Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei ole enää yhtään rahaa.

Vierailija
14.03.2023 |

Kaikki luotot ja velat on otettu mitä irti lähtee. En selviä tästä. En pysty maksamaan tämän kuun laskuja. En tiedä mitä tehdä. Olen opiskelija ja seuraavaksi alkaa palkaton harjoittelu. Yritin hakea kuljetuspalveluihin töihin, mutta jostain syystä en saa mitään lomaketta teknisten syiden takia eteenpäin.

En oikeasti selviä. Eikä ole vanhempia tai ystäviä, kun joku sitä kuitenkin ehdottaisi.

Kommentit (71)

Vierailija
21/71 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottahan toki opiskelijakin saa toimeentulotukea jos opintotuki, asumislisä + laina - pakolliset menot jäävät alle 500 € rajan.

Käsittääkseni lainoja Kela ei huomioi. Opintotuesta minulla menee perintään yli 100 € joka kuukausi, kun tein viime vuonna töitä liikaa. Minun pitäisi huhtikuuhun mennessä maksaa niitä kuukausiakin takaisin, mutta ei tule onnistumaan.

Ap

Sovi lisäaikaa tai maksuvapaita.

Vierailija
22/71 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottahan toki opiskelijakin saa toimeentulotukea jos opintotuki, asumislisä + laina - pakolliset menot jäävät alle 500 € rajan.

Käsittääkseni lainoja Kela ei huomioi. Opintotuesta minulla menee perintään yli 100 € joka kuukausi, kun tein viime vuonna töitä liikaa. Minun pitäisi huhtikuuhun mennessä maksaa niitä kuukausiakin takaisin, mutta ei tule onnistumaan.

Ap

Koita hakea pienempää erää. Myös jotkut laskut saa sovittua osamaksuksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/71 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minä oikeastaan tiedä miksi tänne kirjoitan. Kai se on tapakin ja toisaalta ei ole ketään muutakaan, jolle kertoa. Aika kädetön olen nyt. Pelottaa, että joudunko tosiaan kadulle. 

Ap

Et joudu, mutta sun pitää laittaa nyt joku tolkku tuolle. Vikaa on varmasti itsessäkin, sillä kyllä niiden rahojen pitäisi normaaliin elämään riittää, vaikka köyhäähän se on opiskelijana. Apua kuitenkin nuorena saa todella helposti kun sitä vain osaa pyytää.

Vierailija
24/71 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävää, että olet joutunut hankalaan tilanteeseen. Varmasti stressaavaa ja ahdistavaakin. Kannattaa kuitenkin rohkeasti ryhtyä toimeen ja järjestellä raha-asiat niin hyvin kuin mahdollista. Vaikka se vaikealta tuntuukin. 

Olen tehnyt työkseni maksuaikataulujen muutoksia sekä eräpäiväsiirtoja. Maksujärjestelyä ja maksuaikaa pyytävä asiakas ei ole huono asiakas. Päinvastoin. Hän ottaa yhteyttä ja haluaa maksaa velan mutta maksuaikataulua on tarvetta muuttaa. Usein yhteinen ratkaisu on löytynyt. Etenkin tilanteessa, jossa asiakkaalle on tulossa myöhemmin tuloja. 

Toivon sinulle jaksamista. Älä lannistu. Moni on samassa tilanteessa. Velkojen maksu kestää aikansa, joka jälkeen niiden maksaminen loppuu. Sen jälkeen velkaa ei enää ole. 

Vierailija
25/71 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee itsellesi suunnitelma milloin voisit maksaa minkäkin velan, ja kysele laskuttajilta voiko eräpäivää siirtää. Tilanne tuskin on vielä niin paha kuin miltä se nyt tuntuu. Ja odota ihan rauhassa Kelan päätöstä tuesta.

Jatkossa olet sitten tarkempi ja lasket etukäteen, mihin sinulla on varaa. Kyllä se tuosta suttaantuu. Tarvitset kesäksi vain jonkun työpaikan ja siitä se työkokemus alkaa kertymään.

Vierailija
26/71 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kaikki luotot ja velat on otettu mitä irti lähtee" mutta silti et edes esim. vuokraa ja puhelinlaskua saa maksettua? Eli mihin sinun rahat menee?

Siihen ne ovat menneet. En minä opiskelijana niin paljon kuitenkaan saanut rahaa, mutta tilit ovat miinuksella eikä enempää saa. Hakemukset tulevat bumerangina takaisin. Ruokaan ne ovat menneet. En käytä päihteitä tai muutenkaan käy missään. Opintoihin liittyy pakollisia hankintoja ja näin. Ihan normaaliin elämään siis. Menothan pyörivät joka kuukausi. 

Ap

Tuo onkin juurikin se ongelma. Jos tili menee miinukselle tai joutuu turvautumaan luottoon, niin tilanne ei parane sillä, että vajoaa syvemmälle velkaan. Eli noita hakemuksia ei pitäisi ylipäätään lähettää, vaan laittaa suu säkkiä myöden. Ihan kaikki kulutus minimiin ja sitten laskuja makselemaan. Osaan laskuista voi yrittää pyytää maksuaikaa, mutta tämäkin hallitusti. Huomiot seuraavan kuun budjetissa, että on enemmän laskuja.

Vierailija
27/71 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä oikeastaan tiedä miksi tänne kirjoitan. Kai se on tapakin ja toisaalta ei ole ketään muutakaan, jolle kertoa. Aika kädetön olen nyt. Pelottaa, että joudunko tosiaan kadulle. 

Ap

Et joudu, mutta sun pitää laittaa nyt joku tolkku tuolle. Vikaa on varmasti itsessäkin, sillä kyllä niiden rahojen pitäisi normaaliin elämään riittää, vaikka köyhäähän se on opiskelijana. Apua kuitenkin nuorena saa todella helposti kun sitä vain osaa pyytää.

En koe sitä näin. Mutta olisi voinut pelata kortit fiksumminkin, jos olisi osannut aavistaa tämän inflaation. 

Ap

Vierailija
28/71 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kaikki luotot ja velat on otettu mitä irti lähtee" mutta silti et edes esim. vuokraa ja puhelinlaskua saa maksettua? Eli mihin sinun rahat menee?

Siihen ne ovat menneet. En minä opiskelijana niin paljon kuitenkaan saanut rahaa, mutta tilit ovat miinuksella eikä enempää saa. Hakemukset tulevat bumerangina takaisin. Ruokaan ne ovat menneet. En käytä päihteitä tai muutenkaan käy missään. Opintoihin liittyy pakollisia hankintoja ja näin. Ihan normaaliin elämään siis. Menothan pyörivät joka kuukausi. 

Ap

Tuo onkin juurikin se ongelma. Jos tili menee miinukselle tai joutuu turvautumaan luottoon, niin tilanne ei parane sillä, että vajoaa syvemmälle velkaan. Eli noita hakemuksia ei pitäisi ylipäätään lähettää, vaan laittaa suu säkkiä myöden. Ihan kaikki kulutus minimiin ja sitten laskuja makselemaan. Osaan laskuista voi yrittää pyytää maksuaikaa, mutta tämäkin hallitusti. Huomiot seuraavan kuun budjetissa, että on enemmän laskuja.

Niinhän se on minimissä, mutta tämänhetkiset tulot eivät riitä sitäkään kattamaan.

Ap

Vierailija
29/71 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opinnot hetkeksi tauolle tai vähennät merkittävästi ja menet töihin pariksi kuukaudeksi jonnekin. Tiskaajaksi, hyllyttäjäksi tai vaikka lastentarhaan sijaiseksi. Tehtaisiin haetaan myös pakkaajia ja varastotyöntekijöitä, joten ei muuta kuin hakemaan hommia.

Opintojen keskeyttäminen tarkoittaisi, että en taas saisi opintolainan hyvitystä. Keikkatöitä yritän etsiä, mutta vaikeaa on. Ei minuun ikinä oteta yhteyttä. Varastotyöntekijäksi yritän kesäksi päästä tai jotain hanttihommaa tekemään. Ahkera olisin, mutta kokemusta ei ole CV:hen niistä hommista kirjoittaa.  

Ap

Opintolainan hyvityksen päättää Kela. Ja siinä voidaan käyttää tarveharkintaa. 

Ylipäätään tuollainen tilanne ei synny hetkessä, asiat on vain ajautunut nyt siihen pisteeseen? Nyt on pakko ottaa itseäsi niskasta kiinni ja arvioida tilanne. 

Paljonko on muita lainoja? Asutko liian kalliissa asunnossa? 

Tee töitä ja opiskele samalla. Töitä kyllä löytyy, täytyy vain olla valmius tehdä niitä. Tingi ruuasta ja menoista. Ota yhteys lainanantajiin ja sovi lyhennyksistä. Opintopaikallasi on opinto-ohjaaja, sosiaalityöntekijä, neuvova puhelin tms. Ota yhteyttä ja kerro tilanteesi. 

Älä jää ihmettelemään tai häpeämään, kaikki ymmärtävät, että nuori ihminen vielä opettelee elämänhallintaa ja rahojen käyttöä. 

Mulla on kaksi aikuista opiskelevaa lasta. Toinen on ihan pihalla raha-asioista ja toisella sujuu hyvin. Opiskelevat haastavia aloja, mutta nuorista se, kummalla asiat on kunnossa ja hallinnassa, on myös selkeys elämässä muutenkin ja jotenkin häneltä löytyy aikaa ja energiaa myös työntekoon. Asuu hyvin ja ilman opintolainaa, elättää työllä itsensä opintojen ohessa. 

Toinen taas, noh, käy meidän rahapussilla pari kuukautta lainan nostamisen jälkeen. Kaikki mennyt aina. 

Vierailija
30/71 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää äänestämään nuoret, miettikää tarkkaan kenelle / mille puolueelle ääni.

Ihan vain ääni sille joka ajaa suomalaisen etua vai maailman halaajaa..

Vierailija
31/71 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kela ei muuten ole vielä edes tehnyt opintotuen tulovalvontaa vuodelta 2022...

Vierailija
32/71 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on nyt vaan menot pielessä, jos et tukia saa. Eikä kulut tule mitekään yllätyksenä ja aina pitää olla väh. 200 euroa tallessa yllättäviä menoja varten. Mutta nyt tilanteessasi, soita niihin yhtiöihin mihin olet velkaa ja sovi maksuaikaa. Myy jotain torissa, että saat rahaa. 

Vierailija
33/71 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tässä on kaksi ongelmaa, lyhytaikainen ja pitkäaikainen. Lyhytaikaisessa en osaa auttaa, mutta sinä tarvitset apua pitkän ajan rahan käyttöön. Kertomasi mukaan sulla oli viime vuonna niin paljon tuloja, että tulorajat ylittyivät. Olet myös nostanut ja käyttänyt jo koko tämän lukuvuoden opintolainat. Nämä yhdessä ovat jo iso summa viimeisen vuoden ajalta, ja niillä olisi pitänyt selviytyä reilusti. Eli rahasi vuotavat jonnekin ei-pakollisiin. Mikään lyhyen tähtäimen apu ei auta, jos et myös tilkitse tätä rahareikää.

Vierailija
34/71 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkkäri tai hese tai siivouspaikat hakee koko ajan työntekijöitä. Kyllä varmasti johonkin noista pääset. Samoin kaupan kassoja tarvitaan. 

Vierailija
35/71 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota yhteys pelastusarmeijaan https://www.pelastusarmeija.fi/palvelut/sosiaalinen-apu 

Sieltä voi saada rahallistakin apua,lahjakorttina käsittääkseni, tilille ei kannata ottaakaan mikäli hakee toimeentulotukea. Jos paikkakunnallasi ei ole pelastusarmeijan toimintaa, valitse muu suomi ja soita siihen numeroon.

Vierailija
36/71 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://ruoka-apu.fi/  Tuolta voit löytää paikkakuntasi ruoka-avut.

Vierailija
37/71 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päästät laskut ulosottoon. Vuokran maksat, muut asumiskulut, ruuan ja pakollisen. Mitään muuta et. Tsemppiä <3

Ulosottovelkoja maksat sitten, kun olet töissä.

Vierailija
38/71 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otat jonkun kiltin pullukan miehen poikaystäväksi niin se pitää sinusta huolen :3

Vierailija
39/71 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveitä viestejä jotkut laittaa täällä ihmiselle jolla on hätä. Hävetkää! Ap ei todellakaan ole nyt tämmöisinä aikoina ainoa, kun rahat loppuu. Älä välitä ap. Selviät kyllä !

Vierailija
40/71 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä palkkaa työnantajalta. Sano että sinunkin pitää elää ja laskut maksaa. Teet työtä firman hyväksi joten palkkaa pitää maksaa. Noin minä kerran tein ja  pian tultiin sanomaan että saan potkut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi seitsemän