Kelan kohtuullistaminen - muuttovaatimus
Onko kellään kokemusta, miten siitä voi selvitä? Onko nykyiseen jääminen mikään mahdollisuus? Olen sairauslomalla ja lapsi myös, ei mitään mahdollisuuksia etsiä uutta ja muuttaa.
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme satuja täällä 🤣 vai on kela pakottanut yksiöön kahden lapsen kanssa 😁
??? katsopa toimeentulotuen kriteerit minkä hintainen saa asunto olla. minulle tuli uhkaus että 3 kk ja joudun maksamaan 300 e toimeentulotuesta jolloin meille olisi jäänyt 700 e kolmen menoihin per kk. Ei löytynyt muita kuin yksiöitä silloin mikä oli sallitun rajan sisällä. sain heti seuraavana päivänä asuntotarjouksen avaralta kun hain kaikkia asuntoja mitkä mahtuivat sen sallitun summan sisään. tämä on 32 neliöinen yksiö jossa on alkovi ja lasitettu partsi. ap mahtuu hyvin yksiöön YHDEN lapsen kanssa.
Riittää että hakemukset on vetämässä niin ei ne voi vähentää tttukea. Lähdit liian nopeasti olisit saanut isommankin asunnon.
sain heti tarjouksen kun jouduin hakemaan kaikkia 1- 3 huonetta Hki, Espoo ja Vantaa. Sain Avaralta heti yksiön. alle 920 euron asuntoja ei monia ole tarjolla pk seudulla. sen verran saa 3 ihmisen asunto maksaa kk ettei tukea vähennetä. monet kaksiot maksavat sen 1000 e kk.
ei kela tiedä oletko saanut tarjouksia. Avara on kallis vuokranantaja. Olisit hyvin voinut odottaa halvempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
??? katsopa toimeentulotuen kriteerit minkä hintainen saa asunto olla. minulle tuli uhkaus että 3 kk ja joudun maksamaan 300 e toimeentulotuesta jolloin meille olisi jäänyt 700 e kolmen menoihin per kk. Ei löytynyt muita kuin yksiöitä silloin mikä oli sallitun rajan sisällä. sain heti seuraavana päivänä asuntotarjouksen avaralta kun hain kaikkia asuntoja mitkä mahtuivat sen sallitun summan sisään. tämä on 32 neliöinen yksiö jossa on alkovi ja lasitettu partsi. ap mahtuu hyvin yksiöön YHDEN lapsen kanssa.
Riittää että hakemukset on vetämässä niin ei ne voi vähentää tttukea. Lähdit liian nopeasti olisit saanut isommankin asunnon.
sain heti tarjouksen kun jouduin hakemaan kaikkia 1- 3 huonetta Hki, Espoo ja Vantaa. Sain Avaralta heti yksiön. alle 920 euron asuntoja ei monia ole tarjolla pk seudulla. sen verran saa 3 ihmisen asunto maksaa kk ettei tukea vähennetä. monet kaksiot maksavat sen 1000 e kk.
ei kela tiedä oletko saanut tarjouksia. Avara on kallis vuokranantaja. Olisit hyvin voinut odottaa halvempaa.
tarkoitin isompaa ja ehkä halvempaa
Vierailija kirjoitti:
Ap, meillä sama juttu. Jouduin muuttamaan kahden lapsen kanssa kaksiosta yksiöön. Tämä tilanne ahdistaa todella, lapset riitelevät eikä kenelläkään ole mitään rauhaa. Käytännössä toinen lapsi ei juuri nuku kunnolla kun tarvitsisi oman rauhan kun kaikki äänet häiritsevät on niin herkkäuninen. Nyt ei ole voimavaroja etsiä enää muuta, lähinnä yritän selvitä päivästä päivään. Varsinkin silloin kun lapset ovat sairaana täällä on kaaos.
Kuulostaa kauhealta, minun lapseni on autisti ja itselläni c-ptsd ja somaattisia sairauksia. Lapsi on jo iso, täyttää 18 eikä todellakaan voida nukkua samassa huoneessa. Ihan hirveisiin tilanteisiinko Kela tosiaan pistää ihmisiä. Luulin, että asutaan hyvinvointivaltio Suomessa. Tsemppiä ja jaksamista sinulle!
Vierailija kirjoitti:
Aloitappas nyt alusta. Millainen on nykyinen asunto, jos Kela vaatii kohtuullista asuntoa?
Nykyinen asunto on 70m2 ja vuokra nousi 902euroon.
Vierailija kirjoitti:
Vai että Kela laittaa ihmisiä aivan hirveisiin tilanteisiin. Jep jep. Tulkaapas kuulkaas joskus koittaan tätä työläisen arkea, jolle ei makseta Kelalta muuta kuin lapsilisät. Koittakaapa pärjätä ihan itse tässä maailmassa, kun korot nousevat, sähkö nousee, ruuan hinta nousee ja kun Kela ei maksakaan yhtään mitään. Kun ihan itse pitää tästä selvitä.
Kehtaa ihmiset tuollaista sanoa, että Kela laittaa ihmisiä hirveisiin tilanteisiin. Kyllä se niin on, että ilman Kelaa olisitte katuojassa asumassa.
Et tiedä työttömien elämäntarinoita.
Vierailija kirjoitti:
Vai että Kela laittaa ihmisiä aivan hirveisiin tilanteisiin. Jep jep. Tulkaapas kuulkaas joskus koittaan tätä työläisen arkea, jolle ei makseta Kelalta muuta kuin lapsilisät. Koittakaapa pärjätä ihan itse tässä maailmassa, kun korot nousevat, sähkö nousee, ruuan hinta nousee ja kun Kela ei maksakaan yhtään mitään. Kun ihan itse pitää tästä selvitä.
Kehtaa ihmiset tuollaista sanoa, että Kela laittaa ihmisiä hirveisiin tilanteisiin. Kyllä se niin on, että ilman Kelaa olisitte katuojassa asumassa.
Täysin samaa mieltä. Pienipalkkaista raskasta duunia kun tekee ja itse kaiken maksaa.
https://www.kela.fi/documents/20124/410315/asumismenojen_rajat_2023.pdf…
Helsingissä 4 henkilöä 1089 on asumisen kulut jotka korvataan
Vierailija kirjoitti:
On se helpon kuuloista, vaihtelee asuntoja toisesta toiseen ja Kela maksaa asunnot ja vakuudet ja muuttofirman ja pakkauksen. Ei kuule vaan minulle Kela maksa mitään muuta kuin lapsilisät, ihan itse on pärjättävä, vaikka välillä tuntuu, ettei pärjää. Jotkut ihmiset kun käyvät vielä töissä, jotta teille voidaan kustantaa muuttopalvelut.
Eivät kaikki kuule hae muuttotukia Kelalta vaikka olisivat niihin oikeutettujakin. Itse en hakenut senttiäkään en myöskään muuttoautoihin kun muutimme vuokrankorotusten vuoksi halvempaan(onneksi vain väliaikaisesti tosin, sillä tämä on karmea pakkotilanteessa valittu luukku)vaikka olisin ollut niihin oikeutettu ja Kela jopa ihmetteli, miksi en hae, kun kuitenkin saisin. Selkä siinä touhussa pamahti tosin taas siihen kuntoon, että makasin vuoteessa seuraavat puolitoista viikkoa kykenemättä kunnolla kävelemään, mutta hei-mitäs siitä, kunhan te vain pääsette haukkumaan työttömiä laiskoiksi työnvieroksujiksi. Se nyt vain valitettavasti on niin, että jos on ihan Aikuisten Oikeasti fyysisiä rajoitteita/sairauksia, et voi mennä edes matalapalkka-aloille, jotka ovat pääosin fyysistä terveyttä vaativia hommia ja vaikka saisikin töitä esim.siivoojana,joutuisi silti niitä tukia hakemaan, eli en ymmärrä tuota ikuista valitusta työttömille-ulise päättäjillemme,suojatyöpaikoissaan loisiville virkamiehille ja niille tahoille,jotka tätä älytöntä järjestelmää pyörittävät.
Joo jos keskustassa pitää asua niin kelan tuilla ei saa kuin yksiön neljälle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, meillä sama juttu. Jouduin muuttamaan kahden lapsen kanssa kaksiosta yksiöön. Tämä tilanne ahdistaa todella, lapset riitelevät eikä kenelläkään ole mitään rauhaa. Käytännössä toinen lapsi ei juuri nuku kunnolla kun tarvitsisi oman rauhan kun kaikki äänet häiritsevät on niin herkkäuninen. Nyt ei ole voimavaroja etsiä enää muuta, lähinnä yritän selvitä päivästä päivään. Varsinkin silloin kun lapset ovat sairaana täällä on kaaos.
Kuulostaa kauhealta, minun lapseni on autisti ja itselläni c-ptsd ja somaattisia sairauksia. Lapsi on jo iso, täyttää 18 eikä todellakaan voida nukkua samassa huoneessa. Ihan hirveisiin tilanteisiinko Kela tosiaan pistää ihmisiä. Luulin, että asutaan hyvinvointivaltio Suomessa. Tsemppiä ja jaksamista sinulle!
Miten näitä kaiken maailman tautisia on näin paljon. Onko suomessa enää ollenkaan normaaleja , terveitä ihmisiä!
Mistä ihmeestä noita ihmisiä sikiää jotka oikeasti kuvittelevat että itse ei tarvi maksaa mistään elämässä mutta samaan aikaa vaatii että se joka laskun maksaa ei saisi olla mitään sananvaltaa siihen että missä se huollettava asuu pentuineen
Onhan tuo nyt sama asia kun minä sanoinen että menen nyt kauppaan mutta sinä joudut maksamaan ostokset mutta sinä et saa mitenkään päättää mitä sieltä ostan
Vierailija kirjoitti:
On se helpon kuuloista, vaihtelee asuntoja toisesta toiseen ja Kela maksaa asunnot ja vakuudet ja muuttofirman ja pakkauksen. Ei kuule vaan minulle Kela maksa mitään muuta kuin lapsilisät, ihan itse on pärjättävä, vaikka välillä tuntuu, ettei pärjää. Jotkut ihmiset kun käyvät vielä töissä, jotta teille voidaan kustantaa muuttopalvelut.
Sulle voi käydä niin että sairastut pahasti tai loukkaannut onnettomuudessa ja sitten sinäkin tulet tarvitsemaan apua yhteiskunnalta. Helppo huudella sieltä kun ei ole kokemusta elämästä.
Tämän ketjun kun luki läpi huomaa hyvin että Suomessa on aivan liian avokätiset tuet. Töitä ei suostuta tekemään, tukiverkkoja ei ole, omaa varallisuutta ei ole mutta ei todellakaan voi edes harkita että muuttaisi suomen kalleimmasta asuinpaikasta eli Helsingistä pois vaan vaatii veronmaksajia maksamaan asunnon että pystyy asumaan Suomen kalleimmassa paikassa
Nyt sen ymmärtää miksi naiset tehtailevat pentuja vaikka niiden elättämiseen ei ole varaa. Lapsia käytetään tekosyynä ja uhriutumis keinona että ei tarvitse itse tehdä mitään kun voi veromaksajilta pummia ja vaatia "lapsen edun" nimissä vaikka todellisuudessa lapsen etu olisi että äiti menisi töihin tienaamaan itse rahansa millä pentunsa elättää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulle voi käydä niin että sairastut pahasti tai loukkaannut onnettomuudessa ja sitten sinäkin tulet tarvitsemaan apua yhteiskunnalta. Helppo huudella sieltä kun ei ole kokemusta elämästä.
Tässä maassa saa ja voi tehdä työtä, vaikka olisi sairas tai jalaton. Ei ole kielletty. Sen sijaan jaksetaan ruikuttaa, että voi voi kun ahdistaa niin, ettei oikein mitään viitsi tehdä, ja kyllä on kamalaa, kun pitää sinne hyväpalkkaisen puolison kukkarolle taas mennä kun ei yhteiskunta maksa erikseen sulle mitään siitä hyvästä, että olet olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysi-ikäinen lapsi omaan asuntoon. Jos on vammainen, muuttaa asuntolaan tuettuun asumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
700 euroa riittää yhdelle aikuiselle ja kahdelle lapselle hyvin. Jos ovat kouluikäisiä, syövät mahan täyteen koulussa. Jos ovat alle kouluikäisiä, syövät päiväkodissa monta ateriaa. Tuohonhan tulee vielä elarit.