YLE: Synnyttäjät ovat yhä lihavampia "On pitänyt miettiä, että kestääkö leikkauspöydän 150 kilon painoraja"
YLE: Synnyttäjät ovat yhä lihavampia "On pitänyt miettiä, että kestääkö leikkauspöydän 150 kilon painoraja". Vuosi vuodelta yhä useampi raskaaksi tuleva suomalaisnainen on ylipainoinen. Ylipaino aiheuttaa komplikaatioita ja vaarantaa myös syntyvän vauvan terveyden.
Kommentit (139)
Vierailija kirjoitti:
"Monet raskaudenaikaiset komplikaatiot ovat ylipainoisilla yleisempiä: lihavan naisen riski kohonneeseen verenpaineeseen ja pre-eklampsiaan on nelinkertainen ja raskausdiabetekseen kaksinkertainen normaalipainoisiin verrattuna. Laskimotukokset ovat heillä yleisempiä. Sikiön "liikakasvua", makrosomiaa, ja myös yliaikaisuutta esiintyy ylipainoisten äitien raskauksissa useammin. Jopa sikiökuoleman riski kasvaa. Kohtukuoleman vaara on lihavilla äideillä yli kaksinkertainen lievästi ylipainoisiin verrattuna. Myös vastasyntyneen kuoleman vaara on ensimmäisen elinviikon aikana lisääntynyt vastaavasti.
Hyvin ylipainoisilla synnyttäjillä myös synnytyksen aikaisten vaikeuksien todennäköisyys kasvaa. Keisarileikkauksia tehdään ylipainoisille kaksinkertaisesti normaalipainoisiin verrattuna, ja myös haavainfektiot ovat todennäköisempiä lihavilla.
Synnytyskivun hoito voi olla ongelmallista, koska selkäpuudutukseen liittyy enemmän tek
Voi että. No ,vaikka on läski,ja hankkiutunut raskaaksi,niin synnytys pitää hoitaa. Raskaana ollessa ei suositella varsinaista laihduttamista, perusterveitä elämäntapoja toki kylläkin.
Vierailija kirjoitti:
Miten voi ambulanssimiehetkään jaksaa noin isoja painoja siirtää, jos hän saa sairaskohtauksen.
Ensihoito soittaa sitten kantoapua. Vaikka palokunnalta. Jotkut liikuntakyvyttömät parisataakiloiset asuvat kerrostaloissa joiden hisseihin eivät pyörätuolilla tai paareilla mahdu, joten saattaa olla hätätilanteessa kuusi ihmistä kantamassa yhtä ihmistä alas portaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Monet raskaudenaikaiset komplikaatiot ovat ylipainoisilla yleisempiä: lihavan naisen riski kohonneeseen verenpaineeseen ja pre-eklampsiaan on nelinkertainen ja raskausdiabetekseen kaksinkertainen normaalipainoisiin verrattuna. Laskimotukokset ovat heillä yleisempiä. Sikiön "liikakasvua", makrosomiaa, ja myös yliaikaisuutta esiintyy ylipainoisten äitien raskauksissa useammin. Jopa sikiökuoleman riski kasvaa. Kohtukuoleman vaara on lihavilla äideillä yli kaksinkertainen lievästi ylipainoisiin verrattuna. Myös vastasyntyneen kuoleman vaara on ensimmäisen elinviikon aikana lisääntynyt vastaavasti.
Hyvin ylipainoisilla synnyttäjillä myös synnytyksen aikaisten vaikeuksien todennäköisyys kasvaa. Keisarileikkauksia tehdään ylipainoisille kaksinkertaisesti normaalipainoisiin verrattuna, ja myös haavainfektiot ovat todennäköisempiä lihavilla.
Synnytyskivun hoito voi olla ongelmal
Mulle ohjeistettiin, että raskausaikana ei saa laihduttaa, mutta painon ei tarvitse nousta. Olin 5 kg kevyempi viimeisilläni raskaana kuin raskauden alussa, laihduttamatta.
Eniten ihmetytti erään db-hoitajan vänkäys, että rupeet vaan reteesti pistämään insuliinia, niin ei tarvitse jättää herkkuja syömättä. Mulla pysyi verensokerit ihan kivasti aisoissa kevyellä lääkityksellä ja ruokavaliolla.
Jatkuvaa naisten syyllistämistä, milloin ei hankita lapsia, milloin ollaan liian lihavia synnyttämään jne. Ei ihme ettei lapsia synny, kun ilmapiiri on tämä.
Vierailija kirjoitti:
Jatkuvaa naisten syyllistämistä, milloin ei hankita lapsia, milloin ollaan liian lihavia synnyttämään jne. Ei ihme ettei lapsia synny, kun ilmapiiri on tämä.
Ja ihan aiheestakin syyllistetään koska naiset ovat pilanneet maailman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis tätä mä suoraan sanoen kans oon ihmetellyt kun joskus näkee niin järjettömän lihavia odottajia. Yksi nainen mammakerhossa vielä tupakoi siihen päälle ja oli oikeasti aika himputin läski... Hänellä myös raskausdiabetes ja synnytti yli 5-kiloisen esikoisen. Kertoi ylpeänä vielä kovaan ääneen siellä mammakerhossa kahvitellessa miten hänen ahtaista paikoistaan ei ensimmäiseen ponnistustuntiin mahtunut se lapsi ulos mut lopulta saatiin imukupilla revittyä. Niinkö joo, mahtui reisien välistä ihme kyllä... kun ensinnäkin tupakointi tekee niistä naisen paikoistakin paskemmat eli heikentää verenkiertoa ettei ne ole yhtä elastiset ja turpoa/anna periksi kunnolla ja sit kun on sysipaskassa kunnossa ja vauvalla painoa kahden edestä niin ei se synnytys suju hyvin eikä siitä ole kukaan kyllä kateellinen. Jotenkin itseä hävettäisi olla julkilihava ja tupakoiva odottava ihan yhtä paljon kuin käyttää j
Raskausaikana tupakoivat mammat ovat ihm i s r o s kia.
#vainsuomalaistennaistenjutut
Sitä se kela-loisiminen, töihinmenon välttely & tuikkukuppien töniminen aiheuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Sitä minä ihmettelen että kuka noita läskejä siittää??
Samanlaiset läskit miehet tietenkin, niitä kyllä riittää. Kai sitä vaan tottuu siihen läskiyteen ajan kanssa ja se alkaa tuntua normaalilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä tabusta ja sen aiheuttamista vaaroista pitäisi puhua ja tehdä asialle jotain. Jos satut polttamaan jointin kannabista raskaana niin olet lastensuojelun syynättävänä vuosia. Jos aiheutat lapselle hengenvaaran syömällä itsesi hengenvaarallisen kuntoon niin kukaan ei sano mitään. Ei sillä että minkään polttelu raskaana olisi suotavaa.
No kerro, että mitä pitäisi tehdä, ihan konkreettisesti. Ärsyttää.kaltaisedi länkyttäjät,jotka valittavat,mutta eivät tarjoa ratkaisuja. Ratkaisu ei ole, että a). laihduta tai b) ei saa lihoaa,kun nuo ihmiset tietää sen itse ja ovat silti lihavia.
Kyllä tietoa ja apua saa niin halutessaan. Esim. netti on täynnä ohjeita. Terveyskeskuksissa on laihdutusryhmiä. Sinne saa aikoja myös ravitsemusterapeutil
Mistä näitä ikiliikkujien keksijöitä vieläkin riittää?
Vierailija kirjoitti:
No mitä sitten. En vaan pysty ymmärtämään tätä ihmisten kauhistelun tarvetta. Jokainen eläköön niin kuin haluaa ja sellaisena kuin haluaa. Ja jos huomataan että alkaa olemaan tarve leikkauspöydälle joka kestää 200kg, niin luulisi sellaisen saatavan ihan tilauksesta.
Ja ennen kuin joku valittaa kustannuksista, niin se ylipainoinen on saattanut hyvin maksaa veroja moninkertaisen määrän siihen hoikkaan verrattuna.
No ei kyllä tilastojen valossa ole näin.
Reilu ylipaino ja huonompi koulutus, huonompi tulotaso, alempi sosiaaliluokka kulkevat usein käsikädessä. Reilusti ylipainoinen on myös enemmän saikulla kuin hoikka. Ihan faktoja. En viitsi edes hakea linkkiä, jokainen voi katsoa omaa lähipiiriään ja miettiä, mihin sosiaaliluokkaan ne tuttava-ylipainoiset kuuluvat.
Tai toisinpäin, katso huippuyritysjohtajia. Onko siellä kukaan 150 kiloinen? Ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekkään en ole laihemmasta päästä miehenä mutta kyllä silmiinpistävää on nuorten ihmisten ylipaino ja tämän huomaa kun katselee TV-ohjelmia tuolta 70-90 luvulta, kyllä katukuvassa on iso ero nykypäivään. Eilen uimahallissa mietin että jos nämä mammat nyt yhtäkkiä nousisi altaasta niin jäisikö vedenpinta kuinkakin alhaalle.
Siis uimahallissakaan ei saa käydä,kun häiritsee teitä?
Olen läski,ja olen tiputtamassa painoa. Liikunta olisi hyväksi. Uimahallissa käymisen lopetin,kun minulle sanottiin siellä, että uimahalli ei ole valaita varten,kun olin saunassa.
Miksi lopetit? Uimahalli on kaikille. Jos joku kanssauimari on noin i Di ootti niin se on hänen henkilökohtainen häpeänsä.
Vierailija kirjoitti:
Faktat faktoina. Voidaan perustaa ketju myös järkälekokoisille miehille ja "syyllistää" heitä ihan omassa ketjussaan. Lihavuus on jo kansantauti, vaikka ei tarvitsisi olla. Kaikilla on kyllä tietämys siitä mistä lihavuus johtuu ja miten sitä voi itsekin hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
#vainsuomalaistennaistenjutut
Sitä se kela-loisiminen, töihinmenon välttely & tuikkukuppien töniminen aiheuttaa.
Voivoi, vähänpä tiedät jos kuvittelet, että liikalihavuus olisi vain suomalaisiin naisiin rajoittuva ongelma. Ei valitettavasti ole, se on länsimainen kansansairaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Itsepä läskini kannan" on ehkä typerin fraasi kehoposin suusta. Et kanna. Sen painon kantaa myös esim ensihoitajat ja sairaalan henkilökunta.
Kiva tietää, että voin pyytää ensi kerralla, että sairaanhoitaja ottaa reppuselkään kun en jaksa itse kävellä vessaan.
Kokeilepa normaalipainoisena raahata kaverin kanssa käsipuolesta 150 kg tai yli, velttoa raahautuvaa kasaa vessaan. Mistä luulet, että hoitajien tules-vaivat aiheutuu? Sairaslloisen lihava synnyttäjä on sekä itselleen että lapselleen iso terveysriski. Nukutus ja leikkaus vielä isompi. Ylimääräisen massan takia kaikki hoitotoimet vaikeutuvat. Sairaalloisen lihava äiti ehkä kantaa kilonsa puuskuttaen, mutta lastaan hän ei pysty hoitamaan ja kasvattamaan normaalisti. Moni lapsi häpeää lihavaa vanhempaansa.
Vierailija kirjoitti:
Siis tätä mä suoraan sanoen kans oon ihmetellyt kun joskus näkee niin järjettömän lihavia odottajia. Yksi nainen mammakerhossa vielä tupakoi siihen päälle ja oli oikeasti aika himputin läski... Hänellä myös raskausdiabetes ja synnytti yli 5-kiloisen esikoisen. Kertoi ylpeänä vielä kovaan ääneen siellä mammakerhossa kahvitellessa miten hänen ahtaista paikoistaan ei ensimmäiseen ponnistustuntiin mahtunut se lapsi ulos mut lopulta saatiin imukupilla revittyä. Niinkö joo, mahtui reisien välistä ihme kyllä... kun ensinnäkin tupakointi tekee niistä naisen paikoistakin paskemmat eli heikentää verenkiertoa ettei ne ole yhtä elastiset ja turpoa/anna periksi kunnolla ja sit kun on sysipaskassa kunnossa ja vauvalla painoa kahden edestä niin ei se synnytys suju hyvin eikä siitä ole kukaan kyllä kateellinen. Jotenkin itseä hävettäisi olla julkilihava ja tupakoiva odottava ihan yhtä paljon kuin käyttää jotain huumeita raskausaikana.
Mäkin tunnen yhden joka oikein kehuskeli tupruttelullaan että koko raskausajan poltti. Mukulasta tuli sitten iso ja ADHD kuulemma on nykyään. Sit se mamma vaihtoi miestä ja vielä kerran tuli takaisin ykkösmiehen luo. Toinen lapsi tietysti. Varmaan tupakoi senkin raskausajan koska tytöllä on kaikkia mahdollisia terveysongelmia, mm. kolmevuotiaana rollaattori koska tuskin pystyy kävelemään. Ihosairauksia ym. Ja juu eivät ole mamma ja iskä olleet yhdessä pitkiin aikoihin. Lapset useimmiten mummollaan, joka ei hänkään ole tervettä päivää nähnyt. On sentään lopettanut tupakoinnin pari vuotta sitten. Tytär oli vuosia toisen perheen hoivissa mut lässähti heti kun joutui takaisin äidilleen joten ei ollut hänelläkään paljon mahiksia, tuli tietysti heti raskaaksi ekan poikaystävänsä kanssa. On siinäkin kun ei sen vertaa välitetä jälkikasvun mahiksista tässä elämässä.
No pällistelläänpä sitten kansakuntana ylipainoisia synnyttäjiä. Näin juuri synnyttäneenä naisena toivoisin että keskityttäisiin vähän oleellisempiin asioihin synnytyksen suhteen. Olen normaalipainoinen, mutta vaikka olisin pulleampi niin ei se olisi oleellisin ongelma vaan...
Esim.:
- Riittävä henkilökunta
- Vaaralliset välimatkat
- Jälkihoito
- Synnytystraumojen hoito
- Keksi itse lisää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi ambulanssimiehetkään jaksaa noin isoja painoja siirtää, jos hän saa sairaskohtauksen.
Ensihoito soittaa sitten kantoapua. Vaikka palokunnalta. Jotkut liikuntakyvyttömät parisataakiloiset asuvat kerrostaloissa joiden hisseihin eivät pyörätuolilla tai paareilla mahdu, joten saattaa olla hätätilanteessa kuusi ihmistä kantamassa yhtä ihmistä alas portaita.
Onneksi niin sairas ei helpolla raskaudu. Raskaus ja varsinkin synnytys olisi hengenvaarallista sekä lapselle että äidille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kehtasivat valittaa, kun minua kantoi 2 ihmistä. Että enkö muka liikuntakyvyttömän jalan kanssa pääsisi itse rappuset alas. Painan 60 kg.
Vierailija kirjoitti:
Liian lihava synnyttämään on fakta tietyssä vaiheessa. Se on fysiologinen fakta, ei mikään ulkonäkökysymys. Milloin faktat ovat muuttuneet syyllistämiseksi? Ei hölmöyttä tarvitse paapoa ja mielistellä.
Hätäsektiossa nukutetaan,jos on elektiivonem sektio niin puudutetaan. Nukutus on aina iso riski elimistölle,isompi,kuin puudutus.