köyhiäritareita.
Äitini teki makkarakastiketta.
😂
Ihan tavallisella pullareseptillä leivottuja pikkupullia, joissa oli rusinoita mukana ja raesokeria päällä. Mummo ei muistaakseni pullia tehnyt, mutta hän teki pullataikinapohjaan marjapiirakkaa, johon tuli mustikoita tai puolukoita. Se mustikkapiirakka maistui minulle mustikoiden vuoksi hyvin, vaikka siinä ei hirveästi muuta sokeria kuin mustikoiden oma sokeri ollut.
Mummu teki pullapitkon.
Äiti leipoo edelleen mitä vaan, korvapuusteja, solmupullia, marjapiirakoita, voisilmäpullia...
Isän en muista leiponeen mitään, mutta koristeli kyllä täytekakut, kunhan joku leipoi sen kakun ensin.
Äiti leipoi mustikkapiirakkaa pullataikinaan, munkkeja ja karjalanpiirakoita.
Mummo ja täti tekivät paljon kampanisuja.
Isoäitini teki kanelikierrepullia ja voisilmäpullia sekä pullakransseja.
Äitini leipoo harvoin, mutta tekee tosi hyviä pikkupullia eli tavallisia pyöreitä pullia joissa on raesokeria pinnalla. Meillä ei lapsuudessanikaan leivottu kuin ani harvoin.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Äiti ei leiponut pullaa. Hän teki aina mustikkapiirakkaa.
Kummankaab Mummonkaan en muistanut leiponeen pullia. Toinen haki Elannosta aleksanterinleivoksia.
N54
Äiti teki lettivehnästä ja korvapuusteja. Nyt yli kahdeksankymmentä vuotiaana leipoo sellaisia pieniä pyörylöitä.
Mutta kertokaa te pullamestarit miten naapurin emäntä 70-luvulla leipoi lettivehnästä (En vielä itse leiponut silloin, enkä tullut kysyneeksi):
Pulla oli sellaista hieman kostean tuntuista ja kun sitä puraisi, palanen jäi vähäksi aikaa niinkuin "kiinni" siitä haukkauskohdasta mutta "avautui" sitten taas.
Äh, kun on vaikea selittää, mutta oli niin tajuttoman hyvää, ettei ole missään tullut vastaan sellaista vehnästä.
Pistikö emäntä siihen pullataikinaan oikeaa voita vai mitä taikoja hän teki?
Äiti teki ihan perus voisilmäpullia, mummi teki kaikenlaisia pullia mutta useimmiten korvapuusteja, isä ei ole ikinä leiponut mitään.
Korvapuusteja, bostonkakkua, voisilmäpullia, rusinasarvia, leetaa, piirakoita, kampanisuja, joulutorttuja, munkkeja, piparkakkuja, kuivakakkuja.
Vierailija kirjoitti:
Äiti teki lettivehnästä ja korvapuusteja. Nyt yli kahdeksankymmentä vuotiaana leipoo sellaisia pieniä pyörylöitä.
Mutta kertokaa te pullamestarit miten naapurin emäntä 70-luvulla leipoi lettivehnästä (En vielä itse leiponut silloin, enkä tullut kysyneeksi):
Pulla oli sellaista hieman kostean tuntuista ja kun sitä puraisi, palanen jäi vähäksi aikaa niinkuin "kiinni" siitä haukkauskohdasta mutta "avautui" sitten taas.
Äh, kun on vaikea selittää, mutta oli niin tajuttoman hyvää, ettei ole missään tullut vastaan sellaista vehnästä.
Pistikö emäntä siihen pullataikinaan oikeaa voita vai mitä taikoja hän teki?
Kuulostaa siltä, että on ollut niukasti jauhoja suhteessa nesteen ja erityisesti rasvan määrään. Pullataikinareseptien rasvamäärähän on vähentynyt ajan saatossa. Todennäköisesti myös alusti huolella, niin sai käsiteltävän taikinan pienemmällä jauhomäärällä.
Mummoni teki pikkupullia, äitini pullapitkoja ja pullataikinasta pellillisiä piirakoita joko omenasoseesta tai mustikoista. Vanhemmista pullaviipaleista sai vielä köyhiäritareita.
Ruisleivät äiti myös leipoi itse, vaaleaa leipää ei oikeastaan ollut kaupan ranskanleipää lukuun otamatta. Ranskanleipä oli harvinaista herkkua, eikä nykyiset maistu mielestäni samalta.
Itsekkin jo eläkeläisenä olen aina leiponut voisilmäpullia, pikkupullia, solmupullia, korvapuusteja ja rahkapullia. Pataleipää ja sämpylöitä toisinaan tulee pyöräytettyä.
Mummu (äidinäiti) teki aina pullapitkoja, joskus saattoi osasta taikinaa tehdä voisilmäpullia, jos oikein pyysin. Mummulla oli ainakin kerran viikossa leivontapäivä. Hän leipoi myös limput ja hiivaleivän itse, täällä päin kulkee nimellä kakko. Piimäkakkua hän teki myös joskus ja opetti sen myös minulle jo tosi pienenä.
Äitini leipoi harvemmin, mutta teki silloin makeita piirakoita (mustikkaa, omenaa, punaherukkaa), erilaisia pipareita, kuivakakkuja, täytekakkuja.. melkein siis mitä vaan.
Isän äidin leipomuksia en muista.
Tais olla ne korvapuustit ja leeta.
Bostonkakkua ja pikkupullia erityisesti. Pitkojakin varmaan, mutta kyllä noi oli tavallisempia. Nykyään korvapuusteja ja pikkupullia. Täytyykin kysyä, miksi bostonkakku ei ole enää listalla. Vuoka kyllä on edelleen olemassa, koska samalla tehdään täytekakkupohjat.
En tiedä, mutta meillä mummo (93v) tekee edelleenkin joka jouluksi viskikakun. Tumma kuivakakku, joka on paistamisen jälkeen kostutettu viskillä. Sitä jos syö paljon, tulee muutenkin kuin sokerin takia humalaa :D
t. eri