YLE: Synnyttäjät ovat yhä lihavampia "On pitänyt miettiä, että kestääkö leikkauspöydän 150 kilon painoraja"
YLE: Synnyttäjät ovat yhä lihavampia "On pitänyt miettiä, että kestääkö leikkauspöydän 150 kilon painoraja". Vuosi vuodelta yhä useampi raskaaksi tuleva suomalaisnainen on ylipainoinen. Ylipaino aiheuttaa komplikaatioita ja vaarantaa myös syntyvän vauvan terveyden.
Kommentit (139)
Vierailija kirjoitti:
Noihin pöytiin liittynyt kokemus. Olin hyvin lihava ja laihdutin sitten normaalipainoiseksi.
Minun piti mennä sairaalaan skannaukseen, riisuin vaatteita ja kävin pitkälleen siihen pöydälle, kun alkoi hirmuinen hälinä ympärillä, että pöytä ei kestä painoa.
Minut sitten komennettiin vajaasti pukeutuneena kipittämään viereiseen huoneeseen.
Selvisi, että oltiin tuomassa hätäkuvattavaksi varmaan 140-kiloista potilasta, jolla oli puukko rinnassa.
Eli minä sain sitten kunnian kuvauttaa itseni sillä pienempikokokoisille tarkoitetulla pöydällä.
Mutta ne aiemman liikalihavuuden arvet vielä kuitenkin mielessä olivat.
Itse joudun sairaalaan,ja olen liikalihava. Syy oli kamala elämäntilanne. Olen aloittanut elämäntapamuutoksen,mutta hidasta se on,koska haluan nimenomaan muuttaa elämäntavat pysyvästi, en mitään shokkilaihditusta. Minulla myös psyyketaustaa samasta syystä.Tosi törkeää kohtelua sain sairaalassa. Oikeaa sairautta ei hoidettu, vain oireita. Ja näiden oireiden sanoi lääkäri johtuvan korvienvälistä ja lihavuudesta. Eivät johtuneet. Piti mennä yksityiselle lääkärille,joka kirjoitti lääkkeen,joka auttoi vaivaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä tabusta ja sen aiheuttamista vaaroista pitäisi puhua ja tehdä asialle jotain. Jos satut polttamaan jointin kannabista raskaana niin olet lastensuojelun syynättävänä vuosia. Jos aiheutat lapselle hengenvaaran syömällä itsesi hengenvaarallisen kuntoon niin kukaan ei sano mitään. Ei sillä että minkään polttelu raskaana olisi suotavaa.
No kerro, että mitä pitäisi tehdä, ihan konkreettisesti. Ärsyttää.kaltaisedi länkyttäjät,jotka valittavat,mutta eivät tarjoa ratkaisuja. Ratkaisu ei ole, että a). laihduta tai b) ei saa lihoaa,kun nuo ihmiset tietää sen itse ja ovat silti lihavia.
Kyllä tietoa ja apua saa niin halutessaan. Esim. netti on täynnä ohjeita. Terveyskeskuksissa on laihdutusryhmiä. Sinne saa aikoja myös ravitsemusterapeutille. Kyse on silkasta laiskuudesta, jos ei itse viitsi tehdä mitään hyvinvointinsa eteen.
Vierailija kirjoitti:
Itsekkään en ole laihemmasta päästä miehenä mutta kyllä silmiinpistävää on nuorten ihmisten ylipaino ja tämän huomaa kun katselee TV-ohjelmia tuolta 70-90 luvulta, kyllä katukuvassa on iso ero nykypäivään. Eilen uimahallissa mietin että jos nämä mammat nyt yhtäkkiä nousisi altaasta niin jäisikö vedenpinta kuinkakin alhaalle.
Siis uimahallissakaan ei saa käydä,kun häiritsee teitä?
Olen läski,ja olen tiputtamassa painoa. Liikunta olisi hyväksi. Uimahallissa käymisen lopetin,kun minulle sanottiin siellä, että uimahalli ei ole valaita varten,kun olin saunassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pöytää enemmän ihmettelen kuka noita epämuodostuneita virtahepoja laittaa paksuksi?
En olisi muotoillut kommenttiani ihan noin, mutta juuri tuo tuli mieleen.
Ehkäisypillerit, jälkiehkäisypillerit ja suurin osa lääkkeistä ei toimi niin kuin pitäisi voimakkaasti ylipainoisilla ihmisillä. Valitettavasti tästä ei ihmisille puhuta mitään. Lääkkeet ei toimi lihavilla. Jos kyseessä on vielä nainen niin tilanne on huonompi koska lääkkeet suunnitellaan miehille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä tabusta ja sen aiheuttamista vaaroista pitäisi puhua ja tehdä asialle jotain. Jos satut polttamaan jointin kannabista raskaana niin olet lastensuojelun syynättävänä vuosia. Jos aiheutat lapselle hengenvaaran syömällä itsesi hengenvaarallisen kuntoon niin kukaan ei sano mitään. Ei sillä että minkään polttelu raskaana olisi suotavaa.
No kerro, että mitä pitäisi tehdä, ihan konkreettisesti. Ärsyttää.kaltaisedi länkyttäjät,jotka valittavat,mutta eivät tarjoa ratkaisuja. Ratkaisu ei ole, että a). laihduta tai b) ei saa lihoaa,kun nuo ihmiset tietää sen itse ja ovat silti lihavia.
Kyllä tietoa ja apua saa niin halutessaan. Esim. netti on täynnä ohjeita. Terveyskeskuksissa on laihdutusryhmiä. Sinne saa aikoja myös ravitsemusterapeutille. Kyse on silkasta laiskuudesta, jos ei itse viits
Ai stana. Että ihan laiskuudesta. Hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha. Palstamamma tietää asiasta enemmän,kuin Suomen johtavat lihavuus pertiti,jotka ovat lääkäreitä,ja tutkineet asiaa vuosikymmeniä.
Joka päivä saa hämmästellä ,miten tyhmiä.ja yksinkertaisia ihmisiä, kuten sinä, täällä palstalla kirjoittelee.
Tuokin tieto miten löytyy ihan iltapäivälehtien sivuilta,mutta sinä et lue edes niitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Itsepä läskini kannan" on ehkä typerin fraasi kehoposin suusta. Et kanna. Sen painon kantaa myös esim ensihoitajat ja sairaalan henkilökunta.
Kiva tietää, että voin pyytää ensi kerralla, että sairaanhoitaja ottaa reppuselkään kun en jaksa itse kävellä vessaan.
Oikeasti siinä käy niin että makaat sängyssä ja paskot allesi, kukaan ei nimittäin vapaaehtoisesti avusta läskiä vessaan.
Kyllähän avustaa.
Ei avusta. Saa alusastiaan tehdä. Siihen tarvitaan 2 ihmistä ja nosturia. Siinä menee jo aikaakin niin että on tavarat housuissa.
Kuka mies suostuu / pystyy panemaan jotain 150-kiloista möhkälettä?
miten synnyttäjien paino kasvaa, kun köyhien ja lihavien lapsettomuus kasvaa? Koulutetut naiset ovat omasta mielestään hoikkia.
Läskit synnytyskoneet- parempaa kulttuuria.
Aprikkalaiset miehet paksuttaa jo valmiiksi paksuja naisia.
Vierailija kirjoitti:
Minulle lievästi ylipainoiselle synnyttäjälle sanottiin, että kerrankin normaalikokoinen synnyttäjä. Painoin viimeisilläni vähän vajaa 80 kg.
Kun ei tiedä pituuttasi niin on vaikea sanoa miten ylipainonen olet.
Viimeisillään raskaana olevalla kun painoa helposti on 10-12 kiloa enemmän kuin ennen raskautta. Tässä mukana lapsen paino, istukka, nestekertymä, lisääntynyt verivolyymi. Niin että jos et ole kovin lyhyt sitä ylipainoa nyt ei sanottavasti ole ollut.
Ihanteellinen painonnousu on tuo 12 kiloa ja alle. Itse ole laiha ja enismmäisen lapsen kanssa paino nousi 14 kiloa, toisenkin samoissa lukemissa mutta putosi sitten kyllä hyvin nopeasti ennalleen. Imetys vei tehokkaasti liiat kilot mitä oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onneksi ne vauvat löytyvät sieltä jostain keskeltä.
ne vauvatkin ovat melkoisia plösöjä
Ei muuten pidä paikkaansa. Ihan tavallisen kokoisia vauvoja on suurin osa.
No eivät ole kauaa kun on tuollainen elättäjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä sitten. En vaan pysty ymmärtämään tätä ihmisten kauhistelun tarvetta. Jokainen eläköön niin kuin haluaa ja sellaisena kuin haluaa. Ja jos huomataan että alkaa olemaan tarve leikkauspöydälle joka kestää 200kg, niin luulisi sellaisen saatavan ihan tilauksesta.
Ja ennen kuin joku valittaa kustannuksista, niin se ylipainoinen on saattanut hyvin maksaa veroja moninkertaisen määrän siihen hoikkaan verrattuna.
Kansanterveydestä viis, kunhan on verot maksettu. Hyvä linja.
Älä viitsi. Juuri kukaan kauhistelija ei oikeasti ole kiinnostunut lihavien terveydestä, vaan siitä kun "omiin silmiin sattuu läskit". Päinvastoin he ovat aina huutamassa sen perään, että lihavuus tulee kalliiksi, joten luulisi heille riittävän,että verot on ainakin maksettu.
Vierailija kirjoitti:
No mitä sitten. En vaan pysty ymmärtämään tätä ihmisten kauhistelun tarvetta. Jokainen eläköön niin kuin haluaa ja sellaisena kuin haluaa. Ja jos huomataan että alkaa olemaan tarve leikkauspöydälle joka kestää 200kg, niin luulisi sellaisen saatavan ihan tilauksesta.
Ja ennen kuin joku valittaa kustannuksista, niin se ylipainoinen on saattanut hyvin maksaa veroja moninkertaisen määrän siihen hoikkaan verrattuna.
Kyllä hoitoalalla työskentelevänä toivoisin ihmisten miettivän painoaan. Kaikkein painavin asiakas oli sellainen aivan päästään täysillä käyvä ihminen, joka ei kyennyt enää itsenäiseen elämään koska nivelet eivät kantaneet painoa. Lihavuusleikkausta oli aiemmin elämässä tarjottu, mutta hän oli kieltäytynyt sanoen etteivät hänen kilonsa häntä haittaa. Siellä oli hoitajien rangat koetuksella, kun jopa 50 kg hentoiset tytöt kääntää 150 kg matamia.
Kovasti sairasta tai vanhaa ei voi terveyssyistä turvallisesti laittaa laihdutuskuurillekaan, niin aiheellista olisi tehdä asialle jotakin silloin kun terveyttä vielä on.
Siis uskooko osa lihavista että kilot eivät ole heidän omaa syytään eivätkä voi tilanteelle mitään? Täysin mielisairasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onneksi ne vauvat löytyvät sieltä jostain keskeltä.
ne vauvatkin ovat melkoisia plösöjä
Ei muuten pidä paikkaansa. Ihan tavallisen kokoisia vauvoja on suurin osa.
Jo raskausaikana pitäisi vanhemmat ottaa elintapaohjaukseen ja -tarkkailuun. Jos ei näytä olevan edellytyksiä välittää lapselle terveellistä ruokavaliota ja elämäntapaa, niin lapset pois.
Valitettavan moni on nykyään ylipainoinen/lihava 😬
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis tätä mä suoraan sanoen kans oon ihmetellyt kun joskus näkee niin järjettömän lihavia odottajia. Yksi nainen mammakerhossa vielä tupakoi siihen päälle ja oli oikeasti aika himputin läski... Hänellä myös raskausdiabetes ja synnytti yli 5-kiloisen esikoisen. Kertoi ylpeänä vielä kovaan ääneen siellä mammakerhossa kahvitellessa miten hänen ahtaista paikoistaan ei ensimmäiseen ponnistustuntiin mahtunut se lapsi ulos mut lopulta saatiin imukupilla revittyä. Niinkö joo, mahtui reisien välistä ihme kyllä... kun ensinnäkin tupakointi tekee niistä naisen paikoistakin paskemmat eli heikentää verenkiertoa ettei ne ole yhtä elastiset ja turpoa/anna periksi kunnolla ja sit kun on sysipaskassa kunnossa ja vauvalla painoa kahden edestä niin ei se synnytys suju hyvin eikä siitä ole kukaan kyllä kateellinen. Jotenkin itseä hävettäisi olla julkilihava ja tupakoiva odottava ihan yhtä paljon kuin käyttää jotain huumeita raskausaikana.
Tää tarina kertoo enemmän sinusta kuin tästä toisesta äidistä. Eikä se ole kovin mairittelevaa. Mieluummin tutustuisin häneen kuin sinuun.
Ok, kuule kaveeratkaa vaan keskenänne ja vähät välittäkää lapsista kunhan ei tule paha mieli jostain vauva.fi kirjoituksista. Klo 23 joudat sytyttämään savukkeen.
En polta. Mutta mieluummin tutustun ihmisiin jotka eivät puhu muista paskaa saadakseen aikansa kulumaan.
Ok lapsia vihaava plösö
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voitaisiinko siis oikeasti kieltää yli 150 kg painavien leikkaukset? Nythän tuo painoraja koskee näköjään vain naisia, miehiltä ei kielletä pallolaajennusta painoon vedoten ja sanota, että laihduta ensin.
Totta. Naisilta evätään huomattavasti pienemmällä ylipainolla tärkeitäkin leikkauksia.
Niin ne kielletäänkin,koska ylipaino on riski sekä nukutuksessa , että leikkauksessa. BMI pitää olla alle 35.
Mulle on tehty sektiot paljon isommalla BMIllä. Ja nykyisin harvoin nukutetaan.