Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE: Synnyttäjät ovat yhä lihavampia "On pitänyt miettiä, että kestääkö leikkauspöydän 150 kilon painoraja"

Vierailija
13.03.2023 |

YLE: Synnyttäjät ovat yhä lihavampia "On pitänyt miettiä, että kestääkö leikkauspöydän 150 kilon painoraja". Vuosi vuodelta yhä useampi raskaaksi tuleva suomalaisnainen on ylipainoinen. Ylipaino aiheuttaa komplikaatioita ja vaarantaa myös syntyvän vauvan terveyden.

https://yle.fi/a/3-9753054

Kommentit (139)

Vierailija
61/139 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pöytää enemmän ihmettelen kuka noita epämuodostuneita virtahepoja laittaa paksuksi?

Vierailija
62/139 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellistä lihomista joillakin. Työpaikan tikkailla yms. on usein painoraja 150kg.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/139 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä tabusta ja sen aiheuttamista vaaroista pitäisi puhua ja tehdä asialle jotain. Jos satut polttamaan jointin kannabista raskaana niin olet lastensuojelun syynättävänä vuosia. Jos aiheutat lapselle hengenvaaran syömällä itsesi hengenvaarallisen kuntoon niin kukaan ei sano mitään. Ei sillä että minkään polttelu raskaana olisi suotavaa. 

Vierailija
64/139 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olisin huolissani siitä, siirtävätkö tällaiset naiset ylipainonsa lapsiinsa. Se on nimittäin kamala perintö antaa omalle lapselle. Joutuu ulkopuoliseksi viimeistään teini-iässä.

Jos kerran alkoholistien pitäisi raitistua lastensa tähden, niin eikö syöppöjenkin. Siinä olisi motivaatiota: muuttaa elämäntapansa lastensa tulevaisuuden takia ja samalla pelastaa itsensä.

Vierailija
65/139 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä minä ihmettelen että kuka noita läskejä siittää??

Vierailija
66/139 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Monet raskaudenaikaiset komplikaatiot ovat ylipainoisilla yleisempiä: lihavan naisen riski kohonneeseen verenpaineeseen ja pre-eklampsiaan on nelinkertainen ja raskausdiabetekseen kaksinkertainen normaalipainoisiin verrattuna. Laskimotukokset ovat heillä yleisempiä. Sikiön "liikakasvua", makrosomiaa, ja myös yliaikaisuutta esiintyy ylipainoisten äitien raskauksissa useammin. Jopa sikiökuoleman riski kasvaa. Kohtukuoleman vaara on lihavilla äideillä yli kaksinkertainen lievästi ylipainoisiin verrattuna. Myös vastasyntyneen kuoleman vaara on ensimmäisen elinviikon aikana lisääntynyt vastaavasti.

Hyvin ylipainoisilla synnyttäjillä myös synnytyksen aikaisten vaikeuksien todennäköisyys kasvaa. Keisarileikkauksia tehdään ylipainoisille kaksinkertaisesti normaalipainoisiin verrattuna, ja myös haavainfektiot ovat todennäköisempiä lihavilla.

Synnytyskivun hoito voi olla ongelmallista, koska selkäpuudutukseen liittyy enemmän teknisiä ongelmia. Lihavuus lisää heti synnytyksen jälkeen esiintyviä virtsatieongelmia. Hankalasta synnytyksestä voi myöhemmällä iällä seurata virtsanpidätysongelmia, joita ylipaino vielä pahentaa.

Ylipainoisten äitien lapset tarvitsevat tavallista useammin hoitoa veren huonon sokeritasapainon ja synnytyksenaikaisen hapenpuutteen vuoksi. Ylipainoisten äitien vastasyntyneet saavat Apgarin pisteitä vähemmän kuin normaalipainoisten ja tarvitsevat muita useammin tehohoitoa. Liiallisen sokerinsaannin vuoksi vauvan insuliinintuotanto on kiihtyneessä tilassa vielä syntymän jälkeenkin."

https://www.terveyskirjasto.fi/odk00043

Vierailija
67/139 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoja mammoja, huhhuh. Ja moni niistä isoimmista takuulla tältä palstalta. 

Vierailija
68/139 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme, että tuollainen porsas tulee edes raskaaksi.

Vierailija
69/139 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekkään en ole laihemmasta päästä miehenä mutta kyllä silmiinpistävää on nuorten ihmisten ylipaino ja tämän huomaa kun katselee TV-ohjelmia tuolta 70-90 luvulta, kyllä katukuvassa on iso ero nykypäivään. Eilen uimahallissa mietin että jos nämä mammat nyt yhtäkkiä nousisi altaasta niin jäisikö vedenpinta kuinkakin alhaalle.

Vierailija
70/139 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tämä tunteitaherättävä aihe. mutta ehdottomasti asia josta pitää puhua ja jolle pitäisi voida tehdä jotakin.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/sairaalloisen-lihavien-synnyttajien…

Ei voida vain niskaa niksauttaen sanoa että entäs sitten, oma on asiani ja itse läskini kannan.

Ymmärrrettävää että asia on arka monille. Tällainen palsta ei tietenkään ole oikea paikka asian käsittelylle. Tosiasia ei kuitenkaan poistu sillä että sitä vähätellään.

Vierailija
71/139 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä minä ihmettelen että kuka noita läskejä siittää??

Katso ympärillesi. Miehet eivät ole hoikkia tai normaalipainoisia, he ovat läskejä.

Vierailija
72/139 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Itsepä läskini kannan" on ehkä typerin fraasi kehoposin suusta. Et kanna. Sen painon kantaa myös esim ensihoitajat ja sairaalan henkilökunta.

Kiva tietää, että voin pyytää ensi kerralla, että sairaanhoitaja ottaa reppuselkään kun en jaksa itse kävellä vessaan.

Oikeasti siinä käy niin että makaat sängyssä ja paskot allesi, kukaan ei nimittäin vapaaehtoisesti avusta läskiä vessaan.

Vierailija
73/139 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mitä sitten. En vaan pysty ymmärtämään tätä ihmisten kauhistelun tarvetta. Jokainen eläköön niin kuin haluaa ja sellaisena kuin haluaa. Ja jos huomataan että alkaa olemaan tarve leikkauspöydälle joka kestää 200kg, niin luulisi sellaisen saatavan ihan tilauksesta.

Ja ennen kuin joku valittaa kustannuksista, niin se ylipainoinen on saattanut hyvin maksaa veroja moninkertaisen määrän siihen hoikkaan verrattuna.

Näytä mulle lihava, synnytysiässä oleva nainen, joka on maan kärkikastissa (siinä 8 %) tuloissa ja on lihava. Yllättäen ne, jotka niitä veroja maksaa on hoikkia ja pitävät itsensä kunnossa. Toista ovat nämä keskiluokkaiset (yliopiston käyneet maisterit) ja alempaa keskiluokkaa (alempi korkeakoulutus), jotka ovat pääasiassa aivan törkeässä kunnossa. Toki tuossa keskiluokassa on vähemmän tutkitustikin lihavia eli pääasiassa ne ovat tuossa al

No täällä yksi sellainen, eli synnytysikäinen korkeimpaan tulokymmenykseen kuuluva nainen, joka on sairaalloisen lihava. 

Vierailija
74/139 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mitä sitten. En vaan pysty ymmärtämään tätä ihmisten kauhistelun tarvetta. Jokainen eläköön niin kuin haluaa ja sellaisena kuin haluaa. Ja jos huomataan että alkaa olemaan tarve leikkauspöydälle joka kestää 200kg, niin luulisi sellaisen saatavan ihan tilauksesta.

Ja ennen kuin joku valittaa kustannuksista, niin se ylipainoinen on saattanut hyvin maksaa veroja moninkertaisen määrän siihen hoikkaan verrattuna.

Olet kuitenkin kivittämässä tupakoitsijoita ja alkoholisteja...juu

Vierailija
75/139 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pöytää enemmän ihmettelen kuka noita epämuodostuneita virtahepoja laittaa paksuksi?

En olisi muotoillut kommenttiani ihan noin, mutta juuri tuo tuli mieleen.

Vierailija
76/139 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle lievästi ylipainoiselle synnyttäjälle sanottiin, että kerrankin normaalikokoinen synnyttäjä. Painoin viimeisilläni vähän vajaa 80 kg. 

Vierailija
77/139 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun piti osastolle raahata mummon punnintaan vaaka rahtauspihalta. Olin silloin 120kg itse. Tajusin, että jos en nyt jumalauta laihdu niin ei kukaan jaksa tällaista tankkia edes kantaa hautaan. 

Vierailija
78/139 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan kun piti osastolle raahata mummon punnintaan vaaka rahtauspihalta. Olin silloin 120kg itse. Tajusin, että jos en nyt jumalauta laihdu niin ei kukaan jaksa tällaista tankkia edes kantaa hautaan. 

Sitä laihtuu kun on pakko 👍

Vierailija
79/139 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Itsepä läskini kannan" on ehkä typerin fraasi kehoposin suusta. Et kanna. Sen painon kantaa myös esim ensihoitajat ja sairaalan henkilökunta.

Kiva tietää, että voin pyytää ensi kerralla, että sairaanhoitaja ottaa reppuselkään kun en jaksa itse kävellä vessaan.

Oikeasti siinä käy niin että makaat sängyssä ja paskot allesi, kukaan ei nimittäin vapaaehtoisesti avusta läskiä vessaan.

Kyllähän avustaa.

Vierailija
80/139 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voitaisiinko siis oikeasti kieltää yli 150 kg painavien leikkaukset? Nythän tuo painoraja koskee näköjään vain naisia, miehiltä ei kielletä pallolaajennusta painoon vedoten ja sanota, että laihduta ensin.

Totta. Naisilta evätään huomattavasti pienemmällä ylipainolla tärkeitäkin leikkauksia. 

Niin ne kielletäänkin,koska ylipaino on riski sekä nukutuksessa , että leikkauksessa. BMI pitää olla alle 35.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän seitsemän